Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellom hund til agility


Cathrine&Jazzi

Recommended Posts

Mudi?

Veit du litt om den? Av det jeg har lest så virker rasen ganske ustabil fordi den ikke har hatt noe spesiell rasestandard. Den virker også som en god håndfull å ha med å gjøre.

Hva med kromfohrländer?

Kan du fortelle litt mer om den? Synes det var vanskelig å finne noe særlig på nett om hva slags temperament og mentalitet den har.

Synes ikke det egentlig jeg. Blir jo omtrent aldri floker i den pelsen jo! :lol: Dessuten er det ikke alle som har så mye pels :lol:

1097.JPG

Ikke såå mye pels :icon_redface:

De er jo veldig pene da!

Tror jeg må ta meg en rundtur på noe hundestevner eller noe, sånn at jeg kan få hilst litt mer på de rasene som har kommet frem her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du litt om den? Av det jeg har lest så virker rasen ganske ustabil fordi den ikke har hatt noe spesiell rasestandard. Den virker også som en god håndfull å ha med å gjøre.

Send en pm til Stine&Ace her inne, hun har en særdeles trivelig mudifrøken som hun trener agility med :icon_redface:

Edit: Har du sett på DSG forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi er absolutt en hund å anbefale. MEN de bjeffer. Det kan dempes og kontrolleres, ingen problem. Er heller ingen førstegangs hund, så det er "vanskelig" å få tak i en mudi uten at oppdretter nesten godkjenner deg som valpekjøper. Missforstå meg rett. Det er til hundens og ditt eget beste :blink: Men gi meg en lyd om du vil vite mer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi er absolutt en hund å anbefale. MEN de bjeffer. Det kan dempes og kontrolleres, ingen problem. Er heller ingen førstegangs hund, så det er "vanskelig" å få tak i en mudi uten at oppdretter nesten godkjenner deg som valpekjøper. Missforstå meg rett. Det er til hundens og ditt eget beste :blink: Men gi meg en lyd om du vil vite mer. :lol:

Ja jeg har skjønt at de kan være litt krevende. Men jeg tror jeg må prøve å få møtt de forskjellige rasene før jeg finner ut hva som passer best for meg. Dp er jo heller ingen enkel rase, men den passer meg utmerket. Personlighet er viktig for meg i en hund. Men det er jo ikke alltid er så rasebestemt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme hit hvis du vil hilse på Lundii! (selv om etnahunden ikke er noen liten/mellom-hund da, tydeligvis.) Jeg har ferie en uke nå, så jeg er helt fri hele døgnet og skal INGENting. :(

Edit: Ellers så er rasespesialen for rasene innen Podencoklubben søndag 21. august, samme helg som NKK Bjerke, men motsatt dag av gruppe 5. I fjor var vi 3 etnahunder påmeldt, men 5 etnahunder tilstede. :o Og vi var 10 påmeldte på NKK Lillestrøm/Dogs4All i fjor! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å komme hit hvis du vil hilse på Lundii! (selv om etnahunden ikke er noen liten/mellom-hund da, tydeligvis.) Jeg har ferie en uke nå, så jeg er helt fri hele døgnet og skal INGENting. :P

Edit: Ellers så er rasespesialen for rasene innen Podencoklubben søndag 21. august, samme helg som NKK Bjerke, men motsatt dag av gruppe 5. I fjor var vi 3 etnahunder påmeldt, men 5 etnahunder tilstede. :icon_clapping: Og vi var 10 påmeldte på NKK Lillestrøm/Dogs4All i fjor! :hmm:

Vel, nå for tida er det mye lesing til eksamen og ingen bil. Takk for tilbudet :( Men kanskje jeg sender deg en pm mot sommern, evt. drar på rasespesialen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den så reservert som folk skal ha det til? Er vel det jeg er litt skeptisk til med rasen.

Liker egentlig kontaktsøkende hunder.

Hvordan er energi nivået?

Den er reservert, men blir den først kjent med folk, er det stor lykke hver gang den ser dem. Det er på en måte den reservasjonen som er en av baksiden ved rasen. Det er ikke noe problem vanligvis, så lenge man har det i bakhodet at den ikke nødvendigvis elsker alt og alle fra første stund, men enkelte individer går over grensen til å bli nervøse, og det er ikke fullt så hyggelig. Det er rett og slett en rase som liker sin flokk, og som gir sin flokk (sin eier) ubegrenset kjærlighet, men som kanskje ikke ser grunnen til å kaste seg over alle andre.

Kooikeren har et potensielt høyt energinivå, men det er egentlig ikke det fysiske som er utfordringen, men det mentale. Det er en "smart" hund, som lærer fort, og som lett syns ting er kjedelig hvis man ikke varierer, så det setter av og til eiers fantasi på prøve;) Agility har vist seg å være "perfekt" fordi den får brukt fysikken og det mentale på en gang, samtidig som rasen fysisk viser seg å passe veldig bra.

Men det skal sies at jeg kjenner omtrent like mange kooikere som konkurrerer i ulike hundesporter, som jeg kjenner kooikere som er helt vanlige familiehunder, og de funker bra til begge deler. Men du må være en hundeeier som vil bruke tid på hunden din, og som er forberedt på at alt ikke bare er rett fram alltid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den så reservert som folk skal ha det til? Er vel det jeg er litt skeptisk til med rasen.Liker egentlig kontaktsøkende hunder. Hvordan er energi nivået?

Den er reservert, men blir den først kjent med folk, er det stor lykke hver gang den ser dem. Det er på en måte den reservasjonen som er en av baksiden ved rasen. Det er ikke noe problem vanligvis, så lenge man har det i bakhodet at den ikke nødvendigvis elsker alt og alle fra første stund, men enkelte individer går over grensen til å bli nervøse, og det er ikke fullt så hyggelig. Det er rett og slett en rase som liker sin flokk, og som gir sin flokk (sin eier) ubegrenset kjærlighet, men som kanskje ikke ser grunnen til å kaste seg over alle andre.Kooikeren har et potensielt høyt energinivå, men det er egentlig ikke det fysiske som er utfordringen, men det mentale. Det er en "smart" hund, som lærer fort, og som lett syns ting er kjedelig hvis man ikke varierer, så det setter av og til eiers fantasi på prøve;) Agility har vist seg å være "perfekt" fordi den får brukt fysikken og det mentale på en gang, samtidig som rasen fysisk viser seg å passe veldig bra. Men det skal sies at jeg kjenner omtrent like mange kooikere som konkurrerer i ulike hundesporter, som jeg kjenner kooikere som er helt vanlige familiehunder, og de funker bra til begge deler. Men du må være en hundeeier som vil bruke tid på hunden din, og som er forberedt på at alt ikke bare er rett fram alltid;)

Men her føler jeg det er litt forskjeller også(bare for å kommentere dette med at den er reservert). Får du Kooikervalp bør du sosialisere hunden veldig godt med tanke på at den gjerne er litt reservert av natur. Men jeg må si at min Kooiker ikke er helt etter boka på alt. Jeg har jobbet mye med sosialisering, og heldigvis har jeg en hund som går bra i lag med andre hunder. Selvsagt har han typsiske Kooikertrekk, men jeg opplever ikke min hund som så reservert som jeg ble fortalt at "alle" er. Mulig det er fordi jeg jobbet mye med det, eller fordi han er en mindre reservert type.

Ellers mener jeg at om man går inn for å sosialisere Kooikern godt, så har man et bedre utgangspunkt for å få en mer omgjengelig hund av rasen enn om man skal "beskytte" den fordi den er litt reservert av natur (har hørt om de som gjør det). Da tror jeg man får en mye "særere" Kooiker, som jeg mener ikke nødvendigvis er det beste for hverken hund eller mennesker. Og så mener jeg at man ikke skal la Kooikern få lov til å "breske seg" som jeg kaller det. Noen mener at hundene skal få "ordne opp selv", men da får du en Kooiker som gjør det her oftere og oftere. Ihvertfall er min Kooiker sånn. Marvin har ikke fått lov til det, og han gjør det også sjelden/aldri. Men det skal sies at jeg har lært meg til å se når det kanskje kan forekomme, og da er jeg inne før det får skjedd. (Eks. i type hilsestadie kan jeg komme med en positiv bemerkning, og etter det er det kun lek som gjelder).

Jeg har møtt en Kooiker som klikka helt bare ved synet av andre hunder, i buret og ute. Hun jeg tenker spesielt på likte heler ikke mennesker, og var ingen referansehund for noen. Eiern sa klart i fra at hun er sur. Og det er kanskje disse hundene som folk husker og tror at det er vanlig.

Kooikern er jo også en hund man må være veldig konsekvent med, for den tester gjerne ut om du virkelig mener det. Jo mer man følger opp, jo mer føler ihvertfall jeg at det blir mindre og mindre av denne testingen.

Så selv om det er en myk rase, så må man også følge opp hele veien. Det er ivhertfall min erfaring.

Oppsummert, ja det er en rase som gjerne er reservert, men jo flinkere du er til å sosialisere, jo større utgangspunkt har du for at den nødvendigvis ikke blir så reservert.

Men du har en større sjanse for å få en hund som er det allikevel, enn om du velger en annen rase.

Jeg pleier ikke å anbefale min rase med mindre jeg tror at personen egner seg. Dvs synes det er en positiv utfordring å jobbe med alle sidene som følger med. Jeg synes det er artig og har lært masse, og jeg elsker hunden min. Men om du ikke er rett person vil du nok synes det er slitsomt og masete. Tror jeg. For som *Marianne sier, så er dette med reserverthet den andre siden av medaljen.

Med forbehold om rotete skrevet og at dette er basert på mine erfaringer og hvordan jeg oppfatter det.

*Marianne* har vært lenger borti rasen enn meg, bare så det er sagt :aww:

Energinivået - Det er en aktiv krabat som elsker å løpe og trene både fysisk og psykisk. Men min erfaring (igjen) er at den nok ikke nødvendigvis er like lett å motivere som en Border Collie eller lignende. Større utfordring, men det kan være spennende og lærrerikt! :)

Den blir gjerne med deg på alt fra en heldagstur til en times tur. Liker at det skjer noe, og vil mer enn gjerne være med der det skjer.

Ang AG, så er det mange som bruker Kooikern sinn innen den sporten, og de stortrives!

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Takk for utfyllende info begge to :) Nå ble jeg litt klokere på kooikeren..

Må si at den fortsatt står på lista.

Men jeg kommer jo ikke til å ta noe valg før jeg har møtt noen individer av de forskjellige rasene jeg vurderer.

Synes det er viktig å se de og hilse på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Takk for utfyllende info begge to :) Nå ble jeg litt klokere på kooikeren..

Må si at den fortsatt står på lista.

Men jeg kommer jo ikke til å ta noe valg før jeg har møtt noen individer av de forskjellige rasene jeg vurderer.

Synes det er viktig å se de og hilse på de.

Ja det forstår jeg, det gjorde jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie må jo være perfekt! Jeg børster min ca tre ganger i halvåret, hehe, og hun er ikke plaget med floker. Hun bjeffer noe, f.eks når noen kommer på døra (helt okey for min del), og hvis hun har det knallgøy i lek med andre hunder. Hun er superlettlært og ELSKER agility!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...