Gå til innhold
Hundesonen.no

Hard hud på hasene

Recommended Posts

Det har seg sånn at vi har fliser i alle rom. Hunden får sove i sofa, har en stor pute på gulvet, og vi har lagt ut flere tepper for å la være å skli når noen bestemmer seg for å leke. Men når han skal slappe av, så skal han alltid ligge på den harde biten - de myke sakene jeg har lagt ut bryr han seg liksom ikke om. Av og til, men mesteparten liker han bare gulvet.

I går så lurte jeg på hva i all verden som var på hasene til Pøbel. Det var en hårløs flekk på ene hasen (Callus, kanskje?), med tørr, hard hud. Måtte jo kjenne og klemme på andre siden også (hønemor ...), og det var ganske hard hud der også.

Jeg har sett mye rart før, men jeg har faktisk aldri sett "liggehud" på hasene til en hund før. Kan det ha no' med underlaget hjemme å gjøre? Og er det noe jeg kan gjøre for å få det til å bli "normalt" igjen for å forebygge mer? Noe å smøre på? Flytte? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Træl kalles det. Områder med mye "slitasje" og mye bruk, får træl, en fortykkelse av den normale huden for å stå i mot slitasjen på et visst punkt/sted.

Tror det er helt normalt. Har sett slike "liggeputer" på dyr på tv mange, mange ganger.

Jeg ville ikke bekymret meg. Træl oppstår jo bare for å beskytte, slik at det ikke går hull på huden. Ta f.eks. hendene til en snekker eller andre lignende yrker med mye manuelt arbeid. De får træl i hendene på grunn av verktøyet de bruker dag ut og dag inn i jobben.

PS! Træl er hva det kalles på min dialekt her på østlandet. Mulig det heter noe annet i andre landsdeler :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...