Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv adferd

boxer

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vil gjerne høre om noen der ute kan hjelpe meg..

beskrivelse av min boxer:

Han er ca 4år gammel, vi bor ganske fritt, springer løs ute,stikker aldri av.Jeg har god kontakt med han, og lystere på kommandoer.Han er ikke aggressiv mot mennesker.

vært forholdsvis lite sosialisert. Går overens med andre tisper, men ikke hannhunder.

Problemet er følgende: Eks. hvis vi går tur på gangstien og hunden min for øye på en annen hund som kommer imot oss. da mister han totalt fokus på annet en denne hunden som kommer imot, får absolutt null kontakt med han,drar alt han klarer i båndet og blir helt "GAL". han har angrepet en annen hannhund, på sin egen størrelse i en slik episode, ble heldigvis ingen skader, nå tør jeg ikke ha han i nærheten av andre hannhunder.

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette problemet,går omveier når vi ser andre hunder, og det blir slitsomt i lengden.

Noen som vet hva jeg skal gjøre med dette problemet?

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har fått svar fra noen her. Slik oppførsel går an å trene på, men vil etter min erfaring aldri bli helt bra.

To ting du bør trene på. Generell lydighet. Altså god kontakt og en stødig sitt og bli på hunden. Det andre er å trene på avstand fra andre hunder. Belønn han for å ha oppmerksomheten sin på deg et stykke fra andre hunder. FOrsøk etterhvert å nærme deg andre gradvis. Gå tilbake et steg om du ser at han mister oppmerksomheten fra deg eller utagerer.

Syns det er helt greit at du tar omveier når du ser andre. Da unngår du iallefall bråk. Etterhvert som du trener så kan det hende du vil klare å få hunden din rimelig rolig selv om andre går forbi. Men slikt er ikke lett å trene på. Du har boxer og samkjønnsagressivitet er ikke uvanlig. Selv med god sosialisering vil en del boxere være slik som din.

Jeg har hatt slike boxere. Jeg forsøkte stort sett kun å gå turer sammen med hunder jeg viste gikk godt overens på steder der jeg følte meg ganske så trygg på å ikke treffe andre. Men man får øyne i nakken og det kan være slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok trenes på ulike måter. Her er en måte jeg syns er grei:

Hvis du har en hundeklubb i nærheten anbefaler jeg at du deltar på fellestreningene, slik at du får trent litt på dette når det er hunder i nærheten under kontrollerte former. Da kan man begynne på den avstanden hunden ikke reagerer, og gradvis nærme seg resten av gjengen. Snakk med folkene på forhånd og fortell problemet ditt. Da vet de at de ikke skal komme bort med sine hunder og forstyrre. Dette vil ta TID, og ikke forhast deg. Kanskje de første 3-4 gangene må du bare stå 200 meter bortenfor de andre, og være fornøyd med det. Så etterhvert kan du finne forsterkere og få kontakt og leke eller gjøre små lydighetsøvelser. Så gå 20 meter nærmere. Hvis hunden blir stiv eller utagerer, har du gått for fort frem og er for nært. Du ser på hunden om den er avslappet. Er den det, er du på riktig vei.

Husk at målet er ikke at hunden din skal hilse på noen andre hunder, men målet kan feks være at hunden din skal kunne stå 5 meter unna en annen hannhund, uten at det blir reaksjon.

Når du går på veien og det kommer noen imot, så prøv å gå så langt unna som mulig. Om du må krysse veien, gjør det. Stopp, be hunden sitte, dekke etc. Og vent til den andre har passert. Ikke kjeft og korrigere, men vær rolig, bestemt og se for deg det du vil at hunden skal gjøre. Prøv også å blokkere utsikten med deg selv. Ikke noe kamping. Dette kan gå ganske greit hvis du har vært litt på feks hundetreninger og fått trent kontakt med andre hunder rundt deg. Gi hunden altrenativer å reagere på. Er hunden veldig sterk, bruk grime i treningsperioden og for max kontroll.

Jeg har en tispe som kan utagere mot andre hunder, og etter noen uker på ukentlige hundetreninger er det store endringer. Så det kan gå. Skjer det tilbakefall, så er det ingen krise.

Hunden din ikke like andre hunder, men den må kunne gå så rolig du foretrekker det, forbi andre hunder.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på veien og det kommer noen imot, så prøv å gå så langt unna som mulig. Om du må krysse veien, gjør det. Stopp, be hunden sitte, dekke etc. Og vent til den andre har passert. Ikke kjeft og korrigere, men vær rolig, bestemt og se for deg det du vil at hunden skal gjøre. Prøv også å blokkere utsikten med deg selv. Ikke noe kamping. Dette kan gå ganske greit hvis du har vært litt på feks hundetreninger og fått trent kontakt med andre hunder rundt deg. Gi hunden altrenativer å reagere på. Er hunden veldig sterk, bruk grime i treningsperioden og for max kontroll.

Jeg har en tispe som kan utagere mot andre hunder, og etter noen uker på ukentlige hundetreninger er det store endringer. Så det kan gå. Skjer det tilbakefall, så er det ingen krise.

Hunden din ikke like andre hunder, men den må kunne gå så rolig du foretrekker det, forbi andre hunder.

lykke til!

Djervekvinnen; Forsto ikke helt den utheva setningen. Hva mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente (skrev det vel kanskje dumt) var at ofte reagerer hunden på en spesiell måte fordi det er den eneste måten den har lært å gjøre det på. Feks utfall og bjeffing. Da kan man gi/vise den alternativer på hva den kan gjøre, som feks ved å ta kontakt som en mer lønnsom måte å gjøre det på i slike situasjoner.

Jeg ser det veldig tydelig på min hund, hun blir rett og slett usikker i noen tilfeller rundt andre hunder og vet ikke hvordan hun skal håndtrere situasjonen og dermed hendvender hun seg til meg, og jeg belønner kontakten hennes og viser at ved å ta kontakt og overse, evnt tilby sitt, dekk osv er det mest lønnsomme. Ikke å bjeffe mot den andre hunden. (noe hun gjorde mye i begynnelsen)

Fremdeles kan det komme et bjeff mot en hund, og så ser hun på meg, som at hun tenker: hva forventes egentlig av meg nå?

Alle hunder er forkjellig. Noen har ganske sterk kjønnsagressjon og lite av dette hjelper. Det kan funke på hunder med usikkerhet og frykaggresjon. Uansett går det an å prøve å se. Går det ikke, har man ihvertfall prøvd. Som Krisin skriver, så blir de nok aldri helt bra, men det kan dempes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

KristinR:Ser du har delt de samme hundeproblemer, med noen av dine tidligere Boxere. Har fått inntrykk av att det kanskje ligger i årere til noen boxere, derav min..

Er slitsomt med øyne i nakken som du sier. Mulig at det kan jobbes med som du sier, med de metoder som du beskriver.

Problemet er at jeg ikke har så mange andre hunder å trene med.

som du nevner trening på sitt og bli, der er han veldig flink,men dette i praksis forran andre hunder.. tja mulig det går med mye trening, og mulig det er løsningen. dette vil jeg prøve trene på framover ved mulighet, ser en utfordring der hvertfall. han er somsagt lite sosialisert så det kan bli tøft.

Jeg skulle kanskje ha sosialisert han tidligere, men han har hatt denne oppførselen siden valpestadiet, og dermed er det blitt lite sosialisering,spesielt med hannhunder. har sosialisert han men da med tisper.

Jeg har vurdert på ett tidligere stadium å kastrer han,men dette har jeg slått fra meg, da jeg har blitt informert fra flere ulike hold, at det ikke trenger nødvendigvis bli bedre.

Kjemisk kastrering vil jeg heller ikke benytte meg av. Grunnet mulig kreftfare har jeg hørt.

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Djervekvinnen!

Jeg har en hundeklubb i nærområdet, har vært der en gang, og det gikk ikke så bra. siden han reagerte på samme måte som jeg har beskrevet på gangstien.

men som du sier så høres det fornuftig ut å nærme seg litt og litt av gangen. Er han rolig på 5meters hold, ja da er jeg veldig fornøyd.

men skjønner jo at dette kan ta tid og mye trening.

Fint å kunne få ulike treningsmetoder som jeg kan benytte meg av, siden jeg har vært nærmest rådløs fram til nå.

Jeg er lei av å dra i båndet å kjefte. dette er erfaringsmessig ondt værre og hjelper ikke det hele tatt.

Jeg vil opplyse om en epiosode jeg så på dette hundeprogrammet med Cæsar Milan.

Der var det ett par som hadde 2 boxere en tispe og en hann, da brukte han avledningsmetoden, han satt på dem ett strupebånd med pigger, han oppnådde slakk bånd, og ga ett lite rykk i båndet før han så forstyrrelser, som hunder,sykler,biler osv. Etterhvert gikk de helt rolig og avbalansert.

Dette båndet kunne nok ha hjulpet meg med treningen. men det selges vist ikke i Norge.

Ærbødigst.

Alvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pigghalsbånd blir vel mer dyremishandling enn trening, så det har du ikke bruk for. Husk å tren på kontakt, sitt, etc i forkant. Du skal alltid sørge for å få hundens oppmerksomhet før den har utfall. Når den først henger i båndet og er iddiot, er det for seint. Passeringskurs kan også være en idè. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

KristinR:Ser du har delt de samme hundeproblemer, med noen av dine tidligere Boxere. Har fått inntrykk av att det kanskje ligger i årere til noen boxere, derav min..

Er slitsomt med øyne i nakken som du sier. Mulig at det kan jobbes med som du sier, med de metoder som du beskriver.

Problemet er at jeg ikke har så mange andre hunder å trene med.

som du nevner trening på sitt og bli, der er han veldig flink,men dette i praksis forran andre hunder.. tja mulig det går med mye trening, og mulig det er løsningen. dette vil jeg prøve trene på framover ved mulighet, ser en utfordring der hvertfall. han er somsagt lite sosialisert så det kan bli tøft.

Jeg skulle kanskje ha sosialisert han tidligere, men han har hatt denne oppførselen siden valpestadiet, og dermed er det blitt lite sosialisering,spesielt med hannhunder. har sosialisert han men da med tisper.

Jeg har vurdert på ett tidligere stadium å kastrer han,men dette har jeg slått fra meg, da jeg har blitt informert fra flere ulike hold, at det ikke trenger nødvendigvis bli bedre.

Kjemisk kastrering vil jeg heller ikke benytte meg av. Grunnet mulig kreftfare har jeg hørt.

Ærbødigst.

Alvar

Slik adferd ligger veldig latent til enkelte raser, så også for min rase briard (og boxer). Min erfaring er at det er svært vanskelig å trene det bort, spesielt siden det sjelden hjelper med passeringskurs og alskens finurlige løsninger andre steder, da problemet jo som regel er utagering på DEN ene hunden man møter på tur en-to ganger i uka. DEN er det vanskelig å få trent på tilstrekkelig til at det hjelper over tid.

Da jeg hadde slike hunder tidligere, så måtte jeg bare bruke "mestringsstrategier" - altså var det nytteløst å tro at jeg greide å trene vekk adferden, jeg måtte bare lære meg å håndtere situasjonen når den oppstod. Det hjalp med en god sitt-kommando og stålkontroll, men av og til hjalp ikke det heller. Da var det bare å taue med seg bikkjeskinnet så godt det lot seg gjøre uten å la sinnet og irritasjonen gå ut over bikkja (DET var det vanskeligste, egentlig).

Det var forøvrig ALDRI et problem når vi trente på hundeklubben eller var på utstilling - da ble det såpass mange inntrykk at hundene vel ga opp den adferden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Min erfaring er at det er svært vanskelig å trene det bort, spesielt siden det sjelden hjelper med passeringskurs og alskens finurlige løsninger andre steder, da problemet jo som regel er utagering på DEN ene hunden man møter på tur en-to ganger i uka. DEN er det vanskelig å få trent på tilstrekkelig til at det hjelper over tid.

Da jeg hadde slike hunder tidligere, så måtte jeg bare bruke "mestringsstrategier" - altså var det nytteløst å tro at jeg greide å trene vekk adferden, jeg måtte bare lære meg å håndtere situasjonen når den oppstod. Det hjalp med en god sitt-kommando og stålkontroll, men av og til hjalp ikke det heller. Da var det bare å taue med seg bikkjeskinnet så godt det lot seg gjøre uten å la sinnet og irritasjonen gå ut over bikkja (DET var det vanskeligste, egentlig).

Det var forøvrig ALDRI et problem når vi trente på hundeklubben eller var på utstilling - da ble det såpass mange inntrykk at hundene vel ga opp den adferden...

Enig med Siri, den oppførselen er vanskelig å trene bort! Har selv hatt flere boxere og den ene var like aggressiv og utagerende og gikk fullstendig i lås når den skulle passere andre hunder. Brukte 1000-vis av kroner på klikker-trening og passeringskurs og det hjalp akkurat der og da ; på kurset... Ikke andre steder...

Det eneste som hjalp var utallige treningstimer på hundeklubben og på utstillingsområder, da ble det så mye for henne at hun "ga opp".

Når jeg gikk på tur hjemme, eller i fremmede miljøer, brukte jeg alltid grime. En skånsom måte å håndtere/mestre situasjon på både for eier og hund.

Hold deg langt unna pigghalsbånd, det er utrolig smertefullt for hunden og hjelper ingenting!

Kan også legge til at jeg steriliserte min hund for en mulig bedring på aggresiviteten, men det hjalp ikke. Ofte har det ingen hjelp hvis utagering/låsing er "normal" adferd for hunden.

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...