Gå til innhold
Hundesonen.no

Kutt i tredeputen

Mardina

Recommended Posts

Teo fikk et ganske dypt kutt i tredeputen i dag, som blødde en god del... Jeg har lagt på bandasje og han har potesokk på seg. Men er det noe mer jeg kan gjøre? Jeg har snakket med vetrinærvakten og han mnete det beste var å bandasjere det og bytte bandasje hver dag. Jeg har ingen mulighet til å komme meg til vetrinær før på mandag.

Jeg synes det blør mye og lurer på om det er noe jeg kan gjøre nå, bortsett fra det jeg allerede har gjort? Jeg er jo en bekymret hønemor, som vil det beste for hunden min. Han virker i fin form ellers.

Hilsen frøken "bekymret hønemor" :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper hadde akkurat det samme for 2-3 uker siden. Som den hønemoren jeg er dro jeg til veterinæren med han med det samme. Dette var et kutt på 0,5 - 1 cm dypt - noe som faktisk er ganske dypt. Veterinæren ville ikke sy, pga tredeputen faktisk er et at de stedene på hunden som leger seg raskest... Han ble behandlet med en liten rens, litt salve og bandasje.

Bandasjen skulle sitte på maks 3 dager, men skiftes med engang den blir våt! Etter de 3 dagene skulle det vurderes videre om han trengte ny bandasje eller om han kunne klare seg uten. Vi klarte oss uten bandasje på tredje dagen - men han fikk potesokk på ute.

Mitt beste råd er å rense og bandasjere poten nå. Ha bandasjen på i 2-3 dager. Vurder om du trenger videre bandasje eller ikke. Om såret har leget seg bra og ikke er så dypt lengre, kan hunden gå uten bandasje når dere er inne, og med potesokk ute. Rens så såret 2 ganger daglig med flytende rens og salve(i sovemodus så hunden ikke slikker av salven). Plutselig er hunden frisk! :) Slik gjorde vi det med vår valp - og han ble nesten helt frisk i foten allerede på dag 5! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...