Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetidsadferd


JailyTina

Recommended Posts

Flere av de erfarne hundemenneskene jeg har møtt de siste åra har påstått at en ikke kan merke på en tispe at det er løpetid på gang. Det vil ikke påvirke trening, adferd eller kroppen til tispa. Hva er deres erfaringer rundt dette? Har tispene deres noen tydelige tegn på at "Nå er det snart løpetid, ja...." eller forbi gås det i total stillhet?

Jaily har vært litt forskjellig før hver løpetid. Vi går nå mot hennes 5. løpetid og jeg ser tydelige tegn på dette. Hun er blant annet kjempe opptatt av alle mulige lukter ute, skal markere på alt (altså tisse på det, ikke ri på folk eller sånt), har blitt rundere i kroppen uten å ha fått mer mat/mindre mosjon og på trening har hun konsentrasjonsspennet til et 2 årig menneskebarn. Vanligvis kan hun holde konsentrasjonen i en liten evighet, men ikke nå. Flere andre tegn er også til stede, men posten blir en avhandling om jeg skal liste alt ;)

Før de foregående løpetidene hennes har det også vært tydelige tegn på at noe har vært på gang. Og jeg klarer ikke å se på det som så merkelig! Det er vel hormonforandringer i kroppene på dem og det må da kunne påvirke dem litt på samme måten som det kan påvirke oss jenter...?

Eller har de erfarne allviterne rett? It's all in my head? Hva har dere erfart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. På Freya er det lett å merke - hun markerer mer, løfter enda litt høyere på beinet, knurrer og sparker bak etter at hun har tisset. Umulig å trene med, og i det hele tatt.. C merker jeg derimot ingenting på. Så disse allviterne kan jo rett og slett hatt tisper av C sin type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko er virkelig et kapittel for seg sjøl... Da hun skulle få sin første løpetid for 1 år siden, var hun helt håpløs. Hun var treig å engasjere på tur fra før, men da blei det helt umulig. Hun ville egentlig bare spasere til hun kom til et passende sted, og så legge seg ned og tygge på noe, selvsagt etter å ha tissa og snust på absolutt alle oppstikkende objekter. Hun var bare 7 mnd gammel, og skulle etter sigende oppføre seg som en valp...

Hun fikk sin løpetid nr to 9 mnd etter den første, men spådde den i 4 mnd. Markerte som en kåt unghund, snuse snuse snuse, mye mer opptatt av meg :wub: , helt håpløs å få kontakt med, og generelt ganske umulig. Så her merkes definitivt at løpetida kommer, men når hun bruker så vanvittig lang tid på å "komme i gang", kan man jo spørre seg om atferden egentlig er knytta til løpetida, eller om hun bare er sånn innimellom. Men etter at løpetida var over, er hun sitt samme, gamle jeg igjen, med unntak av lettantenneligheten... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme opplevelsen med den ene tispa mi. Tidligere har jeg ikke merket stort før løpetiden har kommet, men nå som hun har fått noen år på baken har det endret seg. En til to uker før løpetid faller konsentrasjonen under trening, hun markerer mer og mer o.l. Så jeg tror nok du har rett i dine observasjoner (et snev av PMS), men jeg tror ikke man ser det like godt på yngre tisper. Om det er fordi de eldre damene vet hva som kommer eller hva det måtte være, de endrer adferd før løpetid... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å merke når løpetiden kommer hit! Aïda tisser oftere på tur, blir mer kosete inne, og må ha kroppskontakt hele tiden. Når vi trener er hun mye mykere, så jeg kan nesten ikke si nei til henne, da er det synd på henne da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke man legger veldig mye merke til løptiden. Har kunne trent som normalt og hundene har ikke endret seg noe spesiellt. Men de blir mer opptatt av lukter og tisser mer omkring.

Men endringer har kommet ved innbilten. Hunden legger på seg, får jur, blir slapp og ustabil i oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg veit ikke helt med Nora enda, hun har bare hatt to løpetider (sympatisk av henne, det!), men Dina er jo en anelse hormonell både før, under og etter løpetid, og det merker jeg jo :P Hun blir litt "maskulin" av seg hun, markerer, sjekker ut alle tisseflekker, sparker bak og blir litt hannhund, rett og slett. Det er viktig å fortelle hele nabolaget at hun bor her og at hun snart er klar for litt action, liksom.. Hun blir også mer gira og leken når hun er hormonell, så hun "varsler" løpetid i ganske god tid i forveien.. :P

Med Emma (groenendaelen, ikke sonenberta :P ) husker jeg ikke, men jeg mener at hun ble litt slappere før løpetiden. Nora kan jeg ikke si at har vært spesielt hormonell, om vi ser bort fra at hun kanskje har vært litt mindre konsentrert enn hun vanligvis er, men som sagt, hun har bare hatt to løpetider til nå, så jeg veit ikke om det er sånn hun kommer til å være fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser forskjell.

Min hund er lite sosialisert og er ofte redd andre hunder og vil ikke leke med dem ihvertfall. I løpetiden blir hun flørtete og byr opp andre hunder til lek. Hun kan fortsatt jobbe greit på trening, men kan finne på å løpe bort til en annen hund, noe hun sjeldent eller aldri ville gjort ellers.

Ellers er det vell ikke stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men er det slik at de "store allvitere" mener at du ikke skal merke det, eller er det slik at de mener at du ikke skal la deg merke MED det? For det er en giga forskjell for meg. Mine tisper har alltid måtte trene og jobbe uansett hvor i hormonsyklusen de er og jeg har ikke hatt store nevneverdige utslag på tispene mine. Mens en venninde av meg er hysterisk opptatt av hvor hunden er hormonellt, dette brukes som både unnskyldninger og forklaringer på det meste både av det som gikk galt og det som er vellykket. Det morsomme er at jeg kjøpte en hund av henne 1 1/2 år gammel, som hun hadde såå mye besvær med pga løpetider og alt det hasselet det medførte (på to løpetider). Jeg har hatt hunden i over 5 år og har aldri hatt besvær med løpetiden annet enn når hun skal parres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at jeg ikke er helt på jordet i mine observasjoner! ;)

Men er det slik at de "store allvitere" mener at du ikke skal merke det, eller er det slik at de mener at du ikke skal la deg merke MED det? For det er en giga forskjell for meg. *dele opp*

De fleste er selvsagt på siste varianten, altså at endringer ikke skal tas hensyn til. Og det er jeg absolutt enig i! Med Jaily endrer jeg ingenting mtp trening eller aktvitet. Det hender jeg må endre belønningsmetode fra ball e.l. til godbiter fordi hun er ekstra "tjohei" i hue og ikke helt takler ball, men utover det enders ikke treningene. ;) Hun skal jo bare ha løpetid, hun er ikke sjuk liksom.

Men jeg har faktisk vært borti noen av de eldre "allviterne" (forøvrig kaller jeg dem det fordi de liksom vet alt, kan alt og ingen andre kan ha noe input å komme med) som mener det at det bare er tull at tisper endrer seg ved løpetid. Selvsagt kan det hende de bare har hatt tisper ala det LineSK skriver. Ser ikke bort fra det. Men jeg stusser på at folk som liksom skal ha god, lang og såkalt altomfattende erfaring med hunder ikke klarer å se muligheten for at noen tisper har større utslag fra løpetider enn andre... :hmm:

Mine tisper har alltid måtte trene og jobbe uansett hvor i hormonsyklusen de er og jeg har ikke hatt store nevneverdige utslag på tispene mine. Mens en venninde av meg er hysterisk opptatt av hvor hunden er hormonellt, dette brukes som både unnskyldninger og forklaringer på det meste både av det som gikk galt og det som er vellykket. Det morsomme er at jeg kjøpte en hund av henne 1 1/2 år gammel, som hun hadde såå mye besvær med pga løpetider og alt det hasselet det medførte (på to løpetider). Jeg har hatt hunden i over 5 år og har aldri hatt besvær med løpetiden annet enn når hun skal parres :lol:

Hehe, jeg kjenner en sånn en jeg å. Syns det er umåtelig festlig å høre på bortforklaringer om adferd og oppførsel fra denne personen. :lol: For meg er det likegyldig om snuppa er hormonell utamilde eller om hormonene er normale. Er vi på trening skal det jobbes, det slipper hun ikke unna med mindre hun er sjuk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En vorsteh jeg hadde tidligere tisset mer før løpetid og likte å ligge og kose. Det så i grunnen ut som ejg misshandlet henne når vi skulle ut på tur eller trening. Men det varte bare til vi kom over dørstokken etter det så var hun like klar for trening tur eller hva det skulle være som en helt vanlig dag. Tror det er mye hva vi gjør det til angående løpetid og hormoner og hvordan det påvirker hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma er mer snusete, fjern og "synd på meg" når hun har løpetid, i forkant av løpetid er hun mer bitchy og kjeftete. Jeg merker tydelig forskjell på henne, men dette er ikke noe jeg tar hensyn til verken med tanke på trening eller oppførsel generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Line i at det er forsjell på tispene. Noen er liksom mer damete enn andre.

Ellie er veldig 'guttejente' og henne merker man ingeting på oppførselen, kun ytre tegn. Hun løper også bare en gang i året forløpig (er jo ung.) Tisper av den andre typen innbiller jeg meg er mer 'moderlige', får lettere innbilt svangerskap og lar seg påvirke mer i forkant m.m. Syntes også at gutta er mer interessert i siste typen.

Det sier jeg fordi jeg gikk tur igår med en tispe av siste typen som såvidt hadde startet løpetiden sin, og Ellie som står - og gutta var mest interessert i den tispa som såvidt var igang.

(Da snakker jeg om de gutta som kom bort til oss høyst ufrivillig fra min side btw.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...