Gå til innhold
Hundesonen.no

Står rart med bakbeina


Recommended Posts

Jah, jeg begynner å bli litt bekymra så jeg tenkte jeg kunne lage en tråd å høre om noen av dere har no erfaring med dette.

For et par uker siden la jeg tilfeldigvis merke til at Günther sto veldig rart med bakbeina. Potene "vippet" nesten litt bakover så tredeputene pekte framover. Jeg stusset veldig på det og ble litt uvel fordi det så så ubehagelig ut.

Jeg begynte å følge litt mer med på beina hans og har lagt merke til at han står sånn ganske ofte. Det ser ikke ut som han plages noe av det, men det kan da umulig være særlig bra. Han må jo belaste føttene helt feil...

Vi skal til vet om 1 uke, men jeg vil høre her inne så lenge. Har en vond magefølelse og er redd for at det er noe ordentlig galt med han :hmm:

Har også sendt mail til oppdretter, men har ikke fått no svar enda. Fikk tatt bilde først i dag og det er litt lettere å skjønne hva jeg snakker om når man ser på bildet.

Her kan dere se selv.

DSC01098.jpg

Håper noen har no fornuftig svar å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, dette så ikke helt bra ut nei. Hvordan beveger han seg? Ser du noe da eller bruker han da hele tredeputa liksom? Er det kun når han står? Har du sjekket hvordan ståa er bak tredeputene? Er han sår der, eller ser det greit ut? Jeg har aldri sett dette før iallefall... og det var vel ikke akkurat svaret du var ute etter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Begynner å bli litt bekymret for at det kan være noe alvorlig, og redd for evt konsekvenser pga feilbelasting siden han er en såpass stor hund :hmm:

EDIT: Siri: Tusen takk for svar. Har prøvd å se på han når han går og da går han helt normalt. Er bare når han står. Noen ganger står han selvfølgelig helt normalt også. Jeg har ikke funnet no sår eller no under potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lunah står også sånn iblandt. Har lagt merke til at det stort sett er om hun står med bakbeina litt under seg. Hun har ikke hatt noen plager med dette ei heller fått kommentert bevegelsene på kritikken på utstillinger og hun beveger seg fint, så har ikke brydd meg nevneverdig om det jeg. Spent på hva du finner ut, så oppdater oss da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen :)

Min lunah står også sånn iblandt. Har lagt merke til at det stort sett er om hun står med bakbeina litt under seg. Hun har ikke hatt noen plager med dette ei heller fått kommentert bevegelsene på kritikken på utstillinger og hun beveger seg fint, så har ikke brydd meg nevneverdig om det jeg. Spent på hva du finner ut, så oppdater oss da :)

Jeg håper jo at det ikke er no galt, men det ser ikke veldig bra ut syns jeg. Er jo ikke normalt, må jo være en grunn til at han står sånn tenker jeg!

Gleder meg veldig til å snakke med vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner nesten litt om Kiwi til Taz det der. Men det var forben da, og kanskje ikke helt det samme.

Ja, jeg tenkte litt på den hunden, for jeg så jo bildene derfra. Men syns ikke det ser helt likt ut...? Er litt usikker...

I dag (på samme turen jeg tok bildet) gjorde han det forresten en gang på det ene forbeinet også. Da ble jeg ekstra bekymra. Men da begynte han å gå med en gang, så han sto jo ikke sånn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke et bilde av hele hunden fra siden da? Hvordan står han med resten av kroppen når bakbeina hans står sånn, liksom?

Nei desverre, det tenkte jeg ikke på. Ville bare få tatt et ordentlig bilde av foten hans sånn at jeg har noe å vise fram. Men jeg kan prøve å ta bilde av hele han neste gang jeg får muligheten til det. Han tror som regels at jeg tar fram no snop når jeg tar opp kamera fra lomma, så da flytter han på seg :rolleyes2: Men jeg skal prøve å få tatt av hele han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurte jeg faktisk på i går, når jeg så gjennom noen bilder av Blade. Har sett at han står sånn innimellom, men kanskje ikke så ekstremt som Günther. Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det, ser ikke ut som han merker det selv engang.

poter.jpg

142.jpg

Edit: Kan se ut som han "dytter" foten bakover uten å løfte den, og at det er derfor det blir sånn...jeg aner ikke :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Kan se ut som han "dytter" foten bakover uten å løfte den, og at det er derfor det blir sånn...jeg aner ikke :icon_confused:

Oi, det ser jo ganske likt ut egentlig. Eneste forskjellen er at på Günther så peker de rett fram. Men ja jeg har også tenkt på at det ser ut som han drar foten bakover liksom... Men hvorfor? Han må gjerne stå sånn for min del dersom det ikke er farlig, men er jo det jeg vil finne ut. Merkelige greier :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg sett på flere hunder...

Har bare tenkt at de har litt "løse" poter (dvs ikke så knyttet som andre), og kan derfor slappe av slik at de på en måte tråkker "igjennom".

Har aldri tenkt noe mer på det - aldri sett noe spes. med verken bevegelser eller slitasjeskader på de hundene som har kunnet stå slik.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har aldri sett noe slikt på rasen tidligere iallefall. Og som flere skriver, virker som om han står og så legger vekten litt langt bak slik at tredeputene vipper opp foran.

Tror nok kanskje at oppdretter ikke er hjemme nå, vet at mange av de har hundekurs o.l. i påsken. Håper du får svar fra han snart og at vet'n finner ut at det ikke er noe farlig at han står sånn :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Blir veldig glad når jeg hører at flere mener det er ufarlig :) Men jeg skal selvfølgelig uansett få sjekket det :)

Har aldri sett noe slikt på rasen tidligere iallefall. Og som flere skriver, virker som om han står og så legger vekten litt langt bak slik at tredeputene vipper opp foran.

Tror nok kanskje at oppdretter ikke er hjemme nå, vet at mange av de har hundekurs o.l. i påsken. Håper du får svar fra han snart og at vet'n finner ut at det ikke er noe farlig at han står sånn :hug:

Tusen takk :hug: Jeg har fått snakket med Thor nå :) Han syns det så veldig merkelig ut. Han har snakket litt med vetrinæren sin og skal si i fra hva vetrinæren sier når han får sett bildet.

Jeg har jo blitt litt mer beroliget ihvertfall, men blir spennende å få sjekket det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...