Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell for lapphund

Recommended Posts

Skrevet

Har i sommer kjøpt ei svensk lapphund tispe.. hun er nå 9mnd og har en enorm tykk pels..

Tenker litt med skrekk blandet fryd til våren, hun har så mye underull at det er helt umulig å finne huden under den..

Så jeg lurte på om det var noen gode tips til kammer, underullskammer som ikke lugger.. Hun er desverre ikke glad i å bli børstet, selv om jeg bare har vendt henne til karde med knotter på slik at det skal ikke være vondt(men med så mye underull kommer vi oss ikke til bunnen) Og så lurte jeg på tips til å kunne fjerne floker bak ørene på en mest lettvint og skånsom måte..

Skrevet

Har ikkje forslag til børster... Slet med mye underull på min når han var under ett år, samt at han ikkje var spesielt glad i å bli børstet. Brukte "schäferkarde", og ellers måtte han bare lære seg at lugging ble det innimellom. Han er blitt helt grei på pelsstell nå, men det tok litt tid.

Flokene bak ørene hadde eg bare klipt vekk. Med så mye pels viser det ikkje at du har klippet. Når du har fått flokene vekk, prøv å kamme gjennom pelsen rundt ørene 1-2ggr pr uke for å unngå floker.

Skrevet

Det finnes balsam til hund på sprayflaske, som gjør det lettere å gre ut floker. Men tjukke, harde floker er det like greit å bare klippe av som Ingidano sier.

Jeg støtter også schäferkarde; da kommer du helt ned til huden. Kan være lurt å ta litt og litt pels når du børster, og gå gjennom pelsen lagvis. Det hjelper lite å bare dra over i lange tak. Hvis tispa di er 9 mnd nå, vil hun sannsynligvis slippe pelsen ganske snart, om hun ikke har gjort det allerede. De slipper gjerne pelsen i forbindelse med løpetid, og om hun ikke har hatt sin første løpetid enda er den vel rett rundt hjørnet nå :) Underulla tover seg lett i den alderen der, så det kan godt hende hun har massevis av løs pels som bør børstes ut.

05-p225.gif

Skrevet

Eventuelt bare børste litt oftere? :P

Kjekt utstyr for slikt i mine auger er:

Greyhound Antistatisk kam (veldig fin generelt for og få ut floker osv)

EZ-Groomer Underulls karde

Ein god Schaefer Karde/ T-Rake

Ein flokeskjærer

Og ein helt normal børste.

Har man noko av dette burde mann jo strengt tatt klare seg veldig bra :)

eventuelt FURMINATOR :P

Skrevet

Takk for flotte svar :wub:

Skal gå i innkjøp av noen børster/kammer nå..

Er skikkelig vanskelig å se noe som helst med de flokene bak ørene på henne, hun er jo kullesvart :lol:

Men kanskje en flokekutter kan hjelpe der..

Ellers er pelsen slik hun skal være, har hatt Eurasiere før og de hadde ikke i nærheten på tykk underull som denne tøtta har.. og som jeg har skjønt er lapphundene slik :wub:

Derfor jeg ser med skrekk å gru mot at hun skal miste underulla.. for med Eurasieran brukte jeg bare en vanlig kam og det gikk fint..

Prøvde Furminator på Eurasieren jeg hadde, den kutta dekkpelsen så noe slikt dyrt redskap kjøper jeg ikke igjen.. trasi for den tok underull bra, men det nyttet jo lite da hunden så ut som den hadde fantasveis

Håper ikke og tror ikke løpetiden er i nærheten enda.. her er en valp som er veldig valpete og sen i utviklingen :lol: Krysser jo fingrene for at det ikke skjer da vi skal på utstilling om 2 uker og pelsen er helt optimal nå!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...