Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er på jakt etter en voksen familiehund


Vivian81

Recommended Posts

Hei.

Jeg og min datter på 5år er på jakt etter en voksen familiehund og derfor har jeg satt inn en annonse om dette på finn,har så langt fått ett svar fra en som har en Briard på to år.

H*n forklarer hunden veldig perfekt for oss,går fint i og uten bånd,vant m katter,stille og rolig inne.

Jeg leste det som står om den på canis og fikk forståelse for at den trenger mye hjernetrim og jobbes mye med.

Noen her inne som har erfaring med denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Briarden går for å være en bra familiehund, men det kommer nok litt an på hvordan den er også. Det kan være store individforskjeller - noen er rolige og bedagelige og gjør ikke en flue fortred, mens andre har lopper i blodet og kvikksølv i rumpa og vil GJERNE jobbe med noe :). Jeg har vel i grunnen en av hver her i huset nå :).

Briarden er jo en stor hund og jeg synes de fortjener å få en god porsjon fysisk trim. Jeg liker jo også å aktivisere hundene med både spor og lydighet sånn at de får brukt hjernen sin, men jeg tror de fint kunne nøyd seg med den fysiske aktiviteten.

Det viktigste for en briard tror jeg i bunn og grunn er at de får være MED familien sin og ikke blir stengt ute fra fellesskapet. Det man skal være obs på er at mange har tendenser til at de napper litt når de blir giret opp. Dette er en del av gjeteradferden og er ikke nødvendigvis noe agressivt, men det er jo like vondt å få seg et nyp i rumpa enten det er av den ene eller andre årsaken. Dette kan fort trigges av barn som løper f eks.

Om du er ute etter en voksen hund, så kan du be om å få ha hunden litt på prøve for å se om den fungerer hjemme hos dere. Vær da oppmerksom på om den viker unna ungen - eller om den virker trygg og god rundt barnet. Dette er vel første bud tror jeg. Dersom hunden virker usikker på barnet ditt, så ville jeg IKKE tatt sjansen på å beholde hunden. Det er ikke det at jeg tror det vil skje noe, men det er slitsomt både for hunden og dere dersom den oppfatter barn som skummelt i hverdagen.

Ehhhh, dette blir litt usammenhengende kjenner jeg... Du får heller spørre om ting du lurer på så skal jeg svare så sant jeg kan :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

jeg fikk ett bilde av han med barnet til eier på ryggen hans men han kan kanskje være usikker på andre unger så klart.

Han høres helt fantastisk ut,eneste grunn til at jeg tviler litt er at eier skal flytte torsdag og må derfor "kvitte" seg med han i morra så jeg har da ikke sjans til og treffe han før han da overlates til meg.Får liksom ikke hatt han på prøve,da hadde det straks vært bedre.

Hva syns du om en som har det så travelt med og kvitte seg med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

jeg fikk ett bilde av han med barnet til eier på ryggen hans men han kan kanskje være usikker på andre unger så klart.

Han høres helt fantastisk ut,eneste grunn til at jeg tviler litt er at eier skal flytte torsdag og må derfor "kvitte" seg med han i morra så jeg har da ikke sjans til og treffe han før han da overlates til meg.Får liksom ikke hatt han på prøve,da hadde det straks vært bedre.

Hva syns du om en som har det så travelt med og kvitte seg med hunden?

Jeg ville nok vært veldig i tvil om jeg bare skulle overtatt hunden sånn uten videre ja. Men dette er muligens en hund som er forsøkt omplassert i lengre tid - uten at eier har funnet en egnet ny eier før evt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...