Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør vi gæærnt?


simira

Recommended Posts

Odin har et lite problem med at han tygger på pledd. Eller, myke ting og tøy som ligger på gulvet. Vi kan ikke ha pledd i sofaen, fordi han trekker det ned på gulvet og tygger på det. Dette skjer når han kjeder seg, eller når han er litt giret. Det samme KAN skje med klær, spesielt da ullgensre og ullsokker. En kombinasjon av at han har blitt voksen og vi er flinke til å unngå å gi ham muligheten gjør at det skjer sjelden.

Kovu er helt tydelig inne i en ødeleggelses-alder. For å unngå de helt store ødeleggelsene er han i bur når han er alene, men han må jo ha noe å ligge på. Hittil har han ødelagt 3-4 hundesenger/madrasser, hvis vi ikke teller de vi har fikset så han har ødelagt dem igjen. :P Han er også tidvis troende til å tygge i stykker ting han finner ute i hagen, eller rundt i huset, hvis han ikke får nok oppmerksomhet. Dette trener vi bort med å ta det fra ham (bytte) når han finner ting, prøver å unngå muligheten for at han får tak i ting, og som sagt bur når vi ikke kan holde et øye med ham. Men jeg er redd for at dette med tepper og puter skal henge igjen, som med Odin. En av favoritt-rampestrekene er å dra puta til Odin ut av buret og rive den i stykker...

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får ha ett fleecepledd i ett halvt år å får tygge på det forstår han jo sikkert ikke forskjellen på det og andre pledd, ville heller ikke gitt di noe i bytte når en av hundene tygger på noe som ikke er lov å tygge på, ville tatt d fra hunden å kanskje venta 5 min før jeg hadde bynt å leke igjenn eller gitt noe anett å tygge på. Har dere mye tygge leker og slikt liggende til hundene da? kanskje du skal prøve å kjøpe noen myke tyggeleker som di kan tygge på i stede for tepper å pledd, høres jo nesten litt ut som di liker å tygge på noe mykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får ha ett fleecepledd i ett halvt år å får tygge på det forstår han jo sikkert ikke forskjellen på det og andre pledd, ville heller ikke gitt di noe i bytte når en av hundene tygger på noe som ikke er lov å tygge på, ville tatt d fra hunden å kanskje venta 5 min før jeg hadde bynt å leke igjenn eller gitt noe anett å tygge på. Har dere mye tygge leker og slikt liggende til hundene da? kanskje du skal prøve å kjøpe noen myke tyggeleker som di kan tygge på i stede for tepper å pledd, høres jo nesten litt ut som di liker å tygge på noe mykt?

Det pleddet på bildet er fra etter vi hadde gitt opp og bare innfunnet oss med at "sånn er han", jeg er igrunn mer interessert i å forebygge problemet hos han handre.

Odin foretrekker absolutt fleecepledd. Han kan ha de og ligge på de, inni og under, og så er han litt gira eller stresset en dag, og teppet er fullt av hull. Dette skjer da gjerne når han ligger tilsynelatende rolig i buret eller på sofaen, og vi oppdager sjelden når han begynner å tygge. Myke leker eller andre ting er ikke fullt så interessante, selv om puter en sjelden gang kan gjøre nytten. De får han såklart heller ikke tygge på. De har alltid noe å tygge på tilgjengelig, og det ligger strødd med hjorteben og leker i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...