Gå til innhold
Hundesonen.no

Dempede signaler

Ulvinnen

Recommended Posts

Nå har ikke jeg lest akkurat den boken...

Men man blir mere obs på de dempede signalene å prøve å forstå hvorfor hunden gjøre det å det...

Har lest flere lignende bøker om hunden kropsspråk, å det er veldig greit å forstå hva hunden tenker eller føler......

Bare sånn generelt å forstå hunden bedre..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det var derfor jeg ønsket meg den boken sånn(har nettopp overtatt en eldre hund ama)

Men en ting som forvirrer meg litt da, er at hver gang SAvannah kommer til meg for å kose, så snur hun seg vekk mens jeg koser på henne??

ask gjør ofte det til meg, men han snur seg til så jeg kan klø han på ryggen der halen ligger, for der kommer han ikke til selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg bruker dempende signaler i hverdagen?

Hmm. Med hunden min så bruker jeg ikke så veldigt mangen.

Men på søsteren min sin hund som er stressa og veldig skeptisk til ting, så bruker jeg dempende signaler ofte.

Hvis han stresser for mye så gjesper jeg (Noe som hjelper), hvis han blir for brå så snur jeg hodet vekk (Da slutter han tvert).

Så hvis han er ute eller inne og løper alt han kan mot meg så snur jeg hodet vekk, for å ikke bli "påkjørt". Hehe.

Jeg syns dempende signaler er fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte gjesping her om dagen.. birk er så red for høye lyder. å de dreiv å bygde p å utsiden her.. han satt å skalv. jeg satt meg atme han å gjespet og gjespet til slutt for sean og rundt å gjespet. da bryde ikke birk seg lengere om bråket han la seg bare ned.. jeg liker den boka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så masse dempende signaler på min egen hund, men i noen situasjoner hvis jeg skal roe han ned så gjesper jeg. Ellers er det sånn stryke i munnviken og sånn.

Men på andre hunder, både kjente og ukjente bruker jeg mye mer bevisst dempende signaler. Ser vekk mens jeg snakker med lav stemme og hilser på. Går ikke rett mot en hund men går i halvsirkel rundt, setter ned tempet og viker med blikket. gjesper. setter meg på huk i hilsen så jeg er på samme høyde med hunden og tar hodet mitt lavere enn hunden sitt (går ikke med minityrhunder,hehe) Ellers er jeg veldig opptatt av å klappe hunder nedenifra og opp og ikke stå over og stryke dem godt over nakken som er et veldig dominerende signal.

Stort sett de dempende signalene jeg bruker.

Slikke snute og sånn holder jeg meg unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun stresset, usikker etc, så gjesper jeg. Hvis vi møter på noen jeg vet Cita er usikker på, så ber jeg de snu hodet vekk, gjespe, sitte seg ned på huk og vise dempende signaler.

Hvis man følger med på en lydighetskonkurranse, og ser på hundene under "dekk under marsj", så gjesper nesten ALLE hundene når eieren er på vei tilbake! Ca 80% (utifra det jeg så på blandt annet NKK Hamar). Det oppfattes vel som truende fos hunden. (det er faktisk ganske rart å se på, så følg med på dekk under marsj på neste stevne! :wink: Noen hunder gjesper også når eieren er på vei tilbake fra fellesdekken).

Derfor, for at det ikke skal være ubehagelig for Cita å trene, så ser jeg aldri rett på henne når jeg går inn fra fellesdekk elelr dekk under marsj! jeg ser alltid en annen vei, og gjesper gjerne på trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min har ikke vist noe særlig dempende signaler ovenfor meg!

Men etter jeg hadde lest boken så håpte jeg at jeg skulle møte en annen hund når jeg var ute med Savannah

Og vi var å lekte på fotballplassen her..når vi var på vei av igjen så gikk det en hund forbi på veien..savannah stoppet.. og når hunden gikk forbi så begynte hun å snuse ivrig på bakken til hunden hadde gått forbi..

det var vel et tydelig dempet signal(iallfall for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...