Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitearbeid - noe enhver bør prøve seg på?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg er litt udugelig som moderator om dagen ettersom jeg bare kan bruke mobiltelefonen, men jeg prøver:

I akkurat nå-tråden ble det diskutert en del rundt C-arbeidet i IPO. En person ønsket å begynne å trene med sin blandingshund, og diskusjonen gikk rundt hvorvidt det er noe poeng eller ikke, ettersom blandingshunder ikke kan konkurrere i IPO (?) og få figuranter vil legge ned mye arbeid i en hund man ikke kan nå langt med.

Jeg får dessverre ikke til å quote noen, men Dratini skrev at det vil være lite poeng i å ta figurantkurs ettersom dette er en veldig krevende jobb for kvalifiserte personer (beklager dårlig sitering, so correct me if I'm wrong).

Selv ser jeg ikke problemet i at "hvermansen" går RIK GK og deretter tar figurantkurs for å lære mer, men jeg ser problemet i at "hvermansen" starter å trene bitearbeide med egen hund. For selv om det sies at IPO-hunder stadig er under full kontroll, så har jeg dessverre sett en del eksempler på ukvalifiserte førere og trenere som absolutt ikke har dette under kontroll.

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil det som står i "Akkurat nå" tråden. Kan kan ikke trene C-arbeid med en blandingshund, da man ikke får lisens på den. Man kan gå grunnkurs, men hunden blir ikke godkjent for c-arbeid.

Min personlige mening er også at hvis man skal drive med dette, så må man trene med folk som har god peiling på hva de driver med. Ikke minst så må hunden duge til det også, noe som overhode ikke alle gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere missforstått litt, da bitearbeidet kun er en liten del av det, og at det var hele helheten jeg var interessert i, og ikke kun bitedelen.

Jeg forstår man nok ikke kan trene med en blandingshund, men man kan lære mye ved å observere, og kanskje gå de riktige kursene, for så å kanskje få mersmak og dermed få seg en hund man KAN trene ipo med.

Hvordan skal man ellers finne ut om det er noe en liker, trives med og ønsker å drive med, om man ikke kan få lov å undersøke og oppleve noe innen det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere missforstått litt, da bitearbeidet kun er en liten del av det, og at det var hele helheten jeg var interessert i, og ikke kun bitedelen.

Jeg forstår man nok ikke kan trene med en blandingshund, men man kan lære mye ved å observere, og kanskje gå de riktige kursene, for så å kanskje få mersmak og dermed få seg en hund man KAN trene ipo med.

Hvordan skal man ellers finne ut om det er noe en liker, trives med og ønsker å drive med, om man ikke kan få lov å undersøke og oppleve noe innen det?

Alle kan gå som observatørerer, men alle kan ikke trene bitearbeid med hundene sine. Vet man ikke hva man driver med, så kan det bli farlig.

Det er greit at man skal prøve, det har ikke jeg sagt noe på. Jeg driver med det, og vet at bitearbeid kun er en liten del av det, men hvis man er så interessert i å prøve så kan man jo starte med lydigheten og sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gå som observatørerer, men alle kan ikke trene bitearbeid med hundene sine. Vet man ikke hva man driver med, så kan det bli farlig.

Det er greit at man skal prøve, det har ikke jeg sagt noe på. Jeg driver med det, og vet at bitearbeid kun er en liten del av det, men hvis man er så interessert i å prøve så kan man jo starte med lydigheten og sporet.

Godt råd :whistle: Skal på lydighetstrening imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er også at hvis man skal drive med dette, så må man trene med folk som har god peiling på hva de driver med. Ikke minst så må hunden duge til det også, noe som overhode ikke alle gjør.

Og hvordan finner man folk som har god peiling? Tja, etter min mening er kurs ikke så dumt, og selvfølgelig undersøke litt rundt.

Jeg ser heller ikke problemet i å ta et kurs, f.eks. figurantkurs. Om man ikke egner seg til å være figurant, så får man vel vite det etterhvert? Nå vet ikke jeg hva figurantarbeidet går utpå, annet enn det jeg har sett på litt filmklipp og slikt, så jeg ser ikke hvordan man ikke skal kunne klare det etter noen kurs og masse trening.. men som sagt så vet jeg ikke mye om jobben.

Kanskje noen kan utdype seg litt om hva en figurant må gjøre? Og hva slags personer egner seg til dette?

Alle kan gå som observatørerer, men alle kan ikke trene bitearbeid med hundene sine. Vet man ikke hva man driver med, så kan det bli farlig.

Det er greit at man skal prøve, det har ikke jeg sagt noe på. Jeg driver med det, og vet at bitearbeid kun er en liten del av det, men hvis man er så interessert i å prøve så kan man jo starte med lydigheten og sporet.

Men du som driver med sporten, hvordan hadde du da reagert på en person som viser nysgjerrighet og interesse?

Slått ned på det ved å si at hun ikke kan trene bitearbeid på hunden sin? Og egentlig ikke noe mer enn det?

Eller ville du faktisk geleidet personen på rett vei, ved å fortelle at bitearbeid bare er en liten del, og at man bør starte med å lydighetsdelen og sporet, ta noen kurs (grunnkurs og figurantkurs kanskje?).

I mine øyne er ihvertfall sistnevnte mye mer positivt. Og er med på å hjelpe å rekruttere gode folk til sporten. For om man etter kanskje et kurs, eller litt trening finner ut at det ikke passet så greit, da gjorde man ikke det. Men om man fortsetter og like det osv. så har det jo kommet en ny person inn i sporten :whistle:

(beklager om det er dårlig formulering noe sted, litt tidlig på morran :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange som har "slått ned" på en nysgjerrig sjel? Det starter med at Enits spør hvor man kan kjøpe bitearm og hvor det trenes IPO i Bergen, hvorpå vi er flere som svarer at man må gå grunnkurs for å i det hele tatt kunne starte med det. Og det er dønn ærlig at de færreste figuranter gidder å legge ned tid i en blandingshund man aldri vil kunne konkurrere med (og det er jo tydeligvis ikke lov å trene heller, det visste ikke jeg). Jeg hadde blitt glad for å vite slikt, men jeg er muligens rar? Flere har foreslått kurs, og jeg ser ikke hvordan personen ikke skal kunne gå og lære mer, det har da hvertfall ikke jeg protestert på.

Men det er ikke en sport for hvermansen og enhver hund, og man kan ikke bare "teste ut" sporten på samme måte som man kan teste ut lydighet, spor, agility og rundering. Og ja, jeg snakker selvsagt om c-delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått RIK grunnkurs, og det er iallefall super lærerikt, uansett om man skal trene IPO eller ikke! man lærer masse om hundens drifter og signaler osv. og man lærer litt om sin egen hund..

Men ja, jeg er helt enig i at man bør finne dyktige folk og arbeide sammen med om man skal trene IPO. Det må gjøres på riktig måte.

Jeg tror figurantkurs er veldig lærerikt også, og kunne selv tenkt meg og gå figurantkurs, selv om jeg ikke skal bli figurant. Da lærer man jo enda mer om hundens adferd, drifter og signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel helt hva man legger i begrepet “bitearbeid”. Grunnmuren for alt bitearbeid er lek. Å lære hunden grunnleggende ting som å bygge bitt tror jeg ingen har vondt av. Man kan sikkert plukke opp et par ting på et RIK grunnkurs og figurantkurs, men det rører bare så vidt i toppen av begeret om hva det går utpå å jobbe som figurant. At man kan kalle seg treningsfigurant etter et slik helgekurs er sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel helt hva man legger i begrepet “bitearbeid”. Grunnmuren for alt bitearbeid er lek. Å lære hunden grunnleggende ting som å bygge bitt tror jeg ingen har vondt av. Man kan sikkert plukke opp et par ting på et RIK grunnkurs og figurantkurs, men det rører bare så vidt i toppen av begeret om hva det går utpå å jobbe som figurant. At man kan kalle seg treningsfigurant etter et slik helgekurs er sjokkerende.

Jeg er enig med deg. Etter ei helg på figurantkurs kan jeg ikke påstå at jeg følte meg klar til å gå ut på banen og figurere akkurat :whistle:. Men det er klart - om man er i miljøet og ser og lærer, får prøve seg litt på mer enkle oppgaver, så vokser man selvsagt på det.

Jeg synes IPO-miljøet har mye å lære bort på andre områder enn akkurat dette med figurant- og bitearbeid. Nettopp dette du nevner med lek er en viktig basis for all hundetrening mener jeg, og det å LÆRE seg å leke skikkelig med hunden, DET er noe alle burde gjøre. Vi hadde lekekurs i klubben for et par år siden, og der var det mye bra å hente (selv om det var en del jeg filtrerte vekk av unødvendig kaktusattityd også *ler*). Jeg likte også at NBF dro inn en instruktør som hadde et par timers demonstrasjon av lek med hund som første økt for alle på Sølenkurset i fjor. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

I akkurat nå-tråden ble det diskutert en del rundt C-arbeidet i IPO. En person ønsket å begynne å trene med sin blandingshund, og diskusjonen gikk rundt hvorvidt det er noe poeng eller ikke, ettersom blandingshunder ikke kan konkurrere i IPO (?) og få figuranter vil legge ned mye arbeid i en hund man ikke kan nå langt med.

Det tror jeg er en negativ ting. Jeg syns det er flott at det er et krav om RIK GK før en kan begynne å trene C-arbeid, men jeg syns figuranter skal være flinkere til å hjelpe nykommerne selvom de kanskje ikke har hunder som kommer til å nå langt i konkurranse. Oss nykommere lærer tross alt en god del av det å.

Jaily og jeg begynte med IPO i fjor, men jeg tror ikke vi kommer til å nå langt i c-arbeid av ulike grunner. Likevel deltar vi på kurs og treninger for å lære og jeg håper på å kunne konkurrere i IPO med en eller annen fremtidig hun. (Med Jaily blir nok fokuset på SL i steden mtp konkurrering.)

Jeg får dessverre ikke til å quote noen, men Dratini skrev at det vil være lite poeng i å ta figurantkurs ettersom dette er en veldig krevende jobb for kvalifiserte personer (beklager dårlig sitering, so correct me if I'm wrong).

Selv ser jeg ikke problemet i at "hvermansen" går RIK GK og deretter tar figurantkurs for å lære mer, men jeg ser problemet i at "hvermansen" starter å trene bitearbeide med egen hund. For selv om det sies at IPO-hunder stadig er under full kontroll, så har jeg dessverre sett en del eksempler på ukvalifiserte førere og trenere som absolutt ikke har dette under kontroll.

Hva syns du?

Jeg kunne tenke meg å hvertfall være observatør på figurantkurs for å lære enda mer. Men jeg kan aldri bli god figurant pga leddproblemer så det blir for å lære mer om figurering, hundespråk, lek osv osv. Den lærdommen kan tross alt brukes innenfor flere områder enn bare C-arbeidet.

Gikk RIK GK i fjor og jeg må si jeg syns det var kjempe lærerikt! Vil i grunn anbefale alle som er interessert i hundesport å gå et GK selvom de ikke er interessert i å drive med IPO aktivt.

Utover det syns jeg det er bra at det er en viss begrensning på hvem som har lov til å trene C-arbeid nettopp fordi det krever at en har kontroll på hunden og at både hund og fører egner seg til sporten. Utfordringen tror jeg ligger i å finne et godt miljø og en dyktig figurant å trene med. Aller helst også en figurant en trives med og som en stoler på at gjør de rette tingene. Er ikke alle her i landet som trener helt stuerent.... (Noe som vel forekommer i alle sporter, ikke bare innen IPO.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, opplevde det selv, at jeg ikke fikk være med på treninger. Fordi figurantene ville bruke tid og energi kun på de hundene som skulle konkurrere.. :) Men det er heldigvis ikke alle som er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske at figurantene som oftest er ubetalte og bruker enorme mengder av sin fritid for å trene andres hunder, i tillegg til at enkelte holder sitt egent utstyr på toppen av det hele... Forståelig at enkelte har mest lyst å legge arbeid i hunder som gir noe mer resultater enn at eieren synes det er moro da, så får folk heller bare finne et annet sted å trene, enn å sutre over at andre mennesker ikke gidder å bruke sin egen fritid på å gjøre dere glade fordi dere får leke litt med bitearm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske at figurantene som oftest er ubetalte og bruker enorme mengder av sin fritid for å trene andres hunder, i tillegg til at enkelte holder sitt egent utstyr på toppen av det hele... Forståelig at enkelte har mest lyst å legge arbeid i hunder som gir noe mer resultater enn at eieren synes det er moro da, så får folk heller bare finne et annet sted å trene, enn å sutre over at andre mennesker ikke gidder å bruke sin egen fritid på å gjøre dere glade fordi dere får leke litt med bitearm...

Åh! En tanke! Ny opplevelse ;) Kom på noe angående akkurat det! I vår IPO-gruppe har vi løst dette ved at vi betaler en symbolsk sum hver gang vi ønsker å bruke figuranten når han er "på besøk". Vi gjør det fordi ingen i gruppa er utdannet figurant selv og må hente figurant utenfra. Kanskje en måte å få figuranter til å bli interessert i mer enn bare å trene opp konkurransehundene... Hvertfall har det funka for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Selv ser jeg ikke problemet i at "hvermansen" går RIK GK og deretter tar figurantkurs for å lære mer, men jeg ser problemet i at "hvermansen" starter å trene bitearbeide med egen hund. For selv om det sies at IPO-hunder stadig er under full kontroll, så har jeg dessverre sett en del eksempler på ukvalifiserte førere og trenere som absolutt ikke har dette under kontroll.

Hva syns du?

Ikke for å konkurrere , men til beskyttelse, må være den eneste tenkelige grunnen til at "hvermansen" skulle holde en hund som kan "bitearbeid", etter min mening.

Å være profesjonell er å vite hva man IKKE kan.meg bekjent. Jeg synes, som en profesjonell "hvermansen", at dette ikke er noe jeg hverken ønsker eller kan stå inne for og ta ansvar for. Av alle de samlede grunnene som nevnes i tråden her.

Etter å ha blitt eksponert for en livstruende voldsepisode ble det derfor til å lære hunden en god "gi hals", siden størrelsen og utseende ikke var avskrekkende i seg selv.

Derimot kunne det jo kanskje til slikt formål være aktuelt å kjøpe en ferdig trent hund ?,- om man da aksepterer de eventuelle ekstra føringene et slikt hundehold fører med seg.

Eller?-

Den økonomiske løsningen kunne jo.f.eks legges til forsikringsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg synes det er veldig fint at flere og flere får interesse for denne fantastiske sporten, men igjen som flere sier; det er veldig viktig å trene sammen me flinke folk. Det er faktisk ikke bare å dra på seg en bitearbeid, få hunden til å bite i armen og tro at nå er det på plass..

Når det gjelder blandingshunder, så vil nok de færreste la den prøve å bite i armen. Det heter seg for at man skal trene bitearbeid behøver man lisens og en ferdelsprøve. Ingen av disse tingene får man på en blandingshund og dessuten er jeg vant me at figuranter og gode miljøer ikke er interessert i å trene bitearbeid med en hund som ikke vil konkurrere.. Skal man mosjonere hunden, så får man gjøre det på et annet vis.

Jeg er dessuten helt motstander av at hvermannsen skal ha en skaprtrent hund som beskyttelse. En IPO-trent hund vil i teorien ikke bite seg fast i noen personer så lenge vedkommende ikke har noen bitearm på seg. Men igjen, så kan denne hunden ha nok selvtilitt til å ville forsvare eieren sin. Det handler igjen om hvilket individ og mot, og ikke om den er IPO-trent eller ikke.. Så hvis man skal ha en hund som beskyttelse og være sikker på at man er heeeelt trygg, ja da må man skaffe seg skarptrent hund.. Noe som virkelig er å skyte seg i leggen, mener jeg.. Hvermannsen har virkelig ikke kunnskaper til å takle en skarp hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fint at flere og flere får interesse for denne fantastiske sporten, men igjen som flere sier; det er veldig viktig å trene sammen me flinke folk. Det er faktisk ikke bare å dra på seg en bitearbeid, få hunden til å bite i armen og tro at nå er det på plass..

Når det gjelder blandingshunder, så vil nok de færreste la den prøve å bite i armen. Det heter seg for at man skal trene bitearbeid behøver man lisens og en ferdelsprøve. Ingen av disse tingene får man på en blandingshund og dessuten er jeg vant me at figuranter og gode miljøer ikke er interessert i å trene bitearbeid med en hund som ikke vil konkurrere.. Skal man mosjonere hunden, så får man gjøre det på et annet vis.

Jeg er dessuten helt motstander av at hvermannsen skal ha en skaprtrent hund som beskyttelse. En IPO-trent hund vil i teorien ikke bite seg fast i noen personer så lenge vedkommende ikke har noen bitearm på seg. Men igjen, så kan denne hunden ha nok selvtilitt til å ville forsvare eieren sin. Det handler igjen om hvilket individ og mot, og ikke om den er IPO-trent eller ikke.. Så hvis man skal ha en hund som beskyttelse og være sikker på at man er heeeelt trygg, ja da må man skaffe seg skarptrent hund.. Noe som virkelig er å skyte seg i leggen, mener jeg.. Hvermannsen har virkelig ikke kunnskaper til å takle en skarp hund..

Man behøver ikke ferdselsprøve for å trene C-arbeid, men man må ha godkjent ferdselsprøve for å konkurrere i IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...