Gå til innhold
Hundesonen.no

Salukitispe bortsprunget i Spydeberg

Tøfflus

Recommended Posts

Skrevet

Sakset fra FB:

"Salukitispe bortsprungen fra Søndre Mørk i Spydeberg. Batiikh er en liten og glad tispe som gjerne søker til mennesker. Hun har vært borte så lenge nå at jeg mistenker det har skjedd noe, påkjørt, druknet eller stjålet.., men hvis noen av dere har sett henne, vær snill å ring Evy på 47 65 31 23. Spre denne tusen takk."

Dette er min venninnes salukitispe som kom seg ut av hundegården idag og har nå vært borte i ca 12 timer. Letingen er noe amputert pga mørket, men det er folk ute ennå. Jeg drar ut i morgen og hjelper til hvis hun ikke er funnet.

Ber alle i området være på utkikk og også spre det videre.

Politi, naboer, den lokale vet'en etc er kontaktet.

Skrevet

Hun er nok borte... De lette etter henne i mange timer på søndag og det var en del spor både på isen og langs med elven. Så de konkluderte med at hun nok ikke lever lenger og har mest sannsynlig falt i elven og druknet, dessverre. :(

Skrevet

Vi har lett og lett og lett, men hun ble dessverre aldri funnet. Som M sier, vi har vel konkludert med at hun er blitt borte i elven under isen. Sporhunder markerte sterkt et spes sted hvor det er litt åpent og strømmen går kraftig, men videre ned er det tjukk is. Så lille, gode Batiikh springer nok i hundehimmelen hun nå og vil for evig være 2 år.

Skrevet

Forferdelig trist! :( Føler virkelig med Evy&co, og deg, Tøfflus, og alle andre som kjenner og er glad i Bathiik. Må være et stort, stort savn i heimen der nå. :(:icon_cry: Håpet virkelig at hun skulle komme løpende hjem igjen som om ingenting hadde hendt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...