Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp i hus som ikke vil spise noe særlig


MiO

Recommended Posts

Vi har bare hatt lille Yatzi i hus siden i går ettermiddag, og så langt går alt strålende. Hun har spist litt, men ikke mye, og vi får aldri i verden i henne 4 måltider pr dag. Jeg syns oppdretter brukte et litt pussig uttrykk da vi var og hentet valpen, for hun sa at valpen skulle "ha fri tilgang til mat". Det spekulerte jeg ikke så dypt over da, men nå her hjemme ser det nesten ut som valpen er matlei.

Jeg ble litt bekymret istad, da maten kun ble luktet på, to ganger, så gikk hun bare vekk fra det. Dette er fôret hun har fått hos oppdretter og er vant til.

Jeg satte da frem en ny type våtfôr av det merket jeg har tenkt å bruke (Belcando) i håp om at det kunne friste. Men det gjorde det ikke, det heller. Etter en stund tok hun to munnfuller, men det var alt. Ikke mye mat i en valpemage...

Tidligere i dag har hun også spist bare bittelitt, noen få munnfuller, og latt resten være.

Er dette oppførselen til en valp som er vant til å gå og småspise hele dagen og bare ta en munnfull nå og da, og ikke ha faste, separate måltider der urørt mat fjernes etter en stund? Eller er det grunn til bekymring? Hun er jo ny i huset, og jeg tenker at det sannsynligvis er så mange inntrykk som skal fordøyes at hun kanskje ikke har særlig lyst på mat :-)...?

Hvor "hard" skal jeg egentlig være på dette med faste måltider med valpen? Skal maten fjernes helt mellom måltidene syns dere? Hun er jo bare 8½ uke, stakkar liten, så jeg blir jo redd for å sulte henne :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny valp!

En sunn og frisk valp sulter seg ikke ihjel, men av og til er det litt overveldende å flytte til nytt hjem og matlysten kan forsvinne - det er ikke unormalt. En kan jo selv av og til føle seg så sliten og overveldet at en ikke orker tanken på mat, en er på en måte mett av alle inntrykkene.

Jeg ville ikke bekymret meg enda, og jeg ville heller ikke brydd meg om å "dille" med maten enda i kraft av å tilsette all verdens saker som skal få valpen til å spise. Om den er sunn og frisk, spiser den når den er sulten, og bør da få maten du ønsker at den skal venne seg til å spise, og ikke "smågodt og dessert". Det er i hvert fall min mening.

Jeg er ikke vant til å fôre med fri tilgang, så det kan jeg ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vant til å fôre med fri tilgang, så det kan jeg ikke svare deg på.

Jeg er egentlig ikke helt klar for å la mat stå fremme dagen lang, jeg heller. De aller fleste jeg har hørt om og lest om, har faste måltider, og maten fjernes etter kort tid om hunden ikke spiser ved måltids-tidspunktet.

Det må da bare bli matleie hunder av det å ha mat stående ute dagen lang?

Takker for svar Emma, jeg har lest masse av det du skriver her og det er fornuftig og klokt! ;) Skal ikke bekymre meg for valpen min sin manglende matlyst riktig enda, og se det an når det har gått noen dager og hun begynner å bli mer husvarm. Da tar forhåpentligvis appetitten seg opp også.

Denne valpen er en drøm å ha i hus så langt, snill og flink og gir ikke lyd fra seg i det hele tatt (ennå... :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en ganske glupsk rase, så det er sjelden fri tilgang-metoden hadde hatt noen effekt, fordi maten forsvinner i dragsuget med en gang matskåla treffer gulvet uansett. Men jeg vil i hvert fall ha kontroll over hundens matinntak - vite hva den har spist og hvilke mengder. Har en flere hunder, er det også en unødvendig kilde til konflikt om maten skal stå framme på den måten, og jeg har vanskelig for å se for meg at de deler likt eller skiller på min og din skål.

Jeg har også et ekkelt spøkelse på min høyre skulder som stadig minner meg på magedreining, og av den grunn velger jeg å ha en viss ro rundt fôring her i huset - det vil si at det ikke gis mat rett før eller rett etter lange turer, trening, stressituasjoner og slikt. Jeg kjører minst en times karantene før og etter, som en sikkerhetsregel for å gi MEG mer ro. En blir skremt når en først har opplevd magedreining, det er helt grusomt, selv om det tross alt sjelden forekommer.

I hvert fall, poenget mitt er at ved at mat gies når jeg bestemmer, kan jeg også legge opp andre aktiviteter etter dette, framfor å måtte utsette trening fordi hunden valgte å ta seg en matbit - om jeg hadde hatt hunder som er i stand til å spare på maten sin :lol:

Ellers takk for skryt :icon_redface:

Fortsatt lykke til med valpen, den blir nok mer livat når den blir mer varm i trøya :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min oppdretter at jeg ikke skulle bekymre meg om valpen ikke ville spise de første dagene,så det er nok helt normalt :)

Er ganske overveldene å bli tatt fra mor og søsken,og i tillegg så trenger ikke valpen konkurere med andre om maten,og da er ikke den ikke så spennende. Men hun spiser når hun er klar for det :)

Slipper du en annen hund inn når det er mattid,så ser plutselig maten kjempegod ut allikevel :rolleyes2: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at fri mat tilgang ikke er så bra, som nevnt ovenfor så blir godbiter mindre interesant under trening. Åsså får du lett en kresen hund som kan bli vanskelig i matveien, så hadde jeg vært deg hadde jeg nok heller satt fram mat når valpen skal spise å tatt d bort etter 20-30 min, da skjønner valpen åsså at den må spise når maten er der, å tror å d er en bra ting i forholdet eier-hund at du er den som styrer matintaket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med faste måltider, men har nå sklidd mer over i fri tilgang.

Rett og slett fordi valpen aldri spiste opp maten og det passer hverdagen vår bedre.

Vi jobber til veldig varierende tider og da er det ikke alltid det passer at hunden skal ha mat f.eks kl.16.

I starten hadde vi faste rutiner på mat fordi det er lettere med do-trening, men etterhvert som han har blitt større og stueren fyller vi bare opp skåla når det er tomt.

Synes ikke han er mindre interessert i godbiter av den grunn.

Pølsebiter, leverbiter osv er jo det beste i verden uansett! Kanskje nest etter kattebæsj :x

Nå har vi også bare en hund da, så det er ikke noe konkurranse om maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har da jobbet skift og vært alene med hunder og foring og hunden har ikke fått fri tilgang på mat. Og det har gått så fint at. Hvis en forer til et fastsatt klokkeslett så forventer hunden at da skal den få mat og kan bli masete så det er godt å bevege litt på måltidene for da slipper en masingen. Ellers så er det vanlig at maten ikke blir så interresan i en periode når dem har forlatt flokken og skal finne seg til rette i en ny flokk. Dette bruker å gå over. På noen tar det lengere tide enn på andre. Jeg liker best at maten blir satt ned til et måltid og tatt bort igjen hvis hunden ikke spiser det opp. Opplevde en uheldig episode der hvor vi hvar på besøk og der var hunden vant til at maten sto framme. Maten var tatt bort men den hunden forsvarte plassen som maten brukte å stå på ovenfor min hund. Min hund var så trygg at han ble det ikke noe skade på hverken fysisk eller psykisk. Men noe sant er helt unødvendig. Nå har jeg en levert med vakumsug og en som godt kan finne på å studere til master før den finner ut av at jo nå kan jeg spise og da er det utrolig greit å ta bort maten når den ikke vil spise for ellers hadde den med vakum sug spist for to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken bestemt seg for at "jeg er hjemme", og da har hun begynt å spise :) Jeg skiftet rett og slett fôrtype og merke. Helt uten videre. Dette fordi oppdretter hadde brukt et billigmerke jeg aldri har hørt om en gang, der det på ingredienslista var listet opp "hvete" som nummer to.... Et skikkelig drittprodukt, syns jeg det så ut som. Så jeg tenkte at kanskje et annet fôr fra en anerkjent kvalitetsprodusent ville hjelpe på appetitten...?

Så for å se om valpens appetitt tok seg opp på noe annet, kjøpte jeg Hills Science Plan Puppy på boks (altså våtfôr) på mandag og det gikk ned på høykant! :D

Og før noen kaster seg over meg og forteller at "man må gradvis tilvenne valpen nytt fôr", så kan jeg forsikre om at joda, jeg ER klar over det altså :-) Men jeg tok sjansen :icon_redface: for jeg ble bekymret over at hun ikke ville drikke heller. Men Hills fôret gapte hun over med det samme, og nå spiser hun det til alle måltider og magen reagerte ikke i det hele tatt, den er helt fin! Ja, faktisk så fin at når hun bæsjer, er bæsjen så fast og fin at den står vannrett rett ut i lufta fra rompa hennes på vei ut :lol::lol: (jeg kniser litt for meg selv når jeg står der og ser det) Så fôrbyttet har ikke gitt henne noen plager i form av diare e.l. Det gikk helt fint.

Jeg syns fremdeles hun drikker litt for lite, men hun får iallefall i seg litt fuktighet fra fôret nå.

Hun har funnet seg vel til rette og dilter etter meg hele dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken bestemt seg for at "jeg er hjemme", og da har hun begynt å spise :) Jeg skiftet rett og slett fôrtype og merke. Helt uten videre. Dette fordi oppdretter hadde brukt et billigmerke jeg aldri har hørt om en gang, der det på ingredienslista var listet opp "hvete" som nummer to.... Et skikkelig drittprodukt, syns jeg det så ut som. Så jeg tenkte at kanskje et annet fôr fra en anerkjent kvalitetsprodusent ville hjelpe på appetitten...?

Så for å se om valpens appetitt tok seg opp på noe annet, kjøpte jeg Hills Science Plan Puppy på boks (altså våtfôr) på mandag og det gikk ned på høykant! :D

Og før noen kaster seg over meg og forteller at "man må gradvis tilvenne valpen nytt fôr", så kan jeg forsikre om at joda, jeg ER klar over det altså :-) Men jeg tok sjansen :icon_redface: for jeg ble bekymret over at hun ikke ville drikke heller. Men Hills fôret gapte hun over med det samme, og nå spiser hun det til alle måltider og magen reagerte ikke i det hele tatt, den er helt fin! Ja, faktisk så fin at når hun bæsjer, er bæsjen så fast og fin at den står vannrett rett ut i lufta fra rompa hennes på vei ut :lol::lol: (jeg kniser litt for meg selv når jeg står der og ser det) Så fôrbyttet har ikke gitt henne noen plager i form av diare e.l. Det gikk helt fint.

Jeg syns fremdeles hun drikker litt for lite, men hun får iallefall i seg litt fuktighet fra fôret nå.

Hun har funnet seg vel til rette og dilter etter meg hele dagen :-)

Det er så viktig å ha et kvalitetsfôr. Så bra at du fant et hun likte! Jeg har akkurat fått meg valp selv og hun er litt småspist på valpefôret hun fikk med fra oppdretter (royal canin). Hun vil heller ha voksenfôret til de andre hundene i huset, men jeg vil jo hun skal spise valpefôret for å få i seg nok kalsium. I itllegg er bitene på voksenfôret så store at hun nesten ikke klarer å tygge det. Mine voksne hunder spiser organipets tørrfôr som er økologisk, høyt kjøttinnhold, og fri for hvete og gluten (som mange hunder får allergi av). Hvis du har en småspist hund, men ønsker å bruke tørrfôr anbefaler jeg dette fôret på det sterkeste. Fåes kjøpt flere steder i Oslo og på nett. Vet også om mange hunder som har slitt med håravfall og bare flekker og hudproblemer som har fått sunn hud og pels igjen. Har en nabo som bruker det på sin schæferblanding og hun er også strålende fornøyd. Hun har måttet tilføre masse ekstra stæsj på tørrforet, men nå spiser hunden godt og har fått skikkelig fin pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp var også veldig forsiktig med maten, det gjorde oss utrolig bekymret.

Han begynte å spise ordentlig etter 2 dager med sultestreik, da kjøpte vi scienceplan våtmat med kylling.

Dette gjorde ikke utslaget aleine, han måtte bli husvarm også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi tilbakemelding på tråden, og alt går utrolig bra her nå :-) Ikkeno' problemer i matveien lenger. Hill's-fôret er kjempepopulært.

Blander en liten neve Hill's tørrfôrkuler i våtfôret også nå, så hun får i seg litt fra begge deler. Hun spiser opp alt til hvert måltid, men kanskje 1 av 4 ganger lar hun bittelitt være igjen. Det kan være jeg som har gitt for stor porsjon bare, for jeg tar det på øyemål hver gang. Jeg gidder ikke drive og måle og veie tingene hun spiser. Bare tar det jeg syns ser ut som en passelig stor porsjon for hennes valpemage i skåla hennes. Hun har vært hos oss i halvannen uke nå, og er passe valpelubben. Kjenner ikke ribbena eller ryggraden hennes, så hun har passelig med valpefett (syns jeg iallefall det virker som).

Kom på akkurat nå at jeg har ikke veid henne, det kan jeg jo gjøre i dag. Skal fikse det seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en ganske glupsk rase, så det er sjelden fri tilgang-metoden hadde hatt noen effekt, fordi maten forsvinner i dragsuget med en gang matskåla treffer gulvet uansett.

OT: reefer sin berner har mat døgnet rundt og går og munnfull eter :P Amiga pleier å hjelpe til når hun er på besøk :lol:

til TS. Amiga likte ikke 3 forskjellige merker vi ga henne. Over noen mnd spiste hun veldig lite og vi gikk over til vom og hundemat våtforet og hun begynte å spiste.

Angående fri foring/ikke fri foring liker jeg heller at hunden får mat når jeg gir den mat. Foxi har levd i 7 år med faste måltider, hun blir stresset når hun ikke får mat. Amiga får mat når det passer meg, er vi på tur får hun når vi er fremme ol. Rett og slett spis når skåla er der, spiser du ikke tar jeg maten vekk.

Jeg liker å ha litt kontroll på når hun på do også :P

lykke til med valpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett spis når skåla er der, spiser du ikke tar jeg maten vekk.

Det er jeg enig i. Spiser hun ikke, får hun en eller to sjanser, snur hun seg vekk, tar jeg da matskåla bort også. Hun ville forresten ikke ha hele porsjonen nå i ettermiddag, så da stappet jeg skålen i en sånn ziplock-pose, snippet igjen posen og satt i kjøleskapet til neste måltid.

Lurer på om hun føler seg litt uggen i magen i dag. Hun spiste av fargen på en sånn liten fotball for barn (i håndball str). Så det først nå i stad, at hun hadde spist av et større område flakvis. Men kunne ikke finne de flakene på gresset rundt ballen, så sannsynligvis har det havnet i magen hennes. Gullfarget gummi i flak? Kan det være noe godt da?

Da jeg så det (fant ballen i etterkant), grublet jeg et øyeblikk på om jeg skulle få litt småpanikk og uroe meg over det, men besluttet at jeg tar det som det kommer og ser det an. Ikke uroe meg før jeg evt ser trøbbel som følge av det :aww:

....lykke til med valpen :D

Tusen takk, det er en utrolig spennende tid jeg går i møte :) Jeg gleder meg hver dag, til å få oppleve en ny dag med valpen og lære henne gradvis bedre å kjenne. Utrolig artig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...