Gå til innhold
Hundesonen.no

Endre tidspunkt på løpetid?


Guest Stella

Recommended Posts

Hei!

La denne her, men kanskje den hører hjemme på helse og sykdommer? :ahappy:

Uansett. Jeg vurderer å ta kull på tispa mi, men tidspunktet hun har løpetid på er så upraktisk. Er det mulig å, uten større risiko for komplikasjoner av noe slag, endre tidspunkt på løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att det är svårt att göra det på ett säkert sätt, men ofta tycker jag att tikar kan "smittas" av andra löpande tikar och att de kan påverkas av förändringar i miljön. Vi tog hem en vuxen tik förra våren. Tanken var att vi skulle tävla henne under sommaren, för att sedan para henne när hon löpte i juli eller augusti. Det blev dock inte så mycket tävlat, för hon började löpa redan i maj. Förmodligen var det miljöombytet som gjorde att hon började löpa tidigare än förväntat - kanske att hon kom hem till ett hus med flera yngre tikar? Intervallet från löpet innan var bara 5-6 månader. Till nästa löp (efter valpkullen) blev det 8-9 månader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hormonbehandling kan man utsette/forskyve løpetid ja, men det kan få konsekvenser. Erfaring viser at det lettere kan føre til livmorbetennelser, nedsatt fruktbarhet ol. Ikke å anbefale med andre ord. Da er den langt mindre nøyaktige og forutsigbare metoden Fanny skisserer langt bedre for tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Da blir ikke det aktuelt, og jeg får prøve å få det til på normal løpetidstid, dvs nå i mndskiftet februar/mars. Ble litt "plutselig", jeg trodde jeg måtte flytte før sommeren, men har likevel fått utvidet leietiden, så da er hindringen for kull plutselig borte... Skal se hva jeg får til! Planen om kull har vært her hele tiden, tidspunktet var bare ikke fastlagt enda.

Noen gode tips om hva jeg må huske? Noen gode råd? Har støtte fra oppdretteren av tispa altså, så får hjelp, men er likevel nyttig å høre andres erfaringer og råd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det mye gode råd! :aww:

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det mye gode råd! :aww:

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

Åh, så det kan ikke være så innmari enkelt som at det ikke finnes noen gode råd for hvordan man endrer tidspunkt for løpetid? Nei nei, ta det for all del personlig! Det er fordi at DU spør ingen har svar, jada! Syt, syt, syt..

Hvordan forandrer man tidspunkt for mensen på folk? På samme måte, sant? Enten fordi man bor sammen med noen og samkjører, eller fordi man tar hormonpreparater som forskyver det - hvilket kan gjøre det å bli gravid/drektig når man ønsker det vanskelig, fordi hormonpreparater tuller med syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne tråden før nå jeg men uansett tror jeg du burde lage ny tråd for kullet hvis du vil ha flere kommentarer og råd. :aww: Om en ikke vet noe om utsettelse av løpetid så går en ikke inn i denne tråden, men man kan sikkert kunne gi andre råd, eller skrive ' så spennende :)' i en kulltråd likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Oi! Her var det mye gode råd! :aww:

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

Kan godt si hvorfor jeg ikke svarte. Jeg hadde ikke noe svar til deg for det ahr jeg ikke vært borti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du legger til et ganske så stort spørsmål om hva en skal huske før en parrer ei tispe, blir det så omfattende at en orker ikke å svare, det vil kreve å skrive en bok - søk her inne og finn tråder til andre oppdrettere som har fortalt fra løpetid til fødsel, be om bok- og artikkeltips, still mer konkrete spørsmål - og få moderator til å endre topic slik at vi vet at tråden handler om mer enn bare utsettelse av løpetid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det mye gode råd! :)

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

Hvorfor ikke bare spørre oppdretteren din,da? :aww: Du skrev jo at du har støtte fra oppdretteren av tispa og uttrykte egentlig bare at "men er likevel nyttig å høre andres erfaringer og råd"

Behøver vel ikke å ta det så personlig og negativt, vel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

BULL!

Har gruppe 2 hund som atpåtil er feilfarget, og konkurrerer ikke i noe som helst, men jeg har alltid fått gode svar på mine spørsmål. Har lært MASSE her inne jeg! Forrige hunden var atpåtil livsfarlig kamphoinn, men fikk da støtte og hjelp da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Her var det mye gode råd! :aww:

Trist at dere er så selektive med hvem dere gidder å hjelpe. Er det en av "sonen-gjengen" som lager tråd har den 6 sider svar på en dag. Er det en annen, som ikke har gruppe 1-hund og ikke konkurrerer elite i noen gren blir man nærmest usynlig.

Kan godt si hvorfor jeg ikke svarte. Jeg hadde ikke noe svar til deg for det ahr jeg ikke vært borti

Enig, når du spør om noe de fleste ikke vet noe om kan du ikke forvente side opp og side ned med svar. Men når folk spør om noe relativt alment så er det lettere at flere svarer :)

Å kjære deg, det er ingen sonen-elite-gjeng-klubb som har super-duper-hemmelige-turer-sammen. Jeg har laget topicer jeg får svar på, og jeg har laget andre jeg har fått ca 0 svar på. Jeg konkurrerer ikke i noe, jeg stiller ut, jeg har ingen elite hund. Enda så kommer det helt ann på hva det er jeg spør om som tilsier om jeg får svar eller ei!

så å sutre fordi du spør om noe få har peiling på synes jeg er idiotisk :D

Lykke til med kullet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en helt vanlig person som stikker nesa mi inn i en og annen tråd en gang i blandt, ingen typisk sonen bruker, men sikkert ikke enn utypisk sonen bruker heller.

Men

Jeg skjønte spørsmålet ditt i alle fall (tror jeg) altså det spørsmålet som kom, etter at du fikk svar på at det ikke lønner seg å tukle for mye med naturen.

Når du skal pare tispen din, så er det greit å være sikker på at hun har god helse, er i fysisk god form til å klare påkjenningen av et svangerskap og en fødsel. Regner med at du har sjekket henne hos dyrlegen. Om hun skal ha vaksine så er det greit å få det gjort før paring, det kan også være greit at hun har fått markkur før paring. Etter paring så kan du ta ultralyd rundt 3 til 4 uke i svangerskapet, da finner du ut om det er liv der. Da kan det være greit å finne fram valpekasse og se om hun kan inspisere den litt. Jeg bruker å gå på tiggerferd hos familie og venner, for å spørre om stygge håndkler og sengetøy, dette er supert som underlag i valpekassa både under fødsel og de tre første ukene. Jeg bestille valpemelk rett etter paring, da dette kan ta tid å få tak i. Jeg er ikke så glad i aviser som underlat til valper da trykksverten gjør valpene møkkete, og enkelte valper kan få brannsår under potene når de kaver rundt på avisa. Det var det jeg kom på i farta. Dukker det opp flere tanker så skal jeg dele dem ut her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maa jo si at jeg synes at det er synd at du foeler det slik at folk forskjellsbehandler her. Har gruppe 7-hunder, kjenner ikke sonenfolket privat og konkurrerer ikke i hundesport. Har da stort sett faatt svar paa traadene mine selvom. Og det har da du ogsaa faatt paa det opprinnelige spoersmaalet? Maa innroemme at jeg ikke saa traaden foer naa, men saa leser jeg ikke alle traader paa sonen heller. Loepetid er ikke innenfor mitt spesialfelt akkurat, og naar jeg ikke leser emnet merket med "loepetid" i overskriften, saa kan jeg jo ikke vite at du spoer om raad om valpekull lenger nede.

Vil ellers bare anbefale den klistrede valpetraaden til SusanneL, og saa kan du sikkert finne noe interessant om du leter opp kulltraadene til JeanetteH ogsaa. Synes aa huske at det har staatt mer enn bare lykkeoenskninger og gjetting paa antall valper og slik der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med valpemelk?

Må være forberedt på at tispen kan dø, bli så syk, eller vise seg lite egnet som mor. Da må man flaske opp valpene, og derfor er det kjekt å ha slikt stående, for tenk hvilket pes det blir om man skal lete etter div oppskrifter, og ammetisper sent på lørdag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...