Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig flassing hos hund


MiO

Recommended Posts

Valpen min, en shetland sheepdog, hentet jeg da hun var 8 uker og to dager gammel.

Hun hadde ekstremt mye flass på huden, oppdaget jeg dagen etter hjemkomst. Hun ble behandlet med Exspot dagen etter, og etter noen uker var vi til vaksinering. Da tok vet'en samtidig prøve av flasset og undersøkte i mikroskop. Hun fant ingen levende pelsmidd i pelsen lenger, men rester av døde midd her og der. Så Exspot hadde virket.

Så midden er borte, men hun flasser fremdeles ganske mye når jeg børster henne, selv om det er mer enn halvert i mengde. Sikkert 75% bedre, ville jeg anslå. Før ble jo bordet helt hvitt av flass når man gredde henne! Helt syk mengde flass.

Da jeg oppdaget flassen dagen etter hjemkomst, byttet jeg fôr tvert. Oppdretter hadde brukt et billig søppelmerke jeg aldri har hørt om engang og som ingen zoobutikker eller veterinærer har hørt om heller. Så jeg byttet til Hill's, og hun får både våtfôr fra boks og tørrfôr kulene derfra. Det gikk helt fint å bytte fôr tvert, magen var kjempefin og reagerte overhodet ikke. Fast og fin! :-)

Det er nå gått omtrent fem uker, både etter fôrbyttet og ExSpot behandlingen, og flassen er der ennå, selv om det som sagt er MYE bedre. Forbedringen kan være en kombinasjon av at pelsmidden (som iflg vet'en kan forårsake mye flass) er død og fôrbyttet. Eller en av delene. Det vet vi ikke.

Iflg. veterinæren kan det ta minst to måneder før man ser resultater av et fôrbytte. Fem uker er altså gått, så det er minst 3 uker igjen, kanskje mer.

Er det veterinæren sier et greit anslag? Et par mnd minst på det nye fôret før jeg kan forvente at flassen er borte? (hvis det fôret hun fikk før var medvirkende årsak da)

Jeg bruker Hill's Science Plan Puppy nå, både på boks og i tørrfôrsekk, men må snart kjøpe ny sekk med tørrfôret (kjøpte bare en to kilos første gangen). Vurderer da å kjøpe Hills's Natures Best puppy. Noen som har prøvd det med gode (eller dårlige) erfaringer...?

PS! ExSpot gis hver fjerde uke, så hun fikk omgang nr to for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok riktig det at det tar ca 8 uker før man ser den totale forandringen etter fôrbytte. Så jeg ville ventet å sett før jeg vurderte annet. Ellers er jo omega3 en god ting og gi for hud og pels. Får hun dette? Hvis ikke ville jeg kjøpt inn dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en flaske Salmopet fra Canis, men har ikke brukt den ennå. Må få tak i pipette først, så jeg har en fornuftig måte å få ut dagsdosen av flaska på :P Det blir bare søl om jeg skal sikte på en teskje og dosere :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Salmopet, har brukt det på mopsen siden vi fikk henne og nå også på valpen. Storfornøyd med både pels- og hudkvalitet! Merker stor forskjell om vi går tom (eller den gangen vi prøvde dr. baddakys, kunne like gjerne latt vær å gi den).

Men du, pipette? Er jo bare å skvette litt i olje skåla fra flaska. Om hunden får for mye kommer det bare ut igjen. Men om du skal spare på olja er det jo ikke helt rette måten å gjøre det på da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sto på Salmopet esken at man ikke skulle slurve og gi for mye :icon_redface:

Skal se om jeg får til uten å søle med teskje over vasken til kveldsmaten i dag da...hvis det er så bra for hud og pels som folk sier, så burde jeg se å komme i gang med det.

Oppbevarer du Salmopet'en i skap? Skal ikke være i kjøleskap, står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hill's Science Plan Puppy nå, både på boks og i tørrfôrsekk, men må snart kjøpe ny sekk med tørrfôret (kjøpte bare en to kilos første gangen). Vurderer da å kjøpe Hills's Natures Best puppy. Noen som har prøvd det med gode (eller dårlige) erfaringer...?

Det er nøyaktig det samme i de to fôrene du nevner. Eneste forskjellen jeg mener å huske er at de har økologiske fargestoffer (eller var det konserveringsmidler?) i Natures Best. Også er det vel dyrere kilospris på NB? Husker jeg var på kurs med Hill's og hun kursholderen sa at hun synes det var så teit å lage det fôret, kun for at de skulle treffe en målgruppe bedre enn hva "standardfôret" gjør (målgruppen er damer mellom 20 og 35 :) ).

Så poenget er at du nok ikke vil merke noen forskjell på de to fôrene, jeg ville tatt det som hadde billigst kilospris :) (Husk at standardsekkene kommer i 15 kg, mens NB kommer i 12 eller 13 kg, så husk å regne på det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... ja, da kan jeg like gjerne kjøpe Science Plan som opprinnelig tenkt.

Tenkte kanskje de NB greiene hadde mer kjøtt eller no' - har egentlig ikke sjekket innh.fortegnelsen, bare antok det, hehe :rolleyes2:

Men tusen takk for info, da vet jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke teskje engang, heller bare litt over maten. Men det kommer jo med et slikt målebeger i eska, gjør det ikke? Hell oppi 5ml der, så over maten. Ikkeno søl :)

Tørrforet har jeg i en pose i en boks, og oppi boksen står også salmopet'en. Altså i romtemperatur, har aldri hatt noe trøbbel med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne salmopet oljen tåler vel kjøleskap, men den blir sånn som olivenolje blir hvis man setter den kaldt; full av hvite fnugg. Så det sto anbefalt å oppbevare den i normal romtemp. og mørkt. Skapet der hundematen står er vel ok, tenker jeg :-)

PS! Jeg skal sjekke etter målebeger! Visste ikke at det var det oppi esken :icon_redface: (har kun lest utenpå esken, jeg), så da er det jo bare å servere Salmopet til maten etterpå (til kveldsmåltidet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Du har ikke fått noe behandlene shampo hos vet? Altså mot tørr hud?

Når det har hatt problemer med huden så kan det være greit å bade de en gang eller to og gni de gått i huden så alt flasset løsner.

Men det kan også ødelegge expot behandlingen, så om du vet du skal ha ny kur e.l. så bader du noen dager eller dagen før du drypper på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jeanette

Takk for svar :)

Veterinæren sa at et bad eller en dusj ikke ødela ExSpot behandlingen, så lenge man ikke overdrev det med badingen (ikke flere ganger hver uke eller hver dag osv). Vet'en sa også at det skulle gå minst to dager fra siste ExSpot påføring, før bading.

Jeg ventet 10 dager for sikkerhets skyld, og ga så valpen en rask dusj med shampoonering. Om det hjalp? Njæææ...det hjalp ikke stort da. Men det var første gang jeg bader en hund, så...hehe :icon_redface: Forta meg veldig for å få det unnagjort.

Neste bad blir mere grundig. Skal gnikke og massere litt mer på huden da, for å løsne mest mulig flass. Det er en drøy uke siden siste ExSpot kur, så iflg det vet'en sa, så skader det ikke med et bad nå. Skal bare vente på litt bedre vær (veldig surt og regnfullt nå), sånn at det ikke gjør noe å gå ut og hun tørker fortere. Gidder ikke føntørke valpepels på sommer'n :ahappy:

PS! Bruker en veldig mild shampoo for valper.

Vet'en sa at det ikke fantes noen shampoo mot midden (jeg spurte spesielt etter det) men shampoo mot selve flassen spurte jeg ikke etter, og ikke sa vet'en noe om det heller. Men jeg kan se etter rundt om på nettet selv!

Oppsummert:

Fôrbytte, ExSpot-kur, bading og Salmopet tilskudd... det er fire ting, som jeg tilsammen håper skal hjelpe oss å bli kvitt flassen hennes :D Det siste som trengs er det verre med, for det heter tålmodighet, og det har jeg dessverre altfor lite av! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke føntørke valpepels på sommer'n :ahappy:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg føhnet hunden tørr. Da får du mer luft og ventilering i pelsen og huden, som kan være sunt i forhold til flassproblemet ditt nå. Våt pels blir ikke liggende som et klamt skall rundt huden, og du får løftet pelsen også som tørr noe vekk fra huden.

Muligens OT, men jeg har en blåser som jeg bruker på hunden også etter enkelte turer og innimellom selv om hun ikke er badet. En god blåsing av pelsen renser for en del sand og støv og slikt, som kan irritere huden på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Jeg trodde det var bra å droppe føningen nå, for føning er vel mer uttørkende for huden? Er ikke det dumt når man har et flassproblem?

Sist jeg dusjet henne, ga jeg henne en real frottering, og etter det var hun jo nesten tørr :-) Var ikke mye fukt igjen i den korte, lette valpepelsen da.

Men kan jo prøve å føne, og se hvordan hun reagerer. Har ikke kjøpt meg "hundeblåser" (sånn som blåser hunden ned fra benken, hehe) enda, men bruker bare min egen hårføner i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Jeg trodde det var bra å droppe føningen nå, for føning er vel mer uttørkende for huden? Er ikke det dumt når man har et flassproblem?

Sist jeg dusjet henne, ga jeg henne en real frottering, og etter det var hun jo nesten tørr :-) Var ikke mye fukt igjen i den korte, lette valpepelsen da.

Men kan jo prøve å føne, og se hvordan hun reagerer. Har ikke kjøpt meg "hundeblåser" (sånn som blåser hunden ned fra benken, hehe) enda, men bruker bare min egen hårføner i så fall.

Du vet selv best hvor lenge hunden blir gående våt/fuktig/klam etter et bad, men for lenge er ikke nødvendigvis sunt det heller.

Jeg har enda til gode å høre at en god blåser har gitt hunden hudproblemer, så jeg ville ikke bekymret meg for det. Men du kan jo bruke en shampoo med tilsatt gode oljer som pleier både pels og hud, om du tenker mye på det.

Om du har et flassproblem, vil også en god omgang med føhner/blåser få fjernet mer av flasset fra pelsen - dermed er det lettere å se hvor mye ny flass som kommer etter badet, fordi mer av det gamle er borte.

Tenker jeg, men jeg kan ikke sheltiepels og har ikke hatt midd på hunden min. Men jeg vet om hunder som får våteksem av for mye fukt, siden huden ikke får puste, så det er jo også noe en kan tenke på om hunden har tykk pels og går våt lenge. Da tenker jeg primært på hunden din som voksen, jeg skjønner den har enklere valpepels nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg heller mot Emmas synspunkt når det gjelder føning her. For å trekke parallellen til mennesker, så er det viktig å føne håret istedenfor å lufttørke hvis man har problemer med flass. Det motvirker i hvert fall flass hos mennesker, så kanskje det fungerer på hund også?

Håper flassingen forsvinner snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang jeg dusjet valpen tørket hun så kjapt at jeg lurte egentlig litt på om jeg hadde fått henne skikkelig våt, egentlig :whistle: Den lette valpepelsen var tørr å ta på på rekordtid.

På en voksen hund ville jeg definitivt bruke hundeblåser på en sheltie, men siden hun har den korte valpepelsen en stund ennå, tenkte jeg det kunne gå greit å frottere og lufttørke resten.

Har som nevnt ovenfor ikke fått kjøpt meg en ordentlig hundeblåser ennå, det jeg må bruke er min egen hårføner. Den har 3 innstillinger; kaldluft, 57°C luft (som er grensen for å ikke svi håret eller varmeskade det, iflg. bruksanv.) og så vanlig varmluft.

Kan jo være interessant å bruke hårføner på henne og se om det får vekk en del av flassen. Blåser den rett av bikkja, så og si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...