Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsvenner på nettet

Audi

Recommended Posts

Vi har flyttet på landet, og har ikke fått oss treningsvenner her enda. Dermed tenkte jeg at kanskje noen kunne være interessert i å starte en slags treningsgruppe her på sonen?

Så kan vi fortelle hverandre om hva vi trener, fremgang, tips til nye ting å trene på osv.

Spiller ingen rolle hva folk trener på, om det er vanlig hverdagslydighet, bruks, utstilling osv.

Noen som er med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Så koselig at dere vil "være med" og trene da :)

Hunden min heter Audi, han er en 2 år gammel collie. Vi trener lydighet, og når våren kommer krypende, går vi i gang igjen med rundering og spor. I tillegg så kløver vi.

I dag har vi vært på to timers tur nedover Glomma hvor de to beinte hadde sekk, og den firbeinte hadde kløv. Nå har han inntatt horisontalen på sofaen og blir nok liggende der en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Hvordan går det? Har det vært noe trening i det siste?

Vi trener en del hver dag, for siden gutten ikke er sånn kjempefan av andre hannhunder, er hver passering trening for oss. Han er blitt utrolig flink, og kommer seg forbi de aller fleste uten å gjøre noen utfall eller brøle. I går gjorde han dessverre det (for første gang på flere måneder), men det er forståelig når det står 50 kg med riesenschnauzer og brøler på ham på andre siden av gaten ;) (Eier måtte sette sjøbein så han ikke skulle bli dratt ut i veien av hunden sin.)

Planen vår for videre lydighetstrening er mer nøyaktighet på kommandoene. Han er litt sløv ofte, og reagerer ikke med en gang han får en kommando.

Videre skal jeg lære han å rygge. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal utføre det enda, men vi skal no få det til. Han lære seg jo å snurre rundt sin egen akse ganske fort, så dette skal nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger vi oss på.

Jeg trene lydighet med aussie tispa mi Jatzy.

I det siste har vi hatt endel fremskritt. Bla har hun ikke motstridt seg tannvisning, ligget på alle felles dekkene (også med fremmende hunder på hver side). Vi har begynte med felles sitt, men dette skjønner hun ikke, og legger seg. Dette ligger nok i at vi har terpa mye på felles dekk.

Stå under marsj, her må jeg virkelig arbeide med stå momentet. Hun stopper ja, men det er først etter et par skritt. Jeg vil ha en bråstopp, eller iallefall noe som ligner.

Fvf, lineføring og avstandskommando må vi få på plass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om dere har god dreis på lydigheten Jatzy. Blir det konkurranse på dere også eller?

Det med stå under marsj sliter vi med også. Akkurat samme problem som dere. Han stopper, men det er først etter noen ekstra skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har jo bronsemerket, og tenker å gå klasse 1 i løpet av året. Men det er fortsatt endel ting som skal på plass før det, så når det blir konkuranse det er jeg ikke sikker på. Men vi trener iallefall konkuranse rettet,

Min hun har veldig høy gjenstands interesse, så for oss, så har det fungert å kaste en leke bakover, imens jeg sier stå. Det er vanskelig å beskrive hvordan jeg gjør det, men når hun går fvf, så kaster jeg leken bakover på samme siden som bikkja er, mens jeg sier stå i det hun bråstopper for å snu seg etter leka. Det funker greit, hittil, men vi har ikke kommet så langt at jeg vet hva resultatet blir.

Har prøvd med litt klikker trening, men her har nok jeg rota litt, for klikker er en så blitt en så strek forsterker at hun blir mer stresset enn noe annet.. Så det vi klikker inn, funker der og da, men når hu har roa seg har hu glemt det.. Så for min hund funker vanlig godbit/leke basert trening best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis som innehaver av bronsemerket da :)

Det er nok stor fordel å ha en hund med stor gjenstandsinteresse. Audi er lite interessert i gjenstander, så vi jobber med å få den opp. Vi har bl.a hatt problemer med apporten, da han ikke ser poenget med gjenstander. Men det har kommet seg betraktelig da :) For nå bruker vi leken hans, og sørger for en dugerlig drakamp når han kommer inn til oss med gjenstanden.

Godbiter er absolutt beste belønning her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gubben på ettermiddagsskift ble det vel kjedelig her hjemme, så jeg og Audi trente litt i stuen. Som nevnt er ikke apport det morsomste pelsen vet, så derfor jobber vi litt med det.

Jeg har kjøpt en hageslange som jeg har kappet i små deler (da kan jeg bruke det til løsbitt under rundering når vi kommer så langt også). Når han ser hageslangene blir han veldig fornøyd, og han elsker å finne dem. Jeg bruker klikker til å trene inn dette, for han hadde en tendens til å slippe den lenge før han var inne hos meg.

I dag fikk jeg ham til og med til å sette seg på plass MED apporten i munnen :D (Da regnet det kyllingbiter for å si det sånn ;) )

OOOH LYKKE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært litt trening her igjen. Jeg synes vi har en for dårlig utgangsposisjon (han stiller seg for langt unna, og er dårlig til å reposisjonere seg. I et forsøk på å prøve noe nytt, så har vi begynt med kassemetoden fra canis. Dermed lærer han seg å bevege seg sideveis mot beinet mitt på eget initiativ.

Han elsker å lære nye ting, så vi er på full vei oppover læringskurven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at dere jobber med apporten! Det gjelder å ikke gi seg, selvom det mange ganger føles håpløst!

Min hund har nesten for høy gjenstands interesse, så jeg må være mer forsiktig i burken av leker som belønning, selvom det er leker hun jobber best for.

På mandag var vi på hundeklubben igjen.

Nok en gang var det ikke noe problem med tannvisningen eller felles dekken. Så her er det ikke så mye å fortelle om..

Men vi trente på stå momentet, altså, stå og bli stående. Jobbet med å gå rundt Jatzy, og at hun skulle bli stående. Byttet på å bruke leke og godbit som belønning. Problemet med denne øvelsen er at Jatzy synes det er kjedelig i lengen, så jeg tok endel pauser og løste ut med lek de gangene hun var veldig flink. Men stå og bli kan hun, for det gjør man jo på utstilling :P Lineføring er et annet kapittel.. Eller, Jatzy går som ei kule, jeg går som en fyllik!! Så her var det jeg som fikk peset med å stirre stang, så jeg skulle rette meg opp og gå rett frem, mens vi ble venne klikket (altså en annen person klikka, mens jeg gikk rett frem og belønnet jatzy når den andre klikket, når Jatzy gikk fint). det gikk helt greit, men dette må vi øve på. Etter det kjørte vi innkalling og den gikk helt greit untatt en skakk insitt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det vært litt trening her igjen. Jeg synes vi har en for dårlig utgangsposisjon (han stiller seg for langt unna, og er dårlig til å reposisjonere seg. I et forsøk på å prøve noe nytt, så har vi begynt med kassemetoden fra canis. Dermed lærer han seg å bevege seg sideveis mot beinet mitt på eget initiativ.

Han elsker å lære nye ting, så vi er på full vei oppover læringskurven :D

Hva går denne kassemetoden ut på? Jazzi har nemlig også tendens til å trekke for langt i fra, hvis jeg ikke har godbit i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte litt av tråden jeg!

Jeg har en basenjigutt som kan veldig mye! (til å være basenji er han utrolig flink til å høre etter og gjøre ting)

Han er overaskende lett å trene og tar ting veldig veldig fort, men så "glemmer" han ting ganske fort også! :)

Han kan div triks nå, og vi har begynt så smått med lydighet, bruker også kassemetoden, og vi er snart i mål! (merk at dette har tatt noen uker, høhø :P)

SÅ har jeg en grand danois på 4 mnd som lærer en del saktere enn basenjien, men til gjengjeld så tilbyr hun atferd lettere og hun trenger ikke godbit når hun har lært noe i motsettning til mr basenji som bare gjør ting for mat!

Har tenkt å bruke begge i rundering, har starta med basenjien og det går greit!

Også skal grandisen få prøve seg i lydighet! :D (ja jeg liker å trene raser som folk mener ikke duger)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går denne kassemetoden ut på? Jazzi har nemlig også tendens til å trekke for langt i fra, hvis jeg ikke har godbit i hånda.

Kassemetoden kan brukes til flere ting. I utgangspunktet skal hunden lære seg å stå med forpotene på en kasse el.l (vi bruker en stor tykk bok som jeg har). Dette er et moment som må læres inn først, og som en egen del.

Når det kommer til å anvende dette for utgangsstillingen er dette en god video: Canistv, utgangsstilling

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere gir linker til hvor dere har funnet treningstips, videoer og sånt noe :) For oss nybegynnere som ikke aner hvor eller hvordan man finner sånt er det supert!

Denne tråden skal jeg følge med videre på, og håper den får masse liv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med hær jeg, skal ut å møte en annen rottis nå å trene på å gå tur sammen me andre hunder siden min hund er litt nervøs å skeptisk til andre hunder :) Godbit er klart d som funker best me gutten min, vist jeg belønner me ballen hannes henger han seg helt opp i den å klarer ikke å fokusere å di andre lekene er han ikke så interesert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen i gruppen Gino :)

Vi har fortsatt med innlæringen av kassemetoden. I dag tok han sine første steg til sin høyre side. Han har nok ikke skjønt det helt enda, men det går nok snart et lys opp for ham (han tar ting veldig fort, så det er moro å lære inn nye øvelser med ham).

The work continues :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Gino :)

På mandag var vi på hundeklubben og trene lydighet. Der gikk en 'simulert klasse 1' trening med ring, dommer og det hele. Jatzy lå på felles dekken helt til hunden ved siden av begynte å bjeffe, det var ekkelt, så hu evakuerte fellesdekken og tok en egenprodusert innkalling i stede. Avstands kommandoen gikk i dass, men hu la seg på dekk på avstand. Resten gikk veldig bra, og fikk mye skrit for hopp øvelsen og spring marjsen. :) Nå vet vi hvor vi står og hva som må jobbes med. Lydelighet er virkelig gøy! Nesten synd at ikke jeg fikk øynene opp for hundesport grenen før i fjor.

I morra skal vi trene inkalling og avstandskommanderinger.. Og evnt hva annet vi måtte finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Her har det vært stille en stund ja ;)

Vi har hatt skikkelig påskeferie, så ble "kun" miljøtrening i hele påsken. Nå er hverdagen derimot kommet, og vi er begynt på igjen. Siden vi trener på kassemetoden for tiden, har jeg gått til innkjøp av en sånn krakk som barn står på for å nå opp til vasken på badet. Den har grei høyde for oss, var veldig billig (29 kr på Ikea), og har antiskli både på topp og bunn. (Det siste er veldig greit, for når han blir veldig ivrig kaster han seg oppå, og boken jeg brukte før, skled sammen med hunden bortover gulvet.. :P )

Pausen i påsken har han nok hatt godt av, da vi kunne gå ett skritt videre i dag. (Han bli lett frustrert hvis vi går for fort frem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi sliter litt med kommandoen "stopp". Han er ofte veldig sen med å utføre kommandoen, og går kanskje 2-6 skritt før han faktisk stopper. Jeg prøver å trene det inn med klikkeren nå.

Noen som vil dele hvordan de gjorde det ang innlæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker det som en mer generell kommando hvor han stopper øyeblikkelig uavhengig av hvor han er i forhold til meg.

(F.eks godt å ha når vi går langs veien el.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter litt med kommandoen "stopp". Han er ofte veldig sen med å utføre kommandoen, og går kanskje 2-6 skritt før han faktisk stopper. Jeg prøver å trene det inn med klikkeren nå.

Noen som vil dele hvordan de gjorde det ang innlæring?

Jeg har lært inn ståmomentet for seg selv, og er (uten å høre blærete ut, håper jeg...) steike godt fornøyd med resultatet! :P

Jeg har hatt Harly i lek, variert hans posisjon, noen ganger har han vært på en av sidene og noen ganger i front av meg. 1 hånd med leke (godbit kan og brukes) og den andre hånden har blitt brukt som forsterker av kommandoen.

Jeg har kommandert stå, samtidig som den tomme hånden har blitt før frem direkte mot Harly som en brems.

I det han låser alle beina da kommer "braaaa" og belønning. Gikk ikke mange repetisjonene før tempoet på selve stoppen kom seg.

Etterhvert som vi har trent på flere steder har hånden blitt mindre og mindre fremtredene og nå i forrige uke satt vi momentet inn i øvelsen "stå under marsj." Ettersom dette da ble noe nytt igjen fikk han hjelp med påvirkning av hånd de første 2-3 repetisjonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...