Gå til innhold
Hundesonen.no

Symptomer på kennelhoste

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen gi meg noen vanlige symptomer på kennelhoste? Har lest på et par sider, men vil gjerne høre fra noen som har sett det med egne øyne hvordan det kan starte. Mona er sjuk, og jeg har mistanker. Skal få dyrlegetime i morra, men bare spør her imens ;)

Skrevet

Hoste, snott, feber, slapphet...det kommer litt an på, for kennelhoste er en betegnelse på et virus som kan vise seg på mange måter...men om du har mistanke, så stemmer den nok med tanke på Vikinskipet..-den dritten kommer alltid litt etter en såpass stor utstilling...det eller lus..

Skrevet

Lus :-o Uææh...

Mnja. Nesa hennes rant grusomt i går. Tjukt, nesten fargeløst slim som bare hang overalt. Og hun har laget en helt grotesk lyd noen ganger, høres ut som hun skal bli kvalt! Men hun har ikke kastet opp, og når hun er ute er hun den samme gamle.

:?

Skrevet
Lus :-o Uææh...

Mnja. Nesa hennes rant grusomt i går. Tjukt, nesten fargeløst slim som bare hang overalt. Og hun har laget en helt grotesk lyd noen ganger, høres ut som hun skal bli kvalt! Men hun har ikke kastet opp, og når hun er ute er hun den samme gamle.

:?

Det høres gaaaanske ut som kennelhoste, ja..

Man merker det forskjellig på forskjellige hunder, noen får kun et symptom, andre får flere. Odin har hatt kennelhoste i våres, og da kastet han heller ikke opp. Han bare hadde en hoste så jeg trodde han skulle brekke seg innimellom,og litt snørr fra nesa i to, tre dager..

Andre jeg kjenner derimot har vært full i feber i flere dager, hatt grønt tykt snørr, rasling når de puster og feber..

Skrevet

Uff... Ja. Vi skal ringe og høre når vi kan få time i morgen. Så får nok dratt til veterinæren i løpet av uka.

Hvilke hensyn skal jeg ta? Holde meg unna andre hunder og holde et lavt aktivitetsnivå?

Skrevet

Jupp. Hold deg unna andre og ta det helt med ro med henne. Kun ut og gjøre fra seg de neste 5, 6 dagene, om hun ikke blir verre eller dyrlegen sier noe annet og du får en antibiotika kur.

Problemet med kennelhoste er de sekundære bakterie infeksjonene som dukker opp nemlig. (ergo antibiotika)

Skrevet

Æsj, fant ut at Cita også hadde kennelhoste i dag. Hun er slappere, og hoster hver gang hun bevegeer på seg (og brekker seg noen ganger). Er nok NKK Hamar ja.. Det er jo så uhyre smittsomt :)

Skrevet

Godt å høre. Fant de ut hva det var da ?

Nei.. Hun sa det mest sannsynlig var et virus, så vi fikk ikke noe for det. Jeg nevnte den rare lyden hun lager med nesa, men hun sa ikke noe om nesemidd, så da er det ikke det heller. Mona er i bedre form,og lager ikke den lyden mer, ikke som jeg har hørt hvertfall.

Men.. kan jo hende hun blir litt syk igjen etter den seks timer lange løpeturen i går.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...