Gå til innhold
Hundesonen.no

Sorte araberheste stutterier

Heidi

Recommended Posts

Skrevet

Hei.. Nå er det helt klart etter sommeren skal jeg skaffe meg en sort araberhest. Der er ikke så mange av dem i Norge og Danmark. Og skulle helst have en som var straight egyptian. Så hvis noen vet om noen gode stutterier som avler sorte arabere i Norge, danmark, sverige eller tyskland da må du gjerne lige skrive det :(

Hvis noen ikke helt vet hvordan en sort araber ser ut da kan jeg vise et bilde. Det var også den rase som var med i The black stallions film :D

araber.jpg

araber1.jpg

Skrevet

Ja de er så utrolig flotte :( Har villet have sådan en siden jeg var 9 år og så de film med en sort araber :D

Espen syns jo at det er mange penger og gi for en hest.. Hehe.. Men men mon ikke man kan overtale ham :wink::D

Skrevet

Jeg har ridd siden jeg var piiiitte liten og hadde en nordlandshest i et år, lang historie, men vi måtte flytte! Men drømmen var alltid en sort araber...

Noen som har sett filmen, den sorte hingst ? Fy faaadern for et flott dyr, blir helt stum jeg !!!!

Da må vi få se bilder asså :(

Skrevet
Jeg har ridd siden jeg var piiiitte liten og hadde en nordlandshest i et år, lang historie, men vi måtte flytte! Men drømmen var alltid en sort araber...

Noen som har sett filmen, den sorte hingst ? Fy faaadern for et flott dyr, blir helt stum jeg !!!!

Da må vi få se bilder asså :(

Jepp jeg har set den sorte hingst 1 og 2.. Det er derfra jeg har min drøm om en sort araber :D

Skrevet

Jeg vet om et par som er tilsalgs her i Norge men da må du opp i 90000kr for den billigste, det er snakk om lekre hingster.

Ellers kan du få tak i noen i Sverige.

Skal du ha skikkelige sorte Arabere med kvalitets stamme, så bør du importere fra det store utland.

Her er noen linker til utlandet:

http://www.hughesarabians.com/

http://www.arabianlines.com/woodlay/

http://horses-etc.com/Arabians/Black_Arabians.shtml

http://www.chacaro.com/ -disse er flotte-pinto arabere.

http://www.witez.com/2004003.html

Her er link til Araberhest foreningen i Norge: http://www.araberhest.no

Der kan du henvende deg og spørre de m spørsmål du lurer på.

Har du holdt på med Arabere før?

Du vet at det er en utrolig sensitiv heste rase?

Tenker sånn at du ikke bare skaffer deg en sånn pga en "Penny drøm" om sort araber... :wink:

Skrevet

Jeg har ikke hatt så mye og gjøre med araber hesten. Har mest redet dansk varmblod :( Men har egentlig altid villet ha en araber den har ens så flot eleganse og har et dejlig temperament. Jeg har altid troet at hesten var meget temperaments fuld og vanskelig og ha med og gjøre men dem jeg snakker med som har araber sier at dette ikke passer.. Men det kommer vel an fra hest til hest..

Men har mye erfaring med hest og ridning, har selv hatt en DV. Så gleder meg litt til og finde ut mere om denne rasen i helhed end bare uddseende :D

Dig da har du erfaring med denne rasen??

Man kan vidst få en del billige sorte arabere i Tyskland. Der ligger de helt ned på 26.000 kr. Og det er med gode linier og stamtavle osv.. Ville gerne have en som havde egyptiske linier. Er ikke så mye for de polske og sånn.

Men har du noen erfaring med denne rasen så lytter jeg gjerne :D

Skrevet

åååå

Den var kjempe fin. Elsker svarte hester.

Og araber også da.. tihi!

Fantastiske.. venninna mi hadde i såfall smeltet.. heheh

Skrevet

Jeg har drevet endel med Arabere som er løpshester.

Ei venninne av meg har en Polsk som vi har vært på masse ustillinger med, han har også vært avlhingst (vallak nå) og vært galopphest.

tass13.jpg

Araberene er veldig myke og har et utrolig steg, har kjempe god utholden het, så de passer perfekt til lange distanser.

Hvis de går helt ned i 26000kr for en sort araber, så hadde jeg vært VELDIG kritisk og tatt både røntgen og full vetrinær sjekk før jeg kjøpte den.

Sjekk også stammen godt, det kan forkomme endel innavl i den sorte araberen og det er kjekkt å holde seg unna. :wink:

Mange av de som driver med sort avl på araberene gjør dette som en "fabrikk", som valpe fabrikker, og er ikke så kritiske til stamme og evt sykdommer hos foreldrene.

De vet de får mye penger for disse hestene og kan finne på å lure folk trill rundt. :(

• 1 month later...
Skrevet

ER ikke så glad i arabere(Kall meg gjerne rar:p) Men Full.Araber ekke så ille.... vel... Men håper alt går bra med kjøpet :D

Skrevet

Skal du ha skikkelige sorte Arabere med kvalitets stamme, så bør du importere fra det store utland.

http://www.chacaro.com/ -disse er flotte-pinto arabere.

PINTO???? :-o :-o :-o :D

-rett meg om jeg tar feil....-men står det ikke at " arabere med store, uregelmessige tegninger blir sett på som urene,og godtas ikke"...??

Hvorfor avle på dette da??

Skrevet

De kan vel da registreres som Pintoer.

Det er mange som avler på Pinto Arabere, så noe må det vel være for...

Ikke sikker på om de blir godkjennt for vanelig Araber avl, iallefal ikke hvis de er Homozygot.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...