Gå til innhold
Hundesonen.no

Matforsvar/ressursforsvar


Enits

Recommended Posts

Syntes dette virker veldig tungvint? Hvorfor ikke bare ta matskålen og gi hunden mat fra den? Etter hvert sette seg ned med skåla i fanget og fore fra den. Når hunden spiser rolig og avslappet, rose hunden for å forsterke adferd, når hunden er spent, lukke hånden så den ikke får maten før den er avslappet igjen. Og til sist sette skålen ned på gulvet og fore fra hånden derfra. Hunden får ikke sjans til å komme i forsvarsposisjon, og h*n lærer seg at maten er det eier som posjonerer ut, bilde på hender i matskåla blir nå forbundet med noe positivt, avslappende og rolig.

Joda, det var både tungvint og tidkrevende, men som jeg skrev: det er MIN erfaring med MIN hund - og han var ikke helt riktig skrudd sammen. Og det å stikke hånden i maten hans, ville vært det samme som å bli bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Vibeke: Det er dette jeg ikke helt forstår. Forbanna? Det er da ingen her som har nevnt ordet forbannet. Er det det du tror, at så fort det brukes andre metoder enn den du mener er den eneste riktige, så er det å være forbanna det som gjøres? Da har du mindre erfaring enn du gir utrykk for tror jeg.

Jeg tror de fleste med litt erfaring og kunnskap om hund vet at det å være forbanna, irritert eller lei, hører ikke sammen med trening av hund OVERHODE! Uansett hva slags metoder man bruker. Og da er jeg tilbake til at det det er jo umulig å diskutere treningsmetoder, det er ganske uinteressant å ikke komme lengre i en diskusjon, enn til stadiet hvor den ene parten setter seg selv og sine metoder så høyt på en pedistal og tror at det er det eneste som fungerer, og det eneste som er riktig.

Kanskje du bare må ta innover deg at det finnes flere metoder som fungerer og at det er hvordan vedkommende utfører metoden som til syvende og sist er avgjørende for resultatet?

VALPEN er forbanna. Hvordan i huleste får du mitt råd om å overse en sint valp til å bli at JEG er forbanna på den? Det er ikke å overse den det.. Og før du begynner å bitche om MINE metoder, så gidd å få med deg HVA som er mine metoder - det er BARNELÆRDOM å la hunden få spise i fred. Det er hva vi lærer ungene våre, ikke gå bort til en hund som spiser. Rart det skal være så innmari vanskelig for voksne folk å skjønne hvorfor?

Vibeke: Slik jeg ser det er det viktigere å trene med Nala nå etter at TS har trigget matforsvaret enn før, så hun forstår at hun ikke trenger å forsvare maten sin mot TS. Jeg tror ikke at å ignorere henne holder, fordi TS trenger å jobbe med seg selv i forhold til hunden sin og da tror jeg trening og samspill er nøkkelen.

Etter at det har kommet fram at det er eier som har trigget matforsvaret så ville jeg brukt kun positive metoder for å gjennskape tilliten. Men det er nå meg da...hva vet vel jeg :-)

Å la hunden lære at den får være i fred når den spiser, ER å jobbe med positive metoder for å gjennskape tilliten, det.

Men nå vet jeg hvertfall hva jeg gjorde galt, og kan derfor gjøre noe med det. Ved å vise henne at jeg faktisk ikke kommer til å ta fra henne noe.

Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VALPEN er forbanna. Hvordan i huleste får du mitt råd om å overse en sint valp til å bli at JEG er forbanna på den? Det er ikke å overse den det.. Og før du begynner å bitche om MINE metoder, så gidd å få med deg HVA som er mine metoder - det er BARNELÆRDOM å la hunden få spise i fred. Det er hva vi lærer ungene våre, ikke gå bort til en hund som spiser. Rart det skal være så innmari vanskelig for voksne folk å skjønne hvorfor?

Vibeke: Det var ikke det jeg mente, som du sikkert ser i svaret mitt litt lengre opp (kanskje greit å forsikre seg om det først, før du blir uhøflig!). Jeg forstod det som om du trodde det var slik jeg praktiserte mine metoder, beklager misforståelsen der. Jeg bicher overhode ikke (det er vel ikke noe tvil hvem av oss som skriver bitchete vel?), og har på ingen måte sagt at dine metoder ikke funker. Jeg sier bare, snakk som folk, oppfør deg som voksen når vi diskuterer, og det finnes flere veier til Rom.

Å la hunden lære at den får være i fred når den spiser, ER å jobbe med positive metoder for å gjennskape tilliten, det.

Lurt!

Vibeke: Sier det igjen jeg, det er mange veier til Rom. Det finnes maaange måter å trene positivt på, og jeg har ikke nevnt med et ord at ditt forslag ikke er å jobbe positivt.

Kan jeg spørre deg hvor gammel du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT, men Cindy&Vibeke:

Det er litt vanskelig av og til å lese - har du tilgang til multisitatknappen? Jeg vet at ikke alle browserversjoner får den fram, men om du har den knappen (nede i høyre hjørne under hvert innlegg) kan du ved å trykke på den for hvert innlegg samle opp alt du vil svare på, trykk deretter på "svar" og du får opp alle quotene i ett innlegg. Når du poster er det så mye lettere å se hva du svarer på og hva du sier selv.

Beklager OT, og beklager maset om du allerede visste dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke: Det var ikke det jeg mente, som du sikkert ser i svaret mitt litt lengre opp (kanskje greit å forsikre seg om det først, før du blir uhøflig!). Jeg forstod det som om du trodde det var slik jeg praktiserte mine metoder, beklager misforståelsen der. Jeg bicher overhode ikke (det er vel ikke noe tvil hvem av oss som skriver bitchete vel?), og har på ingen måte sagt at dine metoder ikke funker. Jeg sier bare, snakk som folk, oppfør deg som voksen når vi diskuterer, og det finnes flere veier til Rom.

Vibeke: Sier det igjen jeg, det er mange veier til Rom. Det finnes maaange måter å trene positivt på, og jeg har ikke nevnt med et ord at ditt forslag ikke er å jobbe positivt.

Kan jeg spørre deg hvor gammel du er?

Seriøst? For det første, hvor voksent og saklig er det å spørre om min alder? Men jeg er 37 år, hjelper det deg noe å vite det?

For det andre, du rakket ned på meg, ba meg om å komme ned fra pidestallen og innse at det finnes flere metoder enn min, og hevder at du ikke tror jeg har noe erfaring, men det er jeg som er barnslig når jeg påpeker at du misforsto? For ja, du bitcher om MEG i det innlegget, og sånn du ordlegger deg, så antar jeg at du tåler å få svar på tiltale. Hvis ikke bør du prøve å ordlegge deg LITT hyggeligere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT, men Cindy&Vibeke:

Det er litt vanskelig av og til å lese - har du tilgang til multisitatknappen? Jeg vet at ikke alle browserversjoner får den fram, men om du har den knappen (nede i høyre hjørne under hvert innlegg) kan du ved å trykke på den for hvert innlegg samle opp alt du vil svare på, trykk deretter på "svar" og du får opp alle quotene i ett innlegg. Når du poster er det så mye lettere å se hva du svarer på og hva du sier selv.

Beklager OT, og beklager maset om du allerede visste dette :ahappy:

Åh...tusen takk, da blir det kanskje lettere ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enits: Jeg tror dette kommer til å løse seg fint jeg, flott at du vil prøve å lære henne at hun ikke har noe å frykte fra deg i form av å bli tatt fra maten eller lignende. Som sagt har begge mine BC'er hatt ressursforsvar som valper, og begge vokste det veldig fint fra seg uten noe mer om og men. Jeg kunne og kan plukke hva det skal være ut av kjeften på de uten noen protester. Men jeg skjønner godt at det er skummelt, man ser fort for seg alle slags skrekkscenarioer når den lille valpen står og freser mot alle som nærmer seg det den har! Lykke til (og så må jeg skrive under på det innlegget Belgerpia skrev bak her- veldig fornuftig synes jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? For det første, hvor voksent og saklig er det å spørre om min alder? Men jeg er 37 år, hjelper det deg noe å vite det?

For det andre, du rakket ned på meg, ba meg om å komme ned fra pidestallen og innse at det finnes flere metoder enn min, og hevder at du ikke tror jeg har noe erfaring, men det er jeg som er barnslig når jeg påpeker at du misforsto? For ja, du bitcher om MEG i det innlegget, og sånn du ordlegger deg, så antar jeg at du tåler å få svar på tiltale. Hvis ikke bør du prøve å ordlegge deg LITT hyggeligere neste gang.

Jeg beklager om det er min feil at du har skrevet så frekke innlegg, jeg skal tenke meg om neste gang jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...