Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv adferd


boxer

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vil gjerne høre om noen der ute kan hjelpe meg..

beskrivelse av min boxer:

Han er ca 4år gammel, vi bor ganske fritt, springer løs ute,stikker aldri av.Jeg har god kontakt med han, og lystere på kommandoer.Han er ikke aggressiv mot mennesker.

vært forholdsvis lite sosialisert. Går overens med andre tisper, men ikke hannhunder.

Problemet er følgende: Eks. hvis vi går tur på gangstien og hunden min for øye på en annen hund som kommer imot oss. da mister han totalt fokus på annet en denne hunden som kommer imot, får absolutt null kontakt med han,drar alt han klarer i båndet og blir helt "GAL". han har angrepet en annen hannhund, på sin egen størrelse i en slik episode, ble heldigvis ingen skader, nå tør jeg ikke ha han i nærheten av andre hannhunder.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette problemet,går omveier når vi ser andre hunder, og det blir slitsomt i lengden.

Noen som vet hva jeg skal gjøre med dette problemet?

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har fått svar fra noen her. Slik oppførsel går an å trene på, men vil etter min erfaring aldri bli helt bra.

To ting du bør trene på. Generell lydighet. Altså god kontakt og en stødig sitt og bli på hunden. Det andre er å trene på avstand fra andre hunder. Belønn han for å ha oppmerksomheten sin på deg et stykke fra andre hunder. FOrsøk etterhvert å nærme deg andre gradvis. Gå tilbake et steg om du ser at han mister oppmerksomheten fra deg eller utagerer.

Syns det er helt greit at du tar omveier når du ser andre. Da unngår du iallefall bråk. Etterhvert som du trener så kan det hende du vil klare å få hunden din rimelig rolig selv om andre går forbi. Men slikt er ikke lett å trene på. Du har boxer og samkjønnsagressivitet er ikke uvanlig. Selv med god sosialisering vil en del boxere være slik som din.

Jeg har hatt slike boxere. Jeg forsøkte stort sett kun å gå turer sammen med hunder jeg viste gikk godt overens på steder der jeg følte meg ganske så trygg på å ikke treffe andre. Men man får øyne i nakken og det kan være slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok trenes på ulike måter. Her er en måte jeg syns er grei:

Hvis du har en hundeklubb i nærheten anbefaler jeg at du deltar på fellestreningene, slik at du får trent litt på dette når det er hunder i nærheten under kontrollerte former. Da kan man begynne på den avstanden hunden ikke reagerer, og gradvis nærme seg resten av gjengen. Snakk med folkene på forhånd og fortell problemet ditt. Da vet de at de ikke skal komme bort med sine hunder og forstyrre. Dette vil ta TID, og ikke forhast deg. Kanskje de første 3-4 gangene må du bare stå 200 meter bortenfor de andre, og være fornøyd med det. Så etterhvert kan du finne forsterkere og få kontakt og leke eller gjøre små lydighetsøvelser. Så gå 20 meter nærmere. Hvis hunden blir stiv eller utagerer, har du gått for fort frem og er for nært. Du ser på hunden om den er avslappet. Er den det, er du på riktig vei.

Husk at målet er ikke at hunden din skal hilse på noen andre hunder, men målet kan feks være at hunden din skal kunne stå 5 meter unna en annen hannhund, uten at det blir reaksjon.

Når du går på veien og det kommer noen imot, så prøv å gå så langt unna som mulig. Om du må krysse veien, gjør det. Stopp, be hunden sitte, dekke etc. Og vent til den andre har passert. Ikke kjeft og korrigere, men vær rolig, bestemt og se for deg det du vil at hunden skal gjøre. Prøv også å blokkere utsikten med deg selv. Ikke noe kamping. Dette kan gå ganske greit hvis du har vært litt på feks hundetreninger og fått trent kontakt med andre hunder rundt deg. Gi hunden altrenativer å reagere på. Er hunden veldig sterk, bruk grime i treningsperioden og for max kontroll.

Jeg har en tispe som kan utagere mot andre hunder, og etter noen uker på ukentlige hundetreninger er det store endringer. Så det kan gå. Skjer det tilbakefall, så er det ingen krise.

Hunden din ikke like andre hunder, men den må kunne gå så rolig du foretrekker det, forbi andre hunder.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på veien og det kommer noen imot, så prøv å gå så langt unna som mulig. Om du må krysse veien, gjør det. Stopp, be hunden sitte, dekke etc. Og vent til den andre har passert. Ikke kjeft og korrigere, men vær rolig, bestemt og se for deg det du vil at hunden skal gjøre. Prøv også å blokkere utsikten med deg selv. Ikke noe kamping. Dette kan gå ganske greit hvis du har vært litt på feks hundetreninger og fått trent kontakt med andre hunder rundt deg. Gi hunden altrenativer å reagere på. Er hunden veldig sterk, bruk grime i treningsperioden og for max kontroll.

Jeg har en tispe som kan utagere mot andre hunder, og etter noen uker på ukentlige hundetreninger er det store endringer. Så det kan gå. Skjer det tilbakefall, så er det ingen krise.

Hunden din ikke like andre hunder, men den må kunne gå så rolig du foretrekker det, forbi andre hunder.

lykke til!

Djervekvinnen; Forsto ikke helt den utheva setningen. Hva mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente (skrev det vel kanskje dumt) var at ofte reagerer hunden på en spesiell måte fordi det er den eneste måten den har lært å gjøre det på. Feks utfall og bjeffing. Da kan man gi/vise den alternativer på hva den kan gjøre, som feks ved å ta kontakt som en mer lønnsom måte å gjøre det på i slike situasjoner.

Jeg ser det veldig tydelig på min hund, hun blir rett og slett usikker i noen tilfeller rundt andre hunder og vet ikke hvordan hun skal håndtrere situasjonen og dermed hendvender hun seg til meg, og jeg belønner kontakten hennes og viser at ved å ta kontakt og overse, evnt tilby sitt, dekk osv er det mest lønnsomme. Ikke å bjeffe mot den andre hunden. (noe hun gjorde mye i begynnelsen)

Fremdeles kan det komme et bjeff mot en hund, og så ser hun på meg, som at hun tenker: hva forventes egentlig av meg nå?

Alle hunder er forkjellig. Noen har ganske sterk kjønnsagressjon og lite av dette hjelper. Det kan funke på hunder med usikkerhet og frykaggresjon. Uansett går det an å prøve å se. Går det ikke, har man ihvertfall prøvd. Som Krisin skriver, så blir de nok aldri helt bra, men det kan dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

KristinR:Ser du har delt de samme hundeproblemer, med noen av dine tidligere Boxere. Har fått inntrykk av att det kanskje ligger i årere til noen boxere, derav min..

Er slitsomt med øyne i nakken som du sier. Mulig at det kan jobbes med som du sier, med de metoder som du beskriver.

Problemet er at jeg ikke har så mange andre hunder å trene med.

som du nevner trening på sitt og bli, der er han veldig flink,men dette i praksis forran andre hunder.. tja mulig det går med mye trening, og mulig det er løsningen. dette vil jeg prøve trene på framover ved mulighet, ser en utfordring der hvertfall. han er somsagt lite sosialisert så det kan bli tøft.

Jeg skulle kanskje ha sosialisert han tidligere, men han har hatt denne oppførselen siden valpestadiet, og dermed er det blitt lite sosialisering,spesielt med hannhunder. har sosialisert han men da med tisper.

Jeg har vurdert på ett tidligere stadium å kastrer han,men dette har jeg slått fra meg, da jeg har blitt informert fra flere ulike hold, at det ikke trenger nødvendigvis bli bedre.

Kjemisk kastrering vil jeg heller ikke benytte meg av. Grunnet mulig kreftfare har jeg hørt.

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Djervekvinnen!

Jeg har en hundeklubb i nærområdet, har vært der en gang, og det gikk ikke så bra. siden han reagerte på samme måte som jeg har beskrevet på gangstien.

men som du sier så høres det fornuftig ut å nærme seg litt og litt av gangen. Er han rolig på 5meters hold, ja da er jeg veldig fornøyd.

men skjønner jo at dette kan ta tid og mye trening.

Fint å kunne få ulike treningsmetoder som jeg kan benytte meg av, siden jeg har vært nærmest rådløs fram til nå.

Jeg er lei av å dra i båndet å kjefte. dette er erfaringsmessig ondt værre og hjelper ikke det hele tatt.

Jeg vil opplyse om en epiosode jeg så på dette hundeprogrammet med Cæsar Milan.

Der var det ett par som hadde 2 boxere en tispe og en hann, da brukte han avledningsmetoden, han satt på dem ett strupebånd med pigger, han oppnådde slakk bånd, og ga ett lite rykk i båndet før han så forstyrrelser, som hunder,sykler,biler osv. Etterhvert gikk de helt rolig og avbalansert.

Dette båndet kunne nok ha hjulpet meg med treningen. men det selges vist ikke i Norge.

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pigghalsbånd blir vel mer dyremishandling enn trening, så det har du ikke bruk for. Husk å tren på kontakt, sitt, etc i forkant. Du skal alltid sørge for å få hundens oppmerksomhet før den har utfall. Når den først henger i båndet og er iddiot, er det for seint. Passeringskurs kan også være en idè. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

KristinR:Ser du har delt de samme hundeproblemer, med noen av dine tidligere Boxere. Har fått inntrykk av att det kanskje ligger i årere til noen boxere, derav min..

Er slitsomt med øyne i nakken som du sier. Mulig at det kan jobbes med som du sier, med de metoder som du beskriver.

Problemet er at jeg ikke har så mange andre hunder å trene med.

som du nevner trening på sitt og bli, der er han veldig flink,men dette i praksis forran andre hunder.. tja mulig det går med mye trening, og mulig det er løsningen. dette vil jeg prøve trene på framover ved mulighet, ser en utfordring der hvertfall. han er somsagt lite sosialisert så det kan bli tøft.

Jeg skulle kanskje ha sosialisert han tidligere, men han har hatt denne oppførselen siden valpestadiet, og dermed er det blitt lite sosialisering,spesielt med hannhunder. har sosialisert han men da med tisper.

Jeg har vurdert på ett tidligere stadium å kastrer han,men dette har jeg slått fra meg, da jeg har blitt informert fra flere ulike hold, at det ikke trenger nødvendigvis bli bedre.

Kjemisk kastrering vil jeg heller ikke benytte meg av. Grunnet mulig kreftfare har jeg hørt.

Ærbødigst.

Alvar

Slik adferd ligger veldig latent til enkelte raser, så også for min rase briard (og boxer). Min erfaring er at det er svært vanskelig å trene det bort, spesielt siden det sjelden hjelper med passeringskurs og alskens finurlige løsninger andre steder, da problemet jo som regel er utagering på DEN ene hunden man møter på tur en-to ganger i uka. DEN er det vanskelig å få trent på tilstrekkelig til at det hjelper over tid.

Da jeg hadde slike hunder tidligere, så måtte jeg bare bruke "mestringsstrategier" - altså var det nytteløst å tro at jeg greide å trene vekk adferden, jeg måtte bare lære meg å håndtere situasjonen når den oppstod. Det hjalp med en god sitt-kommando og stålkontroll, men av og til hjalp ikke det heller. Da var det bare å taue med seg bikkjeskinnet så godt det lot seg gjøre uten å la sinnet og irritasjonen gå ut over bikkja (DET var det vanskeligste, egentlig).

Det var forøvrig ALDRI et problem når vi trente på hundeklubben eller var på utstilling - da ble det såpass mange inntrykk at hundene vel ga opp den adferden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min erfaring er at det er svært vanskelig å trene det bort, spesielt siden det sjelden hjelper med passeringskurs og alskens finurlige løsninger andre steder, da problemet jo som regel er utagering på DEN ene hunden man møter på tur en-to ganger i uka. DEN er det vanskelig å få trent på tilstrekkelig til at det hjelper over tid.

Da jeg hadde slike hunder tidligere, så måtte jeg bare bruke "mestringsstrategier" - altså var det nytteløst å tro at jeg greide å trene vekk adferden, jeg måtte bare lære meg å håndtere situasjonen når den oppstod. Det hjalp med en god sitt-kommando og stålkontroll, men av og til hjalp ikke det heller. Da var det bare å taue med seg bikkjeskinnet så godt det lot seg gjøre uten å la sinnet og irritasjonen gå ut over bikkja (DET var det vanskeligste, egentlig).

Det var forøvrig ALDRI et problem når vi trente på hundeklubben eller var på utstilling - da ble det såpass mange inntrykk at hundene vel ga opp den adferden...

Enig med Siri, den oppførselen er vanskelig å trene bort! Har selv hatt flere boxere og den ene var like aggressiv og utagerende og gikk fullstendig i lås når den skulle passere andre hunder. Brukte 1000-vis av kroner på klikker-trening og passeringskurs og det hjalp akkurat der og da ; på kurset... Ikke andre steder...

Det eneste som hjalp var utallige treningstimer på hundeklubben og på utstillingsområder, da ble det så mye for henne at hun "ga opp".

Når jeg gikk på tur hjemme, eller i fremmede miljøer, brukte jeg alltid grime. En skånsom måte å håndtere/mestre situasjon på både for eier og hund.

Hold deg langt unna pigghalsbånd, det er utrolig smertefullt for hunden og hjelper ingenting!

Kan også legge til at jeg steriliserte min hund for en mulig bedring på aggresiviteten, men det hjalp ikke. Ofte har det ingen hjelp hvis utagering/låsing er "normal" adferd for hunden.

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...