Gå til innhold
Hundesonen.no

Funderer på hvilke raser som kan passe

Maria

Recommended Posts

Shih tzu kjøpt fra seriøs oppdretter passer til kriteriene dine, bortsett fra at de ikke er sære eller asosiale. De bjeffer heller ikke mye. Vet at det er folk som trener Agillity med shih tzu, men de har fleksibelt aktivitetsnivå, alergivenlige og pelsstell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye spennende!

Skal vi se da.. Min far og hund går ikke overens uansett, for å si det sånn. Han er av typen allergiker som reagerer på alt med pels eller fjær. Det som er viktig for meg er at jeg ikke drar med meg masse allergener på meg selv når jeg er på besøk hos ham, uten hund. Og etter å ha vært på besøk hos en kompis i helgen, som har katt, ble jeg bare ennå mer bevisst på hvor mye jeg hater hår overalt :P Så jeg tror ikke jeg vil ha en hund som røyter overhode. Hadde det ikke vært for pelsen hadde papillon vært en kandidat i toppsjiktet!

Og Stella: takk for et overbevisende innlegg om dvergpuddelen! Veldig fint å lese dette. Slik du beskriver din hund høres hun ut som min portis i lite format, bortsett fra at hun ikke tåler flere dager på rad med lite aktivitet uten å bli litt loco. Jeg er helt sikker på at jeg kunne ha trivdes med dvergpuddel! :) Den er med!

Iner: Jeg vet ikke helt, men det er nok noe med fysikken til Shih Tzu som ikke faller helt på plass for meg. Jeg er egentlig typen som foretrekker langsnutede hunder, og helst uten barter. En av grunnene til at jeg er mer tvilende til havanais enn puddel. Det er nok veldig sært å ha slike preferanser, og kanskje litt trangsynt. Men alt må liksom stemme, og det får jeg ikke helt til med shiz tzu. Selv om de jeg har møtt er utrolig herlige hunder :) Takk allikevel for innspill! Når dere forslår dukker det plutselig opp alternativer jeg ikke har vurdert engang, og det kan være bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor store, om jeg da altså skal ha en ny rase.. :) Enten liten hund, som kan gå klasse 1 i agility (under 35 cm) og sitte på fanget på toget, eller portugisisk vannhund. Hadde vannhunden bare fantes i en miniatyrversjon av seg selv hadde jeg aldri vært i tvil om hva jeg skulle ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at begge rasene kan passe deg like godt. Alt du kan gjøre med en dvergpuddel kan du gjøre med en havanais og omvendt. Rasene krever det samme av aktivisering og morsjon og de kan yte det samme. Begge rasene har forutsetninger til å bli gode agilityhunder. Hvis det er viktig at den ikke blir for stor, kan det kanskje være lettere å få tak i en puddel i passe størrelse, men hvis du syns at havanaisen er liten nok, så er det jo greit. Begge rasene krever pelsstell, men det har du jo erfaring med fra før. (Og det er befriende å kunne diskutere rasene uten at det blir side opp og side ned om pels :) )

Til syvende og sist blir det vel en smakssak - hvilket gemytt og utseende du liker best :) Det beste er vel å hilse på flere hunder av begge raser IRL og se hvem du får best magefølelse for. Og det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis du vil vite mer om havanaisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Hvis noen av dere har oppdretteranbefalinger på havanais eller puddel, si gjerne i fra! Send PM eller skriv det inn her :) Lettere å sjekke opp når en vet litt hva andre synes også. Si gjerne også hvorfor/hvorfor ikke du anbefaler det du gjør.

Hadde vært knall med litt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Engelsk Toy Terrier, de passer flere av kriteriene dine godt? Syns ikke de er like mye terrier som endel av de andre terrier-rasene er.

Små, spretne hunder som passer godt til agility.

Ikke alle som liker utseende dems da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg inkludert, kanskje? Hehe.

Nei, jeg skal ha en hund med mye pels som ikke slipper den, mao. røytefri. Det er det jeg liker best. Noe av det beste med å ha hund er jo pelsstell må skjønne :P Men takk allikevel for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...