Gå til innhold
Hundesonen.no

Fillebråkebikkje

simira

Recommended Posts

Kovu har fått den uvanen at når vi forlater ham på dagtid, så lager han et sinnsykt leven. Han står i buret og regelrett brøler, som bare en ridgeback kan, helt til han er sikker på at vi ikke kan høre ham lengre. Det er på ingen måte "angst" eller panikk, bare "kom tilbake hit jeg vil være med dere ikke gå fra meg hører dere ikke at det er forferdelig synd på meeeeeeeg". Det slutter så snart han ikke lengre hører lyder av oss i underetasjen eller utenfor huset, med mindre han er spesielt giret over noe. Han er også stort sett avslappet når vi kommer hjem etter han har vært alene.

Han er vant til og komfortabel med bur, både med åpen og lukket dør. Han sover der om natten, uten en lyd. Det hender han er løs i gangen med buret åpent, det går stort sett greit det også.

Når vi går hjemmefra om morgenen, med eller uten Odin, så går det stort sett bra, da er han morgentrøtt og legger seg stort sett og sover igjen.

Han er sjelden alene mer enn noen få timer, siden jeg har vært arbeidsledig siden nyttår. Det har vært 5 timer et par ganger, men sjelden mer enn 3-4 timer, og ikke hver dag. Skal han være alene mer enn en times tid så får han noe å tygge på når vi går, men som den slukhalsen han er så er det ofte borte før vi rekker å komme oss ut av døra. Og da er alarmen i gang. Men jeg har stått utenfor og nedi veien og lyttet, og han gir seg etter noen minutter.

Som sagt, jeg tror ikke det er separasjonsangst, det minner mer om "pubertetsopprør". Men jeg vil ikke skremme naboene, og jeg vil heller ikke la det utvikle seg til noe mer (selv om jeg har stor tro på at han vil vokse det av seg hvis vi ikke bygger oppunder det). Noen forslag til hvordan vi kan dempe dette spetakkelet utover å overse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være løs. Det får ihvertfall ikke blitt verre enn dere har det nå siden du kaller tråden "Fillebråkebikkje" og ber om råd vedr. spetakkel. :ahappy:

Fyll f.eks. en kong med no et eller annet digg som han liker og frys det slik at han får dette frossent idet dere skal gå (og har tatt på jakke og støvler og har gjort bilen klar til avreise). Lag istand et eller annet supersnadder som tar litt tid å få i seg. Sett på radioen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være løs. Det får ihvertfall ikke blitt verre enn dere har det nå siden du kaller tråden "Fillebråkebikkje" og ber om råd vedr. spetakkel. :ahappy:

Fyll f.eks. en kong med no et eller annet digg som han liker og frys det slik at han får dette frossent idet dere skal gå (og har tatt på jakke og støvler og har gjort bilen klar til avreise). Lag istand et eller annet supersnadder som tar litt tid å få i seg. Sett på radioen. :D

Han bråker verre om han er løs. Da går det i tillegg ut over inventaret (vegger, dører, trappegrind, som vel dekker det han har tilgang på der han er) når han har blitt lei av å bråke. Radioen har ingen innvirkning. Når det gjelder mat sliter jeg med å finne noe som varer lenge nok (som er interessant nok), og jeg kan ikke gi ham noe hver eneste gang jeg beveger meg ut døra heller (akkurat det kunne jeg sikkert gjort for en periode dog). Men da må vi opp i mengder med gode tyggeting. Siden vi må ned i underetasjen for å kle på oss så starter konserten idet vi går ned trappa. Det er ikke aktuelt å belønne dette med å gå opp igjen for å gi mat før vi går ut døra. :D Vi prøver å gjøre oss så klar som mulig på forhånd, men som oftest tar det litt tid, om ikke annet enn å få på oss skoa. Det er ikke plass til buret hans i underetasjen, og heller ikke noe annet lurt sted han kan være når han er alene. Ulempen med stor hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten "vaktPøbel", og jeg lar han være løs alene når vi går ut. Han har heller ikke vært for mye alene, siden vi er tre stykker som bor her. Tidligere har jo jeg vært arbeidsledig, og da har jeg på en måte vært her hele tiden, eller stukket ut en liten tur om de to andre jeg bor med har gått på skolen. Men det er liksom grenser på hva jeg kan gjøre her alene på bondelandet. :ahappy:

Nå har jeg begynt å jobbe igjen, og det går som regel opp og ned hvor lenge Pøbel må være alene hjemme. Rett før noen av oss går, så har jeg passet på å fryse ned et par margbein med V&H i. Og gjerne lagt ut et par aktiviseringsballer med godbiter i. Pøbel synes det er toppen å være alene hjemme, han! Han får liksom all verden med mat. :D Hvordan fungerer dette på din? Og hvorfor er han i bur, forresten? Jeg har bur, men kunne aldri tenkt å putte hunden inn der over maaange timer. Jeg kan liksom ikke se annen grunn enn at hunden din spiser opp huset. :D

Men ja, som sagt, så har jeg en liten "vaktPøbel". Han kan gjerne bjeffe om han hører lyder utenfor, eller huseier er på vaskerommet o.l., men gir seg som oftest ganske kjapt. Så sånn som jeg har forstått det, så er han ganske flink og lydløs (jeg har nemlig bedt huseier å gi meg beskjeder sporenstraks om han lager lyd, så jeg er klar over det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bråker verre om han er løs. Da går det i tillegg ut over inventaret (vegger, dører, trappegrind, som vel dekker det han har tilgang på der han er) når han har blitt lei av å bråke. Radioen har ingen innvirkning. Når det gjelder mat sliter jeg med å finne noe som varer lenge nok (som er interessant nok), og jeg kan ikke gi ham noe hver eneste gang jeg beveger meg ut døra heller (akkurat det kunne jeg sikkert gjort for en periode dog). Men da må vi opp i mengder med gode tyggeting. Siden vi må ned i underetasjen for å kle på oss så starter konserten idet vi går ned trappa. Det er ikke aktuelt å belønne dette med å gå opp igjen for å gi mat før vi går ut døra. :D Vi prøver å gjøre oss så klar som mulig på forhånd, men som oftest tar det litt tid, om ikke annet enn å få på oss skoa. Det er ikke plass til buret hans i underetasjen, og heller ikke noe annet lurt sted han kan være når han er alene. Ulempen med stor hund...

Tja, slik jeg leser dette føler du at dere har forsøkt alt og at ingenting nytter så hvilke råd er du egentlig ute etter? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å endre rutiner? Gjør akkurat det du pleier å gjøre før du drar; slukk lys, plasser hunden der den pleier å være, gå ned i gangen og kle på deg, men ikke forlat huset. I stedet kan du gå opp og sette deg foran tv'en, lage mat eller slippe han ut igjen. Når du først drar kan du ha forskjellige ruiner hver gang, så mye det lar seg gjøre. Plasser han kanskje i buret en halvtime før du drar, smell med dører, sett han i et annet rom osv.

Poenget er at hunden ikke skal kjenne igjen rutinene like godt, og aldri vite om du faktisk går fra huset eller ikke. Jeg har Ikke på badet når jeg er borte, og hun er akkurat slik som Kovu, så ofte plasserer jeg henne der uten at jeg går noe steder. På fridager kan jeg sette henne på badet i 7-tiden når jeg vanligvis drar, men sette meg på soverommet og lese en bok i stedet. Setter hun i gang roper jeg "nei", og det er mer og mer sjeldent at hun bråker når jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slik jeg leser dette føler du at dere har forsøkt alt og at ingenting nytter så hvilke råd er du egentlig ute etter? :ahappy:

Derfor håper jeg å få noen råd jeg ikke har tenkt på før. Forumet er på ingen måte første stopp i problemløsningen. :D

Jeg er heller ikke interessert i burdiskusjon. Vi har ett område han kan være løs på (i "gangen" der buret står, men hvis han er alene over flere timer så går han lei av leker og tyggeting, og finner andre underholdningsmetoder... I kortere perioder er han alene løs, men det gjør ingen (positiv ihvertfall) forskjell på lydnivået når vi går.

Gode tips labbis, skal prøve å tenke om vi får til det. Vi har i utgangspunktet veldig ulike rutiner for når vi går ut, avhengig av om det er begge, bare mannen min eller jeg, og med eller uten Odin, som går. Men skal prøve det du sa om å gå gjennom "forlate-rutinene" uten å faktisk dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han er ganske understimulert? Hva med å gå en lang tur med han før jobb? Eller en kort effektiv treningsøkt? Slik at han er fornøyd med å være i ro i så mange timer.

En lengre tur på kvelden er det kanskje også behov for?

Jeg ser stooor forskjell på mine hunder om jeg har trent/gått lang tur/latt de trekke/snørekjørt/syklet på kvelden, da er de rolige hele dagen på jobben.

En god treningsøkt på morgenen, eller et lite spor er mye bedre enn en lang tur etter min erfaring.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han er ganske understimulert? Hva med å gå en lang tur med han før jobb? Eller en kort effektiv treningsøkt? Slik at han er fornøyd med å være i ro i så mange timer.

En lengre tur på kvelden er det kanskje også behov for?

Jeg ser stooor forskjell på mine hunder om jeg har trent/gått lang tur/latt de trekke/snørekjørt/syklet på kvelden, da er de rolige hele dagen på jobben.

En god treningsøkt på morgenen, eller et lite spor er mye bedre enn en lang tur etter min erfaring.

Lykke til

Så mange timer? Han er sjelden alene mer enn et par timer om dagen for tida. Jeg er arbeidsledig, så jeg er hjemme med hundene mesteparten av dagen. Når jeg/vi går fra ham på dagtid eller kveld har han stort sett fått tur eller trening først.

Mannen min står opp og gir hundene frokost, mens jeg sover en time til før jeg står opp. De er da helt stille når han går. Da jeg jobbet før nyttår var de forsåvidt stille når jeg gikk også. Om morgenen er de som oftest så trøtte at de ikke bryr seg. Det er senere på dagen og ettermiddag at han bråker.

Rare hunden forøvrig. I går skulle jeg ut med Odin, og kombinerte en haug av de "vanlige" tiltakene, åpent bur, radio og griseøre. Han begynte å bråke før jeg hadde fått på meg skoene, noe som er uvanlig raskt. Men han sluttet før jeg kom meg ut døra, så jeg tenkte at jeg skulle gå opp og belønne ham for det. Da så jeg at han hadde kastet griseøret ned trappa, så han ikke fikk tak i det. :) Jeg gav ham griseøret, og det var ihvertfall stille da vi gikk, for en gangs skyld. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Kan jo oppdatere og fortelle at jeg tror han har vokst det av seg. Han får nå en liten tur om morgenen før gubben går på jobb, og så prøver jeg (men rekker ikke alltid) å ta en kort økt med et eller annet før jeg evt. drar hjemmefra. Litt på grunn av det, og på grunn av forebygging, så har ihvertfall lyden avtatt, og en god del av destruksjonen. På grunn av varmen kan er det ikke et alternativ å stenge ham inne i buret, så han har vært løs om natta siden vi kom hjem fra påskeferie, og det har gått bra så langt. At vi har oppdaget mer skadeverk fra tidligere episode er en annen sak. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...