Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen

Stine

Recommended Posts

Skrevet

Idag trodde jeg det kom til å gå ræv, med en Finsk dommer som liker de grove. Men jaggu blei ikke Trym 3 beste hannhund og Tuva 4 beste tispe :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Dommeren delte ikke mitt syn på hvor vakker bulldoggen min er - så Hermine ble nummer 3 av 3 i dag - men jeg kan leve med det jeg. Neste gang skal jeg ha med Noah inn i ringen SAMTIDIG sånn at dommeren ikke forsøker å si at lille vakre Hermine har for lang nese...

Lyspunkt allikevel - Noah's sønn Milo tok sitt 2. cert og ble BIM i dag.

Skrevet

Grattis til dere fornøyde!

Min Moxy fikk exc og "vant" junior (var alene...). Men Elmer (mitt oppdrett, solgt men jeg stiller han) fikk cert'et, ble champion, Best i Rasen og 3. Best i Gruppen! Det var såklart kjempemoro!

Susanne

Skrevet

Gratulerer alle! :D

Ophelia ble nummer 2 valp, og Bali ble 4. beste tispe :D

Så bra!

Gross ble nr.3 i championklassen,uten ck idag :)

Fine Gross, men når skal du stille selv? :whistle:

Dommeren delte ikke mitt syn på hvor vakker bulldoggen min er - så Hermine ble nummer 3 av 3 i dag - men jeg kan leve med det jeg. Neste gang skal jeg ha med Noah inn i ringen SAMTIDIG sånn at dommeren ikke forsøker å si at lille vakre Hermine har for lang nese...

Lyspunkt allikevel - Noah's sønn Milo tok sitt 2. cert og ble BIM i dag.

Hermine var såå søt, og at nesen er lang må da bare være positivt!

Veldig fin dag i bernerringen idag! :)

Mamma stilte Mayla i junior for første gang, og første gang hun turte å stille selv. Hun fikk rød, god kritikk og ble 4btk i en ganske stor klasse. Stolt av mamma! :)

I tillegg ble søsteren til Zinnia, Nøklebyåsens Zelina BIR :D

Kelpieringen var etter alle bernerne for samme dommer, Balrog eneste hannhundvalp.

Det virket nesten som dommeren var litt sliten og alt gikk veldig fort.

Første dommer spør om etter alder er jo - Bitch? Og når jeg svarer 'male' så begynte hun å dunke han på hodet og si at han var alt for lite utviklet. Så etter det skjønte jeg jo at hun ikke likte han, og det var vanskelig å opptre bra i ringen etter det. Men han var flink han!

Balrog ble BIM og Ikke ble 2. beste tispe.

Ikke var kjempeflink i ringen (untatt når hun løp rett mot Ingvild :whistle: ) og så kjempekjempefin ut syntes jeg!

Og til tross for at dommeren hadde ting å pirke på muntlig i ringen på begge to, så var kritikkene veldig bra!

Skrevet

Jeg tilbragte dagen i skogen på Sessvoll i dag, men det tikket inn en SMS om at Willys sønn Billebakkens Chicko hadde fått cert og ble BIR på sin første utstilling som junior. Og ikke bare det, men han plasserte seg også som nr 4 i gruppa med en særdeles ung og lovende handler i snøret! Jeg er stolt som ei høne... eller noe sånt :).

Skrevet

Mamma stilte Mayla i junior for første gang, og første gang hun turte å stille selv. Hun fikk rød, god kritikk og ble 4btk i en ganske stor klasse. Stolt av mamma! :)

Kelpieringen var etter alle bernerne for samme dommer, Balrog eneste hannhundvalp.

Første dommer spør om etter alder er jo - Bitch? Og når jeg svarer 'male' så begynte hun å dunke han på hodet og si at han var alt for lite utviklet. Så etter det skjønte jeg jo at hun ikke likte han, og det var vanskelig å opptre bra i ringen etter det. Men han var flink han!

Ikke var kjempeflink i ringen (untatt når hun løp rett mot Ingvild :whistle: ) og så kjempekjempefin ut syntes jeg!

Og til tross for at dommeren hadde ting å pirke på muntlig i ringen på begge to, så var kritikkene veldig bra!

Gratulerer til mamma og Mayla! Bra debut det da ! :D

Guest Belgerpia
Skrevet

Grattis til dere fornøyde!

Min Moxy fikk exc og "vant" junior (var alene...). Men Elmer (mitt oppdrett, solgt men jeg stiller han) fikk cert'et, ble champion, Best i Rasen og 3. Best i Gruppen! Det var såklart kjempemoro!

Susanne

Grattis igjen :)

Hermine var såå søt, og at nesen er lang må da bare være positivt!

Vel, du fikk jo BIM så gratulerer - og gode hunder skal bruke tid på å bli ferdig så det så.... Og takk, Hermine er søt - supersøt - og vi blåser i om dommeren synes hun har lang nese - han har antagelig aldri sett lang nese har han :)

Skrevet

Fikk desverre ikke sett Hermine, da jeg hadde valp som brått måtte på do.. (ikke så rart når oppdretter driver med overföring :icon_redface: )

Grattis til fornøyde og grattis til barna :D

Stilte IKKE selv i dag, hun har blitt en ultra feminin versjon av sin mor (som har fått i kritikken sin XX-feminin tidligere *ler*) så det blir nok ikke lett for henne framover med "de store".

LOTR kullet blir jo 9 mnd nå 2.mai Så dette var vel deres siste valpeshow. Blir spennende å se hvordan det blir videre med de :ahappy:

Skrevet

Vel, du fikk jo BIM så gratulerer - og gode hunder skal bruke tid på å bli ferdig så det så.... Og takk, Hermine er søt - supersøt - og vi blåser i om dommeren synes hun har lang nese - han har antagelig aldri sett lang nese har han :)

Tusen takk! :D

Og enig! :wub:

Skrevet

Jøss, fjerde beste tispe på debuten sin er jo knallbra! Danke ut championer og alt mulig - ikke verst for ei tøtte! Gleder meg til å se henne i morgen, har vel ikke sett henne siden oktober tror jeg, og det skjer jo mye på et halvt år.

Gratulerer til alle andre som er fornøyd med dagen!

Skrevet

Jøss, fjerde beste tispe på debuten sin er jo knallbra! Danke ut championer og alt mulig - ikke verst for ei tøtte! Gleder meg til å se henne i morgen, har vel ikke sett henne siden oktober tror jeg, og det skjer jo mye på et halvt år.

Gratulerer til alle andre som er fornøyd med dagen!

Desverre mente jeg bare 4 beste i juniorklassen! Men den var stor, så det var bra likevel! :)

(For meg som er vant til mindre raser er det å slå noen stort i seg selv :lol: )

Skrevet

Da var vi hjemme etter enda en dag i ringen :) Bali ble igjen 4 beste tispe, og Ophelia ble 2 beste tispe i valp. Superbra kritikk på begge, og spesielt fornøyd med "særdeles lovende" på lille tøtta mi :ahappy:

Skrevet

Igår fikk Amiga blått og rett ut, var for kurumpet :blink: bak og steil forran.

Med stort mot møtte vi opp idag og innså at Lucy var i full pels og Labbis litt bakfull.. :whistle: Amiga fikk Exc. også CK også ble hun andre beste tispe med res cert? fikk noe lyseblått og de sa så :whistle: Kritikken idag var som vanlig flott :)

Jeg kjørte deretter rett hjem og har landet i en stol nå passe utstlitt og fortsatt sjuk :whistle:

Skrevet

Desverre mente jeg bare 4 beste i juniorklassen! Men den var stor, så det var bra likevel! :)

(For meg som er vant til mindre raser er det å slå noen stort i seg selv :lol: )

Ah, skjønner - men det er jo bra gjort uansett, store klasser på berner og alltid gøy å slå noen!

Idag har jeg stilt chihuahua-tispen til venninnen min som endte som 4BTK :D (og hun har nylig hatt et kull!)

Hvor nylig da?

Igår fikk Amiga blått og rett ut, var for kurumpet :blink: bak og steil forran.

Med stort mot møtte vi opp idag og innså at Lucy var i full pels og Labbis litt bakfull.. :whistle: Amiga fikk Exc. også CK også ble hun andre beste tispe med res cert? fikk noe lyseblått og de sa så :whistle: Kritikken idag var som vanlig flott :)

Kuhaset, heter det. Det er når hundens bakpoter vrir utover og hasepartiene vender mot hverandre og gir trange bevegelser. Noen er så kuhaset at de omtrent gnisser haseleddene mot hverandre. Dommer i går trakk for høy hale, trang bak og steil framme.

Men kjære folk, husk at en blå ikke er det samme som en blå i fjor, en blå i år er en very good og en god premiering. Les premiedefinisjonen før mismotet og furteleppa taes fram.

Skrevet

Kuhaset, heter det. Det er når hundens bakpoter vrir utover og hasepartiene vender mot hverandre og gir trange bevegelser. Noen er så kuhaset at de omtrent gnisser haseleddene mot hverandre. Dommer i går trakk for høy hale, trang bak og steil framme.

Men kjære folk, husk at en blå ikke er det samme som en blå i fjor, en blå i år er en very godd og en god premiering. Les premiedefinisjonen før mismotet og furteleppa taes fram.

Jeg har ikke gråtet, men jeg forstod ikke helt kritikken :P men da lærte jeg noe nytt idag også :aww:

Skrevet

De fy1te 11 uker idag faktisk :) men logisk nok bærer hun jo fortsatt litt preg av det.

Ja, det er jo ikke gamle valpene! Men da holdt det jo i forhold til utstillingsreglene, i hvert fall.

Jeg har ikke gråtet, men jeg forstod ikke helt kritikken :P men da lærte jeg noe nytt idag også :aww:

Jeg sa til folk generelt, fordi jeg opplever så mange i ringen som viser stor skuffelse over å få en very good. Det er ikke en dårlig premiering! Hunden din er ikke stygg og dårlig og uegnet for utstilling, den er meget god.

Jeg husker det meste av kritikken til Amiga, så om du lurer på noe er det bare å spørre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...