Gå til innhold
Hundesonen.no

Separasjonsproblem med to hunder

osommer

Recommended Posts

Har to Alaskan Huskies-brødre på 10 mnd der han ene har utviklet et ganske stort problem når det gjelder å være borte fra den andre. Hvis vi tar den andre hunden med på tur, blir han helt fra seg og begynner å klynke og pipe, og klarer ikke å roe seg ned, men blir bare mer og mer urolig. Har prøvd å distrahere han ved å ta han med på en annen tur samtidig, og det går forsåvidt greit, men han trekker mye mer enn vanlig fordi han leiter etter broren.

Noen tips til hva som kan gjøres for å bedre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjedelig ut ja. Og tror nok du burde trent litt på dette fra de var små, for nå har de blitt så alt for knyttet til hverandre. Men det er bare han ene som reagerer på den måten?

Ville kanskje prøvd å starte med "alene hjem trening", men bare med den ene hunden. At du f.eks lar den som har problemet være igjen alene i f.eks stua et par sekuner eller ett sekund, mens du tar med deg den andre hunden ut. Dette må selvfølgelig tas gradvis. Alle sitter i stua f.eks. og du går ut med hunden uten problem, lukker døra bak deg, kommer inn igjen, later som ingenting. Ikke gi den hunden noen oppmerksomhet når du kommer inn igjen. Og ikke lag så mye styr når du skal vekk med den andre hunden. Bare vis den hunden med separasjonsangst at det ikke er noen big deal. Du kan gjerne bytte mellom de to for å variere litt.

Har du prøvd å distrahere med kong, bein, godbiter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente på det da de var små òg og tok de med oss på forskjellige steder og småturer, men det har egentlig bare blitt verre. Ja, den andre hunden blir bare litt urolig et par minutter og lurer på hvor broren har blitt av, men roer seg ganske fort.

Vi har prøvd å la han være igjen i stua, og tatt broren ut i et par minutter (burde kanskje prøve enda kortere tid?), men han begynner å klynke så snart døra lukkes og hopper opp for å prøve og åpne den. Prøver å gjøre det hele så stille som mulig og ikke lage noe styr ut av det, men det er vanskelig å få med seg bare den ene hunden uten at den andre reagerer.

Ja, har prøvd å distrahere han en del med godbiter, men det holder bare i fem sekunder så er han i gang igjen. Jeg har klart å roe han ned ved å sette meg på gulvet sammen med han, men det holder bare en liten stund det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Da ville jeg kanskje prøvd å avlede ham med bein/godbiter osv, og så gått ut av døra i ett sekund. FØR han rekker å reagere negativt på situasjonen. Så komme inn igjen å bare late som ingenting. Start med veeeldig kort tid, sånn at du akkurat rekker å lukke døra helt før du kommer inn igjen. Gjenta dette så mange ganger at han nesten blir litt lei og ikke gidder å bry seg. Mulig han ikke kommer til å froandre seg noe særlig, men ville ikke gitt det opp. Men ikke tren på dette i ett kjør, for da kan han bli stresset og ting kan bli værre. Kanskje han tåler 1 sekund i en ukes tid før dere kan trappe opp til 2 sekunder osv. Se an hvordan han reagerer.

Hvordan er det når dere starter på tur med begge, og så skiller de litt etterhvert, med avledning f.eks? Når er det han begynner å reagere negativt på at de skilles? Er det hvis de ikke får gå sammen, hvis en av dere stopper opp, mens de andre spaserer videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, skal definitivt testes ut så får jeg se om det funker :)

Har prøvd flere ganger å stoppe mens den andre hunden får gå videre, men det funker veldig dårlig. I tillegg så er det jo trekkhunder, og han begynner å trekke alt han klarer for å få bli med. Han begynner å klynke og pipe med én gang det begynner å bli litt avstand (5-10 meter kanskje). Det har derimot gått bra å ha han i bånd mens han andre springer løst (de kan springe et stykke opp i skogen og sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...