Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundehelg


MegaMarie

Recommended Posts

I helgen har jeg vært hundepasser for min onkel sin Shiba valp og i dag trente jeg utstillingstrening med GunhildM her inne sin Labrador :ahappy: Det ble da tatt noen bilder og filmet en del, og jeg hadde håpet på noen tips angående oppstillingen og løpingen til Labradoren :) Riot kommer sikkert med flere Shiba bilder etterhvert hvor jeg syns Sandra skal kommentere litt angående denne lille saken :whistle: Jeg syns hun ser meget lovende ut, uten at jeg kan så mye.

5524023536_ab942ce547_b.jpg

5523431489_f733890346_b.jpg

5523399123_9332cf219a_b.jpg

5523400101_4a5f47f448_b.jpg

5523990900_0fac868317_b.jpg

Video:

Går hun best når jeg jogger, eller når jeg går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun står helt klart best på de to øverste bildene. På det siste blir rygglinjen fallende og bakbeina står ikke så bra. Du har ikke et retrieverkobbel eller strupbånd som kan åpnes helt? Jeg liker at båndet, på f.eks labrador, hviler på skuldrene når hunden er oppstilt. Det ødelegger halsen litt å ha båndet på, ja, selve halsen.

Bevegelsene er det vanskelig å si noe om. Her hakker det mye, og jeg vil gjerne se bevegelsene bakfra og forfra og se hvordan hunden reagerer i ulikt tempo, håndtering av bånd, godbitbruk osv.

Sørg for god steglengde og jevn rygglinje på bevegelsene fra side, og hunden skal strekke skikkelig ut. Hun ser en del opp på deg, og du kan prøve å løse det ved å f.eks ikke gi godbit/ikke snakke til henne, prøve å løpe lengre fra henne, ha båndet strammere under haken osv. Det blir litt padling med forbeina og ujevne bevegelser når hun ser opp. Bakfra skal hun verken være for trang eller bred, så prøv med ulike gangarter. Jeg vet folk har litt forskjellig erfaring med det; men min erfaring er at løse fronter blir bedre med høyere fart. Men det er så mye som kan være dårlig/bra med bevegelsene og så mye som kan gjøres ved handlingen for å bedre det at man nesten må se hva hundens svakheter og fordeler er og deretter prøve ut hva som kan gjøres for å gi best mulig bilde. Er det på NKK Bergen du skal stille henne kan vi jo se på det sammen.

Edit: glemte å si at hun ikke har et veldig stort showpreg over seg på oppstilling fordi hun henger litt med hodet. Prøv å stå lengre unna henne og få en litt bedre holdning på hals og hode! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og utfyllende svar. Det er hel strup, så den skal jo egentlig henge på skuldrene, men jeg orket ikke å fikse på dette hele tiden i dag :P Det er nok en annen sak i ringen. Ja, det er på NKK Bergen hun kan stilles, så vi kan sikkert se da om du får tid :ahappy: Jeg prøvde å løpe lengre fra henne noen ganger, og jeg følte hun løp bedre da, men for at hun skulle komme med på filmen, så måtte hun være såpass nærmt meg :P

Edit: Ja, hodet hennes synker veldig når hun står oppstilt, så jeg prøvde å få det opp ved å late som at jeg kastet godbiten på henne. Det er dette som ødelgger rygglinjen på det siste bildet. Når jeg står meg lengre unna prøver hun ofte å følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen har jo mange likhetstrekk med basenjien, og jeg likte denne. Søtt uttrykk, passe beinstamme for alderen, OK vinkler (skal shibaen også være moderat vinklet?) godt bryst. God haleansetning/ hylle og kryss.

Hun ser bakhøy ut på bildet, men det er jo også normalt for alder, og mye kunne nok vært rettet på om h'n var blitt strukket litt opp og fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert på langt nær: Det er vanskelig å få til virkelig gode black&tans, fordi de ofte blir for mørke. Denne frøkna har lite hvitt i fjeset (men det er kjempebra at hun ikke har hvitt under øynene, for "briller" skal det ikke være, men finnes for mye av!) og nedover beina (i alle fall ser det sånn ut på bildet), men det er detaljpirking. Jeg synes hun har en fantastisk beinstamme, og ser veldig blid og søt ut. :wub: Veldig bra stopp og perfekt ansatte ører.

Bilde av riktig b&t-hode på valp:

4_1298210992.jpg

Som Yodel sier er hun bakhøy nå, men det vokser hun nok av seg. Likevel er dette noe dommere ofte vil kommentere på utstilling, så her kan dere øve på at dere får dratt henne ut mens hun lar overlinja være rett og sterk. Jeg fristiller, men problemet med shibavalpene er at de er så knøttsmå at dersom de skal stå foran deg og se opp på deg, blir overlinja og nakkevinkelen helt forferdelig, spesielt dersom rompa er høy fra før. :whistle: Derfor foretrekker jeg å stille opp knertisen min enn så lenge, og holde henne stram med båndet i nakken. Silhuetten blir mye bedre, og man kan styre inntrykket i større grad. Når de lærer seg å stå og skue utover på egenhånd, trenger man ikke ta i dem. Imouto har vokst veldig jevnt, og har egentlig aldri vært bakhøy, men fordi de ofte får veldig lange lår ift leggen, passer jeg på å strekke henne godt ut så de fine vinklene hennes kommer fram. Det kan dere også tenke på, dersom lemmene i bakbeina ikke vokser jevnt.

Bilde av for langt lår på valp:

i40833557__szw530h275_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Veldig gode tips. Nå har hun aldri blitt utstillingstrent, og hun ville gjerne vise frem at hun hadde lært sitt av matfar :lol: Men vi skal trene mer :) Vi prøvde også å ta bilder av henne når hun travet for å få med bevegelsene, men det var ikke så lett, kan man si. Jeg syns ihvertfall de ser veldig fine ut også :ahappy:

Er de nøye på det med høy bakpart når de er på valpeshow selv om det er vanlig?

En video av japaneren som leker i snøen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...