Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens drapsinnstinkt


Djervekvinnen

Draps innstinkt  

52 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      39
    • Nei
      13
  2. 2.

    • Ja
      36
    • Nei
      16


Recommended Posts

Kommer helt an på situasjonen. Min hund kunne ha drept en annen en gang, men jeg hadde nektet å avlive henne om hun hadde gjort det. Det finnes ikke aggresjon i henne (dog masse jakt), og hun var i bånd mens gneldrebikkja som ble filleristet etter nakkeskinnet var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - og nei...

Dog HAR jeg valgt å avlive en hund etter at den drepte en annen. Ikke pga. handlingen i seg selv - det var faktisk en riktig god gjerning. (min hund, som ikke fantes hundeagressiv, tok tak i og ristet en liten dritt som hadde bitt seg fast i hånda mi, og min ristet den i rent forsvar av meg. - Jeg var på ingen måte den første som ble bitt av den lille dritten) At jeg i ettertid avlivet min hund var rett og slett fordi hun begynte å passe vel mye på meg etter dette - stolte nok ikke på at jeg kunne passe meg selv :getlost:

I dag har jeg et par her, som har drept en annen. Selvforsvar og to mot en kan fort slå ut sånn. Forøvrig hunder som funker med de fleste og det meste. Lever i flokk, og er greie jenter.

Shit happens, og spesielle situasjoner KAN oppstå. Det jeg derimot HAR svært liten toleranse for er hunder som bråker, knuffer og oppfører seg uspiselig i det daglige og i "normale" settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte nei på begge fordi det er så utrolig avhengig av situasjonen.

Jeg tror mange som sier nei jeg ville ikke avlivd kanskje aldri har hatt en hund som er slik. Jeg har en hund som kan fly på andre, generelt vil ta alle andre og det er ikke godt å bo med i hus. Om jeg i fremtidne får en hund som er aggressiv ovenfor mennesker eller hunder og gjør noe med det så ville jeg vurdert avlivning om jeg ikke får plukket av oppførselen. Men noen ting sitter veldig sterkt instinktivt og du få ikke gjort noe med det.

Jeg har en sånn hund og tar mine forholdsregler, og det går fint. Jeg synes det blir skrekkelig urettferdig om min hund skulle blitt avlivet fordi naboen slapp chi'en sin i flexibånd rett i gapet på ham. Som jo faktisk skjedde, men chi'en fikk ikke en skramme ettersom jeg fikk plukket den ut av kjeften på Blade i en helsikes fart. Ellers har vi aldri vært i nærheten av at han har flydd på noen, og så lenge folk klarer å holde sine bikkjer unna vil det heller aldri skje noe dramatisk. Ikke alle hunder liker andre hunder, jeg trodde det var helt naturlig. Når det er sagt vil jeg selvsagt ikke bare stå og se på om en løs hund kommer og vil bråke, jeg vil jo gjøre alt for å forebygge skader på begge hunder. Likevel - er det mitt ansvar at folk ikke tar SITT ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens drapsinstinkt? Huh? Dette ble litt for VG terminologi for min del.

Det er for få alternativer i pollen til at jeg kan svare. Omstendigheter, omstendigheter, omstendigheter.

Jeg har en i nær omgangskrets som drepte sin beste venn, og han har ikke fått så mye som en bot i straff. Noen ganger er døsfall rene tragedier og ingenting annet. Både folk og dyr kan dø som en konsekvens av andres handlinger helt uten at noen bærer skyld.

Jeg stoler på min egen dømmekraft jeg, at jeg klarer å avgjøre hva som er best i en slik situasjon. Jeg både håper og tror at jeg har nok erfaring med hund og livserfaring generelt til å ta riktig beslutning i en slik situasjon om den nå skulle oppstå. Kjipt for meg så velger jeg hunder med et utseende som gjør at de sannsynligvis vil få en overilt dom, så hvisomatte dersomatte hadde jeg sendt Fyda rake veien ut av landet til en trygg havn uten å nøle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må ikke hunden ha drapsinnstinkt for å kunne drepe? Alle hunder er vel ikke i stand til det?(eller har det i seg for den saks skyld ) Det virker som om at noen typer hunder har lettere for å kunne drepe enn andre, men det kan godt bare være mitt inntrykk.

Jeg føler det er et meget stort ansvar å eie hunder som man vet kan være istand til å drepe andre hunder. Spesielt de som plutselig bare glefser i seg en liten hund uten forsvarsel eller løper bort og angriper. Eller hvis en liten hund kommer løs bort til min så velger min å ville prøve å drepe den. :blink: En ting er at hunder ikke liker andre hunder, men det er en forskjell på det og drap. Det jo ikke hverdagskost at hunder dreper hverandre, selv om det er mange hunder som ikke liker hverandre.

Man kan jo aldri stole på en slik hund. At folk vil ha slike hunder er jo dems sak. Så lenge de tar det ekstra ansvaret. Det farlige er vel de folkene som ikke skjønner alvoret eller har så god dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan vel ikke at hunder har et drapsinstinkt sånn helt uten videre. De fleste hunder har et jaktinstinkt, hvor konsekvensen er å drepe, men drapet i seg selv er ikke motivasjon.

Det virker som du snakker om hunder som har aggresjon i seg, og da har vi vel utelukket begrepet instinkt først som sist.

De fleste hunder er i stand til å drepe en annen hund om omstendighetene ligger til rette for det. Enten det skjer i forsvar, predator atferd eller hva det nå måtte være. Det faktum må man bare akseptere som hundeeier. Heldigvis skjer slikt ytterst sjelden, og heldigvis er det bare en ørliten brøkdel som ønsker å leve med en farlig hund, slik at dette er en tanke jeg kun trenger å leke med og ikke faktisk være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...