Gå til innhold
Hundesonen.no

nyttår!!!!

marcoograya

Recommended Posts

Skrevet
er det en gratis side?

Vet ikke helt hva det er jeg :oops: var bror min som fant det til meg. Jeg trykker bare på den gule play knappen (Preview Play) er bare en forsmak av lydene og du kan velge mellom forskjellige fyrverkeri lyder.

Skrevet

alkohol er noe av det værste for hundene...fos selv om vi ikke blir fulle men kanskje bare brisne så forandrer vi være måte...og gjør hunden forvirret og til og med redd og man kan risikere mye...men andre hunder er mer følsomme en mine...jeg ville for exempel aldri drukket i nærheten av rottweilern min..

tolka sikkert den spøken litt feil...sent på kvelden :oops: ...så det beklager jeg...

vel nå sporet det av...nyttår var en fin ting for meg helt til jeg fikk raya...nå er det bare fælt...men jeg skal prøve å ikke trøste henne men leke litt og være rolig selv...håper det går bra!!!!får krysse fingrene!!!!

vil ikke at noe skal skje med elsklingene mine :D

Skrevet

Det er ikke så lett å prøve å leke med en hund som er så livredd at hun prøver å komme inn under huden min da... :D Hun er totalt uintressert i leke eller noe godt å spise eller andre ting. Det eneste som ser ut som hjelper er når hun får sitte på fanget, helst inni en jakke eller noe og hun presser hodet og øret inn mot korppen min og jeg holder for det andre. Vet at jeg ikke skal trøste henne, og det gjør jeg ikke heller. Hvis hun er på gulvet så blir hun bare mer hysterisk og vil opp.

Tror jeg må få kjøpt den cd'n med rakett-lyder...

Skrevet
nå ble jeg faktisk litt irritert!!!jeg drikker ALDRI alkohol i bærheten av hundene mine!!!!det er dyreplageri...

Nå ble faktisk eg irritert. Lurer på hva som gjør at å drikke alkohol i nærhetn av hunden(ene) har med dyreplageri å gjøre??!

Skrevet
tolka sikkert den spøken litt feil...sent på kvelden :oops: ...så det beklager jeg...

Hvis du mente mitt innlegg så trodde jeg at ironien kom godt fram... :?

Tullet selvfølgelig på de to første, men å spille av lyder & muligheten til bombe-rommet var seriøse... :wink:

Håper flere ikke missforsto den.! :D Var ikke slik ment.!

Drikker så godt som aldri selv, å dope hunden må være Absolutt siste utvei, å da må man være sikker på at hunden virkelig sover....... Vet ikke om det er mulig å vite det 100% en gang...?

Skrevet
nå ble jeg faktisk litt irritert!!!jeg drikker ALDRI alkohol i bærheten av hundene mine!!!!det er dyreplageri...

Så det er dyreplageri å nyte et glass med champis når hunden er der? Nei vettu hva! Nå har jeg hørt det óg. Det er ikke skadelig å ta et glass foran BARN en gang så da må hundene tåle det også!

Hvorfor er det dyreplageri? Det er dyreplageri hvis man har fest hjemme hos seg selv og fulle folk raver rundt hunden og ikke gir den fred når den trenger det. Men ellers så ser jeg ingen grunn til å ikke kunne drikke med hunden i samme hus på nyttårsaften #-o

Skrevet

Ang neddoping har jeg hørt at hunden er like redd bare den ikke klarer å bevege kroppen å vis at den er redd...

Men du synes det funket?

ja... men vi la han i rommet der der var minst bråk da... han var jo bearded collie.. og de er skikklig ille noen av de...

jeg synes det funket fint!

Skrevet
Er visst noe som heter DAP som mange bruker på hundene sine på Nyttårsaften. Nå mer kan jeg ikke fortelle' date=' kan ikke nå mer om det. Ring å spør dyrlegen, eller så er det sikkert andre her inne som kan fortelle om det. :-)[/quote']

DAP er å anbefale da det er naturlige feromoner som tispen roer ned valpene med.

Er glad jeg ikke har trøbbel med min hvertfall...han lå midt på gulvet og snorka ifjor når det smalt. Jeg derimot hadde trengt DAP...hehe...

Skrevet

Vet ikke helt hva det er jeg :oops: var bror min som fant det til meg. Jeg trykker bare på den gule play knappen (Preview Play) er bare en forsmak av lydene og du kan velge mellom forskjellige fyrverkeri lyder.

det funka...

ingen av de virka å bry henne noe i det hele tatt..

hu lå bare å slækkan hu... og bevega øra litt og skakka sånn søtt på hue,,, trur ikke nyttårsaften er noe stress jeg...

Skrevet

Genial den fyrverklyd sida. Den må jeg spille av hver dag før nyttårsaften. Jeg prøvde litt nå bare for å se hvordan hu reagerte, og Lunah begynnte bare å gå rundt for å sjekke hvor lyden kom i fra, så roa hu seg igjen ved beina mine :D

Skrevet

Reise bort et sted hvor det er minmalt med raketter er den beste løsningen synes jeg.. Jeg hadde skuddredd hund på nyttårsaften i 15 år og var nærmest anti-nyttår, men nå er jeg så heldig at jeg har tre som ikke bryr seg (tror jeg.. Likka er enda ung). Selv om de er rolige har jeg ikke tatt sjanse på noe annet enn å sitte stille i sofaen og late som himlen ikke faller ned i hodet på oss. Men nå har jeg jo fått meg et hus på landet og denne nyttårsaften får vi besøk av en skuddredd hund som "flykter" fra Oslo. Nå vet ikke jeg enda om naboen er "østfolds rakettmester" enda da, men det skulle forundre meg mye.. :D

Alkohol er visstnok et tema som engasjerer skjønner jeg... :D

Skrevet

jeg sa aldri at ett glass var skadelig, men brisen og full kan fort bli farlig...me har du en hund som du vet takler det så er det jo greitt...

jeg hadde en collie hann..safran chanti lasse hette han...han klikka bare han kjente alkohol lukta og visst jeg hadde drikket i nærheten av den hunden må du vell være enig i at det er dyreplageri??

Skrevet

Chessea ble livredd fyrverkeriet!! :-o Hadde jeg aldri trodd.. Jaja. Da er det bare å sette i gang å øve .. :?

Skrevet

Vær så snill: Si at du tuller nå?

Man kan fint drikke alkohol selv om hunden er i nærheten. Herregud...

Skrevet

Elwira reagerer ikke på rakketene, hun gjorde hvertfall ikke det i fjord. Jeg sitter inne med henne når alle de andre er ute og ser på rakkettene.

Skrevet

nei, eg tuller ikke nå, men visst du leser det andre innlegget mitt så kanskje du er mer enig!!!!

nå skal jeg kjøpe dap og håpe på det beste...

noen som så god morgen norge idag eller???hehehe

Skrevet

Mange av dere skriver som om slik doping skulle vært dyreplageri.. [-X

Jeg stoler på Vetten min 100%. Jeg ville ALDRI gjort noe mot eller med hunden min som skulle skadet eller at den ikke skulle ha det bra.

Hvis jeg hadde fått en slik nervøs hund til og vetten min sier at jeg burde gi den beroligene hadde jeg ikke tvilt 1 sek..

Hun kan dette bedre enn meg og hun ville ALDRI gjort det hvis hunden hadde lidd av det..

Kan jo hende det er forskjellige beroligene som virker bedre på forskjellige hunder..

Måtte bare få det ut.. :?

Når det gjelder alkohol så kan jeg drikke mens Tini er der..

Men ville aldri hatt fest. eller noe slikt..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...