Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som trener IPO ?

Brukshunder

Recommended Posts

Trente det en periode med min forrige dobber. Jeg var nysgjerrig på sporten, men etterhvert fant jeg ut at det ikke passet til meg med mine ambisjoner (eller mangel på det) samt hunden ikke taklet det så bra, så da fokuserte jeg heller på andre ting som passet oss bedre.

Det er mye jobb og man må bruke mye tid på det, med GODE figuranter og treningsmiljø, for å lykkes. Og hunden må være mentalt sterk og balansert nok til å tåle det.

En fin måte på å få innføring i det, er å ta et RIK grunnkurs. Det må man uansett igjennom for å få lisens til å begynne å trene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å trene IPO med min rottweiler.

Har vært nysgjerrig på sporten i flere år, men latt bli å trene av følgende årsaker:

1) Jeg har ikke hatt noen hund som jeg har ansett vært stabil og bra nok for det

2) Jeg har ikke hatt noen figurant som jeg har kjent at jeg har stolt på.

Nå har jeg begge deler :) En hund som er helt fantastisk å jobbe med og en figurant som jeg stoler til 110% på og som deler min tanke om å kjøre på ren byttesdrift/sosial kamp.

Så er jo selve bitearbeidet en forholdsvis liten del av det hele - det krever mye lydighet av hunden og mye jobb av både hund og fører.

Jeg har prøvd på mange ulike hundesporter innen jeg testet IPO og kjenner at jeg nå virkelig har funnet min sport (forruten konkurranselydighet som ligger meg varmest om hjertet).

Innen man begir seg ut på en treningsform som IPO (om man tenker bare på bitearbeidet) så bør man ha god erfarenhet med å kunne lese hund - dette fordi man er inne å trykker på knapper som kan bli veldig feil om man ikke hånterer det på riktig måte.

Reis rundt å titt på flere treninger og konkurranser innen du tenker på å komme inn i en treningsgjeng selv sånn at du kan skape deg en oppfattning om treningsmetodene innen gruppene. Dette fordi det finnes mange måter å trene IPO på - både bra og mindre bra.

Hvorfor er du interessert i å trene IPO? Hva har du for hund selv? Hvor mye treningstid kan du legge ned? Er du interessert i å konkurrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

En fin måte på å få innføring i det, er å ta et RIK grunnkurs. Det må man uansett igjennom for å få lisens til å begynne å trene det.

Dette er Only Blondie, bare gadd ikke å bytte konto.

Jeg syns mye ved IPO sporten virker spennende, men man har jo mye av det samme (uten om bitearbeidet) innenfor bruks også. Men jeg lurer på angående RIK kurset. Er dette noe man tar med en hund på også, eller er det mer teorien bak IPO trening? Det er jo lurt å vite, så jeg ikke dukker opp med en Papillon der liksom :P Heller vente til jeg har en litt større og egnet hund til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mye ved IPO sporten virker spennende, men man har jo mye av det samme (uten om bitearbeidet) innenfor bruks også. Men jeg lurer på angående RIK kurset. Er dette noe man tar med en hund på også, eller er det mer teorien bak IPO trening? Det er jo lurt å vite, så jeg ikke dukker opp med en Papillon der liksom :P Heller vente til jeg har en litt større og egnet hund til det.

Neiii, vi prøver IPO med papillonene :D Har seriøst lyst til å prøve :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener IPO og synes det er kjempe morsomt =) Og bikkjene synes også det er stas ;) Men det er viktig å komme seg inn i et godt treningsmiljø med gode figuranter. For man er avhengig av hjelp =) Men er man interessert i sporten, så anbefaler jeg at man tar kontakt me et miljø i nærheten og drar på treninger for å se..

Jeg har tenkt til å starte opp med Ipo trening på cane corson og boerboel'en min nå.

Hadde en malle som jeg brukte til det. Å lydigheten er det jeg også likte best..

Boerboel'n får du ikke starte me, siden den ikke er registrert..

Grunnkurset er et kurs som går på føreren.. Men på mange kurs får man mulighet til teste sin egen hund på figurant. Kurset inneholder mye teori om hvordan man trener og litt slikt på treningene. For å få kurset godkjent, må man være medlem i NKK =)

Føler du det er litt tidlig enda, så er det jo bare å ta kontakt me et treningsmiljø i nærheten og dra på treningene og se.

Og hvis du ikke vil drive me bitearbeid, så finnes det mange forskjellige programmer (som faktisk er internasjonale slik at du kan konkurrere i utlandet i samme program) uten bitearbeid også. Da trenger du heller ikke et grunnkurs..

Men IPO er gøy ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bitearbeid som er det kule hvis man har en papillon man vil prøve for morro skyld :innocent: SL er jo noe man faktisk kan drive med hvis man har en papillon, men folk hadde virkelig blitt sjokkerte om man hadde drive med bitearbeid med en sånn en :D Nei, jaggu, jeg skal spørre en jeg kjenner som driver med ipo om han har lyst til å prøve med Frøken, om ikke bare for å få en god latter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bitearbeid som er det kule hvis man har en papillon man vil prøve for morro skyld :innocent: SL er jo noe man faktisk kan drive med hvis man har en papillon, men folk hadde virkelig blitt sjokkerte om man hadde drive med bitearbeid med en sånn en :D Nei, jaggu, jeg skal spørre en jeg kjenner som driver med ipo om han har lyst til å prøve med Frøken, om ikke bare for å få en god latter :lol:

hehe nå er det ingen selvfølge at du klarer SL me en liten hund heller da. Under lydighetsbiten skal jo faktisk hunden apportere over hinder og møne. Og hinderet er jo på ca 1 m høyt. Så det kan jo bli en liten utfordring for en liten hund når han har 650g apportbukk i kjeften også ;)

Men har sett bilder av en whippet i bevoktning ;) Så det er jo bare å prøve, men høyst sannsynlig mangler det en del mot for at det skal funke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe nå er det ingen selvfølge at du klarer SL me en liten hund heller da. Under lydighetsbiten skal jo faktisk hunden apportere over hinder og møne. Og hinderet er jo på ca 1 m høyt. Så det kan jo bli en liten utfordring for en liten hund når han har 650g apportbukk i kjeften også ;)

Men har sett bilder av en whippet i bevoktning ;) Så det er jo bare å prøve, men høyst sannsynlig mangler det en del mot for at det skal funke ;)

Trodde hinder og apport ble tilpasset etter hundens størrelse som i lydighet? Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Venninna mi sier hun har hørt om dvergsnusere i tyskland eller noe som driver med Ipo, og det er jo kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hinder og apport ble tilpasset etter hundens størrelse som i lydighet? Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Venninna mi sier hun har hørt om dvergsnusere i tyskland eller noe som driver med Ipo, og det er jo kult :D

hinderet og apporten er såvidt jeg har hørt alltid like høyt, så dermed går jo alle raser som ikke kan hoppe så høyt og bære så tungt rett ut. Litt synd for det virker som en intresang sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hinderet og apporten er såvidt jeg har hørt alltid like høyt, så dermed går jo alle raser som ikke kan hoppe så høyt og bære så tungt rett ut. Litt synd for det virker som en interessant sport :)

Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinderet, møna og tyngden på apportbukk er fastsatt i reglementet og er fast uavhengig av rase.

Og joda, jeg forstår at det er kjedelig for dere med mindre rase. Men det er jo ikke umulig. Hvis dere søker på youtube, så finnes det en jack russel terrier som gikk ipo. Den er jo ikke stort større enn papillon.. Så det handler kanskje litt om individ også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men det er viktig å komme seg inn i et godt treningsmiljø med gode figuranter. For man er avhengig av hjelp =) Men er man interessert i sporten, så anbefaler jeg at man tar kontakt me et miljø i nærheten og drar på treninger for å se..

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

Isåfal legger de jo opp til at kun store bruksraser kan være med omtrent. :hmm:

Er vel kanskje fordi det er en type hundesport beregnet for raser med litt størrelse?

Vet om Airdale terrier som har deltatt ved det Tyske mesterskapet i IPO og pincher som deltar i mondioring 2. Men har aldri sett resultatliste med DS som deltager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er der IPO-miljøet mangler litt "vidsyn", fordi om man kommer med en annen rase enn Schäfer, Malle eller Rottis, så blir man faktisk nedprioritert (i alle fall her i området) :getlost:

Jeg vil nok til og me tro at i noen miljøer blir du nedprioritert bare fordi du ikke har gjeter også.. Men heldigvis er det langt ifra alle som er såpass innbarka ;)

Men jeg er egentlig litt enig at man skal ikke komme på trening og ta det for gitt at figuranten skal legge ned masse tid og arbeid i hunden når man kanskje ser at hunden verken er egna og at fører ikke legger ned arbeid i verken spor eller lydighet.. Figurantene er jo der på frivillig basis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje fordi det er en type hundesport beregnet for raser med litt størrelse?

Vet om Airdale terrier som har deltatt ved det Tyske mesterskapet i IPO og pincher som deltar i mondioring 2. Men har aldri sett resultatliste med DS som deltager.

Hakke peiling på hvilket land det var jeg, kan hende de bare trente for morro også :)

Foreldra til venninna mi bruker riesen! Svæære, kraftige dyr, ville ikke blitt angrepet av en sånn en :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at RIK lisensen gjeder deg OG hunden. En av tingene hunden må igjennom er ferdselsprøve for å kunne få det. Stemmer ikke det?

Om det ikke er blitt forandret, så er det bare at eier skal ha RIK grunnkurs. Men man må søke for hver hund man skal trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er blitt forandret, så er det bare at eier skal ha RIK grunnkurs. Men man må søke for hver hund man skal trene med.

Det stemmer det.. RIK grunnkurset er for fører og det holder at man tar det kun en gang.. Men man er nødt å søke til NKK for lisens for deg og hunden, og den lisensen gjelder kun for ekvipasjen.. Men så kan du jo søke om lisens for hvor mange hunder man vil da =)

For at man kan starte i en av programmene, så er det krav om at hunden må ha bestått ferdelsprøve =) Dette skal underskrives i ei resultatbok fra dommeren på prøvedagen =)

Red: men du trenger ikke å ha bestått ferdelsprøve for å få lisens og du trenger heller ikke lisens for å gå opp til ei ferdelsprøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg vil nok til og me tro at i noen miljøer blir du nedprioritert bare fordi du ikke har gjeter også.. Men heldigvis er det langt ifra alle som er såpass innbarka ;)

Men når man har en rase som svært ofte brukes innen IPO/VPG/SchH i rasens hjemland, er det frustrerende å bil sett ned på fordi man ikke har noen av de andre nevnte rasene :aww:

Jeg gikk RIK-grunnkurs hvor hundene til deltagerne også fikk prøve seg litt med bitepølser i snor. Men det var for de som hadde Rottis eller Schäfer, ikke for oss to deltagerne som hadde andre raser.

Men jeg er egentlig litt enig at man skal ikke komme på trening og ta det for gitt at figuranten skal legge ned masse tid og arbeid i hunden når man kanskje ser at hunden verken er egna og at fører ikke legger ned arbeid i verken spor eller lydighet.. Figurantene er jo der på frivillig basis..

At figurantene stiller opp helt frivillig er jeg fullstendig klar over ;)

Men at miljøet trenger flere seriøse som trener er helt klart, men fordi jeg ikke har "riktig" rase har jeg ikke sjanse til å "komme inn i miljøet" i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man har en rase som svært ofte brukes innen IPO/VPG/SchH i rasens hjemland, er det frustrerende å bil sett ned på fordi man ikke har noen av de andre nevnte rasene :aww:

Jeg gikk RIK-grunnkurs hvor hundene til deltagerne også fikk prøve seg litt med bitepølser i snor. Men det var for de som hadde Rottis eller Schäfer, ikke for oss to deltagerne som hadde andre raser.

Men at miljøet trenger flere seriøse som trener er helt klart, men fordi jeg ikke har "riktig" rase har jeg ikke sjanse til å "komme inn i miljøet" i det heletatt.

Skjønner godt frustrasjonen din jeg ;) Og bare så det er sagt; min kommentar ang at figurantene stiller opp frivillig og slikt, det var mest rettet på de som vil gjøre det fordi det er kult eller fordi det hadde vært kult fordi det ikke er vanlig innen rase, feks en liten rase.. Man må være litt realistisk ;P

Du får komme i miljøet jeg holder til da, du har sikkert allerede skjønt hvor jeg holder til. Så da er det bare å komme på banen =) Vi har andre raser enn de 3 vanligste liksom =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boerboel'n får du ikke starte me, siden den ikke er registrert..

Boerboel'n får du ikke starte med i Norge, men siden de konkurrerer med Amerikansk Bulldog i USA så tror jeg du også kan konkurrere med boerboel'n der.

Og hvis du ikke vil drive me bitearbeid, så finnes det mange forskjellige programmer (som faktisk er internasjonale slik at du kan konkurrere i utlandet i samme program) uten bitearbeid også. Da trenger du heller ikke et grunnkurs..

Men IPO er gøy ja ;)

IPO er en internasjonal konkurranseform, uansett hvilket land du velger å konkurrere i så er regelverket(programmet) det samme. Men enkelte land har satt begrensninger på hvilke raser som kan delta. Amstaff feks; rasen er ulovlig i Norge, men jeg kan delta på IPO konkurranser i Norge. I Sverige hvor amstaffen er lovlig får jeg ikke delta på IPO konkurranser.

I bla USA kjører de rene sporkonkurranser innen IPO med stambokførende titler.

I USA trenger man heller ikke RIK lisens for å trene bitearbeid.

Kan du forklare den der? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Hinderet, møna og tyngden på apportbukk er fastsatt i reglementet og er fast uavhengig av rase.

Og joda, jeg forstår at det er kjedelig for dere med mindre rase. Men det er jo ikke umulig. Hvis dere søker på youtube, så finnes det en jack russel terrier som gikk ipo. Den er jo ikke stort større enn papillon.. Så det handler kanskje litt om individ også ;)

Hvis det er Mr. Murphy du mener så sto han ikke tilbake på hverken mot eller innsatsvilje, men som treningsfiguranten hans fortalte så hadde Mr. M ikke sjangs i havet på å komme seg over hinderet med apportbukken(han kunne nok stått på timesvis og stanget hodet i hinderet, med apportbukken i kjeften), så Claudia valgte å bruke ham kun på oppvisninger og konkurrerte med schäfer. Noe hun fremdeles gjør.

De er faktisk "kjent" for det, og det er forferdelig synd.

For om noen møter opp med en rase som kanskje ikke er helt egnet for sporten, så kan det hende at fører av hunden syns dette virker gøy alikevel, men med en annen type hund.

Og siden fører ikke fikk prøvd med sin hund så har da har miljøet gått glipp av en mulig fremtidig utøver.

En annen ting er jo at dess flere hunder og raser en figurant får prøvd seg på, dess mer fleksible blir de i problemløsning. Men det ser dessverre ut til at en del figuranter syns det er for mye jobb evt det er skummelt å prøve seg på "nye" raser hvor man kanskje ikke klarer å løse problemer på samme viset som man er vant med, og dermed føler at de "taper ansikt".

Det stemmer det.. RIK grunnkurset er for fører og det holder at man tar det kun en gang.. Men man er nødt å søke til NKK for lisens for deg og hunden, og den lisensen gjelder kun for ekvipasjen.. Men så kan du jo søke om lisens for hvor mange hunder man vil da =)

For at man kan starte i en av programmene, så er det krav om at hunden må ha bestått ferdelsprøve =) Dette skal underskrives i ei resultatbok fra dommeren på prøvedagen =)

Red: men du trenger ikke å ha bestått ferdelsprøve for å få lisens og du trenger heller ikke lisens for å gå opp til ei ferdelsprøve ;)

Men du må ha lisens for å få lov til å trene og starte C i Norge.

Det går jo ann å samle sammen en gruppe som er interessert og leie inn en god figurant.

A og B er jo ting man kan trene på "egenhånd" og få en kjapp gjennomgang av en gang i blant. C trenger man hjelp til av en dyktig figurant.

Hvis du er interessert så kan jeg gi deg navnet på ett par gode figuranter i Norge, samt ett par gode i Sverige.

Bare en uke igjen til IPO-Lägeret i Sollefteå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...