Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekking av helse på amerikanskfødte hunder


MiO

Recommended Posts

Jeg lurte på om det fantes en nettside i USA (tilgjengelig for alle) der helsestatus o.l. på amerikanskfødte hunder finnes? Altså noe à la Dogweb hos NKK her i Norge.

Link anyone?

Jeg vet om en rålekker hannhund som er amerikanskfødt og importert til Norge, og det hadde vært (av ren nysgjerrighet) interessant å sjekke slekten hans sin helse. Det er ikke utenkelig jeg vil ønske å kjøpe avkom av han en gang, dersom slekten er frisk og rask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det greit å vite at det er frivillig om man vil offentliggjøre informasjonen på den nettsiden. Dvs at de som røngter hunder og får dårlig resultat, ofte velger å ikke legge det ut :aww:

Å.. ja da er det jo så godt som ubrukelig som verktøy da! :getlost: Da gidder jeg ikke se etter en gang.

PS! Må bare spørre...:-) du ER helt sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. ja da er det jo så godt som ubrukelig som verktøy da! :getlost: Da gidder jeg ikke se etter en gang.

PS! Må bare spørre...:-) du ER helt sikker på det?

100% Det står forklart på siden deres også :)

Red: Det står altså på offas side om hvordan offentliggjøring av resultater foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. ja da er det jo så godt som ubrukelig som verktøy da! :getlost: Da gidder jeg ikke se etter en gang.

Det er ikke ubrukelig, bare ufullstendig, akkurat som Dogweb og Hunddata. Er det en spesiell oppdretter man ønsker å sjekke, og ikke finner hundene på OFFA, så kan man jo be om skriftlige beviser for testene det ev påstås er utført.

Det er også endel oppdrettere som ikke ønsker å betale de ekstra dollarene det koster å publisere resultatet, selv om det er bra. Spes de siste årene med økonomien som har blitt rasert for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også endel oppdrettere som ikke ønsker å betale de ekstra dollarene det koster å publisere resultatet, selv om det er bra. Spes de siste årene med økonomien som har blitt rasert for mange.

Var ikke klar over at de måtte betale for å offentliggjøre resultatene? Slik jeg forstod det ut fra siden, blir hunder som er fri for sykdommer automatisk offentliggjort, mens hunder med diagnose kun ligger tilgjengelig for eier inntil de sender inn et signert skjema hvor de godtar at resultatet offentliggjøres.

Men jeg leste ikke så nøye, og har hovedsaklig basert meg på ting jeg har blitt fortalt, så mulig at jeg har misforstått :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at de måtte betale for å offentliggjøre resultatene? Slik jeg forstod det ut fra siden, blir hunder som er fri for sykdommer automatisk offentliggjort, mens hunder med diagnose kun ligger tilgjengelig for eier inntil de sender inn et signert skjema hvor de godtar at resultatet offentliggjøres.

Men jeg leste ikke så nøye, og har hovedsaklig basert meg på ting jeg har blitt fortalt, så mulig at jeg har misforstått :ahappy:

Nå husker jeg ikke i farta, men mener det er mellom 40-64$ pr resultat man ønsker å offentliggjøre. Øyelysning må jo feks oppdateres årlig, mange dropper det pga at de må bet hver gang.

Alle res blir tilsendt eier skriftlig, slik som i Norge (bare at her har man på forhånd godtatt at res skal legges ut uansett res), så gir eier ev beskjed til OFFA at det skal publiseres, og etter at bet har gått inn legger OFFA det ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke likevel, nysgjerrigheten seiret :P

På den amerikanske siden fant jeg bare hofte-sjekk på alle sheltiene jeg sjekket, ikke en eneste sted var øyeundersøkelser offentliggjort. Skuffelse. Det var nettopp det jeg ville vite, for på min rase (sheltie) er det større forekomster av øyesykdom enn av HD. Så jeg ble egentlig ikke noe klokere. Man sjekker vel HD på noen sheltier her også, men ikke alle bryr seg med det siden det ikke er så ofte rasen rammes. Nå er vel ikke jeg den som er aller mest belest og "i dybden av rasen", nybegynner som jeg er, men hittil har jeg ikke sett noen som har vært hverken mildt eller hardt rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke likevel, nysgjerrigheten seiret :P

På den amerikanske siden fant jeg bare hofte-sjekk på alle sheltiene jeg sjekket, ikke en eneste sted var øyeundersøkelser offentliggjort. Skuffelse. Det var nettopp det jeg ville vite, for på min rase (sheltie) er det større forekomster av øyesykdom enn av HD. Så jeg ble egentlig ikke noe klokere. Man sjekker vel HD på noen sheltier her også, men ikke alle bryr seg med det siden det ikke er så ofte rasen rammes. Nå er vel ikke jeg den som er aller mest belest og "i dybden av rasen", nybegynner som jeg er, men hittil har jeg ikke sett noen som har vært hverken mildt eller hardt rammet.

Muligens OT, men en bekjent har en sheltie hun måtte pensjonere fra agility før han ble tre år gammel (om jeg ikke husker feil) på grunn av alvorlig HD.

Om du går inn på DogWeb, kan du se røntgenresultat på sheltie, og se hva som er av statistikk på norske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på DogWeb, kan du se røntgenresultat på sheltie, og se hva som er av statistikk på norske hunder.

Ja, det er det jeg har gjort. Det var det jeg mente ovenfor med "men hittil har jeg ikke sett noen som har vært hverken mildt eller hardt rammet." Mente av de jeg har sjekket på Dogweb.

Av de jeg har sjekket, har det ikke vært noe HD på noen av dem. Men av øyesykdommer har jeg funnet helt andre saker, mange rammede og mange fri. Men som jeg også nevnte; jeg er nybegynner, og har ikke akkurat saumfart tusenvis av shelties :aww:

Men mente du at det finnes rasespesifisert statistikk noe sted der? Det har jeg ikke sett.

REDIGERT;

fant det nå. Det var ikke så alvorlig heldigvis. For eksempel;

av 415 fødte valper i 2003 var det 29 røntget, 25 fri. 4 stk altså. Av de 4 hadde 3 svak HD, og kun èn sterk.

Antar flere ville røntget hvis det var vanligere at sheltier utviklet symptomer på dette, dvs at HD'en var sterk.

Inntrykket mitt av at HD ikke er et stort problem hos sheltier stemmer heldigvis, men samtidig forekommer det jo i rasen. Vet at jeg antageligvis av den grunn vil røntge min i to-tre års alder. Bare for å få det sjekket ut.

Men i fjor står det oppført at kun 4 sheltie-eiere brydde seg med å få det sjekket! Jeg lurer på hvorfor det? Er det fordi lidelsen ikke forekommer ofte nok, at man av den grunn ikke syns det er verdt veterinær-pengene? Eller at sheltier ikke utvikler særlig sterk grad eller særlig symptomer (pga sin lette vekt og lette benbygning)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg har gjort. Det var det jeg mente ovenfor med "men hittil har jeg ikke sett noen som har vært hverken mildt eller hardt rammet." Mente av de jeg har sjekket på Dogweb.

Av de jeg har sjekket, har det ikke vært noe HD på noen av dem. Men av øyesykdommer har jeg funnet helt andre saker, mange rammede og mange fri. Men som jeg også nevnte; jeg er nybegynner, og har ikke akkurat saumfart tusenvis av shelties :aww:

Men mente du at det finnes rasespesifisert statistikk noe sted der? Det har jeg ikke sett.

REDIGERT;

fant det nå. Det var ikke så alvorlig heldigvis. For eksempel;

av 415 fødte valper i 2003 var det 29 røntget, 25 fri. 4 stk altså. Av de 4 hadde 3 svak HD, og kun èn sterk.

Antar flere ville røntget hvis det var vanligere at sheltier utviklet symptomer på dette, dvs at HD'en var sterk.

Inntrykket mitt av at HD ikke er et stort problem stemmer heldigvis, men samtidig finnes det jo i rasen. Vet at jeg antageligvis av den grunn vil røntge min i to-tre års alder. Bare for å få det sjekket ut.

Men i fjor står det oppført at kun 4 sheltie-eiere brydde seg med å få det sjekket! Jeg lurer på hvorfor det? Er det fordi lidelsen ikke forekommer ofte nok, eller at de ikke utvikler særlig sterk grad eller særlig symptomer (pga sin lette vekt og lette benbygning)...?

Jeg må bare få understreke at jeg kjenner ikke sheltiens helsebilde, så tipset om DogWeb var kun basert på at det var en informasjonskilde om du ikke visste om den. Og jeg fortalte altså om min bekjent for å vise at i hvert fall en og annen har fått alvorlig HD.

Når det står røntgenstatus for fire hunder i 2010, så er det fordi hunden må være minst ett år for å få offisiell røntgenstatus, og det blir de jo først i 2011. Altså er det ikke så mange av fjorårsvalpene som er røntget enda. Om du ser på 2008 og 2009 vil jeg tro det er tall med mer representativ røntgenoppslutning. Som du selv sier, vil du ikke røntge den før den er to-tre år gammel. Og da tar det jo tid før statistikken for valper født i år blir "korrekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at de måtte betale for å offentliggjøre resultatene?

Da jeg tok DNA-analyse på Willy (nattblindhet), så ble jeg opplyst om at dersom resultatet skulle offentliggjøres via OFFA (?), så måtte jeg betale inn en viss sum, ja. Det gadd ikke jeg - for meg holdt det å få tilsendt papiret med testresultatet på :). Derimot har jeg fått resultatet registrert i DogWeb - ved å betale 50 kr :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet statistikk på HD på sheltie de siste årene, så hvis du ikke har sett tilfeller av middels eller stetrk HD har du lukket øynene veldig. Sist jeg regnet lå det på omtrent 18%, men for ikke mange år siden var den nesten på 25%. Ja, mange er røntget pga. mistanke og statistikken har store mørketall pga. så få blir røntget enda, men at det ikke finnes HD er bare tull. Hvilke øyesykdommer er det du lurer på? CRD er jo en lidelse en hund aldri vil merke noe til, og PRA opptrer ekstremt sjelden (og vi har enda ikke DNA-test for PRA hverken her eller i USA), bare til sammenligning med HD som faktisk opptrer titt og ofte. Jeg er litt lei av at folk mener HD "ikke finnes" på sheltie, for det er bare tull. I Finland er det forresten krav om røntgning og langt høyere antal røntgede hunder, mens statistikken er den samme som her på omtrent 18% HD, og det er ikke noe jeg synes er spesielt lav forekomst av en lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Caroline

Jeg har som nevnt ovenfor ikke sett det, og grunnen er vel at jeg ikke har gått over så mange individer. Men utifra det du sier, så er det "mørketall" og da er det ikke så rart jeg ikke visste om dem heller :)

Har du hatt egne hunder med HD noengang, forresten? (og hvordan gikk det med dem med alderen, i så fall?) Som en lett og spinkel rase er vel ikke sheltien så veldig hemmet av det i mange tilfeller...? (håpefullt spørsmål)

Men som du nevner her nå, med 18% forekomst av HD hos rasen, betyr det både helt milde grader (fra hvilken grad???)og de sterke, eller hva...? Jeg vet at jeg skal iallefall notere meg dette bak øret, absolutt, og at HD skal sjekkes en dag på min hund og fremtidige hund.

Er det noen spesiell alder som anbefales å ta røntgen på? Mener å ha lest at man ser det på røntgen allerede når hunden er ett år...?

Den amerikanske hannhunden jeg tenkte på i mitt første innlegg, er forøvrig røntget HD fri iflg kennelen som tok ham inn til Norge.

Utifra den amerikanske versjonen av Dogweb, ser det ut til at det er mye, mye vanligere å røntge sheltier for HD der enn her i Norge. Hva med Europa ellers...? F.eks. i Tyskland og England? Hva gjør de der?

Jeg vet at det er en tysk oppdretter/kennel jeg kunne tenkt meg sheltie fra en gang i fremtiden.... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Caroline

Jeg har som nevnt ovenfor ikke sett det, og grunnen er vel at jeg ikke har gått over så mange individer. Men utifra det du sier, så er det "mørketall" og da er det ikke så rart jeg ikke visste om dem heller :)

Har du hatt egne hunder med HD noengang, forresten? (og hvordan gikk det med dem med alderen, i så fall?) Som en lett og spinkel rase er vel ikke sheltien så veldig hemmet av det i mange tilfeller...? (håpefullt spørsmål)

Men som du nevner her nå, med 18% forekomst av HD hos rasen, betyr det både helt milde grader (fra hvilken grad???)og de sterke, eller hva...? Jeg vet at jeg skal iallefall notere meg dette bak øret, absolutt, og at HD skal sjekkes en dag på min hund og fremtidige hund.

Er det noen spesiell alder som anbefales å ta røntgen på? Mener å ha lest at man ser det på røntgen allerede når hunden er ett år...?

Den amerikanske hannhunden jeg tenkte på i mitt første innlegg, er forøvrig røntget HD fri iflg kennelen som tok ham inn til Norge.

Utifra den amerikanske versjonen av Dogweb, ser det ut til at det er mye, mye vanligere å røntge sheltier for HD der enn her i Norge. Hva med Europa ellers...? F.eks. i Tyskland og England? Hva gjør de der?

Jeg vet at det er en tysk oppdretter/kennel jeg kunne tenkt meg sheltie fra en gang i fremtiden.... :innocent:

Jeg har vært heldig med mine hunder heldigvis, men kjenner personlig flere (og har kjent) hunder som har blitt avlivet eller pensjonert i svært tidlig alder pga. plager med HD (stort sett D og E som gir plager). Disse har blitt plaget så tidlig som i 3-årsalderen. Noen har vært familiehunder, andre aktive agilityhunder.

Jeg kjøper ikke helt den at de ikke plages fordi de er små, de har jo skjelett og vekt i forhold til høyden som andre raser, men det er klart at en sunt konstruert og velmusklet hund vil kunne takle dårligere ledd bedre.

HD er HD, fra svak til sterk grad, så statistikken er regnet utifra alle med diagnosene C, D og E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS!

Glemte å svare på det istad:

CEA og PRA er de øyesykdommene som unektelig alltid nevnes i forbindelse med sheltier eller collietype-raser uansett. Derfor interessant å se noe til undersøkelser på både familiehunder og avlsdyr...hvis mulig.

Jo mer man leser, jo mer forvirret blir man. Generelt mht avl og rasehelse altså.

Sitter noen oppdrettere og ruger på resultater som er negativt,og ikke vil ut med det? Hva gjør de med slike hunder da? De kan jo ikke avle på dem. Er det utbredt at oppdrettere kanskje tar utveien å ta dem stille og rolig ut av avlen og omplasserer dem (evt med avlsforbud) hos vanlige familier, under dekke av at det ligger andre årsaker bak? (som f.eks. "hun går ikke sammen med mine andre tisper" osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS!

Glemte å svare på det istad:

CEA og PRA er de øyesykdommene som unektelig alltid nevnes i forbindelse med sheltier eller collietype-raser uansett. Derfor interessant å se noe til undersøkelser på både familiehunder og avlsdyr...hvis mulig.

Jo mer man leser, jo mer forvirret blir man. Generelt mht avl og rasehelse altså.

Sitter noen oppdrettere og ruger på resultater som er negativt,og ikke vil ut med det? Hva gjør de med slike hunder da? De kan jo ikke avle på dem. Er det utbredt at oppdrettere kanskje tar utveien å ta dem stille og rolig ut av avlen og omplasserer dem (evt med avlsforbud) hos vanlige familier, under dekke av at det ligger andre årsaker bak? (som f.eks. "hun går ikke sammen med mine andre tisper" osv)

CEA og PRA er to vidt forskjellige øyesykdommer, bare så det er sagt. CRD/CEA er tillatt å bruke i avl, så lenge det ikke dobles. Lidelsen påvirker ikke synet til hunden. PRA er langt mer alvorlig og fører før eller siden til blindhet. Heldigvis opptrer det forholdsvis sjelden, men det er ganske strenge restriksjoner på hunder med bærere i stamtavlen, og dette tar de aller fleste på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til sheltier og HD har jeg min del med erfaringer...

Min første sheltie fikk påvist HD E med forkalkinger og måtte avlives rett etter sin fire årsdag.... da var hun så dårlig at hun hadde problemer med å reise seg og å fungere som normalt.

Personlig ville jeg ALDRI kjøpt valp etter oppdrettere som lukker øynene for HD problematikken på sheltier. Ja det er viktig å øyelyse sheltier, men i mine øyne er det vel så viktig å HD røntge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Silje!

Suger alt til meg som svamp! :)

PS! Caroline, jeg var veldig klar over at CEA og PRA er ulike sykdommer med ulikt forløp og alvorlighetsgrad, ja.

Har støvsugd markedet og kjøpt så mange shetland sheepdog bøker jeg har råd til, mange av dem er engelskspråklige (markedet over svenske og norske er magert!), og noen få norske og svenske.

Sitter og leser en ny norskspråklig bok om shetland sheepdog akkurat nå, skrevet av to tyske forfattere, men redigert og tilrettelagt norske forhold av Inger Handegård. Hennes navn kjenner jeg fra Hunden.no og de utallige artiklene og bloggene hun har skrevet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt den at de ikke plages fordi de er små, de har jo skjelett og vekt i forhold til høyden som andre raser, men det er klart at en sunt konstruert og velmusklet hund vil kunne takle dårligere ledd bedre.

HD er HD, fra svak til sterk grad, så statistikken er regnet utifra alle med diagnosene C, D og E.

Akkurat det emnet har jeg lest flere steder, men kom også over i boken jeg holder på å lese nå, og der sto det nettopp det samme som jeg nevnte lenger opp.

Sitat fra boken: "Selv om sheltie er en liten og lett rase som sjelden får like store problemer med sine dårlige hofter som en stor og tung hund vil få..." osv

Altså hevder forfatteren det motsatte av det du sier. Men, det jeg kan slutte utifra det, er vel at meningene er delte og tilfellene forskjellige :)

PS!

Boken heter "Shetland sheepdog" av Andrea Burch og Astrid Ruckmich

ISBN:978-82-442-0088-2

Pegasus forlag 2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hunder har jo ledd, muskler og sener beregnet for SIN størrelse. Så selvsagt vil en liten hund lide under sin HD like mye som en stor! Får små hunder lettere/svakere hjernehinnebetennelse enn de store, fordi de har mindre hjerne?? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...