Gå til innhold
Hundesonen.no

nyttår!!!!


marcoograya

Recommended Posts

bomull i øra... :D

la hunden lukte på det du drikker... :x

Nei jeg vet ikke, buster er fasinert av raketter han... :D

Noen mener det går ann å venne hunden til lydene med å spille av en cd med rakettlyder å slikt på stereoanlegget...

Har hørt om folk som tilbyr å ha hundene nede i bombe-rom hvor det er lydtett...

Er vel ikke så mye å gjøre med det egentlig...

Komer sikkert flere litt BEDRE forslag... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst noe som heter DAP som mange bruker på hundene sine på Nyttårsaften. Nå mer kan jeg ikke fortelle, kan ikke nå mer om det. Ring å spør dyrlegen, eller så er det sikkert andre her inne som kan fortelle om det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke det problemet med amy, ho stod ute på terassen i fjor og såg på rakettene sammen med mamma.. :wink:

Men du kunne jo prøvd den cd de selger på canis. eller viss de har en skytebane eller no i nærheten ta med hunden der, sånn den blir vant med høye lyder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk noe slik beroliggende hos vetterinæren for jappo vi..

så han lå i soffan og slappet av hele nyttårsaften...

Kan jo ringe vetterinæren din!

Ang neddoping har jeg hørt at hunden er like redd bare den ikke klarer å bevege kroppen å vis at den er redd...

Men du synes det funket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neddoping vil ikke jeg anbefale heller. Det gjør det bedre for deg (du slipper å se en hund som er redd), men hunden får det mye verre (den blir ikke mindre redd, men den blir fanget i en kropp som ikke klarer å vise følelser).

DAP doper ikke ned hunden, det bare sender ut en trygg lukt som generelt sett skal berolige hunden og få den til å slappe av, men den kan fremdeles være seg selv og vise hva den syns om rakettene, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Fikk en brosjyre i posten for noen uker siden, om DAP...Siden jeg er så grei så skriver jeg av til deg :D :D

RÅD OG TIPS FOR HUNDER SOM ER REDD FOR NYTTÅRSRAKETTER

Det freser og gnistrer i luntene mens frostrøyk blander seg med kruttrøyk, og kjmpebomber til tusenvis av kroner eksploderer i en hjertestoppende kraftsalve. Gode hilsener klinger meg chmpagneglasssene. Akuratt da har hunden din det værst!

Dette er nok situasjonen for mange dyreeiere i fobindelse med nyttårsfeiring. Heldigvis finnes det flere ting man kan gjøre for å prøve å forbedre situasjonen og etter hver få bukt med problemet.

FORBREDELSER:

*Ta kontakt med vetrinæren din i god tid før nyttår, helst i begynnelsen av Desmeber

* Broligende medikamenter kan være nyttige i enkelte tillfeller, men bare etter anbefalig fra veterinær. Vær klar over at enkelte preparater kan gjøre vondt verre, ved at lydopplevelsen forsterkes samtidig som hunden ikke kan flykte!

*Snakk med veterinæren din om fenomener/DAP

TISP TIL NYTTÅRSAFTEN:

* LAg et gjemmested til hunden på et kjent sted hvor den vanligvis føler seg trygg og er sikker. Meningen er at hunden skal kunne trekke seg tilbake/ følges dit hvis den blir redd.

* TA IKKE HUNDEN MED UT FOR Å SE PÅ FYRVERKERIET!!!!

* Det beste er om hunden ser og hører minst mulig av det som foregår ute. Sørg for at gjemmestedet befinner seg i et blendet rom, dvs der vinduene er tildekket slik at lysglimtene ikke skinner igjennom.

* Sett gjerne på en cd med musikk for å maskere lydene uten fra. Moderat høy rytmisk musikk funker godt.

*Hold hunden i godt humør ved å eventuelt leke med den.

*Ikke straff eller trøst den når den er redd. Gi oppmerksomhet når den slapper av, belønn med lek eller godbit.

* Vær sammen med den. Ignoner lydene og lat som om ingen ting skjer.

*La hunden være sammen med en annen hund som ikke er redd, om mulig.

* Start et program for å prøve å få bukt med problemet.

OM DAP:

Dap er et beroligende dunststoff som produserer av den diegivende tispen. Det er beroligende på valpene, og forsking har vist at DAP også virker på voksne hunder. DAP finnes både i diffuser som settes i stikkkontakten og spray. Diffuseren settes i det rommet hvor hunder oppfinner seg i.

Det er anbefalt og starte med DAP i en god stund før nyttår. Spør vetten din om råd.

Sprayan kan sprayes på leker, pledd og andre ting som hunden din er gald i. DAP kjøpes hos din lokale veterinær og kan brukes til alle hunder. Hos valper og unge hunder som ennå ikke har vist tegn til frykt, kan det være et godt forebyggende tiltak.

For meer info om DAP:

Orion Pharma Animal Health: 40 00 41 90

www.orionpharma.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg faktisk litt irritert!!!jeg drikker ALDRI alkohol i bærheten av hundene mine!!!!det er dyreplageri...

noen av dere kommer jo med noen bra tips:)

problemet er at jeg er redd for hjertet til raya..hun begynner å dra på årene og sånn...

men jeg tar kontakt med vetrinæren min!!!

takk for de som har kommet med noen bra tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, ikke dop hundene!!! Som det så vidt er nevnt over her så forsterkes lydopplevelsen når hundene er dopa. Altså, sansene til hunden forsterkes, da spesielt lukt og hørsel. Det må jo være mye bedre for hunden å kunne reagere på frykten sin istedet for å ikke kunne røre på en muskel!!!

Tequila er totalt hysterisk og livredd på nyttårsaften, det er helt grusomt å se på henne.. :twisted: Hun skjelver som et aspeløv og slipper nesten all pelsen sin... Men selv så hysterisk som hun er så syns jeg det er bedre at hun kan få vist frykten sin, isteden for å ligge der å ikke kunne gi uttrykk for noen ting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg faktisk litt irritert!!!jeg drikker ALDRI alkohol i bærheten av hundene mine!!!!det er dyreplageri...

noen av dere kommer jo med noen bra tips:)

problemet er at jeg er redd for hjertet til raya..hun begynner å dra på årene og sånn...

men jeg tar kontakt med vetrinæren min!!!

takk for de som har kommet med noen bra tips!!!

Hva du ble irritert over? er jo kun nevnt alkohol i det utklippet fra en artikkel.

Jeg fester ikke å har Buster tilstede, men å drikke vin eller champis gjør meg ingenting i nærheten av ham.

Bare lurer på hva du mener er dyreplageri med det?

Ellers er å ha en cd med lyder et godt tips,

Men veterinæren har sikkert mange gode råd :twisted:

Edit: glemte ca halve innlegget :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE DOP HUNDENE ELLER ANDRE DYR!! Det blir bare verre for dem.

Heldigvis er ikke Chicka redd.

Igår når jeg kom hjem fra middag med venner og jeg var ute og luftet Chicka før vi la oss så skjøt noen opp raketter.

De to første reagerte hun ikke på en gang, mens den siste stod hun bare og så på.

Det jeg tror mange gjør feil er og bli over nervøse over hvordan hunden kommer til å reagere og da blir jo hunden redd.

Lat som ingen ting den første nyttårsaften, så får ikke hunden noen ide om at de kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor brukte jeg Bach's Recue Remedy på min hund. Det så ut til å hjelpe en del. Men i år har jeg to hysterisk redde hunder så nå har jeg tenkt til å bruke både DAP og Rescue Remedy.

Rescue Remedy hjelper hunden til å takle sin egen angst, uten å være sløvende eller noe.

Bruker den selv når jeg skal ha eksamen eller må gjennom noe annet jeg gruer for. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor brukte jeg Bach's Recue Remedy på min hund. Det så ut til å hjelpe en del. Men i år har jeg to hysterisk redde hunder så nå har jeg tenkt til å bruke både DAP og Rescue Remedy.  

Rescue Remedy hjelper hunden til å takle sin egen angst, uten å være sløvende eller noe.  

Bruker den selv når jeg skal ha eksamen eller må gjennom noe annet jeg gruer for.  :twisted:

Hva er Rescue Remedy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første gangen t toya og..

men hu takler det sikkert helt fint.. i og med at hu besto testen t naboen..

han er politi, og skulle trene opp hunden sin t å bli politi hund..

en rottis...

og jeg spurte om han ville se hvordan toya reagerte på den skudd greia..

hu gjorde mindre av det.. og ville leke med han hu..

så hvis hu tåler sånn, burde vel ike rakketter være noe mer pes? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...