Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK påstår at hunden ikke er IDmerket

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Satt nettopp og skulle bestille rekvisisjon til HD og AD røntgen til Nenya. Men hva ser jeg?! Under punktet IDmerking, står det med stygg rød skrift: "NB! Hunden er ikke ID merket, dette er et krav før røntgenundersøkelse kan foretas. " Eh..?! Jo, det er hun da så visst! Men NKK har da tydeligvis ikke fått med seg dette, så da lurer jeg på hva jeg må gjøre for å registrere dette?

Skrevet

Vetrinæren som foretok ID merkningen må skrive til NKK og bekrefte at hun er ID merket.

Hverfall det vi måtte gjøre da vi brukte en hannhund i avl som nkk påstod ikke var IDmerket, noe han var.

Skrevet

Det er Dyreidentitet AS som registrerer hos NKK, men de gjorde det ikke på vår hannhund heller. En telefon til dem fikset det greit.

Skrevet

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Edit: Ble litt forvirret nå da jeg leste ditt innlegg Breton; er det dyrlegen eller Dyreidentitet som ikke har gjort alt de skal? :icon_confused::P

Skrevet

Men hæ? Jeg er jo oppdretter på kullet, og jeg tok jo med hele kullet til dyrlegen for chipping, og har jo sett med egne øyne at de ble chippet hele gjengen! :blink: Jeg sendte inn de papirene jeg skulle (det har jeg i alle fall hele tiden trodd!), for kullet er jo registrert. Jeg har stilt henne i juniorklasse, og da må de vel også være IDmerket, eller hva? Burde det ikke være en slags sperre dersom det ikke er registrert noe sted? Jeg har jo også alltid trodd at dyrlegen har gjort sin jobb, men hvis jeg skjønner deg rett Synnøve, så er det altså dyrlegen som har glemt å sende inn noen greier da? Eller?

Jeg mener det er "chippefirmaet" (dyreidentitet) som sender inn papirene til nkk, ikke veterinær. Det står i hvert fall det her http://www.dyreidentitet.no/idmerking_hund.html . Det stemmer også godt med vår opplevelse - vi ringte dyreidentitet og da gikk parringen av regnr. og chipnr. i orden.

Skrevet

Edit: Ble litt forvirret nå da jeg leste ditt innlegg Breton; er det dyrlegen eller Dyreidentitet som ikke har gjort alt de skal? :icon_confused::P

Kan sikkert være svikt i systemet hos veterinær, dyreidentitet eller NKK for den saks skyld.

Får du opp hunden hvis du skriver inn ID-nummer på dyreidentitet sine sider? Hvis du får det, så ligger i hvert fall ikke svikten hos veterinær. På klinikken hvor jeg jobber så sendes ID-nummer og opplysninger elektronisk til dyreidentitet når man skriver inn nytt ID-nummer på en hund i databasen etter at den har blitt ID-merket.

Men det er jo uansett ikke noe problem å røntge, for vet sjekker jo chip da og skriver det ned i HD/AD-papirene som sendes NKK. (Er jo noen som ikke ID-merker før dagen de røntger. Men hvis du ønsker å forhåndsbetale må vel telefonen taes før man kan betale...) Men uansett bør du vel ta en tlf til dyreidentitet/NKK for få det rettet i systemet.

Skrevet

Jeg mener det er "chippefirmaet" (dyreidentitet) som sender inn papirene til nkk, ikke veterinær. Det står i hvert fall det her http://www.dyreidentitet.no/idmerking_hund.html . Det stemmer også godt med vår opplevelse - vi ringte dyreidentitet og da gikk parringen av regnr. og chipnr. i orden.

Men det er jo dyrleges ansvar å sende papirene til Dyreidentitet når hunden er chippet, er det ikke?

Skrevet

Men det er jo dyrleges ansvar å sende papirene til Dyreidentitet når hunden er chippet, er det ikke?

Jo, men det forutsatte jeg egentlig at var gjort. Klønete av meg.

Skrevet

"Id-nummer 578098100302899 er ikke registrert.

Om veterinæren ikke registrerer id-nummer elektronisk, kan det ta noen uker før Dyreidentitet AS mottar id-skjema i posten. Kontakt veterinæren."

Bajs... :getlost:

Skrevet

Hannhunden jeg snakket om var også blitt stilt på utstillings osv, men når vi skulle registrere valper etter han (første kullet hans) påstod NKK at han ikke var IDmerket. Hos oss var det skjedd en glipp hos vet, for hans tre søstre har alltid vært IDmerket ifølge Nkk. Vet måtte sende en faks (tror det var faks pga underskrift) hvor IDnr var påskrevet (sjekket hunden for chip hos vet) og få dager etterpå kunne vi registrere valper etter han.

Skrevet

Jo, men det forutsatte jeg egentlig at var gjort. Klønete av meg.

Det hele er vel egentlig en klønete lang kjede da.. veterinær må sende papirer til Dyreidentitet AS, som igjen må sende informasjonen videre til NKK, også må NKK sette det inn i systemet.

Ikke rart det oppstår problemer underveis der da..

Skrevet

Det har stått på mine også. Jeg tok kontakt med NKK før røntging av Tekla og fikk beskjed om at det ikke var noe problem så lenge hunden var ID-merket, da veterinæren uansett sjekket dette ved røntging.

Da røntgenresultatet ble lagt ut på dogweb ble også ID-nr registrert.

Skrevet

Og jeg som trodde jeg var en sånn teit oppdretter som ikke gjorde papirarbeidet rett..! *puh!* :lol:

Har snakket med dyreklinikken som chippet de nå, de skulle se på det og ringe meg opp igjen. Men det er jo klart, det kan jo være vanskelig når det er nesten et år siden de ble chippet! Men hvorfor skulle jeg ha sjekket opp i dette før? :icon_redface: Jeg antar jo i grunnen at alt blir gjort rett jeg, i alle fall så lenge jeg mener å gjøre ting rett selv.. :P

EDIT: Har snakket med klinikken igjen, og de la seg flate. De hadde rett og slett glemt det! :P Så de blir registrert hos dyreidentitet i dette øyeblikk. :)

Skrevet

Nå har du jo fått snakket med veterinæren, og oppdaget at de har glemt og sende inn.

Det som ofte skjer ved chipping av hele valpekull er at oppdretter ikke har forhåndsregistrert kullet, eller at veterinæren ikke legger inn reg.no når valpene chippes.

Dermed blir de registrert chipmerket i dyreidentitet, men ikke i nkk.

Det er enkelt og løse dette, om noen kommer inn med en valp på klinikken hvor chip ikke er registrert, og valpen har med seg reg.no tar det meg et tastetrykk og legge det inn i dogweb. Jeg kan der også slå sammen en valpr som har blitt registrert dobbelt. Altså om den først blir chippet uten reg.no og så får reg.no sitt i ettertid. Da står den på reg.no i dogweb og på chip.no i DI. Et par tastetrykk og så ligger all info både hos nkk og DI.

Om valpens id-merke ikke er registrert i hele tatt som i Nenyas tilfelle scanner jeg hunden, skriver inn reg.no og legger chipno rett inn i dogweb, og da blir den automatisk også reg i DI. Det som er fint med og gjøre det direkte er at dataene oppdaterers umiddelbart, og når man så går inn for og sjekke etterpå er alt riktig. Man slipper en lengre periode mens man venter på at noen andre skal gjøre det for deg.

Skrevet

Takk for oppklaring Anita! :ahappy:

Du vet det sikkert, men nå ligger hun i alle fall ute på dyreidentitet sine sider :)

Nei, faktisk ikke - har vært på jobb til nå, så har ikke fått sjekket, men nå ser jo alt strålende bra ut. Og da skal jeg prøve å få rekvisisjon til HD/AD igjen. :)

Edit: Bah.. :getlost: De hadde glemt en valp... :rolleyes2: Ellers hadde 7/8 fått registrert chipnr sitt. God statistikk, men ikke godt nok.

• 9 months later...
Skrevet

Hmm, drar denne tråden litt opp igjen da jeg skulle bestille røntgen rekvisisjon for Lyra og hun står som ikke id merket, hva gjør man når dyrlegen som chippet henne ikke er mulig å få tak i?

Edit; Hun er jo stilt og øyelyst som valp- Trodde de MÅTTE være chipmerket for dette? Rart.

Skrevet

Du bare bestiller og så sjekker veterinæren chippen når hun røntges. Har jeg gjort på alle mine - senest nå i oktober.

Skrevet

Du bare bestiller og så sjekker veterinæren chippen når hun røntges. Har jeg gjort på alle mine - senest nå i oktober.

Takk :) Blir det da registrert i NKK automatisk?

Skrevet

Takk :) Blir det da registrert i NKK automatisk?

Ja, dette legges inn når saksbehandler mottar røntgenbildene. Da havner opplysningene også hos Dyreidentitet.

Skrevet

Litt OT-spørsmål.

Hvorfor ligger ikke chipnr ute i Dogweb? Opsis har jo fått i seg en del chipper, og ble derfor først registrert med det første chipnr i Sverige, før jeg sendte inn nummeret på den chippen som til slutt ble sittende sammen med registreringspapirene til NKK. I dyreidentitet er hun nå registrert med riktig chipnr(det sendte veterinæren inn, men det var jo før hun ble registrert), og jeg kjenner jeg er litt spent på hva hun egentlig er registrert på hos NKK. Jeg er 99% sikker på at ting stemmer - men skulle gjerne ha dobbeltsjekket sånn i tilfelle.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...