Gå til innhold
Hundesonen.no

Skambitt av Rottweiler


pippin

Recommended Posts

Vel, jeg har i alle fall såpass tiltro til deg at om en av bikkjene dine skulle finne på å kjøre hjørnetenna inn i kjøttet på folk i ett av disse "aldri gjort noe sånt" øyeblikkene så ville du neppe stått hoderistende å sett på folka og sagt det høyt "sånn har den aldri gjort før"? Mulig jeg tar feil - men jeg ser for meg at du ville kvelt bikkja før du spurte vedkommede om hvordan det gikk for deretter å legge deg flat å beklage fremfor å unnskylde? For det er jo der forskjellen ligger synes jeg.

Hadde du kommet i avisen så hadde overskriften vært:

"Kvinne kvalte hund etter at den bet pensjonister på sykkel"

Du sa det bedre enn det jeg hadde tenkt å si... Signeres.

Og til den siste: :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har i alle fall såpass tiltro til deg at om en av bikkjene dine skulle finne på å kjøre hjørnetenna inn i kjøttet på folk i ett av disse "aldri gjort noe sånt" øyeblikkene så ville du neppe stått hoderistende å sett på folka og sagt det høyt "sånn har den aldri gjort før"? Mulig jeg tar feil - men jeg ser for meg at du ville kvelt bikkja før du spurte vedkommede om hvordan det gikk for deretter å legge deg flat å beklage fremfor å unnskylde? For det er jo der forskjellen ligger synes jeg.

Hadde du kommet i avisen så hadde overskriften vært:

"Kvinne kvalte hund etter at den bet pensjonister på sykkel"

Men vedkommende her sto ikke hoderistende og så på folka og sa at noe sånt hadde den aldri gjort før, hun prøvde å få kontroll på kjøteren sin - hvilket er akkurat det samme som du og jeg gjør når vi har med idiotbikkjer å gjøre, SELV om de aldri har gjort sånt før.

Og hadde vi kommet i avisa, hadde det vært mye interessante overskrifter, som "Gal husky angrep Norges to største skihåp", "Gal dame banket opp to venninner på tur fordi de sa at de aldri møtte folk der", eller "Gal hund angrep pensjonister på sykkeltur, ble drept av sinnsforvirret eier etterpå". Det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er at Tommy aldri hadde problemer med å møte folk på ski, sykkel eller til fots noen gang i løpet av de nesten 13 årene han levde, eneste gangen han noen gang har reagert, var den ene gangen vi møtte noen på rulleski (og de noen var selvsagt kjendiser :getlost: ), poenget mitt er at Dina hadde aldri gått gjennom hekken før. Poenget mitt er at det er hunder som klyper. Så så sant du ikke vil innrømme at det kanskje er bittelitt fordomsfullt å dømme rottiseieren basert på denne avisartikkelen, så kan vi vel bare konkludere med at jeg er like teit som henne? OG at jeg ikke er alene om å være så teit som henne, ikke engang på dette forumet?

EDIT: Forøvrig - nei, jeg kunne ikke brukt unnskyldningen "har aldri gjort sånt før" hvis f.eks Dina hadde kløpet eller bitt han stakkars joggeren vi møtte på tur, men jeg var dum nok til å stole på at vi ikke kom til å møte noen der, siden kjentfolka påsto at det aldri var noen som gikk den turen. Så hva eksakt er forskjellen på henne og meg, Merete? Jeg stoler rett nok ikke på bikkjedyret mitt, og klarer tydeligvis ikke å konkludere med at for at det skal være en STI, så må noen benytte seg av den, så da er jeg jo like brød som denne dama da..

Så jeg kaster ikke stein jeg, det er teit det når man sitter i glasshus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg har også en hund som klyper meg. Men ser det ut som bildene i avisen stammer fra en hund som har "klypet" og gjetet litt?

Nei, den har bitt den. Men det betyr ikke at den har gjort det før, eller?

Og bare for å presisere det - Dina har ALDRI kløpet eller bitt noen når hun har jakta syklister og joggere, hun har holdt seg til brøling (hvilket er ille nok). Men jeg VEIT ikke om hun aldri kommer til å klype eller bite, hun er så ****** høy i jakt at jeg kan dra til henne med knyttneven (hvilket jeg gjorde på den før nevnte turen, litt senere, når vi møtte en jogger på den såkalt ubenytta stien) uten at hun registrerer det, selv om hun vanligvis er så myk og var på mitt humør at hun krymper seg når jeg sier "HYSJ!" de de ***** undulatene, så jeg ser det ikke som usannsynlig at hun kunne funnet på å bruke tenner i en sånn setting. Da er hun hverken myk eller var på mitt humør, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan skje for første gang. Selv hunden min som ikke eier jakt kunne sikkert ha klikket en dag og gjort noe hun aldri har gjort før. Det er fortsatt den mest brukte unnskyldningen i slike saker, og jeg tviiiler på at alle disse hundene aldri har vist slike tendenser før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har bitt den. Men det betyr ikke at den har gjort det før, eller?

Nei, den har sikkert aldri bitt så kraftig før, men den kan kanskje ha vist tendenser til det tidligere? Tror du ikke? Men det er gjerne slike ting enkelte ikke fanger opp, ikke setter i sammenheng, ikke ser...

Hvor ofte har man ikke lest historier her inne f eks, om hunden som har gjort slik eller sånn og det har den ALDRI gjort før. Så får man høre litt mer bakteppe for historien og man ser at joda, dette kunne man forutsett tidlig dersom man faktisk leste hunden og kunne tolke adferden.

Det er fortsatt den mest brukte unnskyldningen i slike saker, og jeg tviiiler på at alle disse hundene aldri har vist slike tendenser før.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har sikkert aldri bitt så kraftig før, men den kan kanskje ha vist tendenser til det tidligere? Tror du ikke? Men det er gjerne slike ting enkelte ikke fanger opp, ikke setter i sammenheng, ikke ser...

Hvor ofte har man ikke lest historier her inne f eks, om hunden som har gjort slik eller sånn og det har den ALDRI gjort før. Så får man høre litt mer bakteppe for historien og man ser at joda, dette kunne man forutsett tidlig dersom man faktisk leste hunden og kunne tolke adferden.

Jada, Siri. Men la oss nå si at jeg er på tur borte ved Trandum, f.eks. Så kommer det en skiløper-dust :P og Dinamor stikker i jakt. Vanligvis så brøler hun jo bare, men hva om hun biter den ene gangen.. Kan jeg ikke få lov til å si "unnskyld! Hun har aldri gjort det før" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så den overskrifta på en nettavis, så visste jeg stort sett hvilke innlegg som kom på sonen, og omtrent hvem som ville si hva. Jeg skal tilstå at det kom et par små overraskelser i denne tråden, men uansett så har jeg vel vært litt for mye på sonen de siste årene? :lol:

Men Tone: Si at hun IKKE beit i brystvorta, ellers kommer jeg til å ha vondt der i hele dag bare av tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tone: Si at hun IKKE beit i brystvorta, ellers kommer jeg til å ha vondt der i hele dag bare av tanken!

Det var ikke i brystvorta. De er (dessverre, vanligvis - heldigvis den gangen) påvirket av tyngdeloven de, så så høyt er de ikke lenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Siri. Men la oss nå si at jeg er på tur borte ved Trandum, f.eks. Så kommer det en skiløper-dust :P og Dinamor stikker i jakt. Vanligvis så brøler hun jo bare, men hva om hun biter den ene gangen.. Kan jeg ikke få lov til å si "unnskyld! Hun har aldri gjort det før" da?

Men hvorfor skulle du si det liksom? Hva er poenget? Du VEIT at hunden styrter etter skiløpere, ergo er det din plikt å sørge for at hun IKKE gjør det, enten hun har bitt før eller ikke liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alt kan skje for første gang. Selv hunden min som ikke eier jakt kunne sikkert ha klikket en dag og gjort noe hun aldri har gjort før. Det er fortsatt den mest brukte unnskyldningen i slike saker, og jeg tviiiler på at alle disse hundene aldri har vist slike tendenser før.

Nemlig

Men hvorfor skulle du si det liksom? Hva er poenget? Du VEIT at hunden styrter etter skiløpere, ergo er det din plikt å sørge for at hun IKKE gjør det, enten hun har bitt før eller ikke liksom.

Igjen - nemlig

Det er godt mulig at det for noen faktisk er sånn at "den aldri har gjort sånn før" - men det sa eieren av schæfer'n i nabolaget også når han kasta seg over Noah. Og når halvparten av øvrige hunde-eiere i bøgda har samme erfaring med bikkja som Noah og meg så var det neppe første gangen den fløy på noen uprovosert den gangen han tok Noah liksom. Men allikevel sa eier "han har aldri gjort noe sånt før".

Forskjellen på en kørka eier og en oppegående eier er at den oppegående eieren VET at hunden kan ha jaktlyst, lekelyst osv. og dermed har de kontroll på bikkja og holder ett øye på verden rundt. Står man ved ei skiløype så har man ett øye på bikkja og ett på de man snakker med - samme med stier osv. De fleste oppegående hundeeiere er kjenner bikkja si og er klar over hva som kan skje - og selv om man kanskje kan bli overraska over hvor langt bikkja går så er man skjelden helt uvitende om at det er muligheter for at ting kan skje.

Men uansett, så er det verdens teiteste unnskyldning "den har aldri gjort sånn før" - I really do not care liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skulle du si det liksom? Hva er poenget? Du VEIT at hunden styrter etter skiløpere, ergo er det din plikt å sørge for at hun IKKE gjør det, enten hun har bitt før eller ikke liksom.

At hun styrter etter skiløpere ja, men ikke at hun biter de - og jeg ER påpasselig, hun har sjeldent sjansen til å gjøre sånt. Jeg syns allikevel at sonen her er full av hyklere om de påstår at de aldri har hatt bikkjer som har gjort noe overraskende, eller at det har skjedd en glipp nå og da - og hva skal man si da da? Tipper det ikke blir noe bedre av "joda, jeg har jo mistenkt at det kunne skje, men jeg satsa på at det ikke gjorde det i dag heller, jeg" :rolleyes2:

Men klart, det er HELT sikkert bare jeg som har blitt overraska av bikkjene mine nå og da.. Jaaaaadaaaaaa :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, så er det verdens teiteste unnskyldning "den har aldri gjort sånn før" - I really do not care liksom.

Ja, jeg er ganske sikker på at der er like vondt for hr Hansen å bli bitt av bikkja, enten den har gjort det før eller ikke liksom.

At hun styrter etter skiløpere ja, men ikke at hun biter de - og jeg ER påpasselig, hun har sjeldent sjansen til å gjøre sånt. Jeg syns allikevel at sonen her er full av hyklere om de påstår at de aldri har hatt bikkjer som har gjort noe overraskende, eller at det har skjedd en glipp nå og da - og hva skal man si da da? Tipper det ikke blir noe bedre av "joda, jeg har jo mistenkt at det kunne skje, men jeg satsa på at det ikke gjorde det i dag heller, jeg" :rolleyes2:

Men klart, det er HELT sikkert bare jeg som har blitt overraska av bikkjene mine nå og da.. Jaaaaadaaaaaa :rolleyes2:

Selvsagt kan man få seg overraskelser? Men jeg tror det er ganske sjelden man får seg slike overraskelser dersom man er en oppegående hundeeier.

Willersen klyper meg, han, men han har aldri styrta bort til en person sånn helt uten videre og kløpet. Jeg er dog fullt klar over at det faktisk en gang kan skje, så jeg er alltid påpasselig sånn at han ikke får sjansen til det. At uhell kan skje - selvsagt, men da håper jeg virkelig ikke jeg hadde sagt at "Oi, dette har han aldri gjort før", selv om det faktisk aldri har skjedd før.

Når jeg snørekjører med Willy så er han superflink til å passere andre folk når vi møter dem. Han har aldri vist tegn til å gå bort til folk heller og jeg er ganske sikker på at han ikke vil gjøre det. Likevel er jeg alltid oppmerksom og påpasselig i passeringssituasjoner for en gang KAN noe skje, sant? Men det er jo mulig at jeg etter litt for mange år med teite bikkjer har lagt meg til vanen at jeg aldri stoler på at ting går bra selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ganske sikker på at der er like vondt for hr Hansen å bli bitt av bikkja, enten den har gjort det før eller ikke liksom.

Selvsagt kan man få seg overraskelser? Men jeg tror det er ganske sjelden man får seg slike overraskelser dersom man er en oppegående hundeeier.

Willersen klyper meg, han, men han har aldri styrta bort til en person sånn helt uten videre og kløpet. Jeg er dog fullt klar over at det faktisk en gang kan skje, så jeg er alltid påpasselig sånn at han ikke får sjansen til det. At uhell kan skje - selvsagt, men da håper jeg virkelig ikke jeg hadde sagt at "Oi, dette har han aldri gjort før", selv om det faktisk aldri har skjedd før.

Når jeg snørekjører med Willy så er han superflink til å passere andre folk når vi møter dem. Han har aldri vist tegn til å gå bort til folk heller og jeg er ganske sikker på at han ikke vil gjøre det. Likevel er jeg alltid oppmerksom og påpasselig i passeringssituasjoner for en gang KAN noe skje, sant? Men det er jo mulig at jeg etter litt for mange år med teite bikkjer har lagt meg til vanen at jeg aldri stoler på at ting går bra selvsagt...

Det var akkurat det som var poenget mitt, at overraskelser KAN skje. At man ikke har hatt en haug med bikkjer som gjør at du har blitt påpasselig, betyr ikke nødvendigvis at du ikke er oppegående. Jeg bant f.eks bikkja utenfor butikken (det var lov den gangen) helt frem til han faktisk skremte vannet av noen og ble anmeldt for å ha bitt (han beit ikke, dama ramla og brista fingeren sin), og før jeg fikk Dina så har ikke jakt på folk vært noe tema i mitt hundehold, men jeg forventer faktisk ikke at enhver hundeeier i dette landet skal ha hatt en håndfull møkkabikkjer over et par tiår, jeg. Så jo - det kan faktisk hende at denne rottisen ikke har gjort sånt før, det kan faktisk hende at dama ble overraska.. Og da er det faktisk lov å si i sjokket at man beklager, men sånt har ikke skjedd før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det som var poenget mitt, at overraskelser KAN skje. At man ikke har hatt en haug med bikkjer som gjør at du har blitt påpasselig, betyr ikke nødvendigvis at du ikke er oppegående. Jeg bant f.eks bikkja utenfor butikken (det var lov den gangen) helt frem til han faktisk skremte vannet av noen og ble anmeldt for å ha bitt (han beit ikke, dama ramla og brista fingeren sin), og før jeg fikk Dina så har ikke jakt på folk vært noe tema i mitt hundehold, men jeg forventer faktisk ikke at enhver hundeeier i dette landet skal ha hatt en håndfull møkkabikkjer over et par tiår, jeg. Så jo - det kan faktisk hende at denne rottisen ikke har gjort sånt før, det kan faktisk hende at dama ble overraska.. Og da er det faktisk lov å si i sjokket at man beklager, men sånt har ikke skjedd før..

Vel - poenget mitt er at har du hund, så passer du på åkke som, enten du har hatt en haug drittbikkjer eller har din første (nei - ingen av mine drittbikkjer beit noen eller fikk gjort noe galt, selv ikke den første, NETTOPP fordi jeg var såpass oppegående at jeg skjønte at jeg måtte passe på uansett liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det 2ne mener. Når en slik situasjon så er ikke det første man tenker på hvordan man skal la ordene komme ut av munnen. Og hvis man faktisk HAR en hund som aldri har utagert på en farlig eller uventet måte før, så er det jo den naturligste ting å si at "bikkja aldri har oppført seg slik før"? Nei det er ikke en unnskyldning å si det, men man blir nok litt sjokkert selv hvis man opplever en slik situasjon. Og om man er oppegående hundeeier eller ikke, ulykker kan skje, samma hvor godt man passer på. Man kan bare kontrollere bikkja, ikke ALT som skjer rundt den til enhver tid. Det er ikke alltid det er ens egen feil heller. JADA ansvar skal man ta, det er jo det jeg sier..!

Nå sto det vel ikke hvor gammel rottweilern var heller? Synes folk er litt raske på "nedlatenhets"avtrykkern jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...