Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund

Fantasia

Recommended Posts

Er egentlig bare 5 raser som står igjen

Schipperke

Dansk svensk gårdshund –mulig den blir for stor og har for mye jakt i seg men virker som en veldig grei hund.

Lancashire heeler – usikker på den lange kroppen

Welsh corgi cardigan - usikker på den lange kroppen

Sheltie- egentlig for stor men mulig jeg bare må overse det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Ser Corigene skal være 30cm og veie 10-15 kg, da blir de jo egentlig større enn en sheltie. Derfor forsvinner den rasen også. 4 igjen :P

Altså skal hunden være under 35cm, under 10kg, men over 3kg?

Er det fordi du ønsker å kunne ha den i kabinen at du har disse størrelseskravene? Eller er det andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså skal hunden være under 35cm, under 10kg, men over 3kg?

Er det fordi du ønsker å kunne ha den i kabinen at du har disse størrelseskravene? Eller er det andre grunner?

Størrelsekravet kommer fordi jeg vil ha en liten hund som kan være med inn på flyet , lett og ha med rundt på besøk,ta liten plass i bilen, kunne ligge på fanget og være mindre enn de andre hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende bein :P

Vil bare nevne at de rekker helt ned til bakken :aww:

Er ikke corgiene ofte større enn sheltiene? Corgien er lavere men har større kroppsmasse?

ja, men nå skal TS ha i kabinen og der går aldri en corgi inn med mindre du ninjakapper av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schipperke

Dansk svensk gårdshund –mulig den blir for stor og har for mye jakt i seg men virker som en veldig grei hund.

Welsh corgi cardigan - usikker på den lange kroppen

Sheltie- egentlig for stor men mulig jeg bare må overse det

Heelerene varierer en del i lengde og høyde har jeg intrykk av, men av de jeg har møtt (og trener med) så ser jeg i alle fall en del likheter i linjer. "Hundeliv" her inne har veldig god kunnskap om linjer, kull, rygglengder og slikt. Om du er litt nysgjerrig, send henne en PM og hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har sansen for Shipperke jeg da. Har nesten bestemt meg for å ha en når jeg blir gamem og gråere i håret. En oppdretter jeg kjenner har dem med på det meste. Hun trent ag for morroskyld og driver emd utstilling og nå trener hun rally lydighet med dem. men samtidig er ståa san at dem får noen rolige dager også. Hun har også konkurert i rally lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn en kommentar, som eier til en sheltie og "storesøster" til en papillon. Skal ikke tvinge på deg en pappis altså, for all del, men jeg synes det er rart du utelukker de totalt - en god papillon og en god sheltie har faktisk endel til felles :) Min erfaring er iallefall at begge rasene har mye futt og fart, er lettlærte, vennlige, har en aldri så liten tendens til å bjeffe litt, og har humor og humør. Synd du utelukker boston forresten, det er knallkule hunder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret Dachs er jo en jakthund siden jeg ikke skal jakte så synes jeg det blir feil å kjøpe en jakthund

Altså; det er vel nesten som å vinne i lotto, om man får en langhåret dachs som fungerer på jakt, i og med at de nesten utelukkende avles som selskaps/utstillingshunder. Samme gjelder for dverg og kanindachser i samtlige hårlag. Eneste OBS er mentalitet. Men finner du et årleit individ, vil nok disse rasene kunne passe ditt formål. Hva med korthårs dverg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra rasestandarden til lancashire heeler: "avstanden mellom manken og haleansatsen overstiger mankehøyden med ca 2.5 cm" Jeg ser stadig at ryggen til heeleren betegnes som lang á la corgi, og noen lange rygger finnes det selvfølgelig, men ifølge rasestandarden skal ikke ryggen være sååå lang, og mange bruker med suksess sin heeler i ag. Litt pussige kropper har de, men de skal ikke være for ekstreme. Ville vært litt mer bekymret over at flere individer i rasen begynner å bli litt vel store, og det som tidligere var vektvariasjon mellom 3 og 6 kg er nå blitt til 5-8 kg. Mange er tyngre. Hannen på bildet er liten med sine 6 kg

p1090214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det må den ikke. Ingen i gruppe 3 behøver jaktpremiering for NUCH.

Da har jeg tydeligvis misforstått.

Altså; det er vel nesten som å vinne i lotto, om man får en langhåret dachs som fungerer på jakt, i og med at de nesten utelukkende avles som selskaps/utstillingshunder. Samme gjelder for dverg og kanindachser i samtlige hårlag. Eneste OBS er mentalitet. Men finner du et årleit individ, vil nok disse rasene kunne passe ditt formål. Hva med korthårs dverg?

Føler det blir veldig feil og kjøpe en hunderase som er avlet for å drepe mine andre dyr.

Etter mye tenking har jeg kommet fram til at det blir en sheltie. Er ingen raser som kan måle seg med en sheltie rett og slett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det høres ut som det er sheltie du egentlig vil ha, og det er ikke så stort problem å sende hunden i lasterommet på fly altså. Jeg har gjort det mange ganger uten problemer. Selvfølgelig får man jo høre skrekkhistorier innimellom, men somregel går det veldig greit. Tror det er viktigere å tenke på hvordan hund du vil trives med alle de dagene du ikke er ute og flyr. Så lykke til med sheltie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund er fra 32-35 +/- 2 cm på tisper, men de fleste ligger rundt 32-34 cm. De veier alt fra 5-8 kilo i den størrelsen. Jeg har ei på 36 cm og 11 kilo, også har jeg en som er 32 cm og 6-7 kilo. Ingen av mine har jaktinnstinkt i det hele tatt, så hvis du ikke vil ha det, må du se etter i linjene eventuelt. Så ei gårdshundtispe vil kunne være med deg inn i kabinen stort sett :) Er det hannhund du vil ha, finner du også det som er under 35 cm :)

Ser du har bestemt deg for sheltie nå, men ville bare oppklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for chinese crested og chinese crested powder puff=)

Powder puff er med hår.

http://no.wikipedia.org/wiki/Chinese_crested

Den var vel brukt en del på sirkus, og ikke uten grunn, de er raske, lekne og kan bli noen skikkelige turnere.

Det finnes og en oppdretter utenfor vårt land som av og til avler blanding mellom amerikansk whippet og italiensk mynde, skal vist være noen staute typer selv om de er egnet for leilighet, dog ikke tillat på utstilling.

Du stiller for mange krav=) Tror nokk du må inngå et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en papillon og heller bare gå over den med sauesaksen annenhver mnd da?

Jeg klipper skjørtene og halen på tispa mi (chihuahua) fordi jeg gidder ikke å holde dem og hun brukes ikke i utstilling uansett :) Jeg klipper ca hver 6-8 uke, tar meg et minutt og vips ikkeno stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en papillon og heller bare gå over den med sauesaksen annenhver mnd da?

Jeg klipper skjørtene og halen på tispa mi (chihuahua) fordi jeg gidder ikke å holde dem og hun brukes ikke i utstilling uansett :) Jeg klipper ca hver 6-8 uke, tar meg et minutt og vips ikkeno stress :)

Trådstarter ville bruke hunden til utstilling, så da kan hun ikke klippe den. Nå har hun uansett bestemt seg for en sheltie :) Jeg ville forøvrig ikke anbefalt at hun fant en alt for litwn sheltie heller. Om den skal brukes i utstilling så bør den ha riktig str i forhold til hva som foretrekkes at en sheltie har på utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie: Det er helt akseptert med en sheltie på 34 cm ;)

Men er det ønskelig? Det er jo dette med at den kan være innenfor standaren, men likevel ikke være hunden som når til topp om du skjønner. Min hund er innenfor standaren, men de fleste med papillon eller papillon dommere luker henne ut for hun blir for stor for dem.

Nå vet jeg ikke hvordan dette er på f. eks sheltien, men jeg ville vært forsiktig med det om hun vil bruke den til utstilling og tenker å nå et stykke da. Kanskje Caroline kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter ville bruke hunden til utstilling, så da kan hun ikke klippe den. Nå har hun uansett bestemt seg for en sheltie :) Jeg ville forøvrig ikke anbefalt at hun fant en alt for litwn sheltie heller. Om den skal brukes i utstilling så bør den ha riktig str i forhold til hva som foretrekkes at en sheltie har på utstilling :)

Ja jeg leste bare et sted at den ikke absolutt måtte brukes til det og det, men at det var et pluss. Så jeg tenkte bare å foreslå det.

Skjønner ikke åssen trådstarter kan velge en sheltie når h*n syntes at papillon har for mye pels, men meg om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja jeg leste bare et sted at den ikke absolutt måtte brukes til det og det, men at det var et pluss. Så jeg tenkte bare å foreslå det.

Skjønner ikke åssen trådstarter kan velge en sheltie når h*n syntes at papillon har for mye pels, men meg om det :P

Selv om en del sheltier har en litt overdrevet pels har de ihvertfall en fornuftig pels som beskytter mot vær og vind og som ikke klumper seg i ett sett. En papillon-pels er bare børstejobb uten at den funker til noen ting. Så jeg skjønner godt det valget jeg. Papillon har ikke mer pels enn en sheltie, men mer upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå valgte vell trådstarter det fordi hun elsket rasen, og valgte da å se bort ifra pelsen og størrelse :)

Forøvrig har Therese meget rett også. Den floker seg ikke noe mer enn hos en Sheltie, men den varmer ikke godt nok og er ikke "vanntett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...