Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Milan i Oslo spektrum

Karina&Chica

Recommended Posts

Æsj litt Off topic, men har en fyr på jobben som har sett på Milan, og da tror han at han er mester innenfor hundepsykologi. Cesar er hans gud, og han har alltid rett. Blir litt sprø i hodet. :getlost:

Ååh, fy fader, sånt er så irriterende! Føler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke sundt ut... Jeg synes det er viktig å være skeptisk og tenke seg om to ganger.

Som person virker han som en hyggelig fyr! Ganske good looking også, om jeg må innrømme, selv om han sikkert kunne vært faren min ;)

Jeg liker hans ideer om at en hundeeier må være rolig, bestemt og gi klare grenser for hunden sin, og at menneskeliggjøring av hunder er et stort problem, men den evige frykten for at hunden skal ta over hus og hjem; den er jeg ikke med på.

Jeg ser på CM om morgenen når jeg står opp, men tar alt med en klype salt. Han er tross alt ikke en hundetrener jeg kan ha som forbilde, men en psykolog som rehabiliterer. Han har mye godt å komme med, men i praksis foretrekker jeg andre metoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Æsj litt Off topic, men har en fyr på jobben som har sett på Milan, og da tror han at han er mester innenfor hundepsykologi. Cesar er hans gud, og han har alltid rett. Blir litt sprø i hodet. :getlost:

Ååh, fy fader, sånt er så irriterende! Føler med deg!

Høres ikke sundt ut... Jeg synes det er viktig å være skeptisk og tenke seg om to ganger.

Sånt er skjeldent ett problem om man har kunnskap nok selv til å argumentere for hvorfor du mener CM eller kollegaen tar feil. Nytter ikke å bare stampe i foten å insistere uten å kunne komme med vettuge argumenter for hvorfor. Enkelt og greit. Dessuten har CM ganske mye vettugt for seg og får jeg lov å foreslå å lese bloggen til 2ne som gir ett referat fra gårsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den men holder meg heller til Gry Løberg og vitenskapen, istedenfor denne mannen uten et snev av relevant utdanning. At det er viktig å være konsekvent og tydelig er vel ikke noen verdensnyhet liksom :rolleyes2: Når mannen mener man kan sparke bikkjene, bruke strømhalsbånd, klype de i siden, henge de opp etter båndet så de nesten kveles erre noe gæærnt! :icon_confused: Poenget er at disse metodene er ulovlige i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den men holder meg heller til Gry Løberg og vitenskapen, istedenfor denne mannen uten et snev av relevant utdanning. At det er viktig å være konsekvent og tydelig er vel ikke noen verdensnyhet liksom :rolleyes2: Når mannen mener man kan sparke bikkjene, bruke strømhalsbånd, klype de i siden, henge de opp etter båndet så de nesten kveles erre noe gæærnt! :icon_confused: Poenget er at disse metodene er ulovlige i Norge!

Bare en tanke uten sammenlikning forøvrig: Hender det ikke at du spør om hjelp til ett eller annet vedr. hundeoppdragelse her inne på forumet? Hører du ikke på de rådene du får av de som ikke har snev av relevant utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke uten sammenlikning forøvrig: Hender det ikke at du spør om hjelp til ett eller annet vedr. hundeoppdragelse her inne på forumet? Hører du ikke på de rådene du får av de som ikke har snev av relevant utdannelse?

Og bare for å skyte inn et spørsmål fra siden her - hva er i såfall relevant utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å fortsette på det... Jeg ser ikke alltid bare på utdannelse som positivt, da erfaring har for meg ennå mer å si. Folk kan ta instruktørutdannelse lett, men det betyr ikke at de er flinke og kan det de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nå kommer man ganske langt med sundt bondevett og erfaring, også dah :) Og - det er vel heller ikke slik at Milan nestenkveler, sparker, klyper og strømmer hunder hver eneste gang han trener eierne deres? At noe er ulovlig i Norge betyr ikke at det er ulovlig der Milan trener, men jeg skal innrømme at jeg ikke er noen "fan" av enkelte av metodene som blir vist i programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vill du si er relevant utdanning? Uansett, han har et hav av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Relevant utdanning mener jeg at han har utdanning innen adferd som er vitenskapelig bevist (Millan babler jo fortsatt om dominanse og at hunden er dominant whatsoever bikkja gjør) og ikke bare har drevet med quick fixes forran et tv-kamera i noen år :) Rett og slett så blir jeg påvirket av hva annerkjente etologer og adferdseksperter sier (som faktisk har studert adferd vitenskapelig) sier, og når de advarer mot fyren og metodene så sier det jo faktisk sitt! :ahappy:

Nei, han henger ikke bikkjene hver eneste gang nei, men han har gjort det flere ganger og står fortsatt på sitt "bikkja er dominant" og da mister jeg all respekten for fyren, samma hvor "flink" han liksom er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å fortsette på det... Jeg ser ikke alltid bare på utdannelse som positivt, da erfaring har for meg ennå mer å si. Folk kan ta instruktørutdannelse lett, men det betyr ikke at de er flinke og kan det de driver med.

Og jeg kan bare fortsette på det ;) En kan gå glipp av MASSE verdifulle råd og tanker om man velger bort folk fordi de ikke har relevant utdannelse. De har kanskje mer å gi enn folk som har hatt snuta nedi en bok i 6 år og ikke har nok relevant praktisk erfaring :P Jeg velger av en eller annen grunn å høre og lytte og tenke og erfare og ta litt fra alle leire, og det tror jeg jammen meg gjør meg til en bedre hundefører og eier. Men for all del, om man vil man ikke lære av de med erfaring, men uten utdanning, så gjør nå for all del det bare vit at man kan gå glipp av ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han henger ikke bikkjene hver eneste gang nei, men han har gjort det flere ganger og står fortsatt på sitt "bikkja er dominant" og da mister jeg all respekten for fyren, samma hvor "flink" han liksom er.

Mmm, jeg har faktisk lært mye av folk jeg ikke respekterer også jeg. Læring handler nemlig ikke om respekt, men å ta til seg kunnskap man ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Relevant utdanning mener jeg at han har utdanning innen adferd som er vitenskapelig bevist (Millan babler jo fortsatt om dominanse og at hunden er dominant whatsoever bikkja gjør) og ikke bare har drevet med quick fixes forran et tv-kamera i noen år :) Rett og slett så blir jeg påvirket av hva annerkjente etologer og adferdseksperter sier (som faktisk har studert adferd vitenskapelig) sier, og når de advarer mot fyren og metodene så sier det jo faktisk sitt! :ahappy:

Men du svarte ikke på dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører det jeg vil høre jeg ;) Altså, om noen kommer med kommentarer om at jeg bør gjøre noe som for meg ikke er etisk riktig, så gidder jeg ikke å tenke over om jeg skal gjøre det engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...