Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrep en 9 uker gammel valp

Cams

Recommended Posts

Jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med at Dakota var så hissig på valper, så vi avtalte en date i kveld igjen, hvor jeg var med og fikk se hvordan det var.

Vi slapp de ut i hagen, jeg holdt Dakota inntil meg i starten for å se hvordan humørene var. Dakota var bare glad og gira, noe fnurt over at jeg holdt henne igjen når hun mye heller ville løpe med de andre hundene.

Valpen virket litt skeptisk først, han reiste bust og jeg fikk litt vondt av ham. Det virket som hendelsen hadde satt litt preg. Ønsker jo ikke det.

Vi satte oss ned i hagen, jeg hadde Dakota på fanget til hun roet seg mer ned. Valpen begynte plutselig så å bli modig nok til å hilse litt på Dakota med noen entusiastiske småhopp og vill logring med halen, og de snuste flere ganger på hverandre uten noen tegn til ubehag eller flekking av tenner. Så overhode ikke ut som at Dakota var sint på valpen, hun virket bare nysgjerrig og glad.

Valpen ble så litt varmere i trøja, og begynte å kalve rundt og hoppe og invitere til lek. Jeg slapp Dakota og vi holdt valpen innenfor rekkevidde tilfelle noe skulle skje. Alt gikk veldig fint. Montana og dobermannen fikk leke ifred uten at Team-America Dakota skulle blande seg inn. Dakota var, som alltid, mer opptatt av å finne en leke som hun ville leke med oss med.

Et punkt var valpen interessert i pinnen hennes, og når han nærmet seg henne, så kom hun med et lite brum. Da gikk valpen straks unna og lekte heller med de andre hundene. Så han har iallefall tatt hintet og jekket seg ned litt, da?

Så jeg vet ikke helt, jeg. Jeg tror det gikk fint? Valpen er en veeeldig tøff liten kar altså, så jeg tror egentlig ikke dette vil sette noen varige mèn så lenge det jobbes med, og vi passer på at hva enn som skjedde første møtet ikke skjer igjen. Han løp jo rundt og var allikevel veldig interessert i Dakota, betraktet henne nøye og syns det var artig når hun løp. Da skulle han sånn halveis løpe-hoppe etter på trygg avstand, hehe.

Jeg tror det rett og slett bare handler litt om å lese Dakotas tegn i tide og generelt passe på at valpen ikke ypper seg på henne. For han er absolutt en sånn liten "ekkel" barneskolegutt som skal lugge i håret og kaste tyggis på jentene for å få oppmerksomhet.. :P

Nå vil jeg uansett påpeke at det er ikke noe die-hard ønske jeg har med at dakota skal kunne leke fint med alle hunder. Jeg syns på mange måter det er veldig deilig å ha en hund som ikke nødvendigvis bykser etter alle hunder hun ser og skal leke med dem. Men det er jo veldig greit at hun i det minste tåler de hundene som er i familien som vi garantert kommer til å se mye fra uke til uke.

Liker ikke Dakota valper, så skal jeg ikke presse henne opp i det.. men jeg syns samtidig at hun kanskje kan lære seg at så lenge valpen er rolig og oppfører seg pent, så skal hun også klare å være i nærheten av den uten at valpen skal taes. Er dette ulogisk? Det kommer jo en dag vi har lyst på en tredje hund selv om det er mange år til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke Dakota valper, så skal jeg ikke presse henne opp i det.. men jeg syns samtidig at hun kanskje kan lære seg at så lenge valpen er rolig og oppfører seg pent, så skal hun også klare å være i nærheten av den uten at valpen skal taes. Er dette ulogisk? Det kommer jo en dag vi har lyst på en tredje hund selv om det er mange år til..

Men det gjør hun vel? Jeg synes hunder skal oppføre seg ordentlig, jeg, når andre hunder gjør det, uansett om det er valp, hannhund, tispe eller barn til stede, så jeg er helt enig med deg i at hun må kunne være i samme rom som en valp uten å skulle ta den. Forutsetninga er at de ikke blir pressa inn i en situasjon de ikke takler, og der må vi hundeeiere bli flinkere til å ikke presse på. Hundemøter blir ofte smidigere av at man gjør noe sammen, så jeg tar aldri fremmede hunder inn i huset uten at vi har gått tur sammen først. Jeg ville heller ikke hatt Dakota på fanget mens valpen fikk snuse, for det kunne ha utarta seg til at hun ville være fred/passe på fanget sitt/følte seg tøff som var litt høyere enn valpen. (Min yngste hund blir et grevlingmonster på fanget rundt andre hunder, så dette er jeg nok litt mer enn vanlig opptatt av). Jeg snakker med Aiko mens hun leker, sier "fint, jenta mi" og roser rolig når ting går smidig, ikke bare for å gi henne støtte når hun er flink, men også for at hun skal være oppmerksom på at jeg faktisk ser henne, sånn at jeg kan si "app app app" før noe later til å eskalere.

Jeg synes Dakota har virka helt normal hele veien, og skjønner hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. Jentene og jeg var ute og gikk tur og trente med en 4.5 mnd gammel shibahann her om dagen. Han er en ordentlig sprettgalloppherremann, superirriterende i følge begge mine. Men nettopp fordi Aiko aldri er urettferdig, veit jeg jo at hun ikke kommer til å hoppe på han for å ta han. Vi gikk tur, og hun snappa etter han i lufta (uten å vise tenner) for å vise han at han ikke skal hoppe henne i fjeset, gjentatte ganger. Det fascinerende er at hun ikke eskalerte idet han ikke skjønte tegninga, men begynte å flytte hodet lettere oppgitt i stedet, for å ikke oppmuntre han! Vi lot de to tusle litt rundt sammen etterpå, og da ga hun han ei skikkelig høylydt lekse, men han ga seg jo ikke, det foresvever sjelden en shiba å legge seg på rygg for noen... Likevel tok han situasjonen til seg, og blei ganske dempa og respektfull rundt Aiko etterpå. De lå og sola seg sammen og koste med meg på eget initiativ etterpå, og det hele var svært idyllisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Liten oppdatering, da det har blitt mye hundetreff på oss i det siste.

Dakota har i ettertid ikke vist noen aggressjon ovenfor hverken valper i alle aldre eller andre hunder. Hun kan nippe litt etter hannhunder som vil lukte på henne, men det er vel bare normal tispeatferd når hannhundene blir litt for innpåslitne. Ingenting alvorlig, og alle hannhunder har fint tatt hintet. Ene venninna mi mener hundene mine har et veldig godt og tydelig språk, og det er jo bare å rope heia for det.

Så jeg skjønner virkelig ikke hva som skjedde med den lille valpen. Det må ha vært noe med settingen eller menneskene rundt, eller gudene vet hva. Bare nå i dag har vi hilst på alt mulig av raser og aldre, og det har gått fint alle gangene. Hun er litt dominant i kroppspråket sitt, halen er reist høyt i været, av og til reiser hun bust og ørene står frem, så er litt bekymret for det.. Men kanskje mest pga at jeg er ikke helt sikker på hvor godt andre hunder takler en slik holdning? Det har gått fint enn så lenge, da.

Valpen går det også fint med, han har fått mye mer respekt for Dakota når hun flekker tenner til han, men ellers er han like munter og leken som før med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...