Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal bytte for til tispe som skal parres,


trulte

Recommended Posts

Jeg fôrer mine 2 på Royal Canin, men har lyst å bytte. Cairnen vår spiser det meste, men ETT-tispa Tupy spiser bare fordi hun "må". Mistenker at hun ofte bare spiser for at cairn-en ikke skal ta det.

Hun skal parres om ca 1 uke, så når bør jeg bytte for? Er kanskje ikke det beste tidspunktet for fôrbytte, burde ha gjordt det før parringen, men løpetiden kom 2 mnd før tiden. Hun er forressen ikke tynn, har faktisk bittelitt for mye nå.

Noen meninger? Bytte nå med en gang? Eller vente til hun er parret? Vente til valpene er født, eller ikke bytte før valpene er solgt? Eller spiller det ingen rolle når jeg bytter?

Hvilke fôr forer dere med? Tror jeg vil fortsette med tørrfôr. Har kun prøvd RC sitt, så har kun erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine hunder, i forbindelse med parring, fòrte jeg de normalt (for øvrig Pro Plan) fram til det var ca tre uker til forventet fødsel. Da økte jeg fòrmengden gradvis med ca 1/3 (eller noe i den duren).

Etter fødsel og fram til valpene var ca 5/6 uker (mens de diet) ga jeg tispa 50% valpefòr og 50% "normal" fòr.

Dessuten, istedenfor å fòre èn gang daglig som jeg vanligvis gjør med mine hunder, fikk hun mat tre ganger daglig.

Noen tisper taper seg veldig i vekt mens de dier, kommer an på hvor stort kull, og da er det selvsagt vanlig å øke fòrmengden etter behov. Feks. min ene tispe som fikk 6 valper (ene døde) i sitt 2. kull ble brått veldig tynn etter fødsel. Hun fikk stort sett fri tilgang til mat en periode slik at hun fikk lagt på seg.

Jeg har alltid fòrt Eukanuba sitt valpefòr da både tispa og valpene foretrekker det framfor Pro Plan sitt valpefòr.

Edit: beklager, så etterpå hva du egentlig spurte om :lol: Skal du bytte fòr kan du bare gjøre det nå, ser ingen grunn til ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...