Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne en god oppdretter av staffe


hbreaker

Recommended Posts

Hei..

Hvor finner jeg en seriøs og god oppdretter av staffe ?

Jeg har en liten staffe valp på snart 4 måneder som freser rundt i 100 og lager masse liv. Den beste avgjørelsen jeg har tatt og angrer ingenting. Bror min bor rett borti gata og har passet henne litt mens jeg har vært på jobb og blitt veldig knyttet til henne. Han har snakket mye om å skaffe seg en egen og jeg vil overraske han med å finne en oppdretter/selger/valp.

Viktig med friske, fine og omgjengelige foreldre. Et størt pluss om de i tillegg til gemytt har flott utseende da utstilling kan bli vurdert.

Tispe er å foretrekke, men ikke et must. Peid er jo magisk :) Svart er sykt kult, rød er jo kjempefin, blå er jo bare rå ;) altså er ikke farge så viktig ( bare helst ikke brindle :( )

Det viktigste er sunne og friske linjer..

Om noen har eller venter staffevalper så ta kontakt, eller send meg en link/info :)

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han ikke kan bruker samme oppdretter er enkel, de venter ikke kull med det første. De har et kull nå, men der har alle valpene kjøpere. Ellers hadde jeg ikke vært i tvil :) Har selv mye kontakt med dem og de har kjempespennende ting på gang dersom andre tenker seg en staffevalp i fremtiden. Besøk www.runstaff.dinstudio.no

Så derfor må vi se etter andre. Alternativet, dersom det er lite respons, er at han venter til neste gang de skal ha kull, men håper jo å finne en liten krabat til han før det.

Men kan anbefale runstaff til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke bruker samme oppdretter er enkel, de venter ikke kull med det første.

Men, men? De venter jo to kull i sommer/sensommer/høst? Det er jo like om hjørnet? Men sikkert greit å ha flere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste kull er ikke leveringsklare før i slutten av desember ( ifølge runstaff selv ivertfall ). kjapt regnet så er det over 7 mnd til, nesten 8, men absolutt verdt å vente så lenge om det ikke dukker opp alternativer. Men hva med å gi litt info istedenfor å bruke energien på å lure på hvorfor samme oppdretter ikke blir brukt ?? Det er snakk om endel TID til neste kull. Håper dette er skrevet slik at alle forstår nå ??? :P he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har funnet en oppdretter du liker, kan du ikke høre om de har noen anbefalinger til deg?

Edit: Ikke meningen å virke muggen, altså, men jeg har ikke så god oversikt på hva som beveger seg på staffefronten (lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skaffe seg en hund som forhåpentligvis kommer til å leve i 15 år, så syns jeg ikke man skal ha hastverk. Da syns jeg man skal legge ned tid i å finne en oppdretter man liker, og gjerne ha is i magen til å vente på et kull derfra. Det er MYE useriøs staffeavl for tiden, dessverre :getlost:

Anbefaler deg å gå inn på staffeforumene: sbtforum.no og sbtforum.net og det svenske forumet . Jeg vet for tiden bare om kull som allerede er født og tinget bort, så kan ikke hjelpe deg med det... Men skal ikke så mye søking til før man finner litt da :) Jeg er heller ikke så glad i å anbefale, for alle har jo forskjellig smak og krav til avlsdyr :aww:

Et størt pluss om de i tillegg til gemytt har flott utseende da utstilling kan bli vurdert.

Selv om foreldrene er aldri så fine, så har man jo ingen garanti for at valpene blir champion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite at Finn skal legge om funksjonene fordi det har vert så store problemer med useriøse oppdrettere. Det skal bli et eget sted hvor kun kull som er godkjent av raseklubbene skal kunne legges ut. Når de får til dette blir jo alt mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite at Finn skal legge om funksjonene fordi det har vert så store problemer med useriøse oppdrettere. Det skal bli et eget sted hvor kun kull som er godkjent av raseklubbene skal kunne legges ut. Når de får til dette blir jo alt mye enklere.

Ja, det står det om i denne tråden. Men det er jo ikke alle rasegrupper som godkjenner kull. Rasegruppen for staffordshire bull terrier for eksempel gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg letet selv, og forhørt meg og skapt kontakt med en eller flere oppdretter. Det er jo halve morroa med å skaffe seg valp - mener jeg! :)

Oppdretteren til min Casper har nå to kull som er født 6.april og 12.april. Jeg personlig syntes det er kjempe flotte valper i disse to kullene, og er kjempe fornøyd med oppdretter. Eneste er at de holder til i Tsjekkia - vet ikke om det er uaktuelt for deg/dere?

Valpene som i dag er 1 mnd gammel, er blå valper - og det er 4 ledige hanner mener jeg (hvis hun ikke har fått valpekjøpere til den siden sist jeg pratet med henne). I det andre kullet er det 2 hanner ledig - en rød/hvit, og en svart/hvit.

Oppdretter heter Slade Czech, og kullene finner du her: HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skaffe seg en hund som forhåpentligvis kommer til å leve i 15 år, så syns jeg ikke man skal ha hastverk. Da syns jeg man skal legge ned tid i å finne en oppdretter man liker, og gjerne ha is i magen til å vente på et kull derfra. Det er MYE useriøs staffeavl for tiden, dessverre :getlost:

Anbefaler deg å gå inn på staffeforumene: sbtforum.no og sbtforum.net og det svenske forumet . Jeg vet for tiden bare om kull som allerede er født og tinget bort, så kan ikke hjelpe deg med det... Men skal ikke så mye søking til før man finner litt da :) Jeg er heller ikke så glad i å anbefale, for alle har jo forskjellig smak og krav til avlsdyr :aww:

Selv om foreldrene er aldri så fine, så har man jo ingen garanti for at valpene blir champion!

Takk for linkene. Skal ta en titt der :)

Forstod det slik på oppdretteren jeg kjøpte min ifra at det er endel "useriøse" som avler for tiden, desverre !.

Kommer til å ha is i magen, som sakt er valpekjøp et valg som følger deg i mange mange år, men derfor er det greit å kikke litt rundt så du vet hva som er i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...