Gå til innhold
Hundesonen.no

Reservasjoner mot "Årets mestvinnende rase"

Crush

Recommended Posts

Klippet fra nkk:

Formålet med årskonkurransen er å øke deltakelsen og konkurransen på utstillingene. Konkurransen medfører ingen stambokberettiget tittel. Dansk Kennel Klub har allerede etablert en tilsvarende årskonkurrans

Følgende klubber har valgt å reservere seg mot deltagelse:

Norsk Basenji Klubb

Norsk Bassetklubb

Norsk Berner Sennenhund Klubb

Norsk Bichon Frisé Klubb

Norsk Bulldog Klubb

Norsk Engelsksetterklubb

Norsk Gordonsetter Klub

Norsk Grand Danois Klubb

Norsk Lhasa Apso Klubb

Norsk Old English Sheepdog Klubb

Norsk Schäferhund Klub

Norsk Shih Tzu Klubb

Norsk Shiba Klubb

Norsk Siberian Husky Klubb

Norsk Terrier Klub

Ungarsk Vizsla Norge

Norsk Welsh Corgi Klubb

Noen som vet hvorfor klubber velger å gjøre dette? Jeg vet at feks Grand Danoisklubben ikke har gjort dette i samråd med sine medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akkurat det samme.

Er medlem av en av raseforeningene som har reservert seg mot å delta på dette.

Og vi har ikke fått en dritt av info, eller muligheten til å si hva vi mener om saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akkurat det samme.

Er medlem av en av raseforeningene som har reservert seg mot å delta på dette.

Og vi har ikke fått en dritt av info, eller muligheten til å si hva vi mener om saken...

samme her, men skal spørre på årsmøtet om 1,5 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubbene fikk en frist til 20. februar på å uttale seg om denne saken. Jeg husker ikke når vi fikk informasjon om det, men det var godt utpå nyåret før saken ble offentliggjort på NKKs sider (og i e-post til klubbene). Jeg tror vi hadde omtrent 1 mnd svarfrist.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan medlemmene i klubbene skulle blitt involvert i avgjørelsen i en slik sak? Har man ikke tiltro til styret i sin egen klubb? For vår del kom saken opp alt for seint til å bli tatt opp som sak på årsmøtet, så vi avgjorde det på et vanlig styremøte (og NKK gjorde det slik at dersom man IKKE svarte på henvendelsen, så aksepterte man automatisk ordningen, så det var ingen mulighet til å vente på å få involvert alle medlemmer).

Jeg er skeptisk til ordningen da jeg mener den kan undergrave raseklubbenes egne interne konkurranser. Det er raseklubbene som forvalter rasen, ikke NKK, og da synes jeg det blir feil at NKK skal arrangere egne konkurranser og ødelegge for klubbens eget arbeid.

Jeg synes forøvrig det er alt for lett å klage og syte over klubbens idiotiske styre når man selv tydeligvis ikke har satt seg så fryktelig godt inn i det man klager over.

EDIT: Saken har ligget ute på NKKs nettsider i like lang tid som klubbene ble informert om det, så det har vært mulighet for alle som har vært interessert i dette til å kontakte sine egne raseklubber angående saken... men det er jo alltid sånn at man ikke forstår rekkevidden av det som skjer, før det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Saken har ligget ute på NKKs nettsider i like lang tid som klubbene ble informert om det, så det har vært mulighet for alle som har vært interessert i dette til å kontakte sine egne raseklubber angående saken... men det er jo alltid sånn at man ikke forstår rekkevidden av det som skjer, før det har skjedd.

Helt enig!

Selv tok jeg ikke kontakt med raseklubben, da jeg håpet de ville akseptere, og var redd de ville si imot om de så at det faktisk var interesserte i rasen til denne tittelen.

Jeg er usikker på om jeg mener den er bra eller ikke, men alt innen utstilling på münsterländer har jo brukskrav (utenom CACIB, men int uch har krav) og dermed syntes jeg det hadde vært litt morro med en ren utstillingskonkurranse :icon_redface:

Samt at det selvfølgelig betyr noe at dette er en tittel vi (Chico og jeg) har et håp om å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det ene utelukker det andre.

Hvorfor skal det være et problem at raseforeninga også kårer årets utstillingshund etter egne kriterier?

Det er jo to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at det selvfølgelig betyr noe at dette er en tittel vi (Chico og jeg) har et håp om å oppnå.

Det er ingen offisiell tittel man får gjennom denne konkurransen. Det er i grunnen ikke annet enn heder og ære :icon_redface:.

Jeg skjønner ikke hvordan det ene utelukker det andre. Hvorfor skal det være et problem at raseforeninga også kårer årets utstillingshund etter egne kriterier? Det er jo to forskjellige ting.

Nei, det ene utelukker ikke det andre, men det vil unektelig se litt merkelig ut at en hund går rundt og kaller seg årets NKK-briard, mens en annen er årets utstillingsbriard? Vi har åpnet for at rasen skal delta i denne ordningen, men sendte brev til NKK om at vi deltar under tvil, og at det er ønskelig å evaluere ordningen etter en tid.

Det jeg ser at kan skje, er jo at en hund som har stilt flere ganger på utstillinger med svært få påmeldte blir årets NKK-briard (det er skjelden mer enn 1-2 påmeldte på utstillingene nordpå og i Trøndelag f eks) uten å ha hatt et snev av konkurranse, og da er det ingen reell vinner etter mitt skjønn. Hensikten med konkurransen er jo å få folk til å reise rundt på NKKs utstillinger, men innen min rase vil ikke en slik konkurranse trigge akkurat det for andre enn dem som allerede reiser rundt, og da er det jo ikke noe poeng, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er dumt av NKK- de vil øke påmeldingene og konkurransen på sine utstillinger og gjøre de "små" utstillingene mindre gjeve. Er ikke konkurransen stor nok på NKK s utstilinger om ikke "storvinnerne" som har alt de trenger av cert skal troppe opp på alt som er av NKKs utstillinger for å tjene poeng? Som Siri påpeker tar de heller ikke høyde for antall påmeldte på de forskjellige utstillingene- og blir det da rettferdig?

Jeg skrev mail til klubben vår med mine ønsker, og begrunnet mine synspunkter bl.a. med at:

*Spesialutstillingen vår blir mindre attraktiv- denne drar jo mange poeng som nå ikke blir like interessant for poengjegerne. Jeg vil anta at NKK's "tittel" henger høyere enn NBK's

*Konkurransen på NKK's utstillinger blir større. De som ikke trenger fler storcert vil mulig dra bare for å sanke poeng. NKK's utstillinger blir gjevere.

*Mindre konkurranse på de små utstillingene. Disse blir ikke lenger så "gjeve".

*En mindre grunn til å være medlem av NBK. Mestvinnerlista til NBK er jo med som en bidragsyter til medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en "tittel" som bare de mest utst.kåte kan konkurrere om uansett - da alle utst. teller, så den som reiser mest får lett flere poeng.

En stupid greie som kun de som er helt i toppen vanligvis blir BIR eller BIM på utst. bryr seg om. For alle andre er den revnende likegyldig.

OG det Siri sa - om to forskjellige "mestvinnende" i en rase..

Tullete greie, men, men - klubbene jeg er medl. av vil jo ha det, så da så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen offisiell tittel man får gjennom denne konkurransen. Det er i grunnen ikke annet enn heder og ære :icon_redface:.

Har jeg sagt noe annet?

Men det er fremdeles noe man f.eks. kan skrive på nettsiden om den hunden. Og kravene står jo på NKK sine sider, og innebærer ikke brukskrav eller lignende, da det kun referer til BIR og BIM plasseringer.

Altså ser jeg ikke at det skader på noen måte, på min rase ihvertfall. Ingen som vil velge min hannhund fremfor en på hannhundlisten bare fordi han er Mestvinnende kleiner münsterländer på NKK-utstillinger liksom. Er jo bare morro for slike som meg som liker utstilling, men ikke har jaktpremiert hund.

Neste hunden min skal det nok ikke være noe problem med premie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe annet?

Tja, her f eks?

Jeg personlig tolker en sånn uttalelse som at man tror dette medfører en tittel.

Er jo bare morro for slike som meg som liker utstilling, men ikke har jaktpremiert hund.

Ja, nettopp - det er litt moro bare... og gjennom dette fremmer NKK nok en gang hunder som ikke trenger å vise at de duger til annet enn å løpe venstresvinger. Det hadde stått større respekt av det om NKK faktisk innførte en pris for den hunden som BÅDE gjennom utstilling og bruksmeritteringer kunne vise til gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her f eks?

Jeg personlig tolker en sånn uttalelse som at man tror dette medfører en tittel.

Jeg får vel skrive som SusanneL "tittel" da, men i alle dager, jeg kan da lese vøtt. Og står på NKK sine sider at det ikke er stambokberettighet. Men det er jo ikke BIG og BIS plasseringer heller :icon_redface:

Ja, nettopp - det er litt moro bare... og gjennom dette fremmer NKK nok en gang hunder som ikke trenger å vise at de duger til annet enn å løpe venstresvinger. Det hadde stått større respekt av det om NKK faktisk innførte en pris for den hunden som BÅDE gjennom utstilling og bruksmeritteringer kunne vise til gode resultater.

Men det gjør jo raseklubbene? Hva er vitsen med to nesten like mestvinnerlister?

Raseklubben tilpasser også brukskravet etter rasen, ikke bare rasegruppen f.eks. (som det er for gruppe 7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel skrive som SusanneL "tittel" da, men i alle dager, jeg kan da lese vøtt. Og står på NKK sine sider at det ikke er stambokberettighet. Men det er jo ikke BIG og BIS plasseringer heller :icon_redface:

Men det kan da ikke jeg vite at du gjør når du skriver som om du ikke gjør det...

Hva er vitsen med to nesten like mestvinnerlister?

Ehhhhhh... det er jo nettopp det det blir når NKK innfører en EGEN konkurranse (det er ikke alle raser som har krav om bruksmeritter vet du).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan da ikke jeg vite at du gjør når du skriver som om du ikke gjør det...

Jupp, ved å unngå å hoppe til konklusjoner, og spørre hva jeg mener med tittel :icon_redface::icon_cry: (jeg vet jeg er kverulant nå, men jeg setter pris på at man ikke bare konkluderer med at jeg er en uvitende smårips)

Ehhhhhh... det er jo nettopp det det blir når NKK innfører en EGEN konkurranse (det er ikke alle raser som har krav om bruksmeritter vet du).

Da får raseklubbene reservere seg. Og jeg er helt sikker på at det er sjans allerede nå, til å si ifra at man ønsker å reservere seg fra og med 2012.

Det vil også gi tid til å informere medlemmer og evt. stemme over det :icon_redface:

Jeg kan kun snakke for min egen raseklubb, og min egen mening, dog jeg ikke har helt bestemt meg hva jeg mener over det hele. Men den ene meningen nevnte jeg, og det er at det er litt deilig å ha én konkurranse som ikke bare fokuserer på brukskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...