Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal velge ny rase...Erfaringer med collie?


RiWi

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg driver å snuser litt rundt etter ny hund. Mistet desverre den ene hunden min i påsken, og savnet etter en ny er stort. Jeg har per idag en liten fransk bulldogjente på 4år, men ønsker meg en mer aktiv rase som hund nr 2. Vokst opp med chow-chow, men har hatt 2 stk grand danois og nå lille bullejenten.

Har lest litt på nett om collien, men informasjonen er ofte veldig ulik. Så håper noen her inne har erfaring med rasen og kan dele litt?

Jeg ønsker meg en familiehund (har 3 barn), turkamerat (bor på landet, og har hundene løse på tur i skogen, så ikke jaktinstinkt!) treningsvillig (har trent litt lydighet tidligere, og liker det godt.) Moderat pelsstell er også greit,men ikke daglig. Det er også viktig for meg at det er en rase som fungerer med andre hunder og andre dyr...

Mange kriterier her.. ;)

Hva tror dere? Passer collie hos meg? Evt annen rase??

håper noen kan dele litt erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Collie kan passe godt hjemme hos deg, men hvis du først blir bitt av treningsbasilen kan du risikere at du kan synes at den blir litt for treg treningsmessig, og at det kan bli for mye pels. Jeg synes ikke pelsstell er noe problem, men jeg drar børsten igjennom dem daglig for å slippe "skippertak", og spesielt i røyteperiodene så er det viktig å få børstet dem.

Har du kikket noe på Korthåret Collie? Der slipper du pelsstell i det hele tatt, og de kan gjerne være litt mer energisk treningsmessig.

Ellers så fungerer Collie, både kort og lang utmerket med de fleste dyr og mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt Collie selv, men av det jeg har sett på valpekurs ol. kan nok Collien bli litt treg i treningssammenheng som Lill nevner. Den kan være vanskelig å finne forsterkere til, og en del individer står heller og ser på de andre hundene enn å sette seg for en pølsebit. Men dette er på individnivå, så det finnes selvsagt motsetninger til dette. Snakk med oppdrettere og si at du gjerne vil ha en hund med litt krutt som kan trenes med. Senest for to helger siden så jeg en super "treningscollie", men denne var korthåret. Vet også om noen korthår som går lydighet :) Så kanskje korthåren kan være et alternativ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn sheltie? (ja, vet det er fyfyå anbefale sin egen rase, men)

Jeg har inntrykk av at de ofte er mer treningsvillige enn collien, moderat pelsstell, og er med på det meste :)

Vet i allefall om mange som konkurrerer i lydighet med sheltien sin, de er kvikke og lettlærte (og stort sett veldig glade i mat, en god forsterker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min beste venninne og jeg hadde i barndommen hver vår collie, og gjett om vi trente dem da! Vi var ikke så gamle jentene, men vi lærte dem triks og hopp og lydighet som bare det. Jeg husker collien som lettlært, svært intelligent og mild. De "smiler" også, med tennene synlige og åpen munn, når de blir veldig glade :D Passer perfekt i en barnefamilie!

Hvis du bare jenker på et av kravene dine, det ang.pelsstell, så har du din beste venn der ;) Den trenger børsting hyppig, spesielt i røyteperiodene, ellers får du møblene og huset dekket av hår. En real gjennombørsting utendørs jevnlig, det hjelper! Jeg brukte å ta med børsten i lomma på tur, og så gredde jeg av svære dotter av bikkja som jeg kasta i skogen.

Jeg hadde nok hatt en collie selv idag, hvis det ikke var for at jeg ville ned i størrelse. Derfor valgte jeg shetland sheepdog, en kvikkere variant av collien egentlig.

Jeg elsker colliens utseende, de er utrolig vakre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror collien vil passe deg veldig fint, jeg. Vi har hentet vår andre collie etter at vår første måtte avlives 12 år gammel. Collien krever faktisk ikke så mye pelsstell som mange tror, med mindre man skal stille den ut. Doffen fikk vel èn floke i løpet av sitt 12 1/2 år lange liv, og vi børstet han svært sjelden. Vi har følelsen av at mange collier blir børstet "ihjel" (mange med rimelig stygg pels, og eierne lurer på hvordan den har blitt sånn for de børster jo over hele hunden flere ganger hver eneste dag)

Collier er som regel med på det som skjer, enten det er lange eller korte turer/lydighet, agility osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker masse for svar! har kikket litt på korthår, men det er liksom den langhårede jeg har falt for da. Den er jo bare helt utrolig nydelig! <3 Sheltiene er kjempeherlige hunder, men jeg vil ha en større hund...(når man har hatt grand danoiser, så blir det meste veldig lite.) Og liten hund har jeg jo:) Høres ikke helt avskrekkende ut med litt børsting heller. Dessuten liker datteren min det veldig godt:)

Har hørt at det er forskjellige avlslinjer hos collien, der noen er avlet for utstilling, mens andre er avlet for bruks, og disse skal være litt kvikkere?

Noen oppdrettere å anbefale? helst vestlandet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også en collie kan passe fint :) De har mye pels, så noe pelstell må man forberede seg på. Har ikke inntrykk av av collie eiere jeg har møtt bruker mye tid daglig på pelsen, men vedlikeholdsfri er de jo ikke.

Mitt inntrykk av rasen etter de jeg har møtt er at de er veldig fine familiehunder, rolige og forsiktige. Ja de har en mer myk fremtoning enn andre raser.

Jeg syns selv de er veldig pene, så lenge de ikke har den største mengden pels eller er for kraftig bygd. Lassie er jo prakteksemplaret av collie i mine øyne hehehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Joda, jada, jeg vet at denne tråden er litt gammel, men tenkte å slenge på noen kommentarer her. Jeg er egentlig litt sånn på at man skal ikke anbefale sin egen rase til hvem som helst bare fordi man liker den, men du spør om collie og om rasen passer til deg, og da svarer jeg at det gjør den nok.

Når det gjelder pelsstell, skal en collie med korrekt pels trenge moderat med stell. Som på andre langhårede hunder er det bak ørene og på innsiden av beina er der det fortest blir floker, så det kan være greit å gå over de problemområdene et par ganger i uka. Ellers kreves ganske lite stell mellom røyteperiodene. Jeg børster mine ordentlig kanskje en gang i måneden (!), uten at det har tovet seg spesielt, men å gå over en gang daglig som Lill gjør, gjør at du slipper skippertak (og er sikkert det mest fornuftige). Så det blir litt opptil den enkelte. Røyteperiodene er IKKE morsomme, men de fleste raser røyter og det som er greit med collieulla er at de detter av som hybelkaniner og ikke som individuelle hår som hos de kort-/glatthårede rasene.

Ellers er denne rasen som mange andre - du finner oppdrettere som fokuserer på utstilling og noen som fokuserer mer på bruksegenskaper. Det vil være store forskjeller innad i rasen. VET du at du skal satse på lydighet, så kjøper du ikke en collie, men en border collie (på samme måte som du velger flat framfor golden retriever). Har du lyst til å prøve deg og kanskje konkurrere litt oppover i klassene, så kan en collie passe fint. Velg da linjer som har tilstrekkelig leke- og kamplyst. I Sverige har de mer tradisjon for brukscollie da rasen er under Svenska Brukshundklubben. De avholder også bruks- og lydighetsleire, så dit går det jo evt an å dra og kikke. Jeg har vært med flere ganger og det er utrolig moro så mye treningsglede.

Dette er ikke reklame da det ikke planlegges valper derfra, du kan kikke på bilder av collies med masse treningsglede fra kennelen jeg har collietispa mi fra her:

http://seamistcollies.com/kosta10galleri.html

Blant disse colliene og andre finnes brukschampions i spor og rundering. Det finnes collies som konkurrerer i de høyere klassene LP i både Norge og Sverige også. To av min tispes søsken er i trening til å bli redningshunder i Tyskland og Norge og de briljerer. Så om man velger fornuftig og er en positiv fører, så vil man kunne oppnå det meste!

Personlig mener jeg at det finnes for mange veike collies rundt om pga eksteriørfokusert avl, men let, og du skal finne! Lykke til med valg av neste rase!

page20-1025-full.jpg

page21-1019-full.jpg

page21-1022-full.jpg

ID-spor for Tysklands Røde Kors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...