Gå til innhold
Hundesonen.no

Fillebråkebikkje

simira

Recommended Posts

Kovu har fått den uvanen at når vi forlater ham på dagtid, så lager han et sinnsykt leven. Han står i buret og regelrett brøler, som bare en ridgeback kan, helt til han er sikker på at vi ikke kan høre ham lengre. Det er på ingen måte "angst" eller panikk, bare "kom tilbake hit jeg vil være med dere ikke gå fra meg hører dere ikke at det er forferdelig synd på meeeeeeeg". Det slutter så snart han ikke lengre hører lyder av oss i underetasjen eller utenfor huset, med mindre han er spesielt giret over noe. Han er også stort sett avslappet når vi kommer hjem etter han har vært alene.

Han er vant til og komfortabel med bur, både med åpen og lukket dør. Han sover der om natten, uten en lyd. Det hender han er løs i gangen med buret åpent, det går stort sett greit det også.

Når vi går hjemmefra om morgenen, med eller uten Odin, så går det stort sett bra, da er han morgentrøtt og legger seg stort sett og sover igjen.

Han er sjelden alene mer enn noen få timer, siden jeg har vært arbeidsledig siden nyttår. Det har vært 5 timer et par ganger, men sjelden mer enn 3-4 timer, og ikke hver dag. Skal han være alene mer enn en times tid så får han noe å tygge på når vi går, men som den slukhalsen han er så er det ofte borte før vi rekker å komme oss ut av døra. Og da er alarmen i gang. Men jeg har stått utenfor og nedi veien og lyttet, og han gir seg etter noen minutter.

Som sagt, jeg tror ikke det er separasjonsangst, det minner mer om "pubertetsopprør". Men jeg vil ikke skremme naboene, og jeg vil heller ikke la det utvikle seg til noe mer (selv om jeg har stor tro på at han vil vokse det av seg hvis vi ikke bygger oppunder det). Noen forslag til hvordan vi kan dempe dette spetakkelet utover å overse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være løs. Det får ihvertfall ikke blitt verre enn dere har det nå siden du kaller tråden "Fillebråkebikkje" og ber om råd vedr. spetakkel. :ahappy:

Fyll f.eks. en kong med no et eller annet digg som han liker og frys det slik at han får dette frossent idet dere skal gå (og har tatt på jakke og støvler og har gjort bilen klar til avreise). Lag istand et eller annet supersnadder som tar litt tid å få i seg. Sett på radioen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han være løs. Det får ihvertfall ikke blitt verre enn dere har det nå siden du kaller tråden "Fillebråkebikkje" og ber om råd vedr. spetakkel. :ahappy:

Fyll f.eks. en kong med no et eller annet digg som han liker og frys det slik at han får dette frossent idet dere skal gå (og har tatt på jakke og støvler og har gjort bilen klar til avreise). Lag istand et eller annet supersnadder som tar litt tid å få i seg. Sett på radioen. :D

Han bråker verre om han er løs. Da går det i tillegg ut over inventaret (vegger, dører, trappegrind, som vel dekker det han har tilgang på der han er) når han har blitt lei av å bråke. Radioen har ingen innvirkning. Når det gjelder mat sliter jeg med å finne noe som varer lenge nok (som er interessant nok), og jeg kan ikke gi ham noe hver eneste gang jeg beveger meg ut døra heller (akkurat det kunne jeg sikkert gjort for en periode dog). Men da må vi opp i mengder med gode tyggeting. Siden vi må ned i underetasjen for å kle på oss så starter konserten idet vi går ned trappa. Det er ikke aktuelt å belønne dette med å gå opp igjen for å gi mat før vi går ut døra. :D Vi prøver å gjøre oss så klar som mulig på forhånd, men som oftest tar det litt tid, om ikke annet enn å få på oss skoa. Det er ikke plass til buret hans i underetasjen, og heller ikke noe annet lurt sted han kan være når han er alene. Ulempen med stor hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten "vaktPøbel", og jeg lar han være løs alene når vi går ut. Han har heller ikke vært for mye alene, siden vi er tre stykker som bor her. Tidligere har jo jeg vært arbeidsledig, og da har jeg på en måte vært her hele tiden, eller stukket ut en liten tur om de to andre jeg bor med har gått på skolen. Men det er liksom grenser på hva jeg kan gjøre her alene på bondelandet. :ahappy:

Nå har jeg begynt å jobbe igjen, og det går som regel opp og ned hvor lenge Pøbel må være alene hjemme. Rett før noen av oss går, så har jeg passet på å fryse ned et par margbein med V&H i. Og gjerne lagt ut et par aktiviseringsballer med godbiter i. Pøbel synes det er toppen å være alene hjemme, han! Han får liksom all verden med mat. :D Hvordan fungerer dette på din? Og hvorfor er han i bur, forresten? Jeg har bur, men kunne aldri tenkt å putte hunden inn der over maaange timer. Jeg kan liksom ikke se annen grunn enn at hunden din spiser opp huset. :D

Men ja, som sagt, så har jeg en liten "vaktPøbel". Han kan gjerne bjeffe om han hører lyder utenfor, eller huseier er på vaskerommet o.l., men gir seg som oftest ganske kjapt. Så sånn som jeg har forstått det, så er han ganske flink og lydløs (jeg har nemlig bedt huseier å gi meg beskjeder sporenstraks om han lager lyd, så jeg er klar over det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bråker verre om han er løs. Da går det i tillegg ut over inventaret (vegger, dører, trappegrind, som vel dekker det han har tilgang på der han er) når han har blitt lei av å bråke. Radioen har ingen innvirkning. Når det gjelder mat sliter jeg med å finne noe som varer lenge nok (som er interessant nok), og jeg kan ikke gi ham noe hver eneste gang jeg beveger meg ut døra heller (akkurat det kunne jeg sikkert gjort for en periode dog). Men da må vi opp i mengder med gode tyggeting. Siden vi må ned i underetasjen for å kle på oss så starter konserten idet vi går ned trappa. Det er ikke aktuelt å belønne dette med å gå opp igjen for å gi mat før vi går ut døra. :D Vi prøver å gjøre oss så klar som mulig på forhånd, men som oftest tar det litt tid, om ikke annet enn å få på oss skoa. Det er ikke plass til buret hans i underetasjen, og heller ikke noe annet lurt sted han kan være når han er alene. Ulempen med stor hund...

Tja, slik jeg leser dette føler du at dere har forsøkt alt og at ingenting nytter så hvilke råd er du egentlig ute etter? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å endre rutiner? Gjør akkurat det du pleier å gjøre før du drar; slukk lys, plasser hunden der den pleier å være, gå ned i gangen og kle på deg, men ikke forlat huset. I stedet kan du gå opp og sette deg foran tv'en, lage mat eller slippe han ut igjen. Når du først drar kan du ha forskjellige ruiner hver gang, så mye det lar seg gjøre. Plasser han kanskje i buret en halvtime før du drar, smell med dører, sett han i et annet rom osv.

Poenget er at hunden ikke skal kjenne igjen rutinene like godt, og aldri vite om du faktisk går fra huset eller ikke. Jeg har Ikke på badet når jeg er borte, og hun er akkurat slik som Kovu, så ofte plasserer jeg henne der uten at jeg går noe steder. På fridager kan jeg sette henne på badet i 7-tiden når jeg vanligvis drar, men sette meg på soverommet og lese en bok i stedet. Setter hun i gang roper jeg "nei", og det er mer og mer sjeldent at hun bråker når jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slik jeg leser dette føler du at dere har forsøkt alt og at ingenting nytter så hvilke råd er du egentlig ute etter? :ahappy:

Derfor håper jeg å få noen råd jeg ikke har tenkt på før. Forumet er på ingen måte første stopp i problemløsningen. :D

Jeg er heller ikke interessert i burdiskusjon. Vi har ett område han kan være løs på (i "gangen" der buret står, men hvis han er alene over flere timer så går han lei av leker og tyggeting, og finner andre underholdningsmetoder... I kortere perioder er han alene løs, men det gjør ingen (positiv ihvertfall) forskjell på lydnivået når vi går.

Gode tips labbis, skal prøve å tenke om vi får til det. Vi har i utgangspunktet veldig ulike rutiner for når vi går ut, avhengig av om det er begge, bare mannen min eller jeg, og med eller uten Odin, som går. Men skal prøve det du sa om å gå gjennom "forlate-rutinene" uten å faktisk dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han er ganske understimulert? Hva med å gå en lang tur med han før jobb? Eller en kort effektiv treningsøkt? Slik at han er fornøyd med å være i ro i så mange timer.

En lengre tur på kvelden er det kanskje også behov for?

Jeg ser stooor forskjell på mine hunder om jeg har trent/gått lang tur/latt de trekke/snørekjørt/syklet på kvelden, da er de rolige hele dagen på jobben.

En god treningsøkt på morgenen, eller et lite spor er mye bedre enn en lang tur etter min erfaring.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om han er ganske understimulert? Hva med å gå en lang tur med han før jobb? Eller en kort effektiv treningsøkt? Slik at han er fornøyd med å være i ro i så mange timer.

En lengre tur på kvelden er det kanskje også behov for?

Jeg ser stooor forskjell på mine hunder om jeg har trent/gått lang tur/latt de trekke/snørekjørt/syklet på kvelden, da er de rolige hele dagen på jobben.

En god treningsøkt på morgenen, eller et lite spor er mye bedre enn en lang tur etter min erfaring.

Lykke til

Så mange timer? Han er sjelden alene mer enn et par timer om dagen for tida. Jeg er arbeidsledig, så jeg er hjemme med hundene mesteparten av dagen. Når jeg/vi går fra ham på dagtid eller kveld har han stort sett fått tur eller trening først.

Mannen min står opp og gir hundene frokost, mens jeg sover en time til før jeg står opp. De er da helt stille når han går. Da jeg jobbet før nyttår var de forsåvidt stille når jeg gikk også. Om morgenen er de som oftest så trøtte at de ikke bryr seg. Det er senere på dagen og ettermiddag at han bråker.

Rare hunden forøvrig. I går skulle jeg ut med Odin, og kombinerte en haug av de "vanlige" tiltakene, åpent bur, radio og griseøre. Han begynte å bråke før jeg hadde fått på meg skoene, noe som er uvanlig raskt. Men han sluttet før jeg kom meg ut døra, så jeg tenkte at jeg skulle gå opp og belønne ham for det. Da så jeg at han hadde kastet griseøret ned trappa, så han ikke fikk tak i det. :) Jeg gav ham griseøret, og det var ihvertfall stille da vi gikk, for en gangs skyld. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Kan jo oppdatere og fortelle at jeg tror han har vokst det av seg. Han får nå en liten tur om morgenen før gubben går på jobb, og så prøver jeg (men rekker ikke alltid) å ta en kort økt med et eller annet før jeg evt. drar hjemmefra. Litt på grunn av det, og på grunn av forebygging, så har ihvertfall lyden avtatt, og en god del av destruksjonen. På grunn av varmen kan er det ikke et alternativ å stenge ham inne i buret, så han har vært løs om natta siden vi kom hjem fra påskeferie, og det har gått bra så langt. At vi har oppdaget mer skadeverk fra tidligere episode er en annen sak. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...