Gå til innhold
Hundesonen.no

Funderer på hvilke raser som kan passe

Maria

Recommended Posts

Skrevet

Shih tzu kjøpt fra seriøs oppdretter passer til kriteriene dine, bortsett fra at de ikke er sære eller asosiale. De bjeffer heller ikke mye. Vet at det er folk som trener Agillity med shih tzu, men de har fleksibelt aktivitetsnivå, alergivenlige og pelsstell :-)

Skrevet

Her var det mye spennende!

Skal vi se da.. Min far og hund går ikke overens uansett, for å si det sånn. Han er av typen allergiker som reagerer på alt med pels eller fjær. Det som er viktig for meg er at jeg ikke drar med meg masse allergener på meg selv når jeg er på besøk hos ham, uten hund. Og etter å ha vært på besøk hos en kompis i helgen, som har katt, ble jeg bare ennå mer bevisst på hvor mye jeg hater hår overalt :P Så jeg tror ikke jeg vil ha en hund som røyter overhode. Hadde det ikke vært for pelsen hadde papillon vært en kandidat i toppsjiktet!

Og Stella: takk for et overbevisende innlegg om dvergpuddelen! Veldig fint å lese dette. Slik du beskriver din hund høres hun ut som min portis i lite format, bortsett fra at hun ikke tåler flere dager på rad med lite aktivitet uten å bli litt loco. Jeg er helt sikker på at jeg kunne ha trivdes med dvergpuddel! :) Den er med!

Iner: Jeg vet ikke helt, men det er nok noe med fysikken til Shih Tzu som ikke faller helt på plass for meg. Jeg er egentlig typen som foretrekker langsnutede hunder, og helst uten barter. En av grunnene til at jeg er mer tvilende til havanais enn puddel. Det er nok veldig sært å ha slike preferanser, og kanskje litt trangsynt. Men alt må liksom stemme, og det får jeg ikke helt til med shiz tzu. Selv om de jeg har møtt er utrolig herlige hunder :) Takk allikevel for innspill! Når dere forslår dukker det plutselig opp alternativer jeg ikke har vurdert engang, og det kan være bra! ;)

Skrevet

Altfor store, om jeg da altså skal ha en ny rase.. :) Enten liten hund, som kan gå klasse 1 i agility (under 35 cm) og sitte på fanget på toget, eller portugisisk vannhund. Hadde vannhunden bare fantes i en miniatyrversjon av seg selv hadde jeg aldri vært i tvil om hva jeg skulle ha ;)

Skrevet

Ift agilityinteressen din så holder jeg en knapp på puddel.

Trivelig og morsomme, som har de fysiske forutsetningen for å kunne komme seg opp og frem :)

Lykke til med rasevalget! :D

Skrevet

Takk for det :)

Dette er som sagt mer et tankespinn enn en faktisk bestemmelse av rase i første omgang. Men jammen lærer man mye nytt av å fundere også!

Skrevet

Jeg har inntrykk av at begge rasene kan passe deg like godt. Alt du kan gjøre med en dvergpuddel kan du gjøre med en havanais og omvendt. Rasene krever det samme av aktivisering og morsjon og de kan yte det samme. Begge rasene har forutsetninger til å bli gode agilityhunder. Hvis det er viktig at den ikke blir for stor, kan det kanskje være lettere å få tak i en puddel i passe størrelse, men hvis du syns at havanaisen er liten nok, så er det jo greit. Begge rasene krever pelsstell, men det har du jo erfaring med fra før. (Og det er befriende å kunne diskutere rasene uten at det blir side opp og side ned om pels :) )

Til syvende og sist blir det vel en smakssak - hvilket gemytt og utseende du liker best :) Det beste er vel å hilse på flere hunder av begge raser IRL og se hvem du får best magefølelse for. Og det er selvfølgelig bare å ta kontakt hvis du vil vite mer om havanaisen!

Skrevet

Forresten.. Hvis noen av dere har oppdretteranbefalinger på havanais eller puddel, si gjerne i fra! Send PM eller skriv det inn her :) Lettere å sjekke opp når en vet litt hva andre synes også. Si gjerne også hvorfor/hvorfor ikke du anbefaler det du gjør.

Hadde vært knall med litt tips!

Skrevet

Hva med Engelsk Toy Terrier, de passer flere av kriteriene dine godt? Syns ikke de er like mye terrier som endel av de andre terrier-rasene er.

Små, spretne hunder som passer godt til agility.

Ikke alle som liker utseende dems da.

Skrevet

Meg inkludert, kanskje? Hehe.

Nei, jeg skal ha en hund med mye pels som ikke slipper den, mao. røytefri. Det er det jeg liker best. Noe av det beste med å ha hund er jo pelsstell må skjønne :P Men takk allikevel for tips.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...