Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som skal kjøpe hund i Sverige (eller skal på ferie dit med hunden)


MiO

Recommended Posts

Nye regler fra Mattilsynet! (← link)

Siterer et lite utdrag fra linken til Mattilsynet ovenfor:

"Alle hunder og katter eldre enn tre måneder som har vært i Sverige og som tas over grensen til Norge skal fra og med fredag 11. mars være behandlet mot revens dvergbendelorm. Denne bendelormen er ufarlig for hunder og katter, men kan forårsake svært alvorlig sykdom hos mennesker. Hunde- eller katteeiere kan selv behandle sine dyr. "

Siterer fra Dyrebeskyttelsens info:

"Vi minner dere alle på de nye reglene om at ALLE hunder og katter over 3 mnd som fraktes over grensen fra Sverige til Norge SKAL være behandlet mot revens bendelorm. Denne artikkelen hos Mattilsynet forteller alt dere trenger å vite, den ble oppdatert senest i går. Det MÅ kunne bevises at dyret er behandlet ihht til nye regler når dere skal inn i Norge!"

De som kjøper 8 uker gamle valper ser det greit ut for, men er valpen eldre enn vanlig ved overtagelse, er reglene endret.

PS! Hvis jeg har postet dette på feil sted, kan moderator gjerne flytte innlegget. Beklager i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lurer på hvordan du skal få til det :icon_confused: Hvis du bare skal å handle og la hunden ligger i bilen tror jeg ikke du trenger å tenke på det. Det er jo fare for dette hvis du er og går tur i skog og gress. Tror det er veldig mange som ikke tenker på dette hvis det bare skal en snartur over for å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan du skal få til det :icon_confused: Hvis du bare skal å handle og la hunden ligger i bilen tror jeg ikke du trenger å tenke på det. Det er jo fare for dette hvis du er og går tur i skog og gress. Tror det er veldig mange som ikke tenker på dette hvis det bare skal en snartur over for å handle.

nemlig! Jeg har stoppet min mor fra å ta med begge bikkjene på harry tur, de er jo alltid med. Ligger i bilen når vi er på nordby, så tisser og inn i bilen og vi kjører til moss hvor vi går tur. Sånn har vi gjort det i alle år. Jeg måtte virkelig lekse opp her om at hun ikke fikk lov med mindre hun skaffet piller og skjemaer :P

Det er også masse forvirring på jobben hennes også med like cases. "alle" her drar jo på harry turer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan du skal få til det :icon_confused: Hvis du bare skal å handle og la hunden ligger i bilen tror jeg ikke du trenger å tenke på det. Det er jo fare for dette hvis du er og går tur i skog og gress. Tror det er veldig mange som ikke tenker på dette hvis det bare skal en snartur over for å handle.

Siden Nordby er Sverige (i hvert fall sist jeg var der), så trenger man å tenke på det med tanke på å både marke hundene og ha papirene i orden. Det er innreise over grensa til Norge som gjelder, ikke om hunden har vært i kontakt med mulig smitte. Mange tenker ikke over det, men det er vel kanskje litt kjedelig å bli stående på grensa fordi man ikke har giddi og brukt tid på å få disse papirene i orden. Ormerkur er ikke sååå dyrt, og de fleste har da mulighet for å få printa ut et skjema og fylle inn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo egentlig ingen stor sak, skal jo selv gjøre det når jeg skal en liten tur over. Men jeg tror bare ikke så mange orker å tenke på dette når de skal på harrytur. Trooor ikke jeg selv hadde gjort det hvis jeg skulle til en butikk og hunden hadde ligget i bilen imens. Men nå har jeg jo ingen muligheter for det selv *snurt* :getlost::P så får ikke vurdert den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...