Gå til innhold
Hundesonen.no

Sibirsk Husky-Bergen, trenger midlertidig tak over hodet

FrøkenBresis

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en nydelig Sibirsk Husky (tispe) som jeg trolig må finne et midlertidig hjem til i den tiden jeg må ut av egen leilighet på grunn av reparasjoner i boligen. På leiemarkedet viser det seg å være lite tilgjengelig for korttidsleie for oss hundeeiere. For å se realistisk på det, må jeg derfor trolig la andre gi henne husly for noen uker (som kan komme til å strekke seg mot en periode på trolig to måneder). Hunden nærmer seg 13 år, men hun er svært vital og har hele veien hatt god helse. Hun er imidlertid en husky som har vært mer en familiehund, enn en hund som blir tatt med på sledekjøring, strabasiøse turer etc. - og med årene har hun nå blitt svært så bedagelig. Instinktene er der imidlertid. Hun er ikke egnet for et hjem med små barn (siden hun ikke har vokst opp og blitt vandt til det). Hun må passes på når hun er ute på turer, og hun må alltid være ute i bånd (på turer gatelangs). Hun har siden hun kom til Norge (har tidligere bodd både i Chile og Spania), hatt et hundebur som sitt "hus". Det har fungert fint. Av og til sover hun natten gjennom utenfor dette buret, men på dagtid er det smarteste å alltid forlate henne inne i buret. Hun elsker oppmerksomhet, og viser også hvis det blir for mye av det (går og legger seg et annet sted). Dette er en snill hund.

Er du selv interessert , eller kjenner du noen du tror som kan være det , er det fint om du svarer meg her eller sender en melding til meg her inne? Jeg er interesser i at den som kan passe henne møter henne og får bli kjent før hun får et nytt "midlertidig" tak over hodet. Det er ønskelig at det blir i Bergens-området, slik at vi eventuelt også kan plukke henne opp og ta en liten tur med henne innimellom. Men de daglige turene trenger jeg naturlig nok også hjelp til over disse ukene. Vi står selvfølgelig for alt fôr.

Skrevet

Hei,

vi bor på Askøy og har selv en 2 år gammel Alaska hann. Vi kan være interessert i å hjelpe deg med hunden din. Men det kommer litt an på om hun er vant til å være hjemme alene?

Vi går mye tur med vår alaska, og han er også alltid i bånd.

Skrevet

Hei! Jeg har en SH gutt på 10 mnd, og bor i Bergen (Sandviken)! Han har også jaktinnstinktet i godt behold, så han er alltid i bånd;) Vi er veldig aktive, og gjør masse morro sammen:) Han er veldig sosial, og går godt sammen alle hunder. Dersom du fortsatt er interessert, hadde det vært veldig hyggelig om vi kunne møtes og gå en tur?

• 2 months later...
Skrevet

Har hatt en kjempeordning for Sacha i mange uker. Nå må jeg imidlertid finne en ny pass-ordning for henne. Det er enda usikkert for hvor lang tid dette kan bli. Forhåpentligis ikke alt for mange ukene. Noen som har mulighet å passe henne?

Jeg har en nydelig Sibirsk Husky (tispe) som jeg trolig må finne et midlertidig hjem til i den tiden jeg må ut av egen leilighet på grunn av reparasjoner i boligen. På leiemarkedet viser det seg å være lite tilgjengelig for korttidsleie for oss hundeeiere. For å se realistisk på det, må jeg derfor trolig la andre gi henne husly for noen uker (som kan komme til å strekke seg mot en periode på trolig to måneder). Hunden nærmer seg 13 år, men hun er svært vital og har hele veien hatt god helse. Hun er imidlertid en husky som har vært mer en familiehund, enn en hund som blir tatt med på sledekjøring, strabasiøse turer etc. - og med årene har hun nå blitt svært så bedagelig. Instinktene er der imidlertid. Hun er ikke egnet for et hjem med små barn (siden hun ikke har vokst opp og blitt vandt til det). Hun må passes på når hun er ute på turer, og hun må alltid være ute i bånd (på turer gatelangs). Hun har siden hun kom til Norge (har tidligere bodd både i Chile og Spania), hatt et hundebur som sitt "hus". Det har fungert fint. Av og til sover hun natten gjennom utenfor dette buret, men på dagtid er det smarteste å alltid forlate henne inne i buret. Hun elsker oppmerksomhet, og viser også hvis det blir for mye av det (går og legger seg et annet sted). Dette er en snill hund.

Er du selv interessert , eller kjenner du noen du tror som kan være det , er det fint om du svarer meg her eller sender en melding til meg her inne? Jeg er interesser i at den som kan passe henne møter henne og får bli kjent før hun får et nytt "midlertidig" tak over hodet. Det er ønskelig at det blir i Bergens-området, slik at vi eventuelt også kan plukke henne opp og ta en liten tur med henne innimellom. Men de daglige turene trenger jeg naturlig nok også hjelp til over disse ukene. Vi står selvfølgelig for alt fôr.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...