Gå til innhold
Hundesonen.no

Hysterisk hunde-eier.


Hampus

Recommended Posts

I dag føler jeg at jeg er en hysterisk hundeeier.

Var med Hampus ( min 5 år gamle DSG ) til sjekk hos veterinæren i går.

Grunnen er at han har en flekk på siden der han reagerer litt om vi klør han, litt sånn som valper har at foten begynner å går når man berører spesielle steder.

Det plager han ikke, og han bryr seg ikke om den, men han har hatt den så lenge at jeg tok en tur for å få sjekket dette.

Veterinæren fant vel egentlig ingenting, for det er ingen symptomer annet enn at han blir lang i munnen og foten begynner å gå når man tafser på denne flekken.

Jeg har jo tenkt allergi, noe veterinæren utelukket etter nøye saumfaring, og det var godt å høre.

Det eneste hun kunne tenke seg, var at han har litt stivhet i musklene noe som gir følsomme nervebaner.

Så nå skal Hampus ta det litt med ro, og gå på metacam i 10 dager, så blir det ny sjekk etter påske.

Greit nok, henta resepten og begynte behanlinga i går.

Hadde godgutten i bånd på turene og begrensa aktiviteten litt.

Følte liksom at han virka litt nedstemt etter veterinærbesøket, men det er vel bare jeg som overanalyserer hunden...

I dag vekte han meg kl 06.45 fordi han måtte kaste opp.

Han kasta opp litt gult slim fordi jeg ikke rakk å få opp ytterdøra fort nok.

Han var ute i hagen i 2-3 minutter før han kom inn, da var han helt som vanlig.

Begynte å lage i stand frokosten til hundene siden vi alt var våkne.

Mens hundene venta på maten la Hampus seg ned og peip, i stede for å være masete som han pleier.

Og så røyste han seg opp og spiste maten med god apetitt.

Gav han smertestillende og bestemte meg for å se han an, og eventuelt ringe vakta litt utpå dagen om han viste videre tegn til smerte, fordi denne adferden minte litt om prostatabetennelsen han hadde rett før jul.

Vi tutla oss i seng både jeg og hundene og sov gruelig lenge... :icon_redface:

Klokka var 12 før vi våkna og da var Hampus omtrent som vanlig.

Han har rasa litt med Gåttfred, sånn rolig sofaknøvling, noe han ikke pleier å gjøre om han har smerter.

"Morraturen" foregikk i bånd etter veterinærens anbefaling, og han gjorde både bimmelim og bommelom som vanlig uten problemer.

Nå ligger han flat ut og sover, men det gjør jo de andre to også.

Likevel, så sitter jeg med rynket panne og synes at det er NOE som liksom ikke stemmer.

Føler at jeg er hysterisk, men kan liksom ikke kvitte meg helt med følelsen av at det er et eller annet som plager han.

Så jeg vurderer sterkt å ta turen tilbake til veterinæren for å sjekke prostata i morra tidlig.

Påsken står jo for døra, og vi skal være ei uke i Helsinki.

Ønsker ikke at Hampus skal få store smerter, han er jo bestevennen min!

Og jeg ser helt klart utfordringen i å forklare en Finsk veterinær at han tidligere har hatt prostataproblemer.... :D

Vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden.

Måtte bare få skrevet ned bekymringene mine egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flekken skal jeg ikke uttale meg om, men det du så etterpå kan jo være bivirkninger av metacamen?

Fra veterinærkatalogen:

Bivirkninger: Tap av appetitt, oppkast, diaré, blod i avføring og apati er rapportert i enkelte tilfeller. Disse bivirkningene opptrer vanligvis i løpet av den første behandlingsuken og er i de fleste tilfellene forbigående og forsvinner ved seponering av behandlingen.

Jeg synes det er litt rart å sette ham på metacam for en kløflekk jeg da, men det kan jo være hun har rett.

Jeg antar at det ikke er så enkelt som at han sliter med å klø seg der selv eller at det kan komme av selebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å få det unna veien:

Metacam:

Bivirkninger: Tap av appetitt, oppkast, diaré, blod i avføring og apati er rapportert i enkelte tilfeller. Disse bivirkningene opptrer vanligvis i løpet av den første behandlingsuken og er i de fleste tilfellene forbigående og forsvinner ved seponering av behandlingen.

Jeg synes det var litt voldsomt å gi en hund smertestillende i ti dager for at den klør på en flekk på siden, men det er mulig det er detaljer her som jeg ikke kjenner til. Det du beskriver er jo klassisk kløe, med trampende fot og lang munnvik. Kan han ha fått seg et insektsstikk nå som våren har kommet, eller ligget på noe han ikke tåler?

Det er kanskje litt dumt å gi en hund smertestillende for så lite (igjen, det kan være ting jeg ikke kjenner til), for om tilstanden skulle forverres så kan medisinene skjule symptomene, og det er lett å gå glipp av ting.

Det sagt, så synes jeg du skal kjenne på magefølelsen din. Det er du som kjenner din hund best, det er du som merker det om noe er litt off. Det er sikkert lurt å ha i bakhodet om du av natur er den som bekymrer seg over ting, eller har en tendens til å henge deg opp i ting, det kan hjelpe til å nyansere. Jeg er selv blitt veldig skadet av å ha hatt så mye syk hund at jeg ikke helt klarer å stole på min egem bedømmelse lengre, så jeg forsøker å bruke sparringspartnere til å finne ut om det virkelig er noe galt. Hehe, snålt det der. :)

Jeg tipper at det går helst bra jeg. Om det nå skulle være noe eller ikke, det er ingen tvil om at du er såpass i kontakt med Hampus at det neppe rekker å bli alvorlig før det er fikset opp i. :)

edit: Der var noen kjappere ut enn meg gitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Ja det kan jo være så enkelt som at han har reagert på metacam.

Og han kan jo rett og slett ha hatt litt magesmerter på morran som følge av dette.

For nå er han som normalt, og jeg vil si han ikke er smertepåvirket slik han var når han fikk akutt prostatabetennelse.

Apetitten er det ingenting i veien med.

Han virker litt var, meeeen jeg tro kanskje det går mer på mors rare og litt hysteriske oppførsel... :icon_redface:

Syntes vel også at det var en noe rar behandling av denne flekken.

Han har hatt den noen uker, men siden den ikke har plaget han og han ikke har hverken slikka eller klødd der, så har jeg avventa for å få den sjekka.

Stikk er vel sånn sett utelukka, da det ikke er noe som ligner vår her enda.

Jeg tenkte som sagt allergi, men fikk til beskjed om at da skal det foreligge utslett, hevelse, varme eller andre hudforandringer, noe som ikke er der liksom.

Ideen angående stive muskler i ryggen kommer nok av at Hampus for snart 2 år siden hadde en episode der han fikk en smell i ryggen, noe som gav 2 akuttbesøk hos veterinær natterstid og lang utredning som viste at skaden var muskulær og ikke noe "farlig".

Etter at han ble frisk av dette har det ikke vært noe i ryggen, og bortsett fra prostatabetennelsen har han vært frisk og aktiv.

Så jeg tenker at det er dette som ligger bak ideen om stivhet i musklaturen, som igjen kan gi utslag i følsomhet i nervebanene.

Dette skal utredes etter påske.

Jeg synes vel i grunnen ikke han viser tegn til ømhet i ryggen da, men jeg velger å ta veterinærens råd om behandling til følge og gi han litt mindre aktivitet og smertestillende.

Jeg virkelig missliker slike difuse ting.

Sår og betennelser er en ting, men sånne rariteter er bare irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som sagt allergi, men fikk til beskjed om at da skal det foreligge utslett, hevelse, varme eller andre hudforandringer, noe som ikke er der liksom.

Dette stemmer ikke. Garm har hveteallergi og reagerer med kløe. Ikke noe utslett, varme, rødhet eller noenting, men han flasser etterhvert jo mer han klør.

Nå tror jeg ikke det er allergi Hampus har siden det er så begrenset, ville bare nevne det.

Men slutter han (for en liten stund) hvis du gir det området en skikkelig kløing da? Eller fortsetter han uansett hvor lenge du klør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får han til å slappe av, så klør han ikke når jeg masserer flekken.

Men er han litt gira, så fortsetter foten å gå om jeg masserer han.

Men han klør aldri flekken på eget initiativ, selv om han ikke har problemer med å nå til.

Og han slikker ikke heller.

Så det klør liksom bare når vi berører, aldri ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det en synlig "flekk"? Eller bare et område..?

Jeg trodde alle hunder hadde en sånn "påknapp for rockefoten", jeg. Mange har den på navelen - altså fysisk umulig å klø akkurat der uten at bakbenet/bena begynner å sprelle. Den ene hannen min når har sitt område på siden av nakken...

Men du kjenner jo din hund, så når mavefølelsen sier at noe er feil må du såklart få det sjekket opp av en proff.

Lykke til med lillegutt!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nuffe vi har på pensjonatet her har en sånn "flekk" eller et sånt område, der foten går med EN gang vi klør/gnir der. Dette er under halsen på ham, da, der han ikke kommer til selv og har litt hudfolder, så ikke så rart egentlig.

Det kan ikke bare være at det er ekstra godt å bli klødd akkurat der da? Lundii får sånn lang munnvik om jeg klør henne ekstra hardt i nakken, det er godt! Men foten kommer ikke, da. Jeg må teste navlen, siden SusanneL nevnte dette! :lol:

Håper iallefall at det ikke er noe alvorlig, og at "følelsen" du fikk var pga ubehag i forb. med medisinering, bare. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine pleier å ha det langs ryggtavla, de. Ikke alltid det kommer rockefot, men lange i trynet blir de!

Men om sånt dukker opp plutselig så skjønner jeg jo at man reagerer og lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockefot og lange munnviker er bare superpositivt her i huset ihvertfall :D

Her har vi rett over navelen,nakken ned langs under ørene og forran på brystet :ahappy:

Har ledd mye av det rare ansiktsuttrykket som hører til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Susanne det er ingen synlig flekk...hehe...

Bare et område som har blitt følsomt.

Hampus har ikke hatt rockefot på mange år, siden han var valp egentlig.

Så jeg syntes det var rart at det skulle komme nå.

Men det kan jo helt klart være totalt ufarlig.

Jeg tror jo egentlig det.

Tror dog han reagerer negativt på metacam.

I går tok jeg saken i egne hender og gav onsior i stede for metacam siden det kunne virke som om han hadde smerter i forbindelse med prostata, og jeg vet at onsior tar disse.

Og da var han fin hele dagen, helt normal ingen tegn til apati / nedstemthet.

Like fin form i dag, full fart og stormende jubel.

Har ikke gitt han smertestillende i dag, for det byr meg litt imot å gi metacam da jeg nok tror det var den som gav magesmerter, brekninger og apati / nedstemthet...

Spesielt når han faktisk ikke har smerter, da føles det kjipt å gi han medisin som gir magetrøbbel og ubehag.

Skal dra innom klinikken og forhøre meg om det er mulig å droppe metacam og sette han på onsior i stede, men er redd den har et annet bruksområde.

Piss altså!

I alle fall, så tror jeg ikke det er noen fare for at han har en begynnende prostatabetennelse igjen.

Den ene episoden med piping var nok vanlige magesmerter etter brukj av Metacam, for han har ingen tegn til problemer nå.

Og det er jo kjekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men om hunden ikke har noen tegn til problemer nå som du har tatt han av smertestillende, hvorfor skal du få nye da?

Jeg er veldig skeptisk til å sette både folk og dyr på smertestillende uten grunn. For det første ble han jo direket dårlig av Metacamen. En annen ting er at hvis du setter han på smertestillende uten at han trenger det vil hverken du eller han merke det om noe utvikler seg eller han får en eller annen form for skade. Dermed vil han belaste det fult ut og noe som hadde vært en bagatell med hvile/mindre belastning kan bli et problem fordi det oppdages for seint. Jeg må si jeg syns det er veldig rart å sette en hund på 10 dagers smertestillende pga en kløflekk! Jeg skjønner at du reagerer på at han har fått det når han ikke har hatt det før, men jeg syns faktisk veterinæren overdriver sterkt her. Rockefot og lange munnviker når de blir klødd spesielle steder på kroppen er da helt normalt? Min har også det på halsen, riktignok uten rockefoten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My hadde en veldig(!) livlig rockefot som valp når man klødde henne en spesiell plass på magen, men det gikk over da hun ble rundt året. Da gikk ikke foten mer, men hun syntes tydelig at det enda var veldig godt å bli klødd der.

Nå for en stund siden begynte plutselig rockefoten å gå igjen når jeg klødde på henne. Jeg tror det bare er tilfeldig, kanskje rockefoten kommer når det er ekstra-ekstra-godt og de er i en spesiell sinnstemning f.eks, jeg aner ikke

Jeg har iallefall aldri sett på det som noe problem :) Jeg tror det er helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og bare for å gjøre saken enda mindre forståelig, så er flekken borte nå etter ei uke på reisefot...

Jeg gav f*** i å bruke metacam etter andre dag med brekning og tydelige mavesmerter, og 2 dager etter det pakka vi hundene i bilen og la av gårde til Sør-Finland.

Ble en lang og en oe kortere dag i kjøring, og så har vi bare forflyttet oss litt mellom byene vi skulle stille hundene i.

Hampus har nok fått tre ganger så mye mosjon denne uka enn vanlig, da vi går MYE når vi er på reisefot.

Men mye i bånd i stede for løs.

Han har også tatt et par utendørs vårbad, både med og uten tillatelse fra mor og far.

Siste kvelden før vi skulle reise hjem var han helt løs og fin i huden på siden, og sånn har det vært i 3 dager nå..

Så nå lurer jeg i grunnen bare enda mer.

Må vel bare følge med å se hva som skjer.

Men kommer det tilbake nå når han løper masse løs og herjer mer, så er det kanskje noe i det at det kan være stivhet i ryggmusklaturen.

Visst ikke, så får vi ta det som nok en ting vi aldri fant ut av... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...