Gå til innhold
Hundesonen.no

Nokre spørsmål


stineno

Recommended Posts

Hei, mitt namn er Stine og er ny på forumet. Eg og sambuaren min, Kjetil, har ein blandingsrase mellom border collie og belgisk fårehund tispe på 1 år. Faren min har ei border collie(reinrasa) som nettopp har fått kull på fire kvelpar med ein reinrasa border collie hannhund.

I forbindelse med dette har eg nokre spørsmål:

1. Korleis får vi tak i stamtavle på kvalpane? Er dette gjennom Norsk Kennel Klubb? Må mora registrerast i NKK?

2. Hannhunden er korthåra border collie, men tispa er langhåra. Er det sannsynleg at kvelpane blir korthåra då?

3. Kva er normal pris på borde collie kvelpar. Mora er ikkje registrert i kennelklubben men kjem frå gode linjer. Faren har godkjent bruksprøve.

Mvh

Stine

Sjå kor søte kvalpane er :blink:

post-7975-0-12267300-1299794082_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Hundesonen!

For å få et valpekull registrert i NKK, altså få stamtavle på kullet, må begge foreldredyrene være registrert i NKK. Hvis mor ikke er registrert enda, må hennes oppdretter sørge for at hun blir registrert først.

Det er også krav til at begge foreldredyr er ID-merket, og de må ha kjent røntgenstatus, altså være røntgenfotografert for hofteleddsdysplasi.

Pelslengdegenetikk kan jeg dessverre ikke noe om. Ei heller pris på bc-valper. Kan dere dokumentere noe av disse gode linjene, merittene, helsestatus og annet? Valper uten stamtavle selges som regel for lavere pris enn valper med stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...