Gå til innhold
Hundesonen.no

Skambitt av Rottweiler


pippin

Recommended Posts

Skambitt og skambitt, fru Blom...I så fall hadde mannen neppe klart å ta seg til legevakten for egen maskin. Men fryktelig leit at sånne ting skjer igjen og igjen !

Ja litt overdrevet i overskriften der.. :P Men mulig de som ikke er vandt med hund ser på det der som skikkelig ille bitt. Men uansett, det burde ikke skjedd.

Synes det var litt fint jeg da at han ikke anmeldte forholdet da. Hunden ble jo skremt fordi han kom fort nedover bakken, men hunden burde uansett ikke ha reagert med bitt. Og litt dumt da å ha en hund man ikke klarer å holde igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anmeldt om det hadde vært meg eller noen av hundene mine som ble flydd på.

Eieren skal ikke eie en hund hun ikke klarer å kontrollere.

En hund skal ikke reagere slik ved å bite.

Jeg forstår søren ikke hvordan noen stadig kan forsvare hunder som biter ved at "den ble jo skremt". Mine hunder reagerer ved å trekke seg unna når de blir skremt, og angrep er uakseptabelt i en så uskyldig situasjon.

Også irriterer jeg meg grønn over slike drittbikjer som tas med i marka og ødelegger for oss andre med hund i løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anmeldt om det hadde vært meg eller noen av hundene mine som ble flydd på.

Eieren skal ikke eie en hund hun ikke klarer å kontrollere.

En hund skal ikke reagere slik ved å bite.

Jeg forstår søren ikke hvordan noen stadig kan forsvare hunder som biter ved at "den ble jo skremt". Mine hunder reagerer ved å trekke seg unna når de blir skremt, og angrep er uakseptabelt i en så uskyldig situasjon.

Også irriterer jeg meg grønn over slike drittbikjer som tas med i marka og ødelegger for oss andre med hund i løypene.

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig labbis! Og spesielt fordi dette egentlig er SÅ på jordet - at hunden reagerer sånn på en forbipasserende skiløper - er det jo enda skumlere. Hadde det enda vært en mer typisk trigger-situasjon ... Hadde det vært min hund hadde den vært død lenge før den angrepne hadde vært ute av legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Veldig enig labbis! Og spesielt fordi dette egentlig er SÅ på jordet - at hunden reagerer sånn på en forbipasserende skiløper - er det jo enda skumlere. Hadde det enda vært en mer typisk trigger-situasjon ... Hadde det vært min hund hadde den vært død lenge før den angrepne hadde vært ute av legevakta.
Tja... vel. Det er da ikke unormalt at hunder jakter traktorer, biler, syklister eller joggere - så sånn sett synes jeg det ikke er spesielt at en hund kan jakte på en skiløper.Den angrepne mente at "hunden ble skremt da han kom i fart ned løypa" og politiet anbefalte mannen å "snakke med hundeeieren". Åpenbart mente politiet at dette ikke var noen "sak" - og ifølge avisen var den angrepne av samme mening.

At hundeeieren skulle hatt kontroll over hunden burde være en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg skjønner godt at hunden ble skremt og at den ble forfjamset, og derfor reagerte på den måten. At det er GREIT er en annen sak. Jeg mener også at man ikke burde ha en hund man ikke kan kontrollere. Det var vel ingen som forsvarte hunden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivere: jeg vet da om mange hunder som gjeter/jager joggere, men de færreste gjør noe annet enn å løpe etter. Det er selve jaktbiten de er på, ikke delen hvor de dreper byttet. Og skulle det være mange av disse hundene som gjerne biter - ja - da fortjener heller ikke de å leve i vårt samfunn. Unnskyldninger med at det er en vanlig at hunder jager blir for dumt og forsvarer overhodet ikke denne hunden.

Pippin: du skrev at det var fint at forholdene ikke ble anmeldt. Jeg tolker det som at du forsvarer det at hunden ikke er avlivet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: du skrev at det var fint at forholdene ikke ble anmeldt. Jeg tolker det som at du forsvarer det at hunden ikke er avlivet nå

Ja skjønner at det kanskje kunne virke slik når jeg leser det nå. Det jeg mente var egentlig at jeg synes at mannen som ble bitt ikke skrek avliving og nesten kasta sprøyta etter hunden. For DET er det utrolig mange som gjør uten å gå over situasjonen. Denne mannen gikk jo over situasjonen, og han syntes vel ikke det var helt hundens feil, men at han skjønte hvorfor hunden reagerte slik. Var bare det jeg tenkte var litt "positivt" med det hele.

Det gjør det fortsatt ikke greit. Jeg ville ikke hatt en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... vel. Det er da ikke unormalt at hunder jakter traktorer, biler, syklister eller joggere - så sånn sett synes jeg det ikke er spesielt at en hund kan jakte på en skiløper.Den angrepne mente at "hunden ble skremt da han kom i fart ned løypa" og politiet anbefalte mannen å "snakke med hundeeieren". Åpenbart mente politiet at dette ikke var noen "sak" - og ifølge avisen var den angrepne av samme mening.

Jeg synes personlig det er skremmende at en hund som blir skremt reagerer med å angripe. Det vitner vel om dårlig impulskontroll hos hunden, overslagshandling - og kan bli skummelt om man ikke får kontroll på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Vivere: jeg vet da om mange hunder som gjeter/jager joggere, men de færreste gjør noe annet enn å løpe etter. Det er selve jaktbiten de er på, ikke delen hvor de dreper byttet. Og skulle det være mange av disse hundene som gjerne biter - ja - da fortjener heller ikke de å leve i vårt samfunn. Unnskyldninger med at det er en vanlig at hunder jager blir for dumt og forsvarer overhodet ikke denne hunden.

Det var da slett ingen unnskyldning men en observasjon. Joda, hunder jager og biter både syklister og joggere. I dette tilfellet var både politi og den angrepne enige om at dette ikke var noen "sak" og mannen besørget selv turen til legevakten for sårbehandling og plastring. Om noen skal klandres må det etter min mening være eieren som ikke var observant nok. Slik avisen framstiller saken hadde hunden aldri vist slike tendenser tidligere og eieren var ikke forberedt på hundens reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik avisen framstiller saken hadde hunden aldri vist slike tendenser tidligere og eieren var ikke forberedt på hundens reaksjon.

Det sier de alle, det... Jeg velger å tro at de ikke har lagt merke til tendensene og ikke kjenner sin hund godt nok, evt ikke har peiling på adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Det sier de alle, det... Jeg velger å tro at de ikke har lagt merke til tendensene og ikke kjenner sin hund godt nok, evt ikke har peiling på adferd.

Ler. Jeg innrømmer glatt at jeg har den uvanen at jeg tror på folk. Og blir skuffet om det de sier i ettertid viser seg ikke å stemme. Naïv og enfoldig tenker jeg vi kan kalle det. Men det kan jeg leve med :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler. Jeg innrømmer glatt at jeg har den uvanen at jeg tror på folk. Og blir skuffet om det de sier i ettertid viser seg ikke å stemme. Naïv og enfoldig tenker jeg vi kan kalle det. Men det kan jeg leve med :hug:

*Flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår søren ikke hvordan noen stadig kan forsvare hunder som biter ved at "den ble jo skremt". Mine hunder reagerer ved å trekke seg unna når de blir skremt, og angrep er uakseptabelt i en så uskyldig situasjon.

Også irriterer jeg meg grønn over slike drittbikjer som tas med i marka og ødelegger for oss andre med hund i løypene.

Signeres!

Min hund er også redd skiløpere, i full fart eller ikke. Men hun løper bort fra dem. Håper eieren lærte noe av hendelsen. Fryktelig dumt at hun ikke klarer å holde sin egen hund en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg hadde anmeldt om det hadde vært meg eller noen av hundene mine som ble flydd på.

Eieren skal ikke eie en hund hun ikke klarer å kontrollere.

En hund skal ikke reagere slik ved å bite.

Jeg forstår søren ikke hvordan noen stadig kan forsvare hunder som biter ved at "den ble jo skremt". Mine hunder reagerer ved å trekke seg unna når de blir skremt, og angrep er uakseptabelt i en så uskyldig situasjon.

Også irriterer jeg meg grønn over slike drittbikjer som tas med i marka og ødelegger for oss andre med hund i løypene.

Enig

Jeg synes personlig det er skremmende at en hund som blir skremt reagerer med å angripe. Det vitner vel om dårlig impulskontroll hos hunden, overslagshandling - og kan bli skummelt om man ikke får kontroll på det.

Jeg er litt usikker på om det var sånn at hunden ble skremt jeg - høres ut som jakt spør du meg. Normal reaksjon om den blir redd er jo å først kaste seg vekk og deretter sjekke. Så igjen, jeg tror det er snakk om jakt.

Og helt alvorlig, de som ikke mente dette var ett bitt - hallooooo - det er skikkelig hull jo. Det er alvorlig nok det. Og yndlingsfrasen til hundeeiere hvis hund driter seg ut på en eller annen måte er ALLTID "den har aldri gjort sånn før" - drit å dra tenker jeg da - jeg kjenner at jeg har veldig liten tro på slike utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anmeldt om det hadde vært meg eller noen av hundene mine som ble flydd på.

Eieren skal ikke eie en hund hun ikke klarer å kontrollere.

En hund skal ikke reagere slik ved å bite.

Jeg forstår søren ikke hvordan noen stadig kan forsvare hunder som biter ved at "den ble jo skremt". Mine hunder reagerer ved å trekke seg unna når de blir skremt, og angrep er uakseptabelt i en så uskyldig situasjon.

Også irriterer jeg meg grønn over slike drittbikjer som tas med i marka og ødelegger for oss andre med hund i løypene.

Enig!

Og hvor ille må det være før man kan bruke ordet skambitt? Jeg syntes det så temmelig alvorlig ut jeg da med stygge sår flere steder. Å bli bitt av hund er faktisk sykt vondt, jeg har blitt bitt to ganger og besvimte begge gangene.

Det siste der hørtes kanskje veldig pysete ut, men poenget er at det er så vondt at det skjer store reaksjoner i kroppen. For ikke å snakke om hvor redd han må ha blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Og helt alvorlig, de som ikke mente dette var ett bitt - hallooooo - det er skikkelig hull jo. Det er alvorlig nok det. Og yndlingsfrasen til hundeeiere hvis hund driter seg ut på en eller annen måte er ALLTID "den har aldri gjort sånn før" - drit å dra tenker jeg da - jeg kjenner at jeg har veldig liten tro på slike utsagn.

Iflg avisen mente både politiet (som ellers vel er ganske så raske med å forlange avliving) og den angrepne at dette ikke var noen "sak", så det er det jeg forholder meg til. At "dere" og jeg ikke alltid er på samme spor er helt greit for min del :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om det var sånn at hunden ble skremt jeg - høres ut som jakt spør du meg. Normal reaksjon om den blir redd er jo å først kaste seg vekk og deretter sjekke. Så igjen, jeg tror det er snakk om jakt.

Ja, jeg er enig med deg jeg. Det var "de" som mente den ble skremt, og det er jo enda mer skremmende å lese at folk faktisk ikke ser forskjell på en hund som blir skremt og en hund i jaktmodus.

Dessverre er vel dette bare en av alt for mange situasjoner jeg har hørt om i det siste der eier ikke har kontroll på sin rottis' jaktinstinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis ****** sløv jeg, for jeg har faktisk hatt et par episoder med "den har ikke gjort sånn før" med forskjellige hunder.

Gubbelille f.eks heiv seg etter et par stk som trente på rulleski. Det hadde han aldri gjort før, og han gjorde det aldri igjen siden. Mulig han bare hadde et ørlite problem med Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard, hva veit vel jeg? :icon_confused:

Dinamor hadde aldri stukket gjennom hekken heller hun, før hun jakta de tre stakkars pensjonistene på sykkel. Joda, jeg visste at hun jakta syklister og joggere, men at hun stakk gjennom hekken, DET visste jeg ikke, den var både høy og forholdsvis tett den:

aCIMG0293.jpg

Hun har gått i bånd selv i hagen siden den gang, men jeg er vel både sløv og uansvarlig allikevel, som trodde at hun ikke kunne gå gjennom hekken?

Og det er kanskje bare jeg som har bikkjer som klyper når de er gira? Eller, jeg VEIT at det ikke er bare meg som har bikkjer som klyper når de er gira, jeg er bare snill og ikke outer noen andre enn min hund:

aIMG_9588.jpg

Og nei, til NÅ har hun ikke gjort sånt på andre enn meg, og det skal litt til før hun er så gira at hun gjør sånt, men jeg tar høyde for at hun en gang KAN finne på gjøre det helt plutselig en dag, på noen andre.. Men igjen - jeg er nok både sløv og uansvarlig, jeg har hatt bikkjer som plutselig har gjort noe jeg ikke trodde de ville gjort før, jeg.

Kanskje noen burde frata meg kjøterene, før vi havner i avisa vi og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Iflg avisen mente både politiet (som ellers vel er ganske så raske med å forlange avliving) og den angrepne at dette ikke var noen "sak", så det er det jeg forholder meg til. At "dere" og jeg ikke alltid er på samme spor er helt greit for min del :icon_cry:

Det viser i beste fall kun at det er forskjell på hva politiet i de forskjellige distriktene mener er alvorlig og ikke - det er ikke mer enn noen få måneder siden ett helt kull med tervueren valper på 4 måneder ble avlivet fordi de hadde "angrepet" skolebarn liksom.

Jeg er tydeligvis ****** sløv jeg, for jeg har faktisk hatt et par episoder med "den har ikke gjort sånn før" med forskjellige hunder.

Gubbelille f.eks heiv seg etter et par stk som trente på rulleski. Det hadde han aldri gjort før, og han gjorde det aldri igjen siden. Mulig han bare hadde et ørlite problem med Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard, hva veit vel jeg? :icon_confused:

Dinamor hadde aldri stukket gjennom hekken heller hun, før hun jakta de tre stakkars pensjonistene på sykkel. Joda, jeg visste at hun jakta syklister og joggere, men at hun stakk gjennom hekken, DET visste jeg ikke, den var både høy og forholdsvis tett den:

aCIMG0293.jpg

Hun har gått i bånd selv i hagen siden den gang, men jeg er vel både sløv og uansvarlig allikevel, som trodde at hun ikke kunne gå gjennom hekken?

Og det er kanskje bare jeg som har bikkjer som klyper når de er gira? Eller, jeg VEIT at det ikke er bare meg som har bikkjer som klyper når de er gira, jeg er bare snill og ikke outer noen andre enn min hund:

aIMG_9588.jpg

Og nei, til NÅ har hun ikke gjort sånt på andre enn meg, og det skal litt til før hun er så gira at hun gjør sånt, men jeg tar høyde for at hun en gang KAN finne på gjøre det helt plutselig en dag, på noen andre.. Men igjen - jeg er nok både sløv og uansvarlig, jeg har hatt bikkjer som plutselig har gjort noe jeg ikke trodde de ville gjort før, jeg.

Kanskje noen burde frata meg kjøterene, før vi havner i avisa vi og?

Vel, jeg har i alle fall såpass tiltro til deg at om en av bikkjene dine skulle finne på å kjøre hjørnetenna inn i kjøttet på folk i ett av disse "aldri gjort noe sånt" øyeblikkene så ville du neppe stått hoderistende å sett på folka og sagt det høyt "sånn har den aldri gjort før"? Mulig jeg tar feil - men jeg ser for meg at du ville kvelt bikkja før du spurte vedkommede om hvordan det gikk for deretter å legge deg flat å beklage fremfor å unnskylde? For det er jo der forskjellen ligger synes jeg.

Hadde du kommet i avisen så hadde overskriften vært:

"Kvinne kvalte hund etter at den bet pensjonister på sykkel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...