Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for rekruttlaget til NBF

ann.myaussies

Recommended Posts

Skrevet

NBF har kommet med nye regler for rekruttlaget for 2011,

nå må man ha startet i klasse C for å få lov å delta.

NBF

Litt skuffet, da blir det ikke rekruttlag på oss i år i alle fall.... :aww:

Noen andre som skal??

Skrevet

NBF har kommet med nye regler for rekruttlaget for 2011,

nå må man ha startet i klasse C for å få lov å delta.

NBF

Litt skuffet, da blir det ikke rekruttlag på oss i år i alle fall.... :aww:

Samme her, jeg håpet å bli med og starte. Men da røyk den planen litt :)

Blir jo mer som et høyere rekruttlag da, ikke for å rekruttere flere til sporten.

Skrevet

Jøss, dette var jo litt merkelig. Tidligere har det jo vært en begrensning at man har startet i høyere klasse med hund, mens nå blir det en forutsetning. Veldig dumt for rekrutteringen egentlig, siden de som allerede har startet i C jo er godt i gang og ikke trenger å "rekrutteres" liksom.

Skrevet

NBF argumenterer for at de nå går tilbake til sin opprinnelige målsetning med rekruttlaget, nemlig å drive ekvipasjer fram mot NM. I og for seg en forståelig og god målsetning, men det utelater jo alle oss som faktisk har rekruttlaget som et gulerot for å ha et bedre apparat mens vi trener bruks, men som av ulike årsaker (som feks at man har ei snål trollbolle, og ikke en malle :aww: ) innser at man neppe kommer til å nå høyere enn opprykk til klasse C.

Jeg skulle gjerne sett styrenotatene bak dette vedtaket, for å si det sånn. Er det ikke mer fornuftig at man målsetter å rekruttere flere til sporten, og ut fra det ha en større bredde, enn å nisje inn deltakerne til dem som allerede er godt i gang, som Siri sier?

Skrevet

Tja.. Jeg har vært på rekruttlag jeg, og har fortsatt ikke starta i bruks, og derfor heller ikke kommet opp i klassene. Av de to rekruttlagene jeg veit om, så er det vel tre ekvipasjer (av ti) som faktisk har starta og fått noen opprykk, så jeg kan vel til dels forstå bakgrunnen for avgjørelsen - om de må ha starta i C så har de i det minste interesse for å konkurrere i bruks, og kan få litt drahjelp der det begynner å bli vanskelig.

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg syns. Personlig ble jeg litt glad, ettersom jeg ikke trodde jeg kunne gå rekruttlag pga start i C. Nå blir det noe jeg skal vurdere (må bare få lappen gitt).

Skrevet

Jeg synes det er bra egentlig, for da brukes tiden på folk som oppriktig er interesserte. Det er jo en del flere i de lavere klassene enn i A, så det må jo være en fin måte å få flere opp i klassene på. :lol:

Skrevet

De kunne jo satt krav om å ha startet i D, slik at ekvipasjen har testet ut sporten nok til å vite at dette er noe de vil satse på, men at de trenger hjelp for å komme videre.

Jeg også har tenkt at dette kunne vært interessant å være med på, for å lære mer, komme inn i miljøet og få drahjelp. Men jeg har nada ambisjoner om noe NM ;):aww::lol: Jeg så for meg rekruttlaget som en mulighet for at jeg personlig kunne lære mer, og dermed bli en bedre sportrener for framtidige hunder, og lettere komme i gang med konkurranser på senere hunder. Jeg synes det er leit om dette blir for folk som vil helt til topps - om en fikk hjelp når en er på laveste nivå ville en kanskje lettere komme seg oppover og heve ambisjonsnivået deretter.

Er det bare meg som synes det er rart at den ene samlingen er parallelt med søknadsfristen for å komme med?

Skrevet

Tja.. Jeg har vært på rekruttlag jeg, og har fortsatt ikke starta i bruks, og derfor heller ikke kommet opp i klassene. Av de to rekruttlagene jeg veit om, så er det vel tre ekvipasjer (av ti) som faktisk har starta og fått noen opprykk, så jeg kan vel til dels forstå bakgrunnen for avgjørelsen - om de må ha starta i C så har de i det minste interesse for å konkurrere i bruks, og kan få litt drahjelp der det begynner å bli vanskelig.

Jeg synes det er bra egentlig, for da brukes tiden på folk som oppriktig er interesserte. Det er jo en del flere i de lavere klassene enn i A, så det må jo være en fin måte å få flere opp i klassene på. :lol:

Jeg er enig, og synes det er bra. Det har ikke vært så mange som har startet videre etter rekruttsamlingene slik de har vært, og nå blir det de som faktisk har lyst til å trene og konkurrere som det satses på. Passer egentlig meg supert, for da kan vi kanksje være med i 2012 siden jeg ikke har mulighet i år.

Skrevet

For min egen del så er det dumt siden jeg hadde hatt lyst til å være med iår...

Men ingen krise, kan jo være med neste år :)

Men jeg skjønner jo argumentet om at få av de som har vært med faktisk har startet OG man trenger vel ikke et sånt rekruttlag for å rekruttere folk som blir gåendes i kl D resten av hundelivet. De som vil det, kan heller gå på vanlige kurs. Det arrangeres masse bra rundtomkring.

Så nå tenker jeg og at det er bra! Tenker at om man får til opprykk til C og en start der, så vet man mer om sin egen og hundens kapasitet til å komme seg videre. Det er jo også lettere å lære mer når man vet hva man sliter med :P

Men dere 'derute' som har greid opprykk; hvor høyt ligger den lista egentlig? Jeg ser jo av poengene at det ikke er nødvendig med full pott i alle øvelser akkurat. Og siden rundering teller mer enn spor - er det kanskje en fordel å satse på det? Om bikkja liker det altså.

Skrevet

Men dere 'derute' som har greid opprykk; hvor høyt ligger den lista egentlig? Jeg ser jo av poengene at det ikke er nødvendig med full pott i alle øvelser akkurat. Og siden rundering teller mer enn spor - er det kanskje en fordel å satse på det? Om bikkja liker det altså.

Rundering teller ikke mer enn spor :)

Det er bare det at sporet sin bedømmelse er to delt. Det bedømmes sporoppsøk og selve sporet fra kl.C

Sammenlagt teller det akkurat like mye som rundering.

• 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...