Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK påstår at hunden ikke er IDmerket


Huldra

Recommended Posts

Satt nettopp og skulle bestille rekvisisjon til HD og AD røntgen til Nenya. Men hva ser jeg?! Under punktet IDmerking, står det med stygg rød skrift: "NB! Hunden er ikke ID merket, dette er et krav før røntgenundersøkelse kan foretas. " Eh..?! Jo, det er hun da så visst! Men NKK har da tydeligvis ikke fått med seg dette, så da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å registrere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Edit: Ble litt forvirret nå da jeg leste ditt innlegg Breton; er det dyrlegen eller Dyreidentitet som ikke har gjort alt de skal? :icon_confused::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Jeg mener det er "chippefirmaet" (dyreidentitet) som sender inn papirene til nkk, ikke veterinær. Det står i hvert fall det her http://www.dyreidentitet.no/idmerking_hund.html . Det stemmer også godt med vår opplevelse - vi ringte dyreidentitet og da gikk parringen av regnr. og chipnr. i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Edit: Ble litt forvirret nå da jeg leste ditt innlegg Breton; er det dyrlegen eller Dyreidentitet som ikke har gjort alt de skal? :icon_confused::P

Kan sikkert være svikt i systemet hos veterinær, dyreidentitet eller NKK for den saks skyld.

Får du opp hunden hvis du skriver inn ID-nummer på dyreidentitet sine sider? Hvis du får det, så ligger i hvert fall ikke svikten hos veterinær. På klinikken hvor jeg jobber så sendes ID-nummer og opplysninger elektronisk til dyreidentitet når man skriver inn nytt ID-nummer på en hund i databasen etter at den har blitt ID-merket.

Men det er jo uansett ikke noe problem å røntge, for vet sjekker jo chip da og skriver det ned i HD/AD-papirene som sendes NKK. (Er jo noen som ikke ID-merker før dagen de røntger. Men hvis du ønsker å forhåndsbetale må vel telefonen taes før man kan betale...) Men uansett bør du vel ta en tlf til dyreidentitet/NKK for få det rettet i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er "chippefirmaet" (dyreidentitet) som sender inn papirene til nkk, ikke veterinær. Det står i hvert fall det her http://www.dyreidentitet.no/idmerking_hund.html . Det stemmer også godt med vår opplevelse - vi ringte dyreidentitet og da gikk parringen av regnr. og chipnr. i orden.

Men det er jo dyrleges ansvar å sende papirene til Dyreidentitet når hunden er chippet, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Id-nummer 578098100302899 er ikke registrert.

Om veterinæren ikke registrerer id-nummer elektronisk, kan det ta noen uker før Dyreidentitet AS mottar id-skjema i posten. Kontakt veterinæren."

Bajs... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Edit: Ble litt forvirret nå da jeg leste ditt innlegg Breton; er det dyrlegen eller Dyreidentitet som ikke har gjort alt de skal? :icon_confused::P

Men det er jo dyrleges ansvar å sende papirene til Dyreidentitet når hunden er chippet, er det ikke?

Hannhunden jeg snakket om var også blitt stilt på utstillings osv, men når vi skulle registrere valper etter han (første kullet hans) påstod NKK at han ikke var IDmerket. Hos oss var det skjedd en glipp hos vet, for hans tre søstre har alltid vært IDmerket ifølge Nkk. Vet måtte sende en faks (tror det var faks pga underskrift) hvor IDnr var påskrevet (sjekket hunden for chip hos vet) og få dager etterpå kunne vi registrere valper etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det forutsatte jeg egentlig at var gjort. Klønete av meg.

Det hele er vel egentlig en klønete lang kjede da.. veterinær må sende papirer til Dyreidentitet AS, som igjen må sende informasjonen videre til NKK, også må NKK sette det inn i systemet.

Ikke rart det oppstår problemer underveis der da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stått på mine også. Jeg tok kontakt med NKK før røntging av Tekla og fikk beskjed om at det ikke var noe problem så lenge hunden var ID-merket, da veterinæren uansett sjekket dette ved røntging.

Da røntgenresultatet ble lagt ut på dogweb ble også ID-nr registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde jeg var en sånn teit oppdretter som ikke gjorde papirarbeidet rett..! *puh!* :lol:

Har snakket med dyreklinikken som chippet de nå, de skulle se på det og ringe meg opp igjen. Men det er jo klart, det kan jo være vanskelig når det er nesten et år siden de ble chippet! Men hvorfor skulle jeg ha sjekket opp i dette før? :icon_redface: Jeg antar jo i grunnen at alt blir gjort rett jeg, i alle fall så lenge jeg mener å gjøre ting rett selv.. :P

EDIT: Har snakket med klinikken igjen, og de la seg flate. De hadde rett og slett glemt det! :P Så de blir registrert hos dyreidentitet i dette øyeblikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått snakket med veterinæren, og oppdaget at de har glemt og sende inn.

Det som ofte skjer ved chipping av hele valpekull er at oppdretter ikke har forhåndsregistrert kullet, eller at veterinæren ikke legger inn reg.no når valpene chippes.

Dermed blir de registrert chipmerket i dyreidentitet, men ikke i nkk.

Det er enkelt og løse dette, om noen kommer inn med en valp på klinikken hvor chip ikke er registrert, og valpen har med seg reg.no tar det meg et tastetrykk og legge det inn i dogweb. Jeg kan der også slå sammen en valpr som har blitt registrert dobbelt. Altså om den først blir chippet uten reg.no og så får reg.no sitt i ettertid. Da står den på reg.no i dogweb og på chip.no i DI. Et par tastetrykk og så ligger all info både hos nkk og DI.

Om valpens id-merke ikke er registrert i hele tatt som i Nenyas tilfelle scanner jeg hunden, skriver inn reg.no og legger chipno rett inn i dogweb, og da blir den automatisk også reg i DI. Det som er fint med og gjøre det direkte er at dataene oppdaterers umiddelbart, og når man så går inn for og sjekke etterpå er alt riktig. Man slipper en lengre periode mens man venter på at noen andre skal gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring Anita! :ahappy:

Du vet det sikkert, men nå ligger hun i alle fall ute på dyreidentitet sine sider :)

Nei, faktisk ikke - har vært på jobb til nå, så har ikke fått sjekket, men nå ser jo alt strålende bra ut. Og da skal jeg prøve å få rekvisisjon til HD/AD igjen. :)

Edit: Bah.. :getlost: De hadde glemt en valp... :rolleyes2: Ellers hadde 7/8 fått registrert chipnr sitt. God statistikk, men ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hmm, drar denne tråden litt opp igjen da jeg skulle bestille røntgen rekvisisjon for Lyra og hun står som ikke id merket, hva gjør man når dyrlegen som chippet henne ikke er mulig å få tak i?

Edit; Hun er jo stilt og øyelyst som valp- Trodde de MÅTTE være chipmerket for dette? Rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT-spørsmål.

Hvorfor ligger ikke chipnr ute i Dogweb? Opsis har jo fått i seg en del chipper, og ble derfor først registrert med det første chipnr i Sverige, før jeg sendte inn nummeret på den chippen som til slutt ble sittende sammen med registreringspapirene til NKK. I dyreidentitet er hun nå registrert med riktig chipnr(det sendte veterinæren inn, men det var jo før hun ble registrert), og jeg kjenner jeg er litt spent på hva hun egentlig er registrert på hos NKK. Jeg er 99% sikker på at ting stemmer - men skulle gjerne ha dobbeltsjekket sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...