Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på forkjølelse og kennelhoste?


Recommended Posts

Som ny valpeeier leser jeg jo en del, og jeg har nå kommet over, og skjønner ikke helt hva forskjellen på kennelhoste og forkjølelse egentlig er?

Er det det samme eller er det noen forskjeller på de?

Noen som har noen anelse på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ttor ikke det er det samme, har forstått det som at kennelhoste er noe hunden får fra utstillinger å slikt, å di får en veldig tør type hoste. mens hundene kan bli forkjøla av og til akurat som oss å da er di varme å klamme på nesen å litt reduserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er bare en samlebetegnelse på "ulike grader" av forkjølelse som kan utvikle seg til mer alvorlige sykdommer som lungebetennelse osv. Så kennelhoste kan være bare en lett forkjølelse som som oftest går over av selv med hvile eller det kan være mer alvorlig og krever behandlig hos veterinær... "forkjølelse" hos mennesker er jo også noe som smitter gjennom sammenghenger der mange mennesker er samlet osv, så ved utstillinger/kurs o.l, så er det alltid en sjanse for å dra med seg sånne ting, akkurat som barna i barnehagen som får alt mulig av sånt...

Dette står på dyreklinikk.no; "Kennelhoste er en infeksjon i luftveiene, som kan gi kraftige forkjølelsesymptomer hos hunder. Luftveisinfeksjonen forekommer hyppigst i tette hundepopulasjoner som ved hundekenneler, utstillinger, jaktprøver, dressurkonkurranser, miljøtreninger og dressurkurs. Derfor ses ofte mange kliniske tilfeller like etter store arrangement med store ansamlinger av hunder. Det er flest utbrudd av kennelhoste i høst- og vinterhalvåret.

Kennelhoste forårsakes av virus og bakterier, hvor virus er den hyppigste (primære) årsak til smitte og sykdom. Sjeldnere ses kompliserende (sekundære) infeksjoner med bakterier. Hunder blir smittet via spytt og luftveisekret inneholdene virus. Dette betyr at det kan skje smitte med kennelhoste ved direkte kontakt mellom hunder og indirekte kontakt mellom hunder via mennesker, leker, utstyr og inventar. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje en var mer kraftigere enn den andre, for når jeg leser om kennelhoste og hvordan hunder er høres det forferdelig mye verre ut enn hva hårballen min holder på med nå. Hosting hans er samme type hosting han får hvis han drar i båndet for å hilse på andre hunder han kjenner (type straming foran). Og verken aktivitet, bånd eller noe annet gjør hosting bedre/verre. Og det er snakk om å hoste 1-3 ganger i løpet av dagen selv med en overhyper hund som løper, leker, ajerer, eller ligger og sløver hele tia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok på kanten til å defineres som kennelhoste, men hvis du merker at han hoster mer enn før kan det uansett være greit å roe ned en periode, og se om det bedrer seg av det...

Om han løper rundt, er i hundre og bare ajerer, hoster han ikke noe mer enn om han bare ligger og sløver, når jeg tenker etter har han bare hosta når han har sovet eller sovet, våknet og på vei bort til vannskåla. Men fortsatt ikke mer enn 1-3 ganger om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...