Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på forkjølelse og kennelhoste?


Recommended Posts

Skrevet

Som ny valpeeier leser jeg jo en del, og jeg har nå kommet over, og skjønner ikke helt hva forskjellen på kennelhoste og forkjølelse egentlig er?

Er det det samme eller er det noen forskjeller på de?

Noen som har noen anelse på dette?

Skrevet

ttor ikke det er det samme, har forstått det som at kennelhoste er noe hunden får fra utstillinger å slikt, å di får en veldig tør type hoste. mens hundene kan bli forkjøla av og til akurat som oss å da er di varme å klamme på nesen å litt reduserte.

Skrevet

Kennelhoste er bare en samlebetegnelse på "ulike grader" av forkjølelse som kan utvikle seg til mer alvorlige sykdommer som lungebetennelse osv. Så kennelhoste kan være bare en lett forkjølelse som som oftest går over av selv med hvile eller det kan være mer alvorlig og krever behandlig hos veterinær... "forkjølelse" hos mennesker er jo også noe som smitter gjennom sammenghenger der mange mennesker er samlet osv, så ved utstillinger/kurs o.l, så er det alltid en sjanse for å dra med seg sånne ting, akkurat som barna i barnehagen som får alt mulig av sånt...

Dette står på dyreklinikk.no; "Kennelhoste er en infeksjon i luftveiene, som kan gi kraftige forkjølelsesymptomer hos hunder. Luftveisinfeksjonen forekommer hyppigst i tette hundepopulasjoner som ved hundekenneler, utstillinger, jaktprøver, dressurkonkurranser, miljøtreninger og dressurkurs. Derfor ses ofte mange kliniske tilfeller like etter store arrangement med store ansamlinger av hunder. Det er flest utbrudd av kennelhoste i høst- og vinterhalvåret.

Kennelhoste forårsakes av virus og bakterier, hvor virus er den hyppigste (primære) årsak til smitte og sykdom. Sjeldnere ses kompliserende (sekundære) infeksjoner med bakterier. Hunder blir smittet via spytt og luftveisekret inneholdene virus. Dette betyr at det kan skje smitte med kennelhoste ved direkte kontakt mellom hunder og indirekte kontakt mellom hunder via mennesker, leker, utstyr og inventar. "

Skrevet

Tenkte kanskje en var mer kraftigere enn den andre, for når jeg leser om kennelhoste og hvordan hunder er høres det forferdelig mye verre ut enn hva hårballen min holder på med nå. Hosting hans er samme type hosting han får hvis han drar i båndet for å hilse på andre hunder han kjenner (type straming foran). Og verken aktivitet, bånd eller noe annet gjør hosting bedre/verre. Og det er snakk om å hoste 1-3 ganger i løpet av dagen selv med en overhyper hund som løper, leker, ajerer, eller ligger og sløver hele tia!

Skrevet

Da er det nok på kanten til å defineres som kennelhoste, men hvis du merker at han hoster mer enn før kan det uansett være greit å roe ned en periode, og se om det bedrer seg av det...

Skrevet

Da er det nok på kanten til å defineres som kennelhoste, men hvis du merker at han hoster mer enn før kan det uansett være greit å roe ned en periode, og se om det bedrer seg av det...

Om han løper rundt, er i hundre og bare ajerer, hoster han ikke noe mer enn om han bare ligger og sløver, når jeg tenker etter har han bare hosta når han har sovet eller sovet, våknet og på vei bort til vannskåla. Men fortsatt ikke mer enn 1-3 ganger om dagen...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...