Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt råd og hjelp her jeg..

Enits

Recommended Posts

Guest Gråtass

Men du kan ikke begynne å sykle med henne før hun er blitt voksen og ferdig utvokst. Du kan vel begynne så smått på sensommeren-høsten. Fram til da vil hun nok være veldig fornøyd med å få springe løs i skogen hvor hun får brukt seg skikkelig i ulent terreng og ellers noe sammen med andre hunder. Det er også fin trim for dem bare å gå i bånd, enten pent eller i sele foran deg i strikk.

Noe som er veldig enkelt hodetrimmessig er å slenge ut noen godbiter på bakken eller i huset slik at hun må snuse det frem. Veldig grei aktivitet på dager hvor man ikke rekker å gjøre så mye annet. Eller du kan fylle en kong med godbiter som hun må jobbe for å få ut. Til våren kan du lære henne å gå spor.

Dette er det svært delte meninger om. Jorunn Grøndalen vet på NVH med spesialfelt i skjelettlidelser, syklet med sine vorstehre fra de var 5 mnd gamle. Så lenge det går rolig for seg og ikke på asfalt er det ikke noe problem i følge henne. Jeg har aldri satt noen fysiske begrensninger på mine hunder hverken på tur, i terrenget eller andre situasjoner og så lenge man bruker hodet bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Men du kan ikke begynne å sykle med henne før hun er blitt voksen og ferdig utvokst. Du kan vel begynne så smått på sensommeren-høsten. Fram til da vil hun nok være veldig fornøyd med å få springe løs i skogen hvor hun får brukt seg skikkelig i ulent terreng og ellers noe sammen med andre hunder. Det er også fin trim for dem bare å gå i bånd, enten pent eller i sele foran deg i strikk.

Noe som er veldig enkelt hodetrimmessig er å slenge ut noen godbiter på bakken eller i huset slik at hun må snuse det frem. Veldig grei aktivitet på dager hvor man ikke rekker å gjøre så mye annet. Eller du kan fylle en kong med godbiter som hun må jobbe for å få ut. Til våren kan du lære henne å gå spor.

Ja foreløpig storkoser hun seg når vi går i skogen :) da blir hun sliten og god :P

det med å slenge ut godbiter funker relativt dårlig, hun tar kun de hun ser og så driter hun i resten til hun tilfeldigvis kommer borti noen.. Men er vel kanskje bare å fortsette å prøve :P

Hvordan lærer man de å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja foreløpig storkoser hun seg når vi går i skogen :) da blir hun sliten og god :P

det med å slenge ut godbiter funker relativt dårlig, hun tar kun de hun ser og så driter hun i resten til hun tilfeldigvis kommer borti noen.. Men er vel kanskje bare å fortsette å prøve :P

Hvordan lærer man de å søke?

Du kan holde henne i halsbåndet mens du kaster ut en neve godbiter innen ca en meters radius og deretter slippe henne. Da har hun et lite område å søke på og har fått sett at du kastet dem ut, det vil være en stor påvirkning/motivasjon. Så kan du øke radiusen du slenger godbiter i etter hvert som du ser hun blir flinkere til å bruke nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan holde henne i halsbåndet mens du kaster ut en neve godbiter innen ca en meters radius og deretter slippe henne. Da har hun et lite område å søke på og har fått sett at du kastet dem ut, det vil være en stor påvirkning/motivasjon. Så kan du øke radiusen du slenger godbiter i etter hvert som du ser hun blir flinkere til å bruke nesen.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke denne tråden omhandle deg og dine til tider suspekte meninger, men jeg klarer ikke "sitte på fingrene mine lenger":

Jeg veit ikke hva slags hundehold du har, hvor gammel du er eller hva slags erfaringer du har, men til tider kommer du med så vanvittig sjuke og lite reflekterte innspill at jeg blir helt matt. Som feks i tråden om fôrhunder, hvor du mente at en slik avtale aldri kan være rettferdig eller hensynsfull overfor begge parter. Og nå kommer du her med sleivkjeften din i en tråd det sannsynligvis har kosta Enits en hel del å opprette, og serverer oss dette kvasispirituelle pisspreiket uten en gang å lese gjennom tråden?!? Hva i all verden er du ute etter? Du får dessverre ingen championsløyfe for antall innlegg her på sonen, og bør definitivt vekte ordene dine litt bedre i framtida. Makan.

Rett fra levra, SandyEyeCandy. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...