Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne en god oppdretter av staffe

hbreaker

Recommended Posts

Hei..

Hvor finner jeg en seriøs og god oppdretter av staffe ?

Jeg har en liten staffe valp på snart 4 måneder som freser rundt i 100 og lager masse liv. Den beste avgjørelsen jeg har tatt og angrer ingenting. Bror min bor rett borti gata og har passet henne litt mens jeg har vært på jobb og blitt veldig knyttet til henne. Han har snakket mye om å skaffe seg en egen og jeg vil overraske han med å finne en oppdretter/selger/valp.

Viktig med friske, fine og omgjengelige foreldre. Et størt pluss om de i tillegg til gemytt har flott utseende da utstilling kan bli vurdert.

Tispe er å foretrekke, men ikke et must. Peid er jo magisk :) Svart er sykt kult, rød er jo kjempefin, blå er jo bare rå ;) altså er ikke farge så viktig ( bare helst ikke brindle :( )

Det viktigste er sunne og friske linjer..

Om noen har eller venter staffevalper så ta kontakt, eller send meg en link/info :)

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han ikke kan bruker samme oppdretter er enkel, de venter ikke kull med det første. De har et kull nå, men der har alle valpene kjøpere. Ellers hadde jeg ikke vært i tvil :) Har selv mye kontakt med dem og de har kjempespennende ting på gang dersom andre tenker seg en staffevalp i fremtiden. Besøk www.runstaff.dinstudio.no

Så derfor må vi se etter andre. Alternativet, dersom det er lite respons, er at han venter til neste gang de skal ha kull, men håper jo å finne en liten krabat til han før det.

Men kan anbefale runstaff til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke bruker samme oppdretter er enkel, de venter ikke kull med det første.

Men, men? De venter jo to kull i sommer/sensommer/høst? Det er jo like om hjørnet? Men sikkert greit å ha flere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste kull er ikke leveringsklare før i slutten av desember ( ifølge runstaff selv ivertfall ). kjapt regnet så er det over 7 mnd til, nesten 8, men absolutt verdt å vente så lenge om det ikke dukker opp alternativer. Men hva med å gi litt info istedenfor å bruke energien på å lure på hvorfor samme oppdretter ikke blir brukt ?? Det er snakk om endel TID til neste kull. Håper dette er skrevet slik at alle forstår nå ??? :P he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har funnet en oppdretter du liker, kan du ikke høre om de har noen anbefalinger til deg?

Edit: Ikke meningen å virke muggen, altså, men jeg har ikke så god oversikt på hva som beveger seg på staffefronten (lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skaffe seg en hund som forhåpentligvis kommer til å leve i 15 år, så syns jeg ikke man skal ha hastverk. Da syns jeg man skal legge ned tid i å finne en oppdretter man liker, og gjerne ha is i magen til å vente på et kull derfra. Det er MYE useriøs staffeavl for tiden, dessverre :getlost:

Anbefaler deg å gå inn på staffeforumene: sbtforum.no og sbtforum.net og det svenske forumet . Jeg vet for tiden bare om kull som allerede er født og tinget bort, så kan ikke hjelpe deg med det... Men skal ikke så mye søking til før man finner litt da :) Jeg er heller ikke så glad i å anbefale, for alle har jo forskjellig smak og krav til avlsdyr :aww:

Et størt pluss om de i tillegg til gemytt har flott utseende da utstilling kan bli vurdert.

Selv om foreldrene er aldri så fine, så har man jo ingen garanti for at valpene blir champion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite at Finn skal legge om funksjonene fordi det har vert så store problemer med useriøse oppdrettere. Det skal bli et eget sted hvor kun kull som er godkjent av raseklubbene skal kunne legges ut. Når de får til dette blir jo alt mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite at Finn skal legge om funksjonene fordi det har vert så store problemer med useriøse oppdrettere. Det skal bli et eget sted hvor kun kull som er godkjent av raseklubbene skal kunne legges ut. Når de får til dette blir jo alt mye enklere.

Ja, det står det om i denne tråden. Men det er jo ikke alle rasegrupper som godkjenner kull. Rasegruppen for staffordshire bull terrier for eksempel gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg letet selv, og forhørt meg og skapt kontakt med en eller flere oppdretter. Det er jo halve morroa med å skaffe seg valp - mener jeg! :)

Oppdretteren til min Casper har nå to kull som er født 6.april og 12.april. Jeg personlig syntes det er kjempe flotte valper i disse to kullene, og er kjempe fornøyd med oppdretter. Eneste er at de holder til i Tsjekkia - vet ikke om det er uaktuelt for deg/dere?

Valpene som i dag er 1 mnd gammel, er blå valper - og det er 4 ledige hanner mener jeg (hvis hun ikke har fått valpekjøpere til den siden sist jeg pratet med henne). I det andre kullet er det 2 hanner ledig - en rød/hvit, og en svart/hvit.

Oppdretter heter Slade Czech, og kullene finner du her: HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skaffe seg en hund som forhåpentligvis kommer til å leve i 15 år, så syns jeg ikke man skal ha hastverk. Da syns jeg man skal legge ned tid i å finne en oppdretter man liker, og gjerne ha is i magen til å vente på et kull derfra. Det er MYE useriøs staffeavl for tiden, dessverre :getlost:

Anbefaler deg å gå inn på staffeforumene: sbtforum.no og sbtforum.net og det svenske forumet . Jeg vet for tiden bare om kull som allerede er født og tinget bort, så kan ikke hjelpe deg med det... Men skal ikke så mye søking til før man finner litt da :) Jeg er heller ikke så glad i å anbefale, for alle har jo forskjellig smak og krav til avlsdyr :aww:

Selv om foreldrene er aldri så fine, så har man jo ingen garanti for at valpene blir champion!

Takk for linkene. Skal ta en titt der :)

Forstod det slik på oppdretteren jeg kjøpte min ifra at det er endel "useriøse" som avler for tiden, desverre !.

Kommer til å ha is i magen, som sakt er valpekjøp et valg som følger deg i mange mange år, men derfor er det greit å kikke litt rundt så du vet hva som er i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...