Gå til innhold
Hundesonen.no

Å flytte til utlandet (England)


Mirai

Recommended Posts

Har jo flyttet til England, men det er fremdeles noen ting jeg syns det er vanskelig å finne ut av. Nordmenn trenger ikke søke om visa for å få være her, så den er grei.

Problemet er, hvordan blir jeg "borger"? :aww: Altså, jeg trenger tilgang til en lege f. eks (er foreløpig under reiseforsikringen min). Vi skal høre med noen vi kjenner senere idag, men jeg tenkte det kan jo kanskje være noen her som vet med en gang hvordan ting funker og hvor man henvender seg. Er det andre ting som er helt kritiske å få på plass med en gang f. eks?

National insurance number, kan man få seg det som utlending før man får seg jobb? Syns det var litt vanskelig å forstå den søkeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

National Insurance Number får du gjennom et "intervju" på et JobCentre Plus-kontor (Aetat-lignende greie). Det er bare å avtale et intervju, så må du ha med pass og muligens noe annen dokumentasjon som du får beskjed om på forhånd. Det er så enkelt. Så stiller de en del spørsmål og du må fylle ut skjemaer (etternavn, tidligere navn, fødested, alt det der), og etter en uke eller to får du kort med NIN i posten. Dette er lurt å ha før du søker jobb, men ikke noe must.

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/Taxes/BeginnersGuideToTax/NationalInsurance/IntroductiontoNationalInsurance/DG_190057

Det første du trenger er en gassregning. Eller et eller annet ganske "offisielt" som er sendt til deg adressen du bor på. Dette er for å bekrefte at du bor på den adressen du sier, og dette kreves for å åpne bankkonto, legehjelp, mobiltelefon og en haug med ting!

Bare å spørre om det er noe mer, vi bodde jo i Oxford i fjor, med alle sakene man skal gjennom for å flytte til England og tilbake igjen...

Du kan lese litt om det på http://england.err.no//blog/

Hvor skal du flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk :aww:

Jeg bor sammen med kjæresten nå, og alt blir jo sendt i hans navn siden han bodde her fra før av (han er engelsk). Antar det ikke går med en regning som er sendt til ham, eller fungerer det også?

Edit: Vi bor i Orpington, Kent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, telefon er greit, vi har vært på Tesco's og de har billige telefoner med kontantkort der (mye var utsolgt, så kikker igjen neste gang vi er der). Det er bare resten av tingene, jeg føler at jeg bare er på ferie og ønsker å bli litt mer engelsk haha :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :aww: Ja, jeg håper jo å bli her. Skal ta et kurs som begynner i slutten av februar og håper å etterhvert få meg jobb (ikke at det er de beste tidene for det, men).

Mona er ikke med over, vi kan ikke ha hund i denne leiligheten og jeg tror uansett hun har det best hjemme. Mer folk, oppmerksomhet og på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brev/regning må være sendt til DEG, ikke ham, for bekrefte at du faktisk bor på den adressen. Men hvis han bor der har han jo greie på sånt.

Av telefonabonnement anbefaler jeg 3. Masse gratis meldinger og data hver gang du fyller på. Skal til England neste uke, og kjøper meg et kort bare for å ha der borte. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Ja, jeg håper jo å bli her. Skal ta et kurs som begynner i slutten av februar og håper å etterhvert få meg jobb (ikke at det er de beste tidene for det, men).

Mona er ikke med over, vi kan ikke ha hund i denne leiligheten og jeg tror uansett hun har det best hjemme. Mer folk, oppmerksomhet og på landet.

Håper du får deg jobb, jeg har et vennepar i Hull som ikke har hatt jobb på 2 år enda de har universitetsutdannelse etc. De får ikke enkle jobber etc. jobbmarkedet i england er vanskelig for tiden :)

Håpe det er bedre på din kant!

og enig med labbis med grisemisunnelig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han har nada greie på disse tingene, derfor jeg søker litt ekstern assistanse :aww: Han har jo bodd her hele livet og da går jo på en måte alt automatisk.

Sant, men du er f.eks. ikke i den situasjon at du ikke får betalt gassregninga fordi du ikke får bankkonto fordi du ikke har gassregning. Eller ikke får et sted å bo fordi du ikke har bankkonto fordi du ikke har et sted å bo. Osv...

Lengter tilbake, men vi flytter nok også tilbake med tid og stunder. Herlig land å ha hund i også, anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...