Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser i dårlig lys


Steffen

Recommended Posts

(Beklager videre digresjon; forstå min useriøsitet som min mening om forbudte raser - det er bare tull, hele opplegget.)

Pøh. Garm hilser og sier at Hermes har mye å lære når det kommer til kamphundspising.

2986699522_ba4f09d9dd_z.jpg?zz=1

Jeg kommer tilbake til bitestatistikk. Men nei Truls, det finnes ikke noe arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Angående TSU, så kan jeg skyte inn at ulvehybrid er forbudt i Norge. Hvordan det gikk til at en FCI godkjent hunderase (som det riktignok er krysset inn ulv i, som en del av et systematisk planlagt avlsarbeid)ble definert som ulvehybrid, det kan ikke jeg svare på.

Men det ble den vel ikke definert som heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ble den vel ikke definert som heller?

Nei, det har du rett i. Hunderase med opprinnelig blanding av ulv er mer korrekt.

Dette er hentet fra forskrift om hunder. Forskriften er hjemlet i hundeloven.

"§ 1. Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei, det har du rett i. Hunderase med opprinnelig blanding av ulv er mer korrekt.

Dette er hentet fra forskrift om hunder. Forskriften er hjemlet i hundeloven.

"§ 1. Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."

Kan hende jeg misforsto litt dette innlegget, men er det slik at en rase som er innblandet med ulv skal være ulovlig i Norge?

Viss det var slik så; er ikke det mange hunder med ulv i seg da?(alle stammer fra ulver, men jah.), saarlos wolfhound er jo schæfer/ulv osv. å denne er jo lovlig i Norge?????

Ehh, tror kanskje jeg misforsto dette litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg misforsto litt dette innlegget, men er det slik at en rase som er innblandet med ulv skal være ulovlig i Norge?

Viss det var slik så; er ikke det mange hunder med ulv i seg da?(alle stammer fra ulver, men jah.), saarlos wolfhound er jo schæfer/ulv osv. å denne er jo lovlig i Norge?????

Ehh, tror kanskje jeg misforsto dette litt ;)

Saarloos er lovlig i Norge, men den tsjekkoslovakiske ulvehunden er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker ligger ikke golden retriever på toppen av noen av de, så det er nok en myte.

Iflg. et program på Animal Planet kalt "Dogs 101", så er golden retriever på toppstatistikken når det gjelder hundebitt,jo. Programmet er forøvrig amerikansk.

Hvorfor er golden med på en slik "stygg" statistikk, en rase som de fleste av oss anser som myk og vennlig? Jo, en rase som er vanvittig populær og som finnes så enormt mange individer av, er nødt til å vises på bitt-statistikken også. Rene skjære antallet, som gjør det, med andre ord.

Det er altså ingen myte, golden er med i statistikk-toppen. Men om man vred på måten og lese statistikk på, så ville de se annerledes ut. F.eks.om man leste hvor mange prosent av rasen som beit et menneske i løpet av sin levetid, er jeg sikker på at de ville havne langt nede, sett ifht andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saarloos er lovlig i Norge, men den tsjekkoslovakiske ulvehunden er forbudt.

Jeg vet at saarlos er lovlig, men hvorfor den er det da når omtrent ingen andre "ulvehunder/hybrid" er lov da?

De som ligner en del på ulv er jo jamthunden osv. desse er jo fortsatt lovlige i Norge?

Skikkelig forvirrende, hvem kommer på noe så dumme regler og lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at saarlos er lovlig, men hvorfor den er det da når omtrent ingen andre "ulvehunder/hybrid" er lov da?

De som ligner en del på ulv er jo jamthunden osv. desse er jo fortsatt lovlige i Norge?

Skikkelig forvirrende, hvem kommer på noe så dumme regler og lover?

Ja, det kan man lure på!

Tror saarloos slapp gjennom nåløyet fordi det ble iblandet ulv i senere tid hos den tsjekkoslovakiske enn hos saarloosen. (Rett meg om det er feil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. et program på Animal Planet kalt "Dogs 101", så er golden retriever på toppstatistikken når det gjelder hundebitt,jo. Programmet er forøvrig amerikansk.

Hvorfor er golden med på en slik "stygg" statistikk, en rase som de fleste av oss anser som myk og vennlig? Jo, en rase som er vanvittig populær og som finnes så enormt mange individer av, er nødt til å vises på bitt-statistikken også. Rene skjære antallet, som gjør det, med andre ord.

Det er altså ingen myte, golden er med i statistikk-toppen. Men om man vred på måten og lese statistikk på, så ville de se annerledes ut. F.eks.om man leste hvor mange prosent av rasen som beit et menneske i løpet av sin levetid, er jeg sikker på at de ville havne langt nede, sett ifht andre raser.

Gi meg kilden du, så skal jeg tro deg. Men jeg tror jeg har lest omtrent alt som finnes av forskning om hundebitt relatert til rase, de ligger pent sortert her på maskina mi, og ingen refererer til at golden ligger på topp. De fleste tar selvsagt med hvor utbredt og populær rasen er, men ikke alle. Det aller meste av denne forskningen er amerikansk.

Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har brukt på å lese bitestatistikker eller om farlig hund problematikk, men jeg gjetter at det ikke er veldig inngående. For min del har det vært en hobby i noen år, jeg har til og med flere bøker om det.

Animal Planet er ingen god referanse altså. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte for å understreke hvor problematisk det er å bruke en underholdningskanal drevet av profitt som referanse om man ønsker å ha en seriøs debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal vel ikke tro alt man hører. Eller leser :-) Men min "kilde" fikk du jo, det ble sagt muntlig av programoppleseren, men hvilken kilde han brukte igjen, det vet jeg ikke. Noe amerikansk...:P

PS! Jeg er enig med deg at man ikke skal tro alt de sier der i den programserien, for i blant sier de ting som er ufattelig at noen kan ta helt alvorlig. De kunne blant annet fortelle en gang at dachs egnet seg godt som innendørshund... den måtte egentlig ikke ut noe særlig, men kunne trimmes ved å løpe frem og tilbake i entreen hjemme. Den tålte å være ute i blant altså, men kunne fint leve inne og lære seg å tisse på wee-wee pad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal vel ikke tro alt man hører. Eller leser :-) Men min "kilde" fikk du jo, det ble sagt muntlig av programoppleseren, men hvilken kilde han brukte igjen, det vet jeg ikke. Noe amerikansk...

Nei, dette er ikke noe motargument til at det er en myte. Å bruke annenhåndsinformasjon fra en upålitelig kilde når det kommer til forskning, er som å bruke hviskeleken til å finne svar i jeopardy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av rasene på forbudslista er representert i noen bitestatistikk her i Norge. Ingen.

I denne sammenheng er det vel også viktig å få frem at INGEN raser er representert i noen bitestatistikk i Norge..

All den tid det ikke finnes noen slik statistikk.

(Det kan hende en og annen lege eller kommune fører en viss statistikk, men vi har ikke noen ordentlig statistikk på landsbasis..)

Jeg håper vi en dag får dette inn i et av helseregistrene, det er på tide.

Men det vil også åpne for en rekke problemer med at feil rase blir oppgitt i en god del tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ingen myte, golden er med i statistikk-toppen. Men om man vred på måten og lese statistikk på, så ville de se annerledes ut. F.eks.om man leste hvor mange prosent av rasen som beit et menneske i løpet av sin levetid, er jeg sikker på at de ville havne langt nede, sett ifht andre raser.

En statistikk over hvilke hunder som biter vil ikke være verdt noe som helst med mindre den tar hensyn til populasjonens størrelse. (Her vil det i hovedsak holde med et overslag over populasjonens størrelse, et eksakt tall er ikke nødvendig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tror saarloos slapp gjennom nåløyet fordi det ble iblandet ulv i senere tid hos den tsjekkoslovakiske enn hos saarloosen. (Rett meg om det er feil!)

Trenger ikke rette på det :) For Saarloos wolfhound skjedde første kryssing mellom ulv og hund i begynnelsen av 1930-tallet, mens det for tsjekkoslovakisk ulvehund skjedde i midten av 1950-tallet. Følgelig er tsjekkoslovakisk ulvehund etter justisdepartementets beregninger ca 25 år farligere enn Saarloos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...