Gå til innhold
Hundesonen.no

Husregler for hundene


trulte

Recommended Posts

Husregler??? Hva er det????

Kan vel grave frem noen..og alt gjelder Strider (! Surprise liksom) for Kark er blitt så skikkelig etter vi fikk Strider av en eller annen grunn (men det kan kanskje værefordi at alle hunder virker skikkelige i forhold til lille ekorn-gærning..)

Man sitter når man får på seg bånd

Man får ikke gå ut av døren før det er sagt værsågod

Ikke skyte ut som kanonkule jobber vi litt med

Det er ikke lov å plage Tomsingen

Det er ikke lov å stjele fra Tomsingen

Det er ikke lov å gjete Tomsingen inne

Det er ikke lov å presse Tomsingen vekk fra oss mennesker

All lek skal opphøre øyeblikkelig når jeg brøler (den gjør det) men ellers er det lov å leke inntil jeg blir irritert

Det er ikke lov å røske i håret til folk som sitter i sofaen

Det er (i prinsippet) ikke lov å stjele fra kjøkkenbenken - der har vi en liten uenighet gående pga i praksis går det visst helt fint..

Så kan jeg jo si at hos oss er det ikke lov å tigge når vi spiser, men etter lille basenji gikk bort så har vi ingen tiggebikkjer så det føles litt juksete ut (men jeg bryr meg nada om hunder tigger jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg har alt som Djervkvinnen har, og i tilegg så må gjengen sitte i ro mens jeg kler meg får å gå ut. Hater at hunder går bananas når de skjønner at men skal ut, så her må de sitte på rumpa og vente mens jeg eller andre kler seg.

Gjengen består av min portis, mine barnebarnhunder en dverg schnauzer og en boxer.

Jeg begynner alltid med valpen med baklengskjeding, den får lov å være bajas til jeg har en sko igjen da må den sitte, vente og så går vi ut på et værsegod. Så må den vente mens begge skoene kles på o.s.v.

Jeg er også rimelig nazi på at de skal sitte, legger de seg så setter jeg dem opp og sier sitt. Alle bevegelser som tilates kan bli noe mer, tror jeg.

Her i huset så har også dvergen lov til å sove i møbler, uten at de andre ser ut til å bry seg det døyt. Jeg tror at det å være konsekvent er nøkkelen til å få en velfungerende flokk, hva vær enkel av dem får lov til tror jeg de gir katta i så lenge reglene for vær enkel er konsekvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt hode trenger hun ikke en leke for å overleve, men det er like mye en ressurs å forsvare. For mange hunder vil det være viktigere å forsvare leken sin enn maten. Tia har et "stort" ressursforsvar for sine leker, men enda mer for maten da.

Jeg har gjort det slik fordi jeg har tre forskjellige personligheter i hus. Tia med ressursforsvar som utvikler dette med en gang hun får "lov", og lar det gå utover f.eks Cita (som trekker seg unna) ved å stjele mat og ting fra henne, eller å havne i slosskamp med Ikke (som ikke trekker seg unna, og som også kan finne på å vokte tingene sine). Forstår Tia at hun kan vokte ting en dag så gjør hun det, hun kan knurre på hunder som står 2 meter unna henne og bare ser på leken hennes, eller prøver å gå forbi. Og det er totalt uakseptabelt. Det er også en av grunnene til at Tia ikke kan passes av hvem som helst, for hun prøver seg på disse tingene med en gang hun er med andre. Og da må man være streng.

De får heller ikke lov til å forsvare tingene sine om en av de andre hundene stjeler fra de, for stjeling er ikke lov :aww:

Det er sikkert lurere når man har flere hunder. Jeg kunne vell så godt begynt å trene på det nå, men da må jeg trene katten til å ikke stjele mat, og det gidder jeg ikke, for han er så gammel og dum :P Gipsy var min mor sin hund som gjorde ALT for mat. Det hadde nok tatt tid å lære henne å ikke stjele mat om Blondie ikke voktet den. Pluss at hun på slutten ikke ville ha noe særlig mat en gang. Det kan være det blir en forandring på den regelen med tiden, men for øyeblikket ser ikke jeg problemet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke bjeffe eller pipe såklart

- Ikke vandre rundt når jeg er rolig

- Ikke stjele maten til hverandre, eller min såklart

- Vente på værsågod-signal før de får mat

- Ingen storming ut dørene

- Ikke løpe eller leke innendørs

- Ingen vokting av mat eller leker ovenfor hverandre

- Når jeg slår av lyset og skal sove skal det være totalt tyst. Ikke noe vandring, vasking av seg selv eller uroligheter

Og sikkert en del mer

Har stort sett de samme reglene som labbis, med stor vekt på det første punktet ang piping.

Siden jeg har en hund som har vært veldig på pipern når det ikke skjer noe, har jeg trent ufattelig mye på det. Hjemme i dag fungerer det veldig greit.

Hos meg er hundene klar for å hoppe til køys med en gang de ser at jeg begynner å gjøre meg klar for kvelden. Så da er det tyst egentlig fra og med da, og Villa løper gledlig inn i sin lille hule og Marvin i senga si. Så den biten er grei.

Ellers kan jeg ikke fordra tigging. Her er de flinke begge to.(Villa ble lært opp da hun kom til meg på akkurat det der :ahappy:)

Jeg vil heller ikke ha bikkjer flyende i bena når jeg er på kjøkkenet og eks. lager mat. Marvin har begynt å legge seg i kjøkkenåpningen hvis han vil ha selskap i meg da, og da hender det at Villa bare hermer og legger seg i tog bak han. Så er hun også med liksom :wub:

Vokting av mat og leker overfor hverander er også en regel hos meg i utgangspunktet, men den problemstillingen har vi ikke i dag, så det fungerer veldig bra. Marvin hadde snev av resursforsvar på mat som valp, men det fikk jeg også bort veldig fort. Da tok jeg dette videre med tanke på leker, så ikke det skulle utvikle seg med de også.

Ellers de samme reglene som labbis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til belgerpia beskriver nok i stor grad hvordan vi har det hos oss. :)

Eneste reglene som alltid gjelder er:

- Sitte og vente på versågod når det er mat

- LIkke ligge på teppene ved spising av bein o.l.

Og vi forventer selvsagt at hun ikke stjeler mat, mennesketing osv. Men det sluttet hun med da hun var året, så føler det er lite vits i å ha noen regel på det. Sånn alt i alt har jeg en utrolig allright hund, som stort sett er veldig ukomplisert for oss å ha i hus, hun passer inn med oss.

Ute oppfører hun seg eksemplarisk om vi er på tur, men hun bitcher med enkelte tisper i noen settinger. Det er overhode IKKE lov. Hjemme er hun håpløs hvis vi får besøk av andre tisper, spesielt hvis de er mindre eller yngre enn henne, så regelen er da ikke noe hersing. Selv om den er ekstremt vanskelig å håndheve i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husregler? høhø

Okei da, har NOEN. Men det er mer at de skal høre etter når de får beskjed. Cosmo er cosmo å han har bare bestemt at han gjør som han vil samme f*** men han er flink å vente på å gå ut og sitte pent før mat (uten at noen ber om det).

Tesh har veldig lite regler, for hun er en ekstremt enkel valp. Dog boffer hun mye, men så er alt skummelt om dagen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

The rules are, there are no rules :whistle:

Jeg har forferdlig lite regler egentlig. Om de ligger i veien blir de sparket bort, om jeg vil ha de ett annet sted så får de beskjed om å gå bort. Vil jeg ha de ett annet sted så får de beskjed om å gå dit. Tigge gjør faktisk ikke hundene mine av meg, mulig pga mitt matforsvar :whistle:

Eneste regelene jeg egentlig opprettholder regelmessig er at all varsling skal holde seg til 1-2 bjeff eller til jeg sier hold kjeft. Kommer det noe mer bjeff da så kan de angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen regler, men i følge mange har vi det ganske "fritt";

- Det er ikke lov å herje inne, men småleking hvor begge/alle tre er liggende på gulvet er lov.

- Ber jeg de gå ned fra sofaen må de gå ned.

- De to største må gå å legge seg når jeg ber de om det. Den minste har litt friere tøyler..

- Det er ikke lov til å ligge i senga når sambo er der, når han står opp er det fri ferdsel (dette er egenlært).

- Og de får ikke dra meg ned trappa ute, spesielt på vinteren.

- Vente før maten om vi ber de om det (om vi ikke ber de om de får de vist stupe i skåla), og Lira får ikke stjele fra de andre (hun er litt frekk).

Det var vel det tror jeg.

Edit; jeg skal legge til at hverken "gå ned" eller "gå å legg deg" er kommandoer med langtidsvirkning, de må ikke bli der til jeg sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler?Nånei ikke behov for det til rolige frøkena her! :lol: Hun prøvde stjele mat som valp og etter et lite nei fra meg prøvde frøken myke hund aldri mere.Ellers er hun nå eksemplarisk rolig inne.Er i møbler,sitter i vinduet titter ut men,bjeffer ikke så da er det jo ingen problem.

Forrige hundne min var like rolig inne hun også.Behagelig sånn Setter bisker når de får nok mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at de ikke gjør det i nærheten av meg :lol:

De bare venter til du går vekk, så forsyner de seg. :P Særlig Blaze. :P

Trur forøvrig mine husregler går på det meste å være grei og snill. Stjele gjør de ikke, de tigger heller ikke og forsyner seg heller ikke om jeg ser bort. De går ofte først ut av døra, fordi det er letter å ha de ventende utenfor enn i gangen (stor platting på yttersiden, liten gang...), de bjeffer ikke inne annet enn når det banker på døra, de får lov til å sove hvor de vil og Nirm veit at han må flytte seg når jeg kommer og skal sitte ved dataen (han liker å ligge der jeg har sittet).

Eneste er at de må gå bak meg ned trappa til gangstien, siden det bor en del idiotiske hunder her og jeg vil ha oversikten over om det kommer noen, samt kjører en del biler her på tross av at det er en gangsti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye regler her sånn egentlig. Hvis jeg sier "vent" skal de vente til de får ny beskjed. Sier jeg "slutt" skal de slutte med det de holder på med. Ellers er det meste lov. Tenker litt sånn at ting går seg til etterhvert.

Bullene har lagd en regel om at det er lov til å stjele fra bordet. Jeg har protestert høyltt på det, men blir nedstemt hver gang! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye regler tror jeg. De dannes etterhvert. Hundene hører på nei og verre er det ikke? Men det soves heldigvis hele natta. Balrog prøvde på noe annet første natta men fikk klar beskjed av Ellie og siden har det aldri vært noe problem. :lol::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene hjemme hos oss:

- Vente på værsågod før man begynner å spise.

- Sitte og vente før han får gå opp trappa i gangen (hater å bli halvveis flydd ned på vei opp trappa).

- Når jeg skrur av lyset om kvelden er det natta. Da skal vi sove, og tassing, tråkking og vasking av seg selv er uaktuelt. (jeg takler ikke å høre på den smatte-slikke-lyden når jeg prøver å sove.)

- Ikke gå opp i sofaen eller senga.

- Snoking på benker og bord er ikke lov.

Det har egentlig holdt hos oss. :ahappy: Bjeffing for å varsle er greit, men ikke for "små-ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye regler tror jeg. De dannes etterhvert. Hundene hører på nei og verre er det ikke? Men det soves heldigvis hele natta. Balrog prøvde på noe annet første natta men fikk klar beskjed av Ellie og siden har det aldri vært noe problem. :lol::wub:

:lol: Ellie er ikke sååå ulik kahlo altså - kahlo (og jeg) mener nemlig at man ikke bråker når man venter på mat. Det mente ikke lukisen. Så Snusern tok oppgaven på seg selv, og vips bråker man ikke når man venter på mat her i huset, selv om man er saluki. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen faste regler for Felix. Han får beskjed om å gå vekk, legge seg osv dersom det er behov for det. Han er ikke så avansert så føler ikke for å styre mer med det enn jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det ikke lov med bjeffing eller å herje inne. For øyeblikket bor jeg og hunden hos faren min, og her er det forbud mot å gå i sofaen, men det er det ikke om jeg bor for meg selv eller når vi besøker moren min. Han vet forskjell og respekterer dette prikkfritt. Ellers er det ikke lov å gå på kjøkkenet, bare for at fristelsen for å ta mat ikke skal bli stor. Han er utenom det veldig flink til å ikke stjele. Han har ikke lov til å jage kattene eller de andre dyrene, og har heller ikke lov til å snappe etter rotta som til stadighet prøver å stjele godbiter fra han. HAn har derimot lov til å gjemme det, eller ta med tyggebeina et annet sted.

Han har ikke lov til å hoppe, og ikke lov til å gire seg opp inne generelt. Det kan man gjøre ute. :)

Ellers må han vente på "vær så god" før han får spise, og må alltid sitte først og se meg i øynene.

Og - ikke trekke i båndet med mindre han har på seg sele. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke regler... de er bare veldig veloppdragne :P

Neida, de må som omtrent alle andre her vente på værsågod, ikke snike på bordet, spørre om lov til å komme i sofaen, tigge "pent", være rolig om natten, sitte før de får gå ut, gi seg med bjeffing når vi sier det er nok, gå ut/vekk/legg seg når de får beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

• Når vi kommer hjem må hun ligge pent og vente på at vi har kledd av oss ytterklær før hun får komme og hilse.

• Ligge på sofaen sin og vente på et "værsågod" før hun får spise

• Ikke lov å tygge på sokker! (Skjønner ikke hvor hun finner sokker hen...) :blink:

• Ikke syte høylytt hvis hun NETTOPP har vært ute på do.

• Hun kan leke med unger så lenge hun ikke herjer. (Blitt veldig flink nå) :)

• Hold god avstand når vi spiser.

• Ikke ligg på kjøkkenet under matlaging.

Vi har såppass liten leilighet at hun får lov til å ligge sammen med oss på sofaen og i senga. Hun fikk ikke lov til dette før, men jeg innbiller meg at når hun får kos på sofaen mens vi ser på TV, så blir hun mindre "krevende" etter oppmerksomhet ellers.

Det var fryktelig distraherende å gjøre lekser når hun hele tiden trengte en kos eller lek... :rolleyes2: Men, hun hopper ikke opp i sofaen hjemme hos andre. Da legger hun seg på gulvet med en gang, så jeg tror hun skjønner forskjellen på hjemme-regler og borte-regler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vi prøver no :lol:

- Ikke lov å tigge (Så de plasseres i stua når vi spiser, og der må de holde seg)

- Ikke lov å bjeffe (Eldste er den grei for, yngste er det nesten grei for. hehe)

- Ikke lov å stjele mat fra hverandre (Altså, hiv ut 10 sånne tynne tyggebein så kriger de likevel om og få tak i flest mulig :lol::blink: )

- Ikke lov å ligge oppi møbler (Rett og slett pga røyting)

- IKKE lov å stjele mat ifra ungene :blink: (Ja yngste er 99% lagt d fra seg :getlost: )

- Når det er natt, så er det natt, ikke mer mas.

Ting funker nå sånn ca, hehe.

På eldse fungerer ting overaskende godt :blink::lol:

Yngste, vel der føler jeg ikke helt kontroll enda :lol: :lol: Men kommer vel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg kommer på nå;

- Får ikke lov til å gå inn på kjøkkenet. Hun fikk lov før, men hun stod alltid og tigget eller la seg midt på gulvet.

- Får ikke gå ut hoveddøren før "vær så god"

- Får ikke gå inn i stuen fra yttergangen før "vær så god"

- Får ikke spise før "vær så god"

Hun får egentlig ikke bjeffe inne heller, men det er ikke noe vi har direkte trent på så derfor gjør hun det hvis hun føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...