Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility halsbånd

Recommended Posts

Hei alle sammen...

Jeg (mannen til Elin) leter etter en spesiell type halsbånd som noen bruker i agility konkurranser. Halsbåndet har en spesiell lås (Se bilder) som gjør at du kan ta av halsbåndet uten å måtte ta på hunden. Har lett snart over alt uten å finne noen som selger dem. Bildene er fra en britisk nettbutikk som selger bånd til Greyhound og har kun halsbånd i lær. Jeg trenger et i nylon/stoff. Har sett en del som har de i nulon i Norge,men de har kjøpt dem under agility-vm. Noen som kjenner produsent eller butikk som selger dem. Vil gjerne ha dem da de er helt geniale. alt av informasjon mottas med stor takk.

post-1141-0-50739400-1301320073_thumb.jp

post-1141-0-70682600-1301320084_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er at man slipper å ta på hunden før start. Så slipper man å overføre mer nervøsitet enn nødvendig..

Unnskyld meg... HÆÆÆÆ?! Er du seriøs nå?

Slipper å ta på hunden? Om du er så himla nervøs, bør du heller ta deg et par runder på uoffisielt stevne for å få god nok erfaring før du kaster deg ut i en konkurranse. Om du ikke er sikker på hva du gjør, så går du heller ingen konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper å ta på hunden? Om du er så himla nervøs, bør du heller ta deg et par runder på uoffisielt stevne for å få god nok erfaring før du kaster deg ut i en konkurranse. Om du ikke er sikker på hva du gjør, så går du heller ingen konkurranse.

*liker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det funker for dem, så er vel det bare bra med ett sånn halsband..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er at man slipper å ta på hunden før start. Så slipper man å overføre mer nervøsitet enn nødvendig..

Jeg er ganske sikker på at hunden din leser kroppsspråket ditt såpass at den vet lenge før du er klar over det, at du er nervøs. Du greier aldri å skjule det for en hund, uansett om du berører den eller ikke. Hunden VET det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte retrieverkobel på collien min, ingen problem. Du må fysisk ta dette over hodet på hunden, collien min hadde en periode hvor hun "hoppet bak" når jeg tok det av, så det måtte vi trene på. Syns bare dette "agility"-bandet så enklere ut rett å slett.

Hvorfor ikke bruke et slikt band?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stores.ebay.co.uk/STAFFIESTUFFETC?_trksid=p4340.l2563 Butikken som selger halsbåndene som bildene er fra.

Angående alle gode tips: Hunden merker at du er nervøs uten å ta på den ja, men du overfører ganske mye energi ved berøring av hunden. Har ikke noe problem med at nervene tar overhånd i konkurranser, tror dermot at nerver er bra for det skjerper deg før du går i ringen. Tror at uansett hvor god du er så er man litt nervøs før en konkurranse om det er vm eller en som mangler et napp for å rykke opp til kl 2.

Bruker agility/retriever bånd ved konkurranser nå, uten å være helt fornøyd med det. Lurer på å gå over til halvstrup for å se hvordan det fungerer hvis ikke jeg finner et slikt bånd som jeg leter etter. Det geniale med dette båndet er at man kan ha 100% kontroll på når hunden skal slippes i f.eks forbindelse med trening. Med f.eks et agility/retriever bånd så er man avhengig av å flytte på hodet til hunden for å få av båndet. Halsbånd med klips kan fungere,men man er da igjen avhengig av å bruke to hender (en til å holde bånd, en til å løsne klips).

tror man kan finne noe lignende dette i brukshund butikker kanskje... Samme type klype blir vel brukt på feks "IPO bånd" eller lignende.

Takk for tips. Skal se om jeg kan finne noe der.

mvh

Hans-Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. =)

Men nå må jeg spørre, hører jo hundeviskeren prater om rolig energi og slikt. Hva meners egentlig med det, kan det være rolig utstråling som han mener?

Ja jeg er litt dum og firkantet, er utdannet elektriker, og har aldrig hørt om nervøs strøm før:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://stores.ebay.co.uk/STAFFIESTUFFETC?_trksid=p4340.l2563 Butikken som selger halsbåndene som bildene er fra.

Angående alle gode tips: Hunden merker at du er nervøs uten å ta på den ja, men du overfører ganske mye energi ved berøring av hunden. Har ikke noe problem med at nervene tar overhånd i konkurranser, tror dermot at nerver er bra for det skjerper deg før du går i ringen. Tror at uansett hvor god du er så er man litt nervøs før en konkurranse om det er vm eller en som mangler et napp for å rykke opp til kl 2.

Bruker agility/retriever bånd ved konkurranser nå, uten å være helt fornøyd med det. Lurer på å gå over til halvstrup for å se hvordan det fungerer hvis ikke jeg finner et slikt bånd som jeg leter etter. Det geniale med dette båndet er at man kan ha 100% kontroll på når hunden skal slippes i f.eks forbindelse med trening. Med f.eks et agility/retriever bånd så er man avhengig av å flytte på hodet til hunden for å få av båndet. Halsbånd med klips kan fungere,men man er da igjen avhengig av å bruke to hender (en til å holde bånd, en til å løsne klips).

tror man kan finne noe lignende dette i brukshund butikker kanskje... Samme type klype blir vel brukt på feks "IPO bånd" eller lignende.

Takk for tips. Skal se om jeg kan finne noe der.

mvh

Hans-Kristian

kenjan.dk har noen sånne kobbel med halsbånd, samt bare halsbånd med sånn lås. De kalles mange steder for jakthundhalsbånd/jakthundbånd også. Har sett de i bruk på høyfjellkonurranse, men det begynner å bli mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til kenjan.dk hadde ikke vært innom den før. Fant en nettbutikk i USA også som solgte båndene:

http://www.fordogtrainers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=82&products_id=3877

men har fortsatt bare funnet i lær og ikke i nylon. Har ei på hundeklubben som jobber på Buddy og skal på en messe for hundeutstyr i Tyskland snart. Hun skulle se om hun kunne finne et der, hvis ikke så får jeg bare bestille et i lær istedet.

Hans-Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til kenjan.dk hadde ikke vært innom den før. Fant en nettbutikk i USA også som solgte båndene:

http://www.fordogtrainers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=82&products_id=3877

men har fortsatt bare funnet i lær og ikke i nylon. Har ei på hundeklubben som jobber på Buddy og skal på en messe for hundeutstyr i Tyskland snart. Hun skulle se om hun kunne finne et der, hvis ikke så får jeg bare bestille et i lær istedet.

Hans-Kristian

Kenjan har i nylon også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker at det skjer såppas mye med veterinærbesøk og sånt uansett at jeg ville tatt det med ro dagen etter. Men det kommer litt an på individ og planer.
    • Er i tvil om fellestrening med valp dagen etter 12 ukers vaksinering. Booket oss inn på valpetrening før jeg kom på at han skal vaksineres dagen før, og vurderer nå om det er best å avbestille. Mener å huske at bare den ene valpen min var dårlig etter de vaksinene, de andre fikk ingen symptomer av den, og hun var kun dårlig i noen timer samme dag, før hun var feberfri og i fin form igjen. Blir 30-36 timer mellom om vi tar den dagen før. Alternativet er å vente til dagen etter, hvilket kanskje er bedre, da har vi 48 timer til neste fellestrening. Andres erfaringer? 
    • Jeg Elsker Helsitar, men bruker nå den fra Hooks pga pris. Ikke så holdbare som de dyre, men gøy med ny vest innimellom  
    • I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...